Samsung C34H890WGR Zwart

€ 402,79
Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung C34H890WGR Zwart Review

Moerasbever 22 juni 2021, laatste update op 26 juni 2021, 410 views Product gekocht

Samsung C34H890WGR Zwart

Mooi strak design. Beeld uit de doos vrij matig (fletse kleuren, witbalans niet optimaal), maar na afstelling gewoon prima/goed. Mankement: iets dat lijkt op Freesync brightness flickering, ook als Freesync uitstaat. Schijnbaar een bekend probleem van (sommige?) Samsung VA-panelen. Twee monitoren geprobeerd, zelfde probleem en dus retour. Anders 4 sterren.

Pluspunten

• Mooi en strak design
  • Volledig instelbaar/draaibaar/kantelbaar
  • Functionele aansluitingen, werkende USB-C met PD voor mijn laptop
  • Prima/goed beeld na afstelling
  • Kabels meegeleverd
  • Eenvoudige montage van het standaard

Minpunten

• Geen dedicated aan/uit knop, moet via OSD dat soms niet goed reageert
  • Onacceptabele Freesync brightness flickering

Voor deze monitor gekozen vanwege het formaat, de resolutie, de kromming, de aanwezigheid van USB-C met PD, de VESA mount, uiteraard het beeld dat goed is voor voornamelijk kantoorwerk, en het strakke design. Ik kom van een 13 jaar oude 24" HP w2408h 16:10 scherm met TN-paneel, met verschrikkelijke kijkhoek, maar wel mooi contrast en kleuren.

De inhoud van de doos bestaat uit het beeldscherm, een standaard uit twee delen (die met twee schroeven zijn te verbinden en die vervolgens aan de achterkant van het scherm ingeklikt kan worden), een doos met accessoires (kabels, handleiding-cd, energielabelstickers), en een plastic afdekplaat om de aangesloten kabels aan de achterkant op te bergen, die bovendien ook in het standaard weggewerkt kunnen worden.

Het beeld bij de eerste keer aanzetten is helder en contrastrijk, maar de kleuren zijn flets (gedesatureerd) en de witbalans is niet optimaal. Hier even wat tijd voor nemen met testbeelden en afstelling middels de brightness-/contrastfuncties in het OSD zal e.e.a. verbeteren, maar ik had nog wat extra afstelling nodig in de driver-utility om de kleuren wat levendiger en, naar mijn mening, wat natuurlijker te maken.

Voor de liefhebbers hierbij mijn instellingen:

OSD:

Helderheid: -15
Tint: 0
Contrast: 108
Verzadiging: 120

Waarschijnlijk valt er met deze instelling nog steeds genoeg op aan te merken als je er een calibratie-unit op los laat, maar subjectief ziet het er zo voor mij goed uit en vind ik het zelfs goed genoeg om wat niet-professionele fotobewerking te doen net zoals dat uitstekend ging op mijn vorige monitor.

De kijkhoek is altijd een veelbesproken aspect en het wordt als probleem ervaren als je een halve meter met je hoofd beweegt en een witte kleur één tint donkerder wordt. Volgens mij is het zo dat voor alle huidige schermen op de markt de kijkhoek echt ruim voldoende is om een gelijkmatige belichting te ervaren, mits jij de enige persoon bent die naar het scherm kijkt vanuit het midden. Ik kom van een scherm dat de kleuren inverteerde als je ogen zich 20 cm onder het midden bevinden, en ook daar had ik nooit last van. Daarom: de kijkhoek van dit scherm is gewoon uitstekend voor de niet-professionele gebruiker. Het scherm heeft wel last van ongelijkmatige belichting. Dit is voor mij geen probleem, aangezien het voornamelijk voor kantoortoepassing wordt gebruikt, maar mocht je veel gamen of in een donkere ruimte donkere content kijken, dan kunnen de vlekken storend zijn.

Het was voor mij het perfecte scherm, totdat ik een flits door het beeld zag gaan, net alsof je zelf even heel snel met je ogen knippert. "Zal wel een driver-issue zijn", dus de AMD drivers voor de RX580 geüpdatet om erachter te komen dat daarmee het probleem niet weg was. Het heeft me ontzettend veel tijd gekost om er uiteindelijk nog steeds niet achter te komen wat het was. Ik heb andere kabels geprobeerd, andere video-ingangen, monitor-drivers geïnstalleerd, voedingskabel op een ander stopcontact aangesloten (zware apparatuur op de groep die in- of uitschakelt?), apparatuur in de buurt weggehaald (stralingsstoring?), allerlei opties aan/uit gezet in het OSD van de monitor, datzelfde in de driver-utility van de grafische kaart. Helemaal niets werkte. Daarom de monitor teruggestuurd en een nieuwe besteld, in de veronderstelling dat het een defect zou zijn. Echter, de tweede monitor heeft exact hetzelfde probleem. De monitor wordt gebruikt op dezelfde plek als mijn oude monitor, dus de locatie van gebruik kan het probleem ook niet verklaren.

Na nog meer Googlen zag ik dat mensen met de Samsung CF791 (wat volgens mij een broertje is van deze) last hebben van Freesync brightness flickering (zie Youtube) en dat dat een vaker voorkomend probleem is bij Samsung VA-panelen en dat het uiteindelijk een driver- of firmware-oplossing zou moeten hebben. Deze mensen hebben last van een constante flikkering van enkele keren per seconde als Freesync in de driver-utility aanstaat, terwijl ik volledig willekeurig één keer per 20 seconden tot één keer per half uur één vergelijkbaar flikkerende flits door het scherm zie gaan (voornamelijk erg goed zichtbaar bij de donkere vlakken, net zoals bij Freesync brightness flickering). Het gekke is alleen dat ik dit ook zie als Freesync uit staat, in zowel het scherm als in de driver-utility. Eigenlijk weet ik daardoor nog steeds niet helemaal zeker wat het probleem is, maar duidelijk is dat dit voor mij volledig onacceptabel is. Daarom gaat ook de tweede monitor helaas retour, ook omdat de Samsung helpdesk niet kon aangeven of dat een bekend probleem was (nee, natuurlijk niet), en of er een firmware-update voor zou komen. Zonder dit probleem zou ik zeker tevreden geweest zijn met de monitor en dan vier sterren hebben gegeven. Ik ga het nu maar eens proberen met een LG 35WN75C-B.

Edit: de LG 35WN75C-B inmiddels een paar dagen in gebruik en daarmee heb ik het genoemde probleem helemaal niet. Is dus echt een probleem met het Samsungscherm, eventueel in combinatie met de door mij gebruikte hardware. De review van de LG: productreview: LG 35WN75C Zwart review door Moerasbever.

Heb jij ook een Samsung C34H890WGR Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.