1 review

Acer Aspire ES1-533-P2V5

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 128GB • Intel Pentium - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire ES1-533-P2V5 Review

AdB 20 juli 2017, laatste update op 21 juli 2017, 640 views Product gekocht

Acer Aspire ES1-533-P2V5

Prima laptop. Typt prima, redelijk scherm, prima processor en caddy is in te bouwen.

Pluspunten

• caddy 9,5 mm is mogelijk
  • redelijk vlot binnen segment
  • voelt stevig

Minpunten

• ventilator slaat toch aan
  • scherpe rand bij armen

Ik heb deze laptop nu enkele weken. Ik ben geen Acer fan, persoonlijk vind ik Acer laptops vaak maar matig (t.o.v. bijvoorbeeld Asus). Toch verrast deze Acer me positief. Ik vind ‘m zeker beter dan deze Asus
Asus A540YA-DM329T
De laptop is al door Tweakers gereviewed in de ‘best buy’. Wat me ten opzichte van die review opviel:

Stil? Volgens Tweakers zou de laptop stil zijn en ook de Chuwi die dezelfde processor heeft is passief gekoeld. Deze Acer echter niet. Ik hoor geregeld de ventilator aanslaan. Ik ben zelfs van Chrome naar Opera geswitched om de processor te ontlasten zodat die minder aanslaat. Op het gebied van geluid ben ik een freak, de meeste mensen zullen er geen last van hebben. Voor mij is het wel een puntje. Ik wilde de processor undervolten, maar helaas installeert de Intel Extreme Tuning Utility niet.

Processor: de processor is prima en snel genoeg voor dagelijks gebruik (Word, internet, filmpje, etc.). Sterker nog, ik ben positief verrast. Ik was best bang voor de Tweakers opmerking dat de laptop bij single-core processen langzaam was. Gelukkig zijn er (bij mijn gebruik) bijna geen single-core processen meer en voelt de laptop snel en snappy aan. Als je kunt kiezen tussen een N3060 en deze N4200 is dat een fors verschil.

Scherm: 1920*1080 mat TN-paneel. De kijkhoeken zijn niet heel slecht, maar ook zeker niet goed.

Bouw: De laptop voelt stevig. Ook het scherm. De binnenkant van de laptop heeft niet zo snel last van vingers, maar de buitenkant wel wat meer. Daarnaast heeft de laptop een vrij scherpe rand. Met blote armen voel je dus af toe de rand schuren/snijden en dat is niet prettig.

Wat zijn de pro’s? Je kunt een 9,5 mm caddy inbouwen. 128 Gb is natuurlijk voor veel mensen veel te weinig (je houdt al snel 65 Gb vrij over). Dan is het handig als je met een caddy een extra HD kunt inbouwen en dat is een peuleschil. Vanzelfsprekend start de laptop in ongeveer 10 seconden op door de Kingston SSD.

Daarnaast valt me op dat de laptop ontzettend snel Wifi verbinding heeft nadat je de laptop uit de slaapstand haalt. Het verbaasde me zelfs hoe snel dat gaat, prima!

Toetsenbord typt prima. Het numerieke deel heeft 4 toetsen zoals een normaal toetsenbord en er zijn fysieke PgUp en PgDn en Home/End toetsen. De AAN knop is een gewone toets, maar er zijn nog wel aan/uit en oplaad LED’s. Wat ik persoonlijk onhandig vind is dat de pijltjes toetsen (naar boven en beneden) door midden gedeeld zijn. Persoonlijk vind ik de indeling van Asus met volledige pijltjes toetsen handiger. Het trackpad doet zijn werk uitstekend. Alle gebaren met twee en drie vingers worden herkend en kun je in Windows instellen.

Het snoer is een normaal blokje dat niet heel lang is. Het fijne is wel dat ook mijn oude adapters op deze connector passen. De laptop doet ongeveer 6 uur op een volle lading, dus dat is prima. Het opladen gaat voor mijn gevoel vrij snel, binnen 2 uur zit de laptop weer vol.

Mijn conclusie: voor 388 is dit een prima laptop. Beter dan de N3060 laptops die je voor hetzelfde geld op dit moment vaak ziet. De processor doet het bij normaal gebruik prima en heeft me positief verrast. Het scherm is geen IPS, maar dat kom je nog maar weinig tegen.

Heb jij ook een Acer Aspire ES1-533-P2V5?