Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart

€ 305,-
Specificaties 6,6" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart Review

JeffreyGorissen 7 december 2021, laatste update op 10 december 2021, 1.735 views

Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart

Ik ben zeer tevreden over POCO's nieuwste M lijn toestel. Goede batterijduur, 33W snelladen, 90 Hz scherm, stereo speakers, en 5G. Zeker voor de prijs! Hoesje en oplader zijn gewoon inbegrepen en een screenpotector komt reeds gemonteerd. Meer in mijn uitgebreide review!

Pluspunten

• 5000 mAh batterij (accuduur)
  • 33 W snelladen
  • Dual speakers
  • 3.5mm jack
  • 5G

Minpunten

• Plastic frame
  • Geen OLED
  • Max 1080P @60fps

Voorwoord:
Hallo daar,
Je hebt interesse in een POCO M4 Pro 5G? Dan ben je hier aan het juiste adres. Dankzij mijn rol als Mi Explorer heb ik reeds enkele toestel reviews onder mijn naam staan. In dit geval gaat de review over het allernieuwste toestel van de POCO M serie. De POCO smartphones vinden hun oorsprong als sub-merk van Xiaomi maar hebben momenteel een meer onafhankelijke status. De M reeks bestaat uit mid-range toestellen die voor weinig geld veel smartphone leveren. De voorganger van dit toestel was de POCO M3 Pro 5G. Momenteel is het toestel enkel te koop via POCO zelf (https://www.po.co/nl). Ik heb hem bijna drie weken in handen en dat gaf me wel genoeg tijd om mijn gedachten over het toestel op ‘papier’ te zetten. Ondanks dat ik dit toestel dus gekregen heb ik geen richtlijnen of verplichtingen over de inhoud of conclusie van mijn beoordeling. Dit review gaat dan ook puur mijn eerlijke en objectieve mening zijn. Hopelijk kan ik jullie helpen met jullie vragen en bedenkingen. Vragen beantwoord ik graag in de reacties.

POCO Yellow verpakking, het valt wel op!

Introductie

Power up your fun, met die slogan, die losjes vertaald naar “versterk je plezier”, introduceert POCO de M4 Pro 5G. De focus ligt hier op “bang-for-buck”, een goede prijs-kwaliteit. POCO brengt met de M4 Pro 5G een toestel op de markt dat aan de eisen van veel mensen voldoet. Met dit toestel kan POCO dan ook makkelijk concurreren op de budget markt. De aandacht wordt hier getrokken met een 50 MP camera, 5000 mAh batterij, 5G, en 90 Hz scherm. En dat voor zo weinig mogelijk geld? Dan heb je er misschien wel wat aan om verder te lezen. Oh en had ik al gezegd dat er een IP-rating is? Voor een supersnelle processor moet je echter wel naar een hoger prijs segment gaan kijken. Al zijn de resultaten wel ruimschoots voldoende voor een spelletje te spelen, tenzij je een diehard mobile gamer bent die alles op ultra wilt spelen natuurlijk.

Adapter, kabel, hoesje en stickers inbegrepen

Ontwerp

Het design van de hedendaagse smartphone is ondertussen wel een beetje uniform, tenzij je naar een vouwbaar exemplaar gaat kijken. In het mid-range segment zien we meestal nog een groot scherm met een hole-punch selfie camera, en op de achterkant een array van camera’s. Hier is het dan ook niet anders, met het POCO design en branding lijkt die camera array nog groter dan anders. De voorkant is gemaakt van Corning® Gorilla® Glass 3. De achterkant is van mat plastic dat op een of andere manier toch een mooie look en feel weet over te brengen. Plastic of glas? Dit is natuurlijk een heel erg persoonlijke voorkeur, voor mij is het om het eender. Een volledig glazen ontwerp is naar mijn mening wel iets eleganter en professioneler. Nog even meegeven dat het in deze review om de Power Black variant gaat. Deze vind je net als de andere kleuren Cool Blue (nee niet de winkel) en POCO Yellow terug in de Pricewatch. Merk op dat ze in de Pricewatch “zwart”, “Blauw”, en “Geel” genoemd worden.

De Power Black afwerking heeft een matte gradient uitstraling

Bij deze POCO M4 Pro 5G zien we dat de camera module links uitgelijnd staat met rechts in het groot de POCO naamgeving. Het design doet vermoeden dat er vier lenzen zijn en een LED-flits. Kijk je iets aandachtiger dan zien we duidelijk dat er enkel de hoofdcamera en één andere camera zijn. Die ‘andere’ is een ultra groothoeklens. De module steekt, zoals tegenwoordig de norm aan het worden is, een beetje uit de body van het toestel. Ditmaal trouwens minder heftig dan ik van eerdere en andere modellen gewoon ben. Door dit design is er dan ook sprake van een “Wobble” als je de telefoon op een tafel legt. Het bijgeleverde hoesje is hiervoor de oplossing, met het hoesje is er zo goed als geen wobble meer. Niet iedereen gebruikt graag een hoesje voor zijn telefoon, maar je krijgt er gratis en voor niks (lees: inbegrepen in de prijs) één bij. Toch wel veiliger, met een hoesje.

Niet alles is wat het lijkt!

De plaatsing van de vingerprint-sensor is bij dit model niet achter het scherm zoals bij de high-end toestellen, maar ook niet op de achterkant zoals een paar jaar terug wel meer gebruikelijk was bij mid-range en budget gerichte toestellen. Deze is bij meer en meer toestellen aan de zijkant terug te vinden. Zo dus ook bij POCO M4 Pro 5G, volledig weggewerkt in de aan/uit knop. Dit zorgt ervoor dat wanneer je het toestel vastneemt, het ontgrendelen al vanzelf gebeurt. Je hand, en meer bepaald je duim of wijsvinger (links- of rechtshandig), gaan namelijk van nature naar die positie. Ik heb redelijk kleine handen maar kan alsnog redelijk goed, éénhandig, het volume aanpassen. De volumeknoppen bevinden zich boven de aan/uit knop.

Vingerafdruk sensor netjes verwerkt in the aan/uitknop

Als we de telefoon verder draaien komen we aan de onderkant terecht. Hier vinden we centraal natuurlijk de USB-C poort. Iets naar rechts vinden we een microfoon gevolgd door een 3.5 mm jack. Die 3.5 mm jack is gelukkig nog niet weg in dit segment van de markt, high-end toestellen laten deze aansluiting steeds vaker vallen. links vinden we de speaker grills van het dual speaker geluidsysteem.

3.5 mm jack aan de onderkant

Aan de linkerzijde van de telefoon vinden we enkel het simkaart slot. Het eerste wat er bij het openen hiervan opvalt, is een rubberen afsluiting. Waterproof is hij officieel niet, hij is door POCO wel IP 53 Splash Proof gecertificeerd. Trek je het simkaartslot er helemaal uit dan zie je dat het een dual-sim model betreft, waarbij er één slot de dubbele functionaliteit op zich neemt en dus ook een micro SD-kaartje accepteert. Je kan dus niet je geheugen uitbreiden en ook gebruik maken van de dual-sim functionaliteit. Ben je dus een gebruiker van dual-sim dan kan ik je wel aanraden om te kiezen voor het 128 GB model, heb je toch net effe wat meer ruimte, de upgrade kost niet zo veel en je krijgt 50% meer RAM-geheugen.

Simkaartslot aan de linkerkant van het toestel

Rode O-ring zorgt ervoor dat de IP53-rating overeind blijft

Aan de bovenkant vinden we nog een aantal interessante dingen. De POCO M4 Pro 5G heeft een ingebouwde IR blaster, deze vinden we helemaal links terug. Heel handig als je die afstandsbediening weer eens kwijt bent, of als je het veelvoud aan die dingen beu bent. Hiermee bedien je makkelijk al je apparaten met het toestel dat je toch (bijna) altijd kort bij de hand hebt. De bijgeleverde applicatie gidst je snel doorheen een wizard om de juiste toestel codes te vinden voor jouw TV, HiFi, etc,… Dit wordt vervolgd door een microfoontje, en een tweede speaker. De dual speakers zorgen voor een intensere ervaring tijdens het kijken van filmpjes, of het spelen van je favoriete games. Dit is toch wel een heel merkbaar verschil, en al enige tijd gangbaar bij het high-end segment. Zeer leuke toevoeging van een prima kwaliteit.

Tweede speaker grille en IR blaster

Aan de voorkant vinden we een 6.6-inch IPS-display terug dat in het 20 bij 9 formaat een resolutie van 1080 bij 2400 pixels omvat. Meer details hierover in het Scherm en hardware segment. We zien hier ook dat er gebruik gemaakt wordt van een hole-punch front camera, en deze is centraal uitgelijnd. Als we dan nog even de afmetingen en het gewicht erbij noteren zijn we helemaal volledig. De POCO M4 Pro 5G is 163.6 mm bij 75.8 mm en 8.8 mm dik en weegt 195 gram.

Met een gewicht van 195 g is het toestel geen lichtgewicht, de M4 Pro is zelfs 5 gram aangekomen ten opzichte van zijn voorganger, de M3 Pro. Veel van dat gewicht zit in de batterij. We hebben hier geen standaard 4000 mAh batterijtje dat ondertussen de norm is. De M4 Pro haalt zijn kracht uit een 5000 mAh Li-Po batterij. Meegeleverd is een oplader die met 33 W kan snel-laden. Draadloos laden is echter iets wat je nog niet kan verwachten in deze prijsklasse. Het toestel zelf kan met 33 W laden, een verbetering ten opzichte van de 18 W waarmee de POCO M3 Pro het moest doen. Deze snelle lader zorgt ervoor dat je het toestel van 0% naar 100% krijgt in ongeveer een uur en 10 minuten, althans in mijn test. POCO zegt zelf dat het in 59 minuten moet lukken maar dat zal dan wel in optimale condities zijn met een perfecte temperatuur en het toestel uitgeschakeld.

Scherm en hardware

Het scherm waarvoor POCO gekozen heeft is een 6.6" IPS-scherm met een FHD+ resolutie van 2400 bij 1080 pixels. Nog beter is dat het een 90 Hz paneel betreft met 240 Hz touch sampling. Die extra beelden per seconden zijn heel aangenaam wanneer je je social media checkt (of een paar artikels op Tweakers leest) want het scrollen gaat met 50% meer frames ten opzichte van een standaard 60 Hz display. De extra snelle sampling zorgt dan weer voor supersnelle input signalen tijdens je favoriete game. Voor HDR-content biedt dit paneel jammer genoeg geen ondersteuning, een HDR10 certificering ontbreekt namelijk. Wel beschikt de aansturing over het DCi-P3 kleurenspectrum voor een groter kleuren bereik. Voor je content te streamen heeft de M4 Pro de Widevine L1 DRM, je kan dus Netflix, Prime,… kijken in Full HD. Met de helderheid valt het ook goed mee, zelfs in fel zonlicht. Zo is de maximale helderheid met 450 nits (geadverteerd) niet verrassend hoog, maar de High Brightness mode zorgt voor een extra boost (500+ nits) in helderheid als je buiten bent. Met de huidige weersomstandigheden is de leesbaarheid bij veel zonlicht natuurlijk wel moeilijk te testen, voor nu prima dus. Nog een opmerking voor de minimale helderheid, die gaat namelijk heel laag. Ik kan het niet meten (geen apparatuur voor handen) maar de helderheid kan veel lager dan op mijn vorige toestel met OLED. Heel fijn om in de avond nog iets te lezen zonder dat je je ogen pijnigt.

Met een display dat heel dim kan maar zeker ook voldoende fel

De POCO M4 Pro 5G is uitgevoerd met MediaTek Dimensity 810 5G, een MediaTek processor die gebakken wordt op 6 nm. De chipset maakt gebruik van twee Cortex-A76 cores op 2.5 GHz en 6 Cortex-A55 cores op 2.0 GHz. Voor de grafische toepassingen is er een Mali-G57 MC2. Verder is het toestel in twee specificaties te krijgen, 4 GB + 64 GB, en 6 GB + 128 GB. Voor het opslaggeheugen gebruikt POCO voor de M4 Pro UFS 2.2, dit type is tot twee keer zo snel als de voorganger, UFS 2.1. Niet zo snel als high-end modellen die ondertussen zelfs met UFS 3.1 uitgerust worden, maar wel zeer welkom.
De prestaties zijn niet slecht maar ook niet super goed, de benchmark scores (screenshots in de fotolijst) zijn gewoon goed voor de prijs. Opmerkelijk is dat het toestel geen last heeft van bepaalde punten die heel erg heet worden. De warmte wordt goed en uniform verspreid. Natuurlijk zijn het niet de scores van een Snapdragon 888, maar dit zijn wel goede resultaten voor de prijs die je betaald. De MediaTek Dimensity 810 is snel genoeg om alle recente apps en games te draaien zonder al te veel moeite. Ook voor de komende jaren zal deze nog voldoende snel zijn tenzij je een hardcore mobile gamer bent. In dat geval wissel je waarschijnlijk toch al sneller dan eens in de 2 á 3 jaar van toestel. Wil je hem zeker twee jaar houden als toestel dan zou ik dan wel voor de variant met 6 GB RAM gaan om zeker te zijn dat het toestel nog even toekomst bestendig is.

Geekbench 5.4.3:
  • Sling Shot: 3791
  • Sling Shot Extreme: 2713
  • Wild Life: 1235
  • Wild Life Extreme: 362
Opvallend, 5G ontbreekt niet op dit toestel, het staat zelfs in de naam. Het is de meest recente manier waarop mobiele communicatie verloopt. De dekking is al stukken beter dan pakweg een jaar geleden. Maar de snelheid wordt wel nog gelimiteerd door de providers zelf. Zelf haal ik in Leiden aan het raam via het 5G netwerk van T-Mobile 241 Mbps down en 104 mbps up. Wat wel sneller is dan mijn 100/100 lijntje van diezelfde provider. Om überhaupt 5G te kunnen ontvangen moet je er wel vaak het juiste abonnement voor hebben in Nederland. België loopt op dit vlak wel erg achter ten opzichte van de rest van Europa, dat ligt aan de veilingen van de frequenties. Momenteel mogen de providers wel onder tijdelijke licenties beginnen met het opzetten van een netwerk.

5G Speedtest op het netwerk van T-Mobile

De POCO M4 Pro 5G ondersteund contactloze betalingen (zoals Google Pay) met NFC. Verder zit er netjes ondersteuning voor locatievoorzieningen in met GPS, Galileo, GLONASS. Die GPS is wel maar op single-band en niet op dual-band, de precisie is dus lager dan high-end modellen die dual-band GPS implementeren maar alsnog meer dan voldoende voor doorsnee gebruiker. De dual speakers die ingebouwd zijn gaan zeker voldoende hard, ze missen iets aan scherpte op het maximale volume, maar voor kwaliteit sluit je best een goede headset aan of speaker, al dan niet via bluetooth 5.1. De vibratie of tril-motor is in de X-as gemonteerd. Deze is prettig en zeker voldoende sterk, niets op aan te merken. Naar de radio luisteren kan ook met de ingebouwde FM-radio, hiervoor moet je wel je earbuds aansluiten op de 3.5 mm jack die dan als antenne dienen.

Software en camera

POCO heeft Xiaomi als oorsprong en als je spreekt over Xiaomi, dan hebben we het over MIUI. Het is en blijft natuurlijk een Android smartphone, dus veel kan je gewoon aanpassen naar eigen voorkeur. MIUI biedt zeer veel functionaliteit, maar een stock Android-ervaring is het niet. De MIUI 12 (12.5) versie waarmee de M4 Pro komt is op Android 11 gebaseerd. De prijs wordt deels gedrukt doordat er in de eigen apps van MIUI en reclame zit. Dit zijn geen pop-up reclames, maar bijvoorbeeld een reclame in de virusscanner na het installeren van een nieuwe app. Het valt op dat het hele systeem zeer performant is, geen lag, geen freezes, gewoon snel. De MIUI-skin levert hier een responsief stukje user interface met mooie animaties. Verder ga ik niet op MIUI in gaan want we hebben het hier natuurlijk over de telefoon.

Velen van jullie zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in de camera set-up van de M4 Pro. De set-up aan de achterkant bestaat uit twee effectief bruikbare camera’s. De camera aan de voorzijde zit in het display en heeft een 16 MP sensor. De hoofdcamera is een 50 MP wideangle camera en er is een 8 MP ultra-wide camera.
De selfiecamera bestaat uit een Omnivision OV16A10 Purecel sensor met een lensopening van f/2.45. De sensor zelf heeft een grootte van 1/3.06 inch en de pixels zijn elk precies 1 micrometer groot. Een test selfie staat in de fotolijst, maar ik ga mijn eigen hoofd niet promoten 8)7 dus bij interesse weet je waar je moet zijn.

De ultra-wide camera produceert een beeld van 119° en doet dat met een 8 MP sensor. De lensopening heeft een diafragma met een f-stop waarde van 2.2. De sensor is een Sony IMX355 model met een pixel grootte van 1.14 micrometer. Het formaat van de sensor is 1/2.8 inch. Het is een CMOS BSI sensor, waarbij BSI staat voor Back Side Illuminated. Dit zorgt voor een betere lichtopbrengst. Helaas is dit een fixed-focus lens die altijd op oneindig staat scherp gesteld. Ik heb een kleine reeks van foto's gemaakt (op dezelfde afstand) van zowel de ultrawide als de wide lens.

Plantjes

Draadjes

Moertjes

De hoofdcamera heeft een Samsung S5KJN1 ISOCELL sensor van 1/2.76-inch met een grote lensopening van f/1.8 die de sensor van fotonen (licht) voorziet. De grootte van de sensor is niet heel verschillend van de andere sensor op het toestel, dit leidt tot kleinere pixels. De pixels zijn slechts 0.64 micrometer groot. Standaard worden de foto’s van deze sensor opgeslagen al 12.5 MP foto’s. Dit door het samenvoegen van 4 pixels. Op die manier worden de lichtgevoeligheid en scherpte verbeterd. Men maakt in essentie grotere pixels van 1.28 micrometer. En dan hier het vervolg op de reeks.

Plantjes

Draadjes

Moertjes

In donkere omstandigheiden kan je pas echt zien wat de camera kan, of net niet. Daarom heb ik ook een aantal foto's gemaakt in het donker, wel zo makkelijk tegenwoordig. De twee eerste foto's zijn gemaakt met de ingebouwde nacht modus, de laatste met de Pro modus.

Nacht modus

Nacht modus

Pro modus

Met al deze camera’s kan natuurlijk ook gefilmd worden. Dit op een maximale resolutie van 1080P bij 60 fps. Die 60 fps haal je enkel op de hoofd camera, de ultra wide angle en de selfie camera gaan tot 1080P bij 30 fps. De maximale slowmotion framerate die te behalen valt is 120 fps bij 720P. De opnametijd is wel niet gelimiteerd. Beeldstabilisatie is in digitale vorm in te schakelen. Jammer genoeg geen optische stabilisatie, maar dat is dit prijs-segment nog ongezien.

Zoals altijd is de conclusie dat het kiezen van een smartphone een behoorlijke persoonlijke keuze is. Het is afhankelijk van wat je nu net wilt. Vaak hebben de nummertjes op de bankrekening ook nog wel wat te zeggen. De POCO M4 Pro 5G is een helemaal geen slecht toestel. Voor de processorkracht moet je dit model wel niet kiezen, maar als 5G, een goede batterij met snel-laden en 90 Hz je wel interesseert dan is dit zeker geen slechte keuze. Er zijn natuurlijk ook keuzes gemaakt om geld te besparen maar een prima foto of filmpje valt er zeker mee te schieten. Goede hardware voor een uitstekende prijs van 249 239 euro voor een 6GB + 128GB model en 229 219 euro voor het 4GB + 64GB model. Zover ik zie is hij momenteel enkel te krijgen via de officiële POCO website: https://www.po.co/nl daar kan je trouwens nog vijf euro van aftrekken met de code POCO5. Heb je vragen of opmerkingen, aarzel dan niet om een reactie achter te laten hieronder of in PM.

Heb jij ook een Poco M4 Pro 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart?

Nog wat professionele test hardware aanschaffen en er valt bijna niets meer te testen! Super in-depth. Heeft deze trouwens wel een notificatie led of niet?
Nee geen notificatie LED. Wel mogelijk om het display op te laten lichten.
Dank je wel voor de fijne review heb deze met veel plezier gelezen. _/-\o_ _/-\o_
Badankt! Altijd fijn om te horen. :) Punten van kritiek of mogelijke aanvullingen die je mist hoor ik ook altijd graag.
Mooie review , thanks.
Heeft zeker rol gespeeld in de aanschaf.
Voorlopig dik tevreden met het toestel.
1 aanvulling voor de camera , die viel toch een beetje beetje tegen in eerste instantie.
Even de AI settings aan zetten , wereld van verschil en nu ook daar dik tevreden mee.
Veel smartphone camera kwaliteit zit hem in de software. Het word bijna computational photography. Meer processing power = betere foto's.
Puntje van aandacht/opmerking:

Opvallend dat de dimensies van de 4G en de 5G zo verschillen De dimensies die jij benoemt in de review (5G 163.6 mm bij 75.8 mm en 8.8 ) t.o.v. de 4G: 73,9mm*159,9mm*8,1mm, jij zegt ook 195gr. de 4G maar 179gr.

Nooit geweten dat dit zoveel kon schelen... des te meer reden voor ons om de 4G te kiezen, maar wij hebben nog geen 5G, dus we de 4G variant was toch al de keuze, maar bedankt voor de review!

[Reactie gewijzigd door pband op 28 juni 2022 15:18]

Ja inderdaad, maar ik duidde meer op de fysieke verschillen, waarbij ik het model als 1 zie, maar dan met andere specs, echter door die andere specs is blijkbaar de telefoon fysiek ook verschillend.

Nu ben ik zelf niet zo thuis in het verschil tussen de SOCs, maar ik zie in vergelijkingstest, dat de dimensity gemiddeld bijna 10% sneller is... kan ik de helio als een soort budget versie zien van de dimensity?

Afijn de keuze is al gemaakt, de M4 Pro 4g is al aangekocht, ik kon deze aanbieding niet laten liggen, mijn zoontje gaat straks van een Redmi 4x naar deze M4 Pro, dus ik denk dat het sowieso een enorme verbetering zal zijn.

Richting de toekomst ben ik alleen nog wel benieuwd of ik zelf bv toch beter voor de 5g variant kan kiezen... voorlopig draai ik nog op mijn poco f1 prima, al begint de accu wat slechter te worden en werkt het automatisch draaien van portrait naar landscape en vice versa niet meer in elke app even goed....
Tegen dan kan je misschien beter kijken naar nieuwe modellen, of je moet deze voor een goede prijs kunnen vinden ;)
Het ligt er aan natuurlijk wanneer tegen die tijd is ;-)

De F1 heb ik nu 3 jaar alweer... dat zit al enigzins tegen de grens van hoe lang ik normaliter met de telefoon doe, maar eigenlijk bevalt de F1 nog prima, al zit ik er over na te denken om er een andere accu in te gaan plaatsen