Creality Ender 3 V2

€ 225,73

Creality Ender 3 V2 Review

AiR60 10 november 2021, laatste update op 10 november 2021, 3.489 views Product gekocht

Creality Ender 3 V2

Wauw, blij verrast door deze 3D printer! En zeker voor deze prijs! Lees gauw m'n volledig review :) Wel een dingetje is het geluid wat hij produceert, maar daar is wat aan te doen!

Pluspunten

• Design
  • Materiaal
  • Kwaliteit prints
  • Handleiding

Minpunten

• Handleiding duidelijk op 1 punt na
  • Lawaaige fans
  • Geen touch screen
  • Stiller maken drijft de prijs op

Printkwaliteit Score: 4

To start with...

Dat ik altijd zonder deze printer heb gekunt... het is mij een raadsel :)

Nee, ik heb voor deze printer een Anet A6 gehad, daarover een uitgebreide review geschreven destijds productreview: Anet A6 Prusa i3 review door AiR60

Dat was alweer in 2018, we zijn nu ruim 3 jaar verder en mijn printer had nog wat upgrades gekregen, een half jaar geleden een mainboard + Display upgrade en intussen ook nog nieuwe lagers en riemen. Maar toch... hij had een tijd stil gestaan en in de laatste week van mijn vakantie wilde ik mijn printer toch weer aan de gang. Leuk een printer om mee te hobbyen maar het wordt wel een keer tijd om te printen.

Helaas bleek er een defect in het mainboard te zitten die ik in december had aangeschaft (een SKR 1.4 Turbo), echter bij 123-3d waren ze zo servicegericht dat ik een ander mainboard mocht uitzoeken. Dat werd een SKR 2.0 en toen gingen we daarmee aan de slag.
BLtouch check! :)
Motoren xyz check! :)
Heatbed check! :)
Fans check! :)
Sensorless homing fail... :( |:(

En dat laatste bleek een doorn in het oog, ik kreeg het niet goed voor elkaar en de frustratie van het niet kunnen gaan printen begon meer en meer toe te nemen. Toen had een collega de Ender 3 V2 besteld en stuurde me foto's, ik was verkocht!

Nog wel zitten twijfelen of ik niet een zwaardere/luxere wilde... maar gezien de mate hoeveel ik print, het formaat van deze printer en de prijs hebben mij doen besluiten deze te nemen.

Maar oow wat ben ik blij :)

Er zitten nogal wat verschillen tussen de Anet A6 en de Ender 3 V2.
Anet is helemaal van een plastic soort, terwijl het frame van Ender helemaal van aluminium is. Daarnaast heb ik iets meer vertouwen in de riemen en de constructie van de Ender 3 V2 dan die van de Anet. (hoewel ik de riemen van de Anet al vervangen had voor betere exemplaren...)

Gooi ik de Anet weg? Zeker niet! Met behulp van de Ender en wat vrije tijd ga ik hem zeker fixen! Maar niet nu, ik ga eerst lekker printen.

Ik heb trouwens deze printer bij 123-3d vandaan. Ik heb niet eens gecheckt of de printer elders goedkoper was, volgens mij is 123-3d al scherp met hun prijzen, maar hun service is gewoon top!
Ik heb geen belangen bij 123-3d, dit is mijn eerlijke en oprechte mening en ervaring :)

Goed, nu weer terug naar de printer. Het is dus de Creality Ender 3 V2 geworden. Waarom? Flink ondersteund door de community, printkwaliteit is goed en het gewoon een prima apparaat, zeker voor het geld!

Ik heb ook gekeken naar de prusa i3, maar toch de prijs stond me tegen en voor wat ik las, doet de kwaliteit van de Ender er niet voor onder.

Let's get started...

Laten we beginnen bij de doos :)

Niks fancy aan, gewoon zoals het hoort! En prima stevige doos.

De binnenkant echter:

Wauw dat zit er netjes verpakt in! Echt als je een product besteld en is zo verzorgt ingepakt, daar wordt ik alleen al blij van! #aandacht is alles

Vervolgens een nette en duidelijke handleiding, en het gebruikte papier geeft ook al het gevoel dat je te maken hebt met een premium product, voor een niet premium prijs :)

Er was alleen 1 ding erg onduidelijk en dat is de wijze waarop je de X-as moet monteren, maar gelukkig staan er op het SD kaartje filmpjes die je kan kijken hoe je hem in elkaar moet zetten.
Dus eigenlijk qua handleiding top want:
- Papieren handleiding
- Handleiding in PDF op SD kaart
- Videohandleiding op SD kaart

Dus het minpuntje is enkel op 1 dingetje van de handleiding, voor de rest is het top geregeld :)

Naja, dan begint het bouwen natuurlijk :)

Eerst het frame maar eens op tafel:

De welbekende kat uit de vorige review komt ook even langs :) Ownee, dit is een andere, we hebben er 2!

Anyway, het is een kwestie van het frame gewoon in elkaar zetten. Alle onderdelen passen heel netjes in elkaar en sluiten goed op elkaar aan

Eerst de ene zijkant:

Met de endstop:

En dan de andere zijkant:

Z-as motor:

En dan de befaamde X-as in elkaar zsetten:

Uiteindelijk zit het frame grotendeels in elkaar:

En monteren we het display:

En we kunnen gaan printen!

Printen gaat goed en het afstellen van het bed met een A4tje is een eitje, echter... m'n A6 had een BLTouch! Wat wil nou het geval, de Ender 3 V2 is hierop voorbereid. Omdat ik de printer ook wat stiller wilde maken dacht ik, ik doe alles in 1 keer.

Stilte Upgrade & BLtouch, auto leveling

In volgorde van activiteiten die ik gedaan heb:
- Onderdelen besteld bij 123-3d.nl :) (Noctua fans, 4 stuks)
- Step Down converters, 3 stuks (ook bij 123-3d)
- Langere kabel besteld voor de 3Dtouch (ook bij 123-3d)
- Squash ballen besteld (squash ballen, say what? Jazeker! kom ik later op terug, deze niet bij 123-3d)
Te Printen onderdelen
Nu alle onderdelen binnen zijn, begint het printen van de onderdelen die ik nodig heb voor de upgrade:
- Nieuwe base voor de voeding
- Nieuwe base voor het mainboard
- Nieuwe fanduct

- 4 nieuwe voetjes voor de Squash Ballen. Jazeker! Omdat de Noctua Fans wat verder onder de printer komen, moet de printer opgehoogd worden. Door dit te doen met geprinte voetjes waar de squash ballen perfect in passen, staat hij een stuk hoger op z'n pootjes, loopt hij niet weg en het geluid wordt nog meer gedempt. In 1 woord perfect!

Nadat ik alle onderdelen had geprint heb ik de printer onderhanden genomen.
Eerst de BLtouch geinstalleerd, daarna de nieuwe fanduct, vevolgens de base-plate voor de fan van het mainboard en daarna de base plate voor de voeding waarop de fans zijn geinstalleerd.

Als laatste heb ik de Firmware geflasht voor een nieuwe versie waarbij de BLTouch ook geactiveerd is.

Ik had achteraf wel wat issues met printen, voornamelijk veel stringing, maar na wat tweaken van instellingen heb ik het nu goed voor elkaar gekregen.

Maar serieus wat een verschil die fans! De Ender 3 V2 is nu zelfs stiller dan mijn laptop!

Al met al een prima keus/investering en de prints die ik nu gemaakt hebben zijn top!

Printing in action:

Nog even een voorbeeldje van een print, dit is een deksel van een behuizing:

Om heel eerlijk te zijn, als je niet handig bent, is dit misschien niet een printer voor jou, enige technische kennis is wel op z'n plaats. Zeker als het aankomt op troubleshooten / afstellen / finetunen. En 1 ding is zeker! Het gaat niet vanzelf. Al vond ik al met al het een leuk project om te doen.

Zeker is de stilte upgrade het investeren waard! Ook hiervoor geldt, doe dit alleen als je handig bent / technische achtergrond hebt. Je haalt praktische de hele printer uit elkaar en zet hem met de nieuwe onderdelen opnieuw in elkaar. Je moet ook solderen, je moet weten wat je doet (b.v. de step-down converters), je moet de firmware flashen (hoewel dat regelijk straight-forward is).

Echter, om niet onnodig in herhaling te vallen :) Voor de prijs is het een waanzinnige 3D printer waar ik nu al heel veel plezier aan heb beleefd!

Tips&Trics

Wel even paar dingen om op te letten bij deze printer als je hem aanschaft.
- Heb geduld :)
- Zorg dat je alle moertjes goed aandraait (extra) zodat het frame echt stevig is!
- Als de printer klaar is, zorg dat de riemen op juiste spanning staat (niet te strak, niet te slap)
- Check dat de uitvoer van de extruder exact 10 cm is! Teveel of te weinig filament kant ook problemen geven.
- Controleer dit na elke wijziging aan de printer!
- Zelfs met auto-bed leveling, zorg ervoor dat het bed allereerst waterpas is! (en doe een mesh-check, kan op de printer zelf)
- Zorg bij auto-bed leveling dat in de slicer software de optie in de start-code aan staat voor het gebruik van auto-leveling informatie!
Handige links:

Heb jij ook een Creality Ender 3 V2?

Als je die squash ballen gebruikt moet je de PLA rol niet meer aan de printer hangen, het gewicht zit niet in het midden dus zakken de ballen aan één kant wat verder door en je krijgt meer wobble. Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar de (verhoogde) rubberen voetjes met de rol op een stand met lagers. Klipper firmware is ook heel leuk voor op je Ender 3 v2.

Goede review, leuk gedaan :)

[Reactie gewijzigd door Platte_Band op 11 november 2021 18:07]

Wat is voordeel van een klipper firmware dan?

En wat voor rol met lagers gebruik je dan?
Je hebt wel gelijk, rol heeft behoorlijk wat gewicht, ik ga dat dus aanpassen :)
Het voornaamste voordeel is dat je toegang krijgt tot pressure advance & input shaping. Hierdoor kan je veel sneller printen want hij houdt rekening mee met de snelle bewegingen door meer/minder druk in de nozzle toe te passen. Een ander voordeel van Klipper is dat je instellingen heel makkelijk kunt aanpassen zonder nieuwe firmware te flashen en je hebt een hele mooie webUI interface om je printer te beheren. Klipper draai je op een raspberry pi of een (oude) Linux pc/laptop.

Voor mijn rol vast te houden gebruik ik voetjes zoals: https://www.thingiverse.com/thing:2185015. Maar er zijn genoeg filament holders te vinden dus kies er eentje die je mooi vindt :D
Top review, ik zelf ben ook weg van de Ender 3 v2. maar heb er nooit bij stil gestaan om de printer te upgraden met andere fans. dit lijkt mij nu wel zeker de moeite waard. :D
Mooie review, leuk om te lezen en heel creatief bezig :)
Mooie review! Dankje.
Mooie en duidelijke review!

Welke software gebruik je om je modellen te tekenen?
Mijn Creality Ender 3 v2 is onderweg van 123-3d en mijn solidworks student licentie verloopt bijna dus ben op zoek naar een vervangend programma.