Trek Allant+ 8S - Matte Gunmetal Review

pauldebackerTestpanel 31 augustus 2021, laatste update op 1 september 2021, 1.172 views Testpanel

Trek Allant+ 8S - Matte Gunmetal

Dit is een top fiets voor mensen die tussen de 15 en 45 kilometer van hun werk wonen. Heerlijk om mee te fietsen door de Bosch combi. Veel grip, een sportieve zithouding en een krachtige motor die vlot optrekt. (Hiermee kun je je gemakkelijk tussen het verkeer bewegen.

Pluspunten

• Stevige fiets
  • Snel
  • Veel grip
  • Sportief
  • Motiverend

Minpunten

• Stug
  • Duur

Als onderdeel van deze actie kreeg ik de kans om de Trek Allant+ 8S te testen gedurende 2 weken .
Deze review is het resultaat en geeft mijn ervaring met en mening over de fiets weer.
Wil je weten hoe de Trek dag is verlopen Klik hier

Inleiding:
Twee weken heb ik het geluk gehad om als redelijk ervaren MTB’er een heuse Speed Pedelec uit te testen voor het Tweakers Test Panel en wel de Trek Allant + 8S, zoals gezegd bij de inleiding een heerlijke fiets. Toch zijn er nog bepaalde dingen opgevallen die verbeterd kunnen worden. Hierover lees je hieronder.
Algemene beoordeling
Wat een snelle fiets! De eerste indruk is erg goed. Robuust model, strak design, mooi frame en een zeer lange accuduur. Na 2 weken proberen merkte ik wel wat mindere punten: Het dragen van een helm zorgde voor minder goed zittend kapsel, bij aankomst op mijn werk niet zo praktisch. Het schakelen gaat niet altijd soepel; wil je bijvoorbeeld naar de 10e versnelling schakelen dan moet je eerst even de trappers stil houden en de druk van de motor afhalen om te schakelen. Ook miste ik de vering, die je op Nederlandse klinkerwegen soms toch wel nodig hebt.
Accuduur
De accuduur is zeer lang door de 625 wh Bosch accu. Zeker vergeleken met onze elektrische bakfiets, die beduidend sneller leeg is. Uiteraard is hij met de turbo stand snel leeg, dus voor de echte racemaniakken is het wel handig goed op de accuduur te letten. Maar je bent dan wel super snel op je bestemming.

Actieradius
Op de turbostand geeft de het Kiox Bosch display aan dat je 43 km kunt rijden. Maar in de sport stand 54 km, in de tour stand 74 km en als je alle tijd hebt in de eco stand 125 kilometertjes. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de weersomstandigheden, de route en je eigen motivatie.
Oplaadtijd van de accu
De oplaadtijd is 3 uur en een kwartier. Wat voor mij prima is, omdat ik hem ‘s nachts of op kantoor oplaad. Maar mocht je ergens in de bossen staan en bij een restaurant willen opladen, dan moet je toch een aardige tijd op het terras blijven zitten voordat hij weer helemaal vol is. En in die tijd zul je het bij 2 biertje moeten houden want met dat kenteken achter op kan je je rijbewijs kwijt raken. Er is een standaard Bosch poort gebruikt dus je fiets opladen kan op veel plekken. Bijvoorbeeld bij het café aan het einde van mijn straat.

Verlichting
De verlichting gaat automatisch aan bij het inschakelen van de fiets. Het achterlicht is top, sterk lampje, lekker helder. Zeer goed te zien. Maar tijdens het testen van de fiets had ik het idee dat er niet echt een fijn komplampje op zit maar wat blijkt, hij zit verkeerd om gemonteerd. Het interne reflectortje zat dus aan de onderkant. Het kabelwerk vanaf het stuur zit hierdoor ook voor de lamp. Maar niets wat een tweaker met een imbus setje niet kan oplossen. Het licht is beduidend beter, had ik dit maar eerder geweten.
Comfort
De fiets is erg comfortabel. Als je gewoon rustig aan fietst gaat het prima. Maar als je 40km/h rijdt mis ik erg de vering. Voornamelijk een geveerde voorvork zou dan fijn zijn. Met de snelheden die je met deze fiets rijdt is dat voor mij echt een must. De dikkere banden zorgen voor demping van kleine hobbels maar niet voldoende voor het missen van de vering in de voorvork.
Integratie van onderdelen
De fiets is voorzien van een Bosch accu, motor, display en bediening. Dit werkt uiteraard goed samen. Bosch staat in mijn ogen voor kwaliteit en dit merk je in de praktijk zeker. Het rijdt soepel. En de ondersteuning werkt lekker.
Zoals eerder benoemd gaat het schakelen bij de 10e versnelling niet zo goed. Maar dit is wellicht een kwestie van afstelling. De versnelling is van Shimano. Schakelen is erg hard, iedere keer als je opschakelt hoor je een knal.
Omdat gebruik wordt gemaakt van het Bosch Kiox display komen er ook allerlei leuke features met de fiets mee. Zoals bluetooth verbinding met je telefoon inclusief bijbehorende app en Navigatie.
Framemateriaal
De fiets is gemaakt van aluminium. Een sterk materiaal wat je bij het dagelijks gebruik goed merkt. De fiets zelf is niet eens zo heel zwaar met accu en motor en kan gemakkelijk opgetild worden. Door het aluminium frame is hij wat robuuster, minder fragiel en daardoor durf je er wat meer mee.
Ergonomie
Je hebt een sportieve houding, doordat het stuur iets naar voren staat en het zadel wat hoger. De ervaring is als prettig, daardoor is de wegligging beter. En ga je vanzelf ook wat sportiever fietsen.
Het fenomeen speed pedelec is iets aparts maar binnen dit aparte stukje zou ik zeker voor de Allant+ 8s gaan. Waar de Allant+ 9.9s nog een stukje duurder is door een carbon frame -4kg en Shimano XT materiaal zou ik toch eerder de 8s kiezen. Je krijgt de zelfde betrouwbare Bosch producten en fiets heerlijk naar de omliggende dorpen.

Heb jij ook een Trek Allant+ 8S - Matte Gunmetal?