Microsoft Classic IntelliMouse Zwart

€ 25,05
Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Classic IntelliMouse Zwart Review

Johnny 15 oktober 2021, laatste update op 15 oktober 2021, 170 views Product gekocht

Microsoft Classic IntelliMouse Zwart

Fijne muis die perfect werkt onder MacOS maar met stug ouderwets scrollwiel.

Pluspunten

• Alle knoppen werken op MacOS
  • Fijne vorm voor grote handen
  • Glijdt goed over bureau
  • Sensor werkt goed op glad bureau

Minpunten

• Ouderwets scrollwiel met veel weerstand
  • Enkel beschikbaar als rechtshandige variant
  • Snoer had soepeler gekunnen

Na een lange periode thuiswerken is het nu weer tijd om deeltijd naar kantoor te gaan en wil ik een muis die ik daar kan laten zodat ik niet steeds mijn muis hoef mee te nemen.

Nu zal je denken, een muis vinden is toch niet zo moeilijk? Ik wil de muis links- en rechtshandig kunnen gebruiken. Daarnaast wil ik een lasersensor zodat hij goed werkt op gladde bureaus. Deze bescheiden eisen filteren al 95% van het beschikbare aanbod. Een groot deel van het aanbod kwaliteitsmuizen zijn "gaming muizen" en hebben een optische sensor geoptimaliseerd voor snelle bewegingen maar werken niet goed op een glad oppervlak waardoor een muismat nodig is.

Wat er dan overblijft is een handjevol muizen die vooral draadloos zijn. Mijn ervaring met draadloze muizen is dat de verbinding niet altijd direct tot stand komt, soms stottert, batterijen leeg raken, ontvangers kwijt raken en ze ook meestal voor kinderhanden lijken te zijn gemaakt. Ik wil een muis die het gewoon altijd doet.

Bijna 7 jaar geleden kocht ik een Logitech M318e, een muis met draad, lasersensor, geschikt voor beide handen en een fijn scrollwiel. Die muis gebruik ik nog steeds dagelijks en doet het altijd. Helaas wordt deze al jaren nergens meer gekocht, en is ook tweedehands niet te vinden. Ik baal er van dat ik jaren geleden niet een extra muis heb gekocht.

Anno 2021 is er geen muis te vinden met soortgelijke specs. Ik moet dus helaas op zoek naar een compromis. De Logitech M510 komt qua vorm het dichtst in de buurt van de M318e, Maar deze muis is helaas enkel draadloos te gebruiken.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Microsoft Intellimouse Classic. Deze muis zou alleen op Microsoft Windows werken, en dat heb ik niet. Ik heb besloten het toch maar te proberen met het idee dat ik hem kan ruilen als het echt niet werkt.

Het goede nieuws is dat de muis perfect werkt onder MacOS. Microsoft ondersteunt het officieel niet en levert geen software om de instellingen aan te passen maar omdat de defaults goed zijn is dit acceptabel.

De cursor beweegt en alle knoppen werken. De twee knoppen aan de zijkanten werken als back/forward in de browser. De gevoeligheid is in te stellen via de muisacceleratie in MacOS.

De muis is aanzienlijk groter dan de Logitech M318e en ligt zelfs beter in de hand. Helaas is de Microsoftmuis niet symmetrisch en de linkermuisknop hoger dan de rechter. De muis is beter met linkerhand te gebruiken dan veel andere muizen, maar ligt wel net iets lekkerder in de rechterhand.

De muis glijdt beter over het bureau dan mijn oude Logitech M318e maar ik denk dat het ook een kwestie is van slijtage aan de glijvoetjes. De sensor gebruikt een blauwe LED, geen laser maar wel heel goed op gladde oppervlakken. Er is geen blauwe gloed van de LED zichtbaar in de naden van de knoppen of onder de muis.

Aan de achterkant van de muis zit een witte LED die als een soort achterlicht werkt. Heeft geen functie maar stoort ook niet echt. Mijn toetsenbord heeft een witte verlichting en monitor ook een witte led dus esthetisch past het allemaal wel bij elkaar. Er is ook geen Microsoftlogo op de muis aanwezig, enkel een subtiel vierkant ruitje aan de achterkant.

Het snoer is lekker lang maar wel dikker en stugger dan dat van de Logitech M318e.

Het zwakste punt van deze muis is het scrollwiel. De Logitech M318e heeft een heel fijn lichtlopend scrollwiel waarmee je moeiteloos heel precies of heel ver kan scrollen, en ook nog eens zijwaarts. Het klikken er op is wel een beetje sponsig.

Het scrollwiel van Microsoftmuis kan enkel verticaal scrollen en heeft wel een fijne klikactie. Maar scrollen geeft veel weerstand met onaangename hobbels en een ratelend geluid bij veel scrollen. Als je je vinger er overheen laat rollen draait het niet/amper en als je de muis niet vasthoudt duw je de muis eerder naar achter dan dat het wieltje draait. Als je het wiel eenmaal aan het draaien hebt voelt het hobbelig en voel je de vibraties in je vinger. Ik heb overwogen de muis open te maken en kijken of ik iets aan het wiel aan kan passen maar ik zie niet hoe ik hem kan openmaken.

Ik weet niet of ik ga kunnen wennen aan het scrollwiel, maar heb helaas geen alternatieven die geen andere grote nadelen hebben.

Heb jij ook een Microsoft Classic IntelliMouse Zwart?