Lupus Electronics Mini Temperatuursensor Review

Antonio di 26 december 2021, laatste update op 18 april 2022, 303 views Product gekregen

Lupus Electronics Mini Temperatuursensor

Heb voor vertaling van de browser-hub-interface een XT2-plus Alarm/Smarthome set gekregen waarbij ook dit draadloze Zigbee temperatuur-/vochtigheids-metertje zat. Het metertje doet nu al 8 maanden trouw zijn werk. Zie de uitgebreide review hieronder met veel foto’s. Zie ook uitgebreide review van de Hub waar dit metertje op_werkt, bij : https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• Mooi klein wit metertje.
  • Standaard Zigbee 2,4Ghz (Home Automation 1.2). Zou ook op de meeste Zigbee 3.00 Hub’s moeten werken.
  • Werkt goed in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest). Werkt prima op Home Assistant onder ZHA en ook onder Mosquitto/Zigbee2MQTT "out of the box" met CC2531 USB dongle (beide getest).
  • Werkt redelijk “precies” (tolerantie is +/- 0,3graden C, +/- 3% vochtigheid).
  • Zou ook werken met DCONZ, Homey (allen niet getest!!).
  • De temperatuur/vochtigheid wordt automatisch opgeslagen in de Lupus Hub voor uur/dag/week/maand statistiek.
  • De CR2032 lithium batterij zou het 1 jaar moeten uithouden!
  • Met 3M kleefband goed vast te zetten (fore-ever, zie minpunten).

Minpunten

• Plak je hem vast met de 3M kleefband dan kun je niet meer bij de batterij (voor wisselen) zonder het weer van de “plak” los te rukken. Lijkt mij niet erg handig.
  • Munt batterij gaan nooit zo lang mee.
  • Voor in ieder geval Lupus Electronics: Je kunt er geen aansturing mee doen van je CV-bediening (alleen slimme radiator-knoppen).
  • Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (ook dit metertje) zitten (nog) niet in de Back-up van je Lupus configuratie die je kunt maken (de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).

Kwaliteit Score: 3

Lupus Electronics Zigbee mini temperatuur & vochtigheid sensor (metertje)
(review / how to use / technical-level: simple, Change log)
Geschatte leestijd 14-18 minuten (zonder de plaatjes met eventuele tekst).

Change log (verandering per datum)

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
29-12-2021; Nieuw hfdst/foto's: HA met Mosquitto en Zigbee2MQTT

Introductie

Ik heb de browser interface voor de Lupus XT2-plus Hub vertaald naar het Nederlands en hiervoor een set gekregen met o.a. deze Lupus Zigbee temperatuur/vochtigheid sensor. Normaal schrijf ik een review met tekst ingedeeld in hoofdstukjes en alleen achteraan een serie foto’s. Op verzoek zal ik nu eens een tekst met (tussendoor) plaatjes pogen te maken over dit metertje. Dus wel ‘liken’ als je de stijl waardeert :) :) :( . Er valt ook niet zoveel over dit metertje te schrijven. Dus is deze diashow aanpak denk ik wel beter. Is een "tekst foto" niet te lezen dan moet je hem alsnog "lezen" achteraan deze review. Daar kun je hem vergroten en is de tekst wel leesbaar :) :o . De Plus- en Min-punten staan al hierboven en herhaal ik niet meer in dit deel.
Zie ook de review van de Lupus XT2-plus Hub waarop dit metertje is aangesloten en getest is: productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Waarom toch een temperatuur/vochtigheid sensor

Je kan een scenario aan dit metertje koppelen die je verwarming van je huis aanstuurt (bijv: de centrale bediening en/of slimme radiatorknoppen). Lupus Electronics zelf biedt alleen de aansturing van slimme radiatorknoppen. Wij zetten gewoon zelf de verwarming AAN als we het koud hebben en weer UIT als we uit huis gaan of gaan slapen. Toch heb ik naast dit “gekregen exemplaar” (ligt in de huiskamer) er nog een 2de bij gekocht voor onze slaapkamer.
Het bleek dat langdurig verblijf in dit koude en “donkere” kikkerlandje opeens tot flinke eczeem kan leiden voor mensen met een donkere huid die hier al heel lang verblijven (na 5 jaar of zelfs veel langer). Vaak is de CV-verwarming met radiatoren de boosdoener. Je moet dan in ieder geval extra goed op de vochtigheid in huis letten. Dus ik heb nu een scenario aan deze 2 metertjes gekoppeld, die een melding geeft als de vochtigheid te laag is. We gaan dan de waterbakjes op de radiatoren met een gietertje handmatig bijvullen. Een echter Tweaker zou natuurlijk direct een slimme luchtbevochtiger gaan kopen en deze automatisch gaan aansturen met dit metertje :) :) .

Foto 01 hieronder: Radiator met (sier)waterbakje.

De aanschaf

Ik heb een metertje gekregen en er 1 gekocht in de aanbieding bij de Notebooksbilliger winkel in Düsseldorf voor 16,50 euro (met dus Duitse BTW). Zie hier wat daar voor geleverd wordt.

Foto 02 hieronder: Leveringsomvang

Foto 03 hieronder: Het doosje met de informatie hierop.

Wat is het

Het is een klein mooi wit metertje dat de temperatuur en vochtigheid meet en doorgeeft aan de Hub. Ook de batterij-status (hoe vol/leeg) wordt doorgegeven aan de Hub.

Foto 04 hieronder: De voorkant van het metertje

Foto 05 hieronder: De voor en zijkant van het metertje. Met het roostertje voor lucht.

Foto 06 hieronder: De specificaties van het metertje in Fremdsprache DE.

Installatie

Foto 07 hieronder: De batterij onderbreker (het stukje plastic dat contact voorkomt) dient verwijderd te worden.

Foto 08 hieronder: De batterijdeksel op de achterkant dient hiervoor verwijderd te worden.

Foto 09 hieronder: Met een 5 euro cent munt een kleine draaislag maken voor het opnemen van de deksel

Foto 10 hieronder: Het metertje geopend met batterij onderbreker verwijderd. Ook een indicatie waarop te letten bij het weer afsluiten van de batterijdesksel.

Foto 11 hieronder: Na het weer sluiten van de batterijdeksel met het muntje dient op de Hub “zoek sensor” opgestart te worden. Met de meegeleverde naald kun je het koppel(pair)-knopje ongeveer 5 seconden indrukken tot het LED-lichtje even kort blauw licht afgeeft. Je kunt het koppel-knopje “los laten” en vervolgens op de Hub de sensor definitief toe voegen.

Foto 12 hieronder: Op de Lupus XT2 plus geef je het metertje een “naam” en verander je eventueel het “gebied” (area). Je ziet dan ook alle attributen die de Lupus Hub heeft van dit metertje.

Foto 13 hieronder: Je kunt natuurlijk ook eerst de Engelse instructie (Quick Guide) die meegeleverd wordt op papier lezen. De meegeleverde Duitse instructie vereist een loep vanwege de zeer kleine lettertjes.
Op de site van Lupus Electronics vind je een Duitse en Engelse “up to date” PDF-handleiding waarin ook dit metertje en de installatie beschreven staat.

Werking metertje / Algemeen & met Lupus Hub

Volgens de handleiding geeft het metertje iedere 30 minuten de stand door. Als de waarden erg snel stijgen/dalen gebeurd dit echter direct en daarna ook met een hogere frequentie voor een tijdje. Ik heb de indruk dat de meetwaarden iedere 10 minuten worden doorgegeven en sneller bij harde daling/stijging . Dit zoals in de papieren instructie staat.
De Lupus Hub meldt via “periodieke controle” (mogelijke instelling per gebied/area) dat het metertje niet beschikbaar is. Ik gebruik dit niet omdat wij er niets automatisch mee aansturen.
De werking met Amazon Alexia (is volgens mij alleen Duitse Amazon) heb ik niet getest.
De temperatuur werkt met een meet afwijking van 0,3 graden en de vochtigheid met een afwijking van 3%. Als ik het metertje naast mijn CV-bediening leg (meet ook de temperatuur) dan geeft het metertje consequent 0,3graden meer aan dan de CV-bediening.
Het verloop van de meetwaarden worden bij de Lupus Hub weergegeven onder de “statistiek” en omvat maximaal de waarde van de afgelopen 31 dagen (1 maand).

Foto 14 hieronder: De actuele waarden kun je zien op de sensor lijst van Lupus.

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Werking metertje met Home Assistant (HA) met ZHA (Zigbee)

Ik heb Home Assistant smarthome draaien op een oud mini-IXT moederbord met een Zigbee CC2531 Texas Instrument USB-dongle.
Het toevoegen en de werking op HA met ZHA is eenvoudig en gebeurd zonder enige aanpassing (geen scripting, geen parameter setting!). Zowel de temperatuur, de vochtigheid als de batterij inhoud worden netjes gemeld. Er is slechts 1 kleine verrassing: Het is geen Lupus metertje volgens HA maar een TUYATEC. Een echte “made in China” zoals ook op het doosje/verpakking staat.

Foto 15 hieronder: Melding na het koppelen(pairen) van het metertje op HA / ZHA

Foto 16 hieronder: Het metertje op de HA device list

Foto 17 hieronder: Het meterje op de HA entity list

Foto 18 hieronder: De relatie van het metertje binnen HA met de Zigbee USB-dongle, temperatuur/stroom/vochtigheid entiteiten.

Foto 19 hieronder: De entiteiten van het metertje op de “Developer Tools” (met de “YAML” waarden)

Foto 20 hieronder: Apparaat overzicht onder configuratie

Foto 21 hieronder: Verloop van de Vochtigheid op HA

Foto 22 hieronder: Verloop van de Temperatuur op HA

Home Assistant ZHA, YAML per entiteit

Voor de liefhebbers hieronder de standaard HA “YAML” instellingen per entiteit van het metertje onder ZHA.
Ik heb er dus niets aan veranderd/toegevoegd. Dit is de instelling zoals je die krijgt na het toevoegen van het metertje.

Vochtigheid
unit_of_measurement: °C
device_class: temperature
friendly_name: TUYATEC-riuj5xzs RH3052 971637fe temperature

Werking metertje met Home Assistant (HA) met Mosquitto/Zigbee2MQTT

Het is altijd even een IT-technisch klusje Mosquitto en Zigbee2MQTT met de CC2531 Zigbee USB-dongle werkende te krijgen onder Home Assistant. Zeker als je eerst ZHA hebt gebruikt (zie hierboven) en deze inclusief de componenten moet verwijderen. Maar als dat eenmaal werkt, koppelt (pair) het Lupus metertje (of moet ik zeggen TUYATEC :) ) zonder problemen onder Zigbee2MQTT. Zowel de temperatuur, vochtigheid en de batterij status werken "out of the box" .

Foto 23 hieronder: Apparaten lijst onder Zigbee2MQTT

Foto 24 hieronder: De gegevens van het metertje onder Zigbee2MQTT

Home Assistant Mosquitto/Zigbee2MQTT, YAML per entiteit

Voor de liefhebbers hieronder de standaard HA “YAML” instellingen per entiteit van het metertje onder Mosquitto/Zigbee2MQTT.

Batterij
unit_of_measurement: °C
device_class: temperature
friendly_name: Lupus TH-02 temperature

Batterij

Foto 25 hieronder: Er staat niet aangegeven hoe de CR2032 Lithium 3Volt batterij in het metertje geplaatst dient te worden als die er uitgehaald is.

Foto 26 hieronder: De batterij moet er “IN” met de PLUS/ “+” boven zoals op deze afbeelding.

Andere "Look Alike" metertjes / Support andere Hub/Zigbee sticks

Foto 27 hieronder: Het metertje lijkt ook veel op die van Alecto

Foto 28 hieronder: Het metertje is ook merkloos te verkrijgen.

Foto 29 hieronder: Voor Homey is er Zigbee TUYATEC support voor de volgenden (niet getest).

Foto 308 hieronder: Voor DCONZ is er ook support voor de TUYATEC

Slot / Conclusie

De prijs voor zo’n metertje verschilt nogal eens afhankelijk van het merk, de aanbieding en het land. Ik vind 15-20 euro een redelijk bedrag voor zo’n metertje.
Het bereik van het Zigbee signaal is minder dan van de 868Mhz componenten die ik heb. Dit ligt ook aan het Zigbee mesh-netwerk dat je hebt. Dat kan veel beter zijn als dat van mij. Dit metertje zet ik niet in voor kritisch zaken en daarom maakt het mij niet zo uit.
Of andere look-alike’s metertjes (TUYATEC) ook werken op een Lupus of andere Hubs heb ik niet getest. Ik heb deze Lupus versie van het metertje getest op mijn Lupus Hub en op een Home Assistant Hub met ZHA en met Mosquitto/Zigbee2MQTT. De laatste Hub met een Zigbee CC2531 USB-Dongle.
Ik ben tevreden met het metertje dan nu al 8 maanden goed werkt met/op mijn Lupus XT2-plus Hub.

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di

PS

Ik laat het "sizen" van de foto's over aan de Tweakers site (Ik voeg alle foto's helemaal achteraan toe en kopieer de "fotonaam van Tweakers" tussen de tekst). Bij gewone foto's werkt dat prima. Bij "print screen" en "tekst kopie" foto's worden de letters er niet beter op (niet leesbaar). Tips welkom!!
Is een "tekst foto" niet te lezen dan moet je hem alsnog "lezen" achteraan (hieronder) deze review. Daar kun je hem vergroten en is de tekst wel leesbaar :) :o . Daarom is er toch een foto-bijlage LIJST toegevoegd ter oriëntatie/uitleg per foto (met de tekst zoals bij de foto's" tussen de teksten" in deze review).
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Foto-bijlagen LIJST (oriëntatie voor foto's "aan het einde" bekijken)

Foto 01: Radiator met (sier)waterbakje.
Foto 02: Leveringsomvang
Foto 03: Het doosje met de informatie hierop.
Foto 04: De voorkant van het metertje
Foto 05: De voor en zijkant van het metertje. Met het roostertje voor lucht.
Foto 06: De specificaties van het metertje in Fremdsprache DE.
Foto 07: De batterij onderbreker (het stukje plastic dat contact voorkomt) dient verwijderd te
………..worden.
Foto 08: De batterijdeksel op de achterkant dient hiervoor verwijderd te worden.
Foto 09: Met een 5 euro cent munt een kleine draaislag maken voor het opnemen van de deksel
Foto 10: Het metertje geopend met batterij onderbreker verwijderd. Ook een indicatie waarop te
………...letten bij het weer afsluiten van de batterijdesksel.
Foto 11: Na het weer sluiten van de batterijdeksel met het muntje dient op de Hub “zoek sensor”
………...opgestart te worden. Met de meegeleverde naald kun je het koppel(pair)-knopje
………...ongeveer 5 seconden indrukken tot het LED-lichtje even kort blauw licht afgeeft.
………...Je kunt het koppel-knopje “los laten” en vervolgens op de Hub de sensor definitief
………...toe voegen.
Foto 12: Op de Lupus XT2 plus geef je het metertje een “naam” en verander je eventueel het
………...“gebied” (area). Je ziet dan ook alle attributen die de Lupus Hub heeft van dit metertje.
Foto 13: Je kunt natuurlijk ook eerst de Engelse instructie (Quick Guide) die meegeleverd wordt op
………...papier lezen. De meegeleverde Duitse instructie vereist een loep vanwege de zeer kleine
……….. lettertjes. Op de site van Lupus Electronics vind je een Duitse en Engelse “up to date”
………...PDF-handleiding waarin ook dit metertje en de installatie beschreven staat.
Foto 14: De actuele waarden kun je zien op de sensor lijst van Lupus.
Foto 15: Melding na het koppelen(pairen) van het metertje op HA / ZHA
Foto 16: Het metertje op de HA device list
Foto 17: Het metertje op de HA entity list
Foto 18: De relatie van het metertje binnen HA met de Zigbee USB-dongle,
………..temperatuur/stroom/vochtigheid entiteiten.
Foto 19: De entiteiten van het metertje op de “Developer Tools” (met de “YAML” waarden)
Foto 20: Apparaat overzicht onder configuratie
Foto 21: Verloop van de Vochtigheid op HA
Foto 22: Verloop van de Temperatuur op Home Assistant ZHA, YAML per entiteit[/b][/b][/h1]
Foto 23: hieronder: Apparaten lijst onder Zigbee2MQTT
Foto 24: hieronder: De gegevens van het metertje onder Zigbee2MQTT
Foto 25: Er staat niet aangegeven hoe de CR2032 Lithium 3Volt batterij in het metertje geplaatst
………...dient te worden Als die er uit is
Foto 26: De batterij moet er “IN” met de PLUS/ “+” boven zoals op deze afbeelding.
Foto 27: Het metertje lijkt ook veel op die van Alecto
Foto 28: Het metertje is ook merkloos te verkrijgen.
Foto 29: Voor Homey is er Zigbee TUYATEC support voor de volgenden (niet getest).
Foto 30: Voor DCONZ is er ook support voor de TUYATEC
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een Lupus Electronics Mini Temperatuursensor?