Samsung Galaxy Watch4 Classic (42mm) Zwart

€ 178,95
Specificaties Android compatibel en 46,5g - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Watch4 Classic (42mm) Zwart Review

linksquest 26 december 2021, laatste update op 29 december 2021, 2.576 views Product gekocht

Samsung Galaxy Watch4 Classic (42mm) Zwart

Kort samengevat, voor mij is deze Smarthwatch mooie aanwinst op het dagelijks gebruik, ik mis nu niet meer snel een meldingen op mijn werk, en hoef niet meer telkens mijn telefoon uit mijn broekzak te pakken wanneer ik een bericht binnen krijg.

Pluspunten

• Mooi design, draaibare ring.
  • Genoeg functies.
  • Zit prima.
  • Verbinden met de telefoon gaat perfect.
  • Veel instel mogelijkheden.
  • Bandjes zijn goed te verwisselen.

Minpunten

• Accu kan en mag veel beter.

Smartwatches hebben we tegenwoordig in veel maten en modellen, met veel verschillende software en functies. Hoewel ik de laatste jaren veel over de Apple Watch heb gelezen, werkt deze helaas niet op een Android telefoon, hoog tijd om eens te kijken naar eentje die wel op Android werkte, na lang zoeken en wat aankopen proberen ben ik uit eindelijk uitgekomen op de Samsung Galaxy Watch4 Classic, en in deze review wil daar wat over vertellen.

Voor mij is dit mijn 2de smartwatch die ik echt lang heb en die ik ook review, vorig jaar mei had ik van mijn vrouw voor ons 10-jarige huwelijk een Fossil Gen 5 gekregen, hier was ik heel tevreden over. Helaas begon deze na 7 maanden problemen met de accu te krijgen en na 2 reparaties heb ik van de winkel uit eindelijk het geld teruggekregen. In de afgelopen 10 maanden heb ik verschillende modellen bekeken en geprobeerd, maar deze gingen altijd weer na 1 dag terug. Reden was voornamelijk de software, want daar kon ik op een of andere manier niet aan wennen, maar ook was het instellen soms te lastig of werkte iets niet dat ik graag wou. Ik had verschillende modellen van Garmin, Amazfit en nog een onbekend merk geprobeerd. Uit eindelijk besloten eens naar de Samsung te kijken, vooral nu deze ook de Google Wear OS draait, en tot nu toe bevalt deze goed.

Samsung Galaxy Watch4 Classic VS Samsung Galaxy Watch4

Grote verschillen zitten er niet in beide modellen, in ieder geval niet in de hardware of software, het grootste verschil zit hem in het uiterlijk. Het grootste verschil in het uiterlijk is de draaibare ring die de Classic heeft, hiermee kun snel door het menu scrollen, dat bij de gewone alleen met het swipen op het scherm kan. Verder is er wat verschil in de keuzes aan grote en in het aanbod aan kleuren. De classic is wat duurder, maar dat vanwege de draaibare ring waar Samsung al bekend om stond. Verdere schillen zijn er niet echt.

Wear OS 3

Dit model draait op de nieuwste Wear OS, dat is 3.0. Momenteel is Samsung nog een van de weinige, al is het misschien niet de enige, smartwatch die op Wear OS 3 draait. Eigenlijk is Wear OS gewoon Android, alleen dan als een horloge. Het werkt op bijna alle modellen prima samen, maar er zijn wel wat dingen waarbij je een bepaalde Samsung telefoon of App nodig hebt, maar ik heb hier zelf nog geen last van gehad. Ik gebruik hem zelf voor op het werk, en zo mis ik geen belangrijke meldingen meer en kan ik gewoon doorgaan met wat ik het doen ben, zonder telkens de telefoon te moeten pakken.

Apps

Veel bekende apps zijn net als op je telefoon ook op deze Samsung Galaxy Watch4 te vinden, of het nu bekende Samsung of Google Apps zijn, deze staan er gewoon op, of kunnen gedownload worden. Er zijn natuurlijk ook veel andere populaire apps te vinden op deze smartwatch, en kun je bepaalde apps makkelijk bedienen met je horloge, zonder je telefoon te hoeven pakken. Denk hierbij aan Spotify waar je makkelijk het volgende nummer kunt laten draaien, of een berichtje waarbij je via spraak een antwoord kunt sturen.

Accu

De accu is tegenover de Fossil Gen 5 een heel stuk beter, maar doet weer onder tegenover zijn voorganger of tegenover een Huawei of Garmin, tenminste als ik mijn collega's mag geloven die z'n model hebben. De duur van de accu is natuurlijk ook afhankelijk van wat je instelt en hoeveel je ermee speelt. Ikzelf heb de always on display uitstaan, om zowat accu te besparen. Ook gebruik ik hem alleen voor de meldingen, en om de hartslag en stress te meten, hierdoor haal ik ongeveer 30 uur met een volle lading. Ik draag hem niet als ik slaap en kan hierdoor ongeveer 2 dagen ermee vooruit.

Wijzerplaten

Wijzerplaten kan ik heel makkelijk aanpassen via het horloge, en mocht me dat te onduidelijk zijn of zou ik toch een andere wijzerplaat willen, dan kan ik deze heel makkelijk via de Galaxy Watch app veranderen. Via de Google Play Store heb je nog meer keuzes aan skins, en deze geeft ook heel makkelijk aan of deze geschikt zijn voor jouw Smartwatch. Bijna elke wijzerplaat kun je nog een beetje naar smaak pimpen, denk aan de kleur van de wijzers of van de informatie die hij voorbeeld moet aangeven.

Meldingen

Alle meldingen zoals WhatsApp, SMS, bellen en zelfs behaalde Achievements van Xbox krijg ik optimaal binnen. Alle meldingen die ik wel of niet wil ontvangen kan ik heel makkelijk via de Galaxy Watch app instellen. Ook bepaalde meldingen bevestigen via het horloge is geen enkel probleem, zo kan ik bijvoorbeeld heel makkelijk zeggen dat ik mijn medicatie ingenomen heb.

Updates

Ik heb in die 2 weken dat ik hem heb pas 1x een update gekregen, deze kon ik via de telefoon heel makkelijk laten updaten. Het proces hiervan was heel makkelijk en ging best snel. Volgens de winkel waar ik hem gekocht heb, zou dit model tot 2025 zeker voorzien worden van updates. Ik ga er wel van uit dat deze ook regelmatig uitgegeven gaan worden, maar kan dat helaas nog niet bevestigen.

Specificaties

Kort samengevat, voor mij is deze Smartwatch mooie aanwinst op het dagelijks gebruik, ik mis nu niet meer snel een meldingen op mijn werk, en hoef niet meer telkens mijn telefoon uit mijn broekzak te pakken wanneer ik een bericht binnen krijg. De accu kan altijd nog beter, en verwacht dat Samsung door middel van een update nog wel wat zal gaan verbeteren. De prijs van €308 is zeker goed te doen, maar met de €50,00 cashback actie was het zeker een mooie deal. Ik heb tot heden nog geen verbindingsproblemen gehad met mijn Oppo Reno4.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Watch4 Classic (42mm) Zwart?

Mooie review, Ik heb zelf de Samsung Galaxy watch 46mm Zilver en deze doet/kan wat ik wil.
Het enige wat mij tegenhoudt om over te stappen naar de Watch 4 is de accuduur, dit kan en moet echt veel beter.
40 vs 80 uur is best een achteruitgang als je het mij vraagt.

De geruchten machine draait alweer op volle toeren en daar wordt gesproken over een mogelijke solar strap voor de galaxy watch 5
Een nieuw octrooi toont aan dat Samsung aan een oplossing werkt. De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft een solar horlogeband in ontwikkeling, waardoor het horloge continue wordt opgeladen via zonne-energie. Ideaal, zo loop je nooit meer tegen een lege batterij aan.

Of we deze technologie al terug gaan zien bij de komend jaar verwachte Samsung Galaxy Watch 5 blijft vooralsnog onbekend. In theorie is het echter de perfecte oplossing. Bovendien hebben merken als Garmin en Casio reeds aangetoond dat het mogelijk is.
We gaan het meemaken.
Smarthwatches eerste zin, ff aanpassen ;) en in het tweede stuk en derde, controleer de tekst even haha.

[Reactie gewijzigd door Iconlast op 29 december 2021 18:06]

Stom dat office het niet als een fout aangaf, had er echt overheen gelezen, thnx voor het melden.
Graag gedaan! Tip download de app gesture launcher! Werkt heel makkelijk in het begin ff wennen maar zeker wel grappig.
Zal zeker eens een kijkje nemen, bedankt voor de tip. 💪