Lupus Electronics 1-kanaals relais Review

Antonio di 28 november 2021, laatste update op 5 april 2022, 215 views Product gekregen

Lupus Electronics 1-kanaals relais

ik heb o.a. deze draadloze inbouw Zigbee "schakelaar" gekregen voor het vertalen van de Browser interface van de Lupus XT2-plus-Hub naar NL. De "relais schakelaar" doet het prima . zie uitgebreide review hieronder met foto's. Zie ook review van de Hub waarop ik hem heb aangesloten: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• Zigbee 2,4Ghz, HA 1.2. Werkt normaal met Zigbee 3.00 Hub.
  • Schakelt hoger vermogen. Bij 220V: 2300 Watt.
  • Compact formaat.
  • Kan zowel draadloos als via ook een (extra) ouderwetse fysieke schakelaar UIT/AAN schakelen.
  • “Repeater” functie om max. aantal Zigbee componenten te verhogen en signaal te versterken.
  • Staat op de Zigbee2MQTT en Zigbee.Blakadder sites als "compatible" met in iedergeval MQTT.

Minpunten

• Kost ‘continue” stroom (0,5 watt).
  • Voor Lupus Electronics Hubs: Zigbee componenten zitten (nog) niet in de Lupus back-up.

Kwaliteit Score: 4

Review Lupus 1 kanaal relais (Zigbee Inbouw stroomschakelaar)
(long read / review / how to use / technical-level: simple, Change log)

Geschatte leestijd is 8-11 minuten (zonder de plaatjes met de evt. tekst).

Change log

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
<nog niets>
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Er zijn vele Zigbee inbouw schakelingen te koop. Vele zijn bedoeld om verlichting (lampen) te schakelen (100-400 Watt). Dit Lupus Zigbee 1-kanaals relais kan dat ook, maar is vooral zinvol voor hogere vermogens omdat die wisselstroom-circuits tot 2300 Watt kan schakelen. Eigenlijk zoals opbouw plugstekker maar dan inbouw. Alhoewel de opbouw modellen vaak nog meer wattage aan kunnen.
Naast het draadloos (Zigbee) AAN/UIT schakelen, kan dat ook nog via een klassieke schakelaar en heeft die een “Repeater” functie.
Ik gebruik dit 1-kanaals relais via mijn Lupus Alarm/Smarthome Hub XT2-plus, zie:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Wat is het

Dit 1-kanaals relais is:
– Het is een relais schakeling, je hoort het “klikken” bij aan/uit.
– Werkt op Zigbee 2,4Mhz HA (Home Automation) 1.2 . Wat normaal werkt met Zigbee 3.0 Hubs.
...(Mijn Lupus XT2-plus Hub is Zigbee versie 2.9.2.6.1 en hierop werkt het 1-kanaals relais).
– Staat op zigbee.blakadder.com site (bevestigd ook werkende op Zigbee2MQTT:
...niet getest door mij).
– Werkt van 24 tot 230 volt wisselstroom (AC).
– Maximale belasting bij 230 volt (10 Ampere) is dan dus 2300 Watt.
– Boutjes voor vastzetten van de stroomdraden.
– Werkt eventueel in combi met fysieke enkelpolige schakelaar (niet een drukschakelaar!).
– Draadloze bediening bij Lupus Hubs via App (Android, IOS) en Browser sessie op PC/Laptop.
– Heeft op de Lupus Hub een in te stellen attribuut “na-xx-tijd” UIT zetten (zie foto bijlage),
… naast de mogelijkheid het component in Smarthome “scenario’s & rules” en
... “Lupus groepen-schema’s” op te nemen.
– Bij stroomuitval herstelt het 1-kanaals relais zich binnen ongeveer 1 minuut en heeft
...dan de stand (aan of uit) van VOOR de stroomuitval (heeft geen back-up batterij!).
– Versterkt het Zigbee signaal van andere Zigbee componenten.
– Verhoogd het maximale aantal aan te sluiten Zigbee componenten op de Lupus Hub.
...met 40 stuks (niet getest op andere merken Hubs, die heb ik niet).
...Mits deze verhoging niet boven het maximale aantal componenten van de Lupus Hub
... uitkomt (Lupus Hub kent ook “eigen 868Mhz” componenten die “meetellen” !).
– Werkt NIET met de oude Lupus Hubs XT1 en XT2. Wel met de Lupus XT1-plus,
...XT2-plus en de XT3.
– Heeft een druk-schakelaartje op het component voor het koppelen(pairen) en
...voor het AAN/UIT zetten en een LED-lichtje voor de status van het relais.
– Ohmse belasting (zie wiki!).
– Via de Lupus Hub is het 1-kanaals relais eventueel van nieuwe firmware te voorzien.
...Zie laatste foto bijlage (in Fremdsprache DE, aber auch mit bilder).
– Bij overbelasting dient/behoort het relais zich uit te schakelen.
– Compact formaat: 43x38x21mm (bxhxd).
– Na “weer’ aansluiten op de stroom binnen 3 minuten koppelen/pairen aan de Hub.
...(toevoegen sensor op Hub, ongeveer 10 sec. drukknopje op het 1-kanaals relais
...indrukken, etc.).
– Voor de liefhebbers is er ook nog een 2-kanaals relais uitvoering van Lupus electronics.

Aansluiten Zonder/Met schakelaar

Je kunt dit 1-kanaals relais aansluiten voor alleen draadloos schakelen via Zigbee.
Dit Lupus 1-kanaals relais heeft ook een aansluitschema om een fysieke (ouderwetse) enkelpolige AAN/UIT schakelaar erbij te plaatsen. Het via dit 1-kanaals relais te schakelen wisselstroom-circuit is dan op 2 manieren bedienbaar en de ene manier zit de andere manier niet dwars. Dus NA het UIT zetten met de fysieke schakelaar kun je hem weer “draadloos” AAN zetten en vice versa. De stand van de fysieke schakelaar zegt dus niets over de stand aan of uit!
Zie foto bijlage kopie van de papieren instructie, met aansluitschema’s.
Zie foto bijlage van de testopstellingen met en zonder extra schakelaar.
Deze kleuren foto-bijlage van de testopstellingen zijn voorzien van:
– Detail foto’s met de aansluitingen op het relais.
– Verklarende tekst en opmerkingen.
Haal de stroom van het elektra punt waar je het 1-kanaals relais wilt plaatsen VOOR het aansluiten ervan!

Metingen

Meting stroomverbruik
Het 1-kanaals relais verbruikt 0,5 Watt (“UIT “ stand) en dat is meer dan de meeste Zigbee schakel modules. Dit relais versterkt echter ook het signaal en verhoogd eventueel het aantal te gebruiken Zigbee componenten.
Verbruik metingen
(zie ook onderaan de 1ste foto bijlage).

Het 1-kanaals relais verbruikt 0,5 Watt stroom en met ook een schakelaar 0,7 Watt (zonder lamp).
Het is mij niet duidelijk waarom de lamp tot 1,2 Watt meer verbruikt (gemeten) bij lamp-aan en met relais t.o.v. de meting zonder relais/schakelaar. Je zou verwachten 0,5 tot 0,7 Watt meer.
Dus degene die er verstand van hebben (zie ook de onderdelen foto’s):
Geef s.v.p. in een reactie op deze review hierover uitleg!
Gemeten signaalversterking
Een Zigbee batterij component in de tuin-schuur op 20 meter (door gipsblokken wand en een 2x dubbel-glas laag) van de Zigbee Hub, gaat met het 1-kanaals relais in het midden (binnen):
– van een 50-75% signaalsterkte naar een 75-100% signaalsterkte.
Een Zigbee batterij component met op 6 meter (2de verdieping,door 2 vloerlagen bewapend beton) van de Zigbee Hub (begane grond), gaat met het 1-kanaals relais in het midden (1ste verdieping):
– van een 25-50% signaalsterkte naar een 50-75% signaalsterkte.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Wil je hogere vermogens schakelen, draadloos/Zigbee en/of eventueel ook met een schakelaar, Zigbee signaal versterken of wil je het maximale aantal Zigbee componenten uitbreiden op je Lupus set dan is dit zeker een zinvolle aankoop. Het aan/uit schakelen werkt prima en de signaal versterking van dit 1-kanaals relais is redelijk goed. Het verhogen van het aantal Zigbee componenten heb ik niet kunnen testen bij gebrek aan voldoende Zigbee componenten , sponsors zijn daarvoor welkom :) :9 :P .
Ik heb het relais nu 6 maanden in gebruik voor 200-700 Watt aan/uit te schakelen.
Dit werkt probleemloos. Ik ben blij met dit 1-kanaals relais.

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di

Foto bijlagen

01 Lupus Electronics 1-kanaals Relais (schakeling)
….Metingen Verbruik in Watt bij 230 Volt AC --- Lampen - Relais - Schakelaar
02 Omvang van de Levering.
03 Bovenkant, Onderkant, Voorkant, Achterkanten en de Zijkanten.
04 Details buitenkant o.a. Reset/Koppel(pairen) en Ledlichtje.
05 Testopstellingen en aansluitschema's.

Testopstelling Watt verbruik meting:
06 Zonder Relais, zonder schakelaar, met lamp en zonder lamp.
07 Met Relais, zonder schakelaar, met lamp (bediening via App).
08 Met Relais, me schakelaar, met lamp (bediening via App)
… Met Relais, met schakelaar, met lamp (bediening via Schakelaar).

09 Stickertje iets los maken en haakjes indrukken om kastje te openen.
10 Kastje geopend, Voorkant en Achterkant.
11 Stickers en tekst op de binnenkant en het printplaatje.
12 De "zware" onderdelen.
13 - 25 Rest van de onderdelen.
26 Lupus XT2-plus via browser "stroomschakelaar":
….Toevoegen - Sensorlijst - Slimme schakelaarlijst.
27 Lupus XT2-plus via App "stroomschakelaar: Links boven/onder:
…..Detail bediening. Rechts boven/onder: De Attributen.
28 Meegeleverde papieren instructie.
29 Technische specificaties in het Duits.
30 Uitleg "update firmware" van het 1-kanaal-relais (Zigbee Stroomschakelaar)
….in het Duits.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een Lupus Electronics 1-kanaals relais?