Logitech M318e - Reviews

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech M318e Review

Johnny 1 februari 2014, laatste update op 13 april 2018, 472 views Product gekocht

Logitech M318e

Betrouwbare muis die goed werkt op gladde oppervlakten zonder fratsen.

Pluspunten

• De muis is zeer gevoelig. Waarbij ik met mijn vorige muis de acceleratie bijna helemaal omhoog had staan moest ik hem voor deze muis bijna helemaal naar beneden zetten voor een soortgelijke ervaring.
  • Het scrollwieltje draait makkelijker dan dat van andere muizen en is heel gevoelig waarmee je heel snel grote afstanden kan scrollen. In het begin is dit even wennen, maar het went heel snel en is erg fijn om door lange pagina's of datasets heen te scrollen.
  • De knoppen vormen een geheel met de bovenkant zodat er geen vuil tussen kan komen. Ze lopen niet over de voorkant heen. Ik was bang dat mijn vingertoppen de randen zou voelen, maar in de praktijk komen mijn vingers niet zo ver.
  • Het snoer is soepel en dunner dan bij andere bedrade muizen die ik heb gebruikt.
  • De knoppen aan de zijkant zijn een leuke extra voor power-users om je eigen acties aan te koppelen.
  • De prijs is een zeer positieve eigenschap van deze muis. Ik betaalde 21 euro inclusief verzending wat een heel scherpe prijs is voor een lasermuis.
  • De zijkanten van de muis voelen een beetje rubberachtig aan, maar niet veel. In de zomer zal het wellicht helpen met zweterige handen.

Minpunten

• Logitech levert geen drivers mee voor Mac OS X. Op hun eigen website zeggen ze dat de vorige/volgende knoppen niet kunnen worden gebruikt. Met het programma USB Overdrive kan dit echter wel en is het heel eenvoudig in te stellen. Als Logitech zelf te lam is om een driver te maken hadden ze ook deze software in licentie kunnen nemen en aanbieden aan hun klanten.
  • Het indrukken van het wieltje vereist aanzienelijk meer kracht en geeft een harder klikgeluid dan de andere knoppen.

Nadat mijn oude muis kapot ging was ik op zoek naar een vervanger. Ik gebruik hem voornamelijk bij browsen, teksten redigeren, programmeren, foto/video/audiobewerking in een dual-monitor setup met Mac OS X. Ik werk zowel met links- en rechtshandig met de muis.

Bij mijn vorige 400 DPI optische muis was precisie soms een probleem op mijn bureau. Ik wilde daarom een lasermuis, met draad, symmetrisch zodat hij met beide handen te gebruiken is. Op mijn werk heb ik een andere Logitech-muis met een tilt-wieltje dat ik ook wel handig vond. De Logitech M318e is één van de weinige muizen die aan al deze eisen voldoet. De muis is ook één van de grotere, geschikt voor een volwassen hand.

Ik heb in de stad gezocht naar een muis maar kon daar geen enkele winkel (MediaMarkt, Dixons, MyCom) vinden die deze verkocht en heb hem uiteindelijk online besteld zonder te hebben geprobeerd. Een andere optie was de Logitech LS1 maar deze lijkt me qua ergonomie minder fijn.

Update 2018: Na vier jaar werkt de muis werkt nog steeds zo goed als nieuw, geen merkbare slijtage.

Heb jij ook een Logitech M318e?

Je hebt precies dezelfde eisen als ik voor een muis, ik neem deze, bedankt! :)