LG 35WN75C-B Zwart

€ 456,82
Specificaties 35" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 35WN75C-B Zwart Review

Moerasbever 26 juni 2021, laatste update op 18 juli 2021, 993 views Product gekocht

LG 35WN75C-B Zwart

Compleet uitgeruste monitor met mooi beeld tegen een goede prijs. Ingebouwde speakers zijn leuk voor degene die dat willen, mits je lage verwachtingen hebt. Fijn OSD. Pas op: schijnbaar veel productieproblemen met dit scherm (dode pixels, vlekjes op backlight, etc).

Pluspunten

• Mooi en strak design
  • Compleet uitgerust met o.a. USB-C + PD
  • Acceptabel grote/diepe voet, ik heb ze veel groter gezien
  • Fijn OSD menu met veel mogelijkheden en handige bediening via joystick
  • Voedingscircuit is extern middels een adapter: maakt de monitor lichter en dunner

Minpunten

• Voedingscircuit is extern middels een adapter: extra adapterblok op de vloer
  • Eén dode (zwarte) pixel bij aankomst
  • Slechte productiekwaliteit: omgeruild scherm had vlekje op backlight

Deze monitor gekozen als vervanger van twee retourgestuurde exemplaren van de Samsung C34H890WGRXEN die beide last hadden van een soort probleem dat lijkt op Freesync brightness flickering (review van de Samsung: productreview: Samsung C34H890WGR Zwart review door Moerasbever). Het formaat, de resolutie, de kromming, de aanwezigheid van USB-C met PD, de VESA mount, uiteraard het beeld dat goed is voor voornamelijk kantoorwerk, en het strakke design waren voor mij belangrijke zaken.

De inhoud van de doos bestaat uit het beeldscherm, een standaard uit twee delen (die met één schroef zonder gereedschap te verbinden zijn en die vervolgens aan de achterkant van het scherm ingeklikt kan worden), en een plastic zak met accessoires (kabels, handleiding-cd, energielabelstickers, simpele plastic brackets voor het wegwerken van kabels aan de voet).

Het beeld bij de eerste keer aanzetten is helder en contrastrijk, maar de kleuren zijn aan de fletse kant (gedesatureerd) en de witbalans is niet optimaal. Hier even wat tijd voor nemen met testbeelden en afstelling middels de brightness-/contrast-/kleurfuncties in het OSD zal het dusdanig verbeteren dat een prettig, helder, levendig, kleur- en contrastrijk, doch natuurgetrouw beeld te verkrijgen valt. In tegenstelling tot de eerder genoemde Samsung C34H890WGRXEN had ik dusdanig veel vrijheid in het OSD dat er geen extra verbeteringen in de Radeon utility nodig waren (voornamelijk de kleurbalansopties hebben hiervoor gezorgd). Voordeel hiervan is dat de instellingen in het scherm doorgevoerd worden en het beeld er dus met gebruik van een willekeurige video-ingang hetzelfde uit ziet (mits het aangesloten apparaat geen extra instellingen heeft toegepast uiteraard).

Voor de liefhebbers hierbij weer mijn instellingen:

Picture adjust:

Red hue: 50
Red saturation: 58
Green hue: 50
Green saturation:54
Blue hue: 5 (blauw was aan de paarse kant)
Blue saturation: 50
Cyan hue: 45
Cyan saturation: 60
Magenta hue: 50
Magenta saturation: 60
Yellow hue: 50
Yellow saturation: 60

De donkerste zwartwaarden en de lichtste witwaarden zoals te zien op testbeelden zijn nog nét te onderscheiden en de primaire kleuren zien er nu inderdaad zo primair mogelijk uit. Waarschijnlijk valt er met deze instelling nog steeds genoeg op aan te merken als je er een calibratie-unit op los laat, maar subjectief ziet het er zo voor mij goed uit en vind ik het zelfs goed genoeg om wat niet-professionele fotobewerking te doen. Het scherm biedt genoeg flexibiliteit om het beeld naar smaak in te stellen en in alle richtingen is nog voldoende ruimte (meer of minder levendig/gesatureerd, meer/minder helder, meer/minder contrast, kleurtonen, etc.).

De kijkhoek van dit scherm lijkt net iets minder goed dan de Samsung C34H890WGRXEN, maar is nog steeds gewoon goed te noemen. In tegenstelling tot de Samsung heeft dit exemplaar geen, of in ieder geval veel minder, last van ongelijkmatige belichting. Ik verwacht niet dat het als storend wordt ervaren bij het kijken van donkere content in een donkere ruimte. Uiteraard kan dit van scherm tot scherm verschillen.

Het hele probleem dat ik had met twee exemplaren van de Samsung C34H890WGRXEN, dus het probleem dat lijkt op Freesync brightness flickering, heb ik met dit scherm nog niet één keer ervaren na inmiddels een paar dagen met het scherm gewerkt te hebben. Nu heb ik echter een ander negatief punt aan het beeld, of eigenlijk meer aan het paneel: ik heb één dode (zwarte) pixel, gelukkig aan de rand midden bovenin. Ik zit nog in dubio of ik het scherm om die reden weer omgeruild wil hebben, met het risico op dode pixels op andere meer storende locaties en/of een minder gelijkmatig verlicht scherm.
Edit: scherm inderdaad omgeruild, maar het nieuwe exemplaar heeft een vlekje op de backlight of iets dergelijks. Winkel geeft aan dat ik niet de enige ben met veel problemen, waardoor ze de monitor niet meer inkopen. Mijn monitor wordt ook niet meer omgeruild en ik krijg mijn geld terug. Ik kan nu dus ook weer op zoek naar iets anders... Daarom van 5 sterren naar 3.
Edit2: inmiddels de vervanger van dit scherm gekozen, de Philips B-line 346B1C. Lees de review hier: productreview: Philips B-line 346B1C Zwart review door Moerasbever

Ik heb nog niet genoeg met de HDR-functie gespeeld om dit te kunnen beoordelen. Windows 10 heeft een HDR-optie die aan of uit te zetten is, en de optie is in ieder geval niet bedoeld om altijd aan te laten staan. Deze aanzetten maakt de Windows-vensters (niet-HDR content) heel grijs en ronduit lelijk. Misschien dat het met HDR content er wel leuk uitziet, maar volgens mij kun je beter genoeg tijd besteden aan het instellen van het beeld zodat je geen beeldoptimalisatiesfratsen nodig hebt.

De randzaken: de voet is mooi van design en in vergelijking met de Samsung niet groot/diep. De monitor is daarmee in hoogte verstelbaar en kantelbaar, maar niet draaibaar. De ingebouwde speakers gebruik ik niet, maar de geluidjes die toevallig werden afgespeeld klonken zoals je verwacht uit een scherm. Voor wat Windows systeemklanken voldoet het, en mogelijk dat het ook werkt voor videobellen met mensen, maar muziek erop luisteren kan ik afraden.

Conclusie: een aanrader voor mensen die dezelfde criteria hebben als die ik had. Simpelweg een compleet uitgerust scherm met een strakke zakelijke uitstraling en een goede beeldkwaliteit die naar mijn mening zelfs goed genoeg kan zijn voor fotobewerking door de hobbyfotograaf. Productiekwaliteit is wel erg zorgelijk, dus best het beeld controleren alvorens te kopen.

Heb jij ook een LG 35WN75C-B Zwart?

Voedingscircuit is extern middels een adapter: extra adapterblok op de vloer.

Dit is geen nadeel maar een voordeel: mocht de voeding het begeven (zeker niet onmogelijk) dan kun je de monitor nog steeds gebruiken met een andere voeding.
Welke resoluties kan deze aan?
Kan je bijvoorbeeld gamen op 2560x1080 (ik heb een verouderde videokaart) of een andere resolutie?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.