Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

€ 1.199,-
Specificaties 7,6" • 2208x1768 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart Review

EricWNTestpanel 4 oktober 2021, laatste update op 1 november 2021, 142 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

Deze telefoon biedt een leuke blik op wat er in de toekomst mogelijk gaat zijn met flexibele en grote schermen in een kleine form-factor. In het dagelijks gebruik heeft de Fold3 praktische nadelen waardoor hij niet aansluit bij mijn wensen. Voor een early-adopter kan dit echter een leuke gadget zijn.

Pluspunten

• Innovatief/Hoog gadgetgehalte
  • Mooie schermen
  • Groot scherm binnenin is prettig

Minpunten

• (Te) smal scherm op voorkant
  • Bediening met 1 hand lastig
  • Duur
  • Nadelen vouwbaarheid wegen (nog) niet op tegen voordelen

Uncle Vernon rounded on Harry. “And you?”
“I’ll be in my bedroom, making no noise and pretending I’m not there,” said Harry tonelessly.
“Exactly,” said Uncle Vernon nastily. At eight-fifteen—”
“I’ll announce dinner,” said Aunt Petunia.
“And, Dudley, you’ll say —”
“May I take you through to the dining room, Mrs. Mason?” said Dudley.
“And you?” said Uncle Vernon viciously to Harry.
“I’ll be in my room, making no noise and pretending I’m not there,” said Harry dully.
― J.K. Rowling, Harry Potter and the Chamber of Secrets

Tijdens het gebruik van de Fold 3 afgelopen weken heb ik regelmatig aan deze quote uit Harry Potter moeten denken. De telefoon 'doet alsof' op een aantal voor mij cruciale punten, maar valt toch door de mand. Net als Harry in het hilarische vervolg op bovenstaande quote. In deze review zal ik mijn persoonlijke en subjectieve ervaringen met het gebruik van de Fold 3 delen voor verschillende gebruiksscenario's en uitleggen waarom ik 'pretending I'm not there' van toepassing vind op deze telefoon.
Er zijn al veel goede en objectieve reviews te vinden over de Fold 3, dus kijk daarvoor niet in deze review. De review van Tweakers geeft bijvoorbeeld een goed idee van de telefoon en ik herken me ook in wat de redacteur schrijft. Voor als je je afvraagt hoe kwetsbaar deze vouwtelefoon is, kan ik het filmpje van JerryRigEverything aanraden.

Voor de volledigheid: De Fold 3 is door mij twee weken getest nadat ik een Tweakers actie gewonnen had. Ik heb de telefoon maar tijdelijk gehad en heb als bedankje voor deze review de Galaxy Buds 2 gekregen.

Algemene indruk: Innovatieve gadget met beperkingen

Algemene indruk: Deze telefoon heeft een vouwbaar scherm! Hoe cool is dat. Heerlijk om zo'n technisch en innovatief hoogstandje flink uit te kunnen proberen. De telefoon voelt stevig aan. De vingerafdrukscanner zit in de powerknop verwerkt, dit werkt erg prettig. De stereoluidsprekers klinken goed en de volumeknoppen zijn fijn om te gebruiken. De camera's aan de achterkant steken best ver uit en zitten aan de rechterkant. Dit zorgt dat de telefoon kan wiebelen als deze op een harde en platte ondergrond ligt, zowel dicht- als opengevouwen is dit het geval. Een hoesje kan hier waarschijnlijk wel iets aan verbeteren. De camera's steken echter wel flink uit, dus dat moet dan een dik hoesje zijn. En dat zorgt voor een (nog) dikkere telefoon. De trilmotor is subtiel als het kan, maar kan ook flink tekeergaan. Dit beviel mij prima.

Bouwkwaliteit: Zoals je ook kan zien in de reviews de ik in de inleiding gelinkt heb, is de telefoon degelijk gebouwd. Ik ben afgelopen weken nooit bang geweest dat ik de Fold 3 kapot zou maken of zou beschadigen. De eerste dagen was ik extra voorzichtig, het voelt gek om de telefoon dicht te klappen. Ook was ik bang om het zachtere scherm aan de binnenkant te beschadigen. Dat gevoel verdween al snel omdat de telefoon degelijk aanvoelt. Tegelijk verwacht ik dat het scherm aan de binnenkant bij langer gebruik bij mij toch zal beschadigen of krassen. Schermen hebben bij mijn telefoons tot nu toe altijd een screenprotector nodig gehad om enigszins heel te blijven. Samsung waarschuwt als je de telefoon voor het eerst aanzet dat het scherm kwetsbaar is en niet tegen stof kan.

Accuduur: De accuduur is goed genoeg. Ik kom er een dag meestal goed mee door. Hierbij staat het scherm een aantal uur per dag aan en gebruik ik de telefoon heel de dag door: Ik lees nieuws, bel een aantal keer, app en mail regelmatig, kijk een filmpje, speel een spelletje. Het laden gaat niet zo snel als op sommige andere telefoons, maar hier heb ik weinig last van omdat ik meestal 's nachts laad.

Afmetingen en gewicht: De telefoon is best zwaar en wanneer dichtgevouwen ook dik. De lengte is redelijk standaard. De telefoon is wel vrij smal, maar dat is ook nodig om hem vanwege de dikte in dichtgevouwen toestand goed vast te kunnen houden met één hand.

Schermen: De schermen zijn mooi: scherp, fel, heldere kleuren (wel wat te verzadigd ingesteld) en goed af te lezen. Het scherm aan de voorkant vind ik te smal om prettig te gebruiken. De telefoon is al smal en dan is er ook nog ruimte nodig voor het scharnier. Er blijft daardoor weinig ruimte over voor het scherm waardoor typen lastig is en lezen niet prettig. Ook voor veel apps (bijvoorbeeld games) is het scherm te smal. Om de telefoon open te vouwen heb je wel echt twee handen nodig. Opengevouwen is het scherm heerlijk groot. De vouw in het midden voel je duidelijk en is alleen niet zichtbaar als je recht van voren op het scherm kijkt en er geen verlichting op schijnt.

Camerakwaliteit: De camera's aan de achterkant vallen mij tegen, zeker voor een telefoon van €1700,-. Mijn huidige telefoon van minder dan €500,- maakt in bijna alle situaties betere foto's. De selfiecamera's zijn OK, maar niet bijzonder. Wat wel bijzonder is, is dat de frontcamera aan de binnenkant achter het scherm zit, waardoor er geen punchhole of uitsparing boven het scherm nodig is. Dat is op zich leuk, maar je ziet hem alsnog best goed zitten. Kortom: Voor de camera's hoef je deze telefoon niet te kopen.

Software (besturingssysteem en launcher): Samsung probeert het zo makkelijk mogelijk te maken om de telefoon handig te gebruiken, maar daar slagen ze nog niet helemaal in. Een mooi voorbeeld daarvan is het doorlopen van tips in de help-sectie: die laten zien hoe je de telefoon handig in kan stellen, maar allerlei handigheden staan standaard uit. Ook het gebruiken van meerdere apps naast of boven elkaar op het grote scherm is hopeloos omslachtig en inconsistent. Er is nog een hoop werk nodig om de potentie van het grote scherm ook volledig (en eenvoudig) te benutten. Samsung levert best wat meuk mee die niet te de-installeren is, dat is jammer. Samsungs launcher werkt best OK, maar niet alles is in te stellen. Helaas kan je niet zomaar een andere launcher gebruiken. Ik gebruik altijd Nova launcher, maar die kan niet omgaan met twee schermen van verschillende grootte.

Software (apps): Het verschilt per app enorm hoe goed die met de extra ruimte op het grote scherm om kunnen gaan. De GMail-app van Google weet er niets slims mee te doen, de Outlook-app van Microsoft werkt ideaal. Youtube werkt soms handig, en soms zie je een uitgerekte versie van de standaard mobiele weergave. Twitter is volledig uitgerekt, de NOS-app kan de ruimte goed benutten. Veel games die ik heb geprobeerd werken ook niet lekker omdat alles wordt uitgerekt en/of er dingen buiten het scherm vallen. Of er valt juist niets meer buiten het scherm waardoor het spel een stuk makkelijker wordt. Het is dus even afwachten of jouw favoriete apps handig werken op het grote scherm. Overigens: het scherm aan de voorkant is soms te smal voor een app, dus ook dit is even afwachten.

Ervaringen voor verschillende gebruiksscenario's

Hieronder licht ik toe wat mij opviel bij het gebruiken van de Fold 3 onder verschillende omstandigheden.
Onderweg
Ik ben weer regelmatig onderweg, met zowel de auto, de fiets als de trein. Allereerst de auto: hierin is de Fold 3 niet anders dan andere telefoons. Mijn auto ondersteunt Android Auto en dat werkt prima met de Fold 3. Als je de telefoon zelf voor navigatie wilt gebruiken werkt dat lekker vanwege het grote scherm. Op de fiets of lopend luister ik vaak een podcast of muziek, dit werkt natuurlijk gewoon. Als je de telefoon in je broekzak hebt voel je wel dat hij wat zwaarder is. Omdat de telefoon best wel dik is past hij niet in iedere broekzak, zeker bij damesbroeken past dat niet (al geldt dat ook vaak voor gewone telefoons). In de trein is het lekker om nieuws of een boek te lezen op het grote scherm, qua formaat doet het mij aan een e-reader denken. Hierbij merk je ook bijna niets van de vouw in het midden. Als ik een spelletje speel voel je de vouw wel steeds. Op het grote scherm kan je ook prima typen (met twee handen), dus een mailtje typen gaat prima. Op het kleine scherm is typen niet fijn omdat het scherm zo smal is. Zie verder over het gebruik van apps mijn opmerkingen bij 'Software (apps)' hierboven. Natuurlijk trek je ook de nodige aandacht als je je telefoon opeens openvouwt. De telefoon heeft een hoog gadgetgehalte.
Bank
Thuis op de bank is het grote scherm ook fijn om op te lezen, een spelletje te spelen of een filmpje te kijken. Tegelijk valt hier wel op dat veel apps niet goed om weten te gaan met het grote scherm. Op Twitter zie je maximaal 2 tweets op het scherm, op Youtube maximaal 2 tumbnails. Je blijft dus scrollen. Ook valt het nut van het grotere scherm tegen bij het kijken van video's. De video's worden niet veel groter getoond dan op een gewone smartphone, je krijgt vooral meer zwarte balken boven en onder het scherm. Oude 4:3 filmpjes maken overigens wel optimaal gebruik van het grote scherm :). Verder valt de vouw op het grote scherm op als je lampen aan hebt, je krijgt dan allerlei reflecties.
Bed
Als ik 's ochtends wakker wordt lees ik vaak wat nieuws ed. Hier viel de telefoon wel tegen. Het scherm aan de voorkant is te smal om comfortabel van te lezen. Opengeklapt is het scherm lastig vast te houden met 1 hand. Ook valt de vouw erg op als je het scherm niet precies recht voor je houdt.
Werk
Wat direct opvalt: de telefoon ligt niet stabiel op mijn bureau vanwege het camera-eiland. Zowel open als dicht is dit het geval. Voor videocalls werkt de telefoon prima. De microfoons zijn goed en in bijvoorbeeld Teams kan je ook handig gebruik maken van de vouw: Je vouwt de telefoon half open (je zet hem neer als een laptop) zodat je de camera goed kan richten en op de bovenste helft van het scherm staan dan de personen met wie je belt. Op de onderste helft van het scherm staan de knoppen. De accuduur is prima. Ook wifi- en netwerkbereik zijn prima. Multitasken met meerdere apps tegelijk open kan wel, maar werkt niet makkelijk. Daarom heb ik dat nooit gebruikt. Grote stukken tekst ga je niet typen op deze telefoon, ik pak dan toch altijd mijn laptop erbij.

Conclusie: pretending I'm not there

Deze telefoon werkt in veel opzichten prima en het grote scherm is een leuke extra. Toch valt de telefoon mij tegen.
Een gewone telefoon met iets extra's?
Dat is de Fold zeker niet. Het is geen gewone telefoon die je als verassing open kan vouwen met een groot scherm binnenin. Zo wordt de telefoon soms wel door Samsung gepresenteerd. De Fold heeft namelijk serieuze beperkingen vanwege dat vouwbare scherm. Het scherm op de voorkant is zo smal dat het praktisch onbruikbaar is. De telefoon is dichtgevouwen best dik. De telefoon slaagt dus niet in doen alsof het scherm aan de binnenkant er niet is.

Een vouwbaar scherm zonder nadelen?
Ook slaagt de Fold niet in het doen alsof er een scherm zonder nadelen aan de binnenkant zit. De vouw is voelbaar en ook zichtbaar als je de telefoon niet precies recht voor je houdt. Het scherm is krasgevoelig en kan niet tegen stof. Voor mij is dit echt een risico gezien mijn huidige en vorige telefoons.

Een onzichtbare selfiecamera?
Waar de Fold over het algemeen wel goed slaagt in doen alsof iets er niet is, is bij de selfiecamera in het grote scherm. deze zit acht het scherm en daardoor valt hij meestal niet op. Soms wel, omdat het scherm op de plek van de camera minder pixels heeft. In sommige apps of spelletjes zie je dat heel duidelijk en stoort het ook, maar in de meeste apps niet. Ook bij het kijken van een video kan je het soms zien. Omdat je dan vooral naar het midden van het scherm kijkt vond ik het juist fijn dat het beeld over de camera meekleurt in plaats van dat het een zwarte punchhole blijft.

Een echte premium telefoon?
Als je de prijs ziet, en de advertenties van Samsung, denk je dat dit de allerpremiumste telefoon van Samsung is. Dat is niet zo. Bijvoorbeeld de camera's zijn daarvoor echt niet goed genoeg. Ook de accuduur valt wat tegen. Daarnaast is de software nog niet goed genoeg, dus ook zeker geen premiumervaring. Kortom: doen alsof dit de allerbeste telefoon is klopt niet, je betaalt vooral voor het vouwscherm.

Kortom: De Fold 3 biedt een leuke blik in de toekomst, maar daar moet je flink voor betalen. Ik zelf zou nu niet voor een Fold 3 kiezen, maar misschien dat de Fold 6 of 7 wel op mijn verlanglijstje komt. Want een vouwbaar scherm is wel echt tof.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties