1 review

Lenovo IdeaPad 5 14ALC05 (82LM00AGMH)

Niet beschikbaar
Specificaties 14" • 1920x1080 • 512GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 5 14ALC05 (82LM00AGMH) Review

AdB 24 november 2021, laatste update op 28 november 2021, 2.271 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 5 14ALC05 (82LM00AGMH)

Prima laptop. Vlotte processor, zakelijke uitstraling, deze laptop doet heel veel dingen heel goed.

Pluspunten

• USB-c met display mogelijkheid
  • stil
  • veel bang for buck

Minpunten

• bijna net zo goed als een zakelijke laptop (700+ euro), maar net niet
  • matige kijkhoeken / scherm

Snelle review voor Black Friday 2021:
Met een prijs van 499 is deze laptop op dit moment een van de betere keuzes. Voor onder de 500 euro zijn veelal i3 of i5 processoren en hooguit Ryzen 3 of Ryzen 5 3500u CPU's te vinden. Deze processor draait daar volgens de benchmarks rondjes omheen. Tel daar de 8Gb / 512 Gb combi, deels alu body en andere higher end opties (toetsenbord verlichting, USB-C met beeld, etc.) en je hebt volgens mij een van de betere keuzes van dit moment, zeker tot 500 euro. Zelfs bij de reguliere prijs van 560 is dit nog steeds voor veel mensen een prima keuze binnen een bepaald budget..

Referentie kader:
Voor het (thuis) werk de Dell Latitude 3410. pricewatch: Dell Latitude 3410 (Y41TT)
Prive deze enorme budget laptop: productreview: Acer Aspire ES1-533-P2V5 review door AdB

Bouw
De laptop oogt zakelijk, saai. Het is geen ultrabook, hij is wat lomper. Bovenkant is alu, onderkant grijs stevig plastic. Voor mij als leek vergelijkbaar met de Dell, sterke nog, deze laptop is deels aluminium.
Het scharnier loopt bijna over de hele breedte van de laptop wat mij een fijn gevoel geeft (ipv 2 smalle scharniertjes)..

Geluidsproducitie
Ik vind de laptop tot nu toe heel stil. Af en toe hoor je de fan eventjes zachtjes aanslaan, maar niet storend. Via settings kun je kiezen of je 'm super stil, medium of max. performance wil. (nu op de standaard medium settings).
Boxen zitten aan de zijkant en zijn naar boven gericht. Deze klinker hierdoor voor een laptop verrassend redelijk.

Scherm
Volgens andere reviews is het scherm een van de mindere punten. Inmiddels ben ik het daar wel mee eens, het scherm is het belangrijkste minpunt in mijn ogen bij deze laptop.
De vraag is natuurlijk waar je 'm mee vergelijkt. Vergelijk je het scherm met Retina schermen dan zul je vast wat te kort komen.
Vergelijk je het scherm met de Dell of lagere 500 euro laptop's dan komt ie best aardig uit. Al lijkt het scherm niet consistent (kleur verschil door kijkhoeken?). De kijkhoeken kunnen voor een IPS zeker beter, ik vind deze matig. De max. helderheid is wat hoger dan de Dell. De bezels zijn links rechts lekker smal, boven en onder wat dikker. In de bovenrand zit de webcam en er zit ook een klein privacy schuifje voor.

Aansluitingen
2x USB A, HDMI (1,4), USB-c met display mogelijkheid. Daarnaast nog een SD-reader. Opvallend is dat de USB poorten rechts zitten. Er is geen bedrade netwerk aansluiting.
Sommige reviews geven aan dat je 'm moet opladen via de enige USB-c en dat dat onhandig is. Hoe handig generieke laders ook zijn, dan heb je wel 2 USB-c's nodig. Of je 'm kunt laden via USB-C heb ik niet gecontroleerd. Je hebt een propiety laad aansluiting (met 65w lader), dus je kunt de USB-c echt voor je hubje gebruiken. Volgens BIOS kun je ook in de uit stand andere devices opladen, ook dat moet ik nog controleren.

Processor
Voor bencharks zie de BBG van okt, BBG van oktober bij de mainstream laptop.
Ik kom prive van een 4 jaar oude super budget laptop met een N4200. Op CPUbenchmark.net doet die 2.000 punten, deze 5500u scoort 13.000 punten. Een i3 scoort 4.000, een i5 10.000. Op de N4200 kun je ook Minecraft doen en natuurlijk je mail lezen en Word/Excel doen. Het laden van Word of openen van een PDFje duurt 3 seconden. Je snapt dat het met deze veel korter is (minder dan een seconde) en dat de andere processors daar relatief tussenin zitten.
Persoonlijk denk ik dat de processor voor de meeste mensen inmiddels niet meer uitmaakt en dat het voor de duurzaamheid verstandiger is om op bouwkwaliteit te letten. En met beide zit dat wel goed met deze laptop.

Toetsenbord trackingpad
Toetsenbord typt prima, het toetsenbord is ook verlicht. Trackingpad is ook prima. Hier merk je wel het verschil met de Dell. Het Dell toetsenbord typt net wat stiller en ook de klik klinkt net wat minder plastic bij de Dell.

Unpacking
Je krijgt een eenvoudig doos met lader. Geen toeters en bellen. Bij installatie kun je kiezen uit Win10 of gelijk Win11.

Volgens sommige reviewers kun je nog een extra NVME SSD inbouwen. Ik heb 'm nog niet opengeschroefd om dat te controleren. Accuduur volgt ook nog maar waarschijnlijk rond de 8 uur.

BBG
Als je de BBG van oktober leest concludeer ik het volgende. Je kunt een laptop met vergelijkbare specs als de mainstream laptop (tot 700) krijgen voor het geld van een budget laptop (tot 500). Zelfs voor de reguliere prijzen vind ik dit een betere keuze.

Overweging
De vraag is wat je referentiekader is. Vergelijk je 'm met de, duurdere, zakelijke laptops (van rond de 700 euro of meer) dan zijn er kleine punten waar deze laptop beter kan. De reguliere prijs van deze laptop is ook lager dan de meeste zakelijke laptops.
Vergelijk je deze laptop met de tweakers budget range (tot 500 euro) dan heeft deze laptop heel veel extra's. De bouwkwaliteit neigt dan meer naar zakelijk, de opties zijn ook van een hoger segment. En eind nov. 2021 heb ik nergens nog zo'n processor, geheugen, HD combi gezien voor deze prijs. Deze laptop heeft dus veel te bieden.

Deze laptop biedt heel veel: zeer goede hardware, een behuizing die meekan met zakelijk, USB-c met display mogelijkheid, verlicht toetsenbord, etc. Als een goed beeldscherm of extreem zacht typen belangrijk voor je is zou ik deze laptop laten gaan.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 5 14ALC05 (82LM00AGMH)?

Bedankt voor de review.
Ik was min of meer tot dezelfde conclusie gekomen en heb hem ook aangeschaft voor mijn dochter, perfect voor haar schoolwerk en lichte games lijkt me.
Net bezorgd en blijft nog even in de doos, je weet niet of er nog iets beters voorbij komt tijdens Black Friday Iemand toevallig of Minecraft Java edition een beetje vlot draait hierop?
Op een ryzen 5 draait minecraft erg soepel. Bij de 5500 zal dit ook het geval zijn denk ik.
Bedankt, we gaan het zien! ;)
Ja zeker fijne review. Ik had al een Ideapad 5 voor onze dochter op het oog en bewust tot BF deals gewacht.

Via Lenovo-shop (ook de education shop) zijn ze me te duur (ik had max €600 als budget).
Het liefst had ik nog 16GB intern geheugen gehad omdat deze 8GB niet uitbreidbaar is, maar voor 500€ mag je 16GB in een Ideapad 5 eerlijk gezegd niet verwachten.