Philips Hue Motion Sensor v1

Niet beschikbaar
Specificaties Multi-sensor (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Motion Sensor v1 Review

JDFS 13 juni 2021, laatste update op 13 juni 2021, 3.981 views Product gekocht

Philips Hue Motion Sensor v1

Uitmuntende Zigbee motion sensor met een timeout van minimaal tien seconden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld die van Aqara / Xiaomi (60 seconden). Meet ook temperatuur en illuminance (lux), waarmee je in Home Assistant hele mooie automations kunt maken. In combinatie met een deursensor is er nog veel meer mogelijk!

Pluspunten

• Timeout van tien seconden
  • Bouwkwaliteit
  • AAA-batterijen i.p.v. knoopcelbatterij
  • Ondersteuning binnen Zigbee2MQTT

Minpunten

• Perfect als die ook luchtvochtigheid zou meten
  • Laatste Zigbee OTA update van een paar jaar terug?
  • Ring op de achterkant om houder aan te bevestigen

Kwaliteit Score: 5
Disclaimer
Ik gebruik dit product zonder Hue Bridge en zonder Hue app, ik bespreek puur een installatie met Zigbee en Home Assistant in combinatie met Hue White and Color Ambiance GU10 lampen en Aqara (Xiaomi) Door & Window Sensors.

Mijn zoektocht naar automatisering en het vergaren van relevante data gaat voort. Nadat ik vijf Hue wandschakelaarmodules installeerde, voelde ik mij nog niet verzadigd. Het is natuurlijk leuk dat je nu in (bijna) iedere ruimte slimme lampen fysiek kan schakelen met meerdere functies per schakelaar, maar in sommige ruimtes wil je dat het licht automatisch aan en uit gaat, het liefst op basis van aanwezigheid. Op dat punt komt een motion sensor, oftewel een bewegingsdetector, om de hoek kijken.

Motion sensors zijn natuurlijk onmisbaar in een smart home! In deze review zal ik jullie vertellen waarom ik Hue Motion Sensors heb gekocht, hoe ik ze gebruik en wat de voor- en nadelen zijn.

Het product

De Motion Sensors zijn overal goed te verkrijgen, ik heb met wat geluk voor vijf stuks gemiddeld EUR 27,71 per stuk betaald. Even een kleine rib uit je lijf, maar achteraf meer dan waard gebleken. Het doosje ziet er als volgt uit:

Het product:

Installatie
Het is natuurlijk altijd even zoeken wat de beste plek is om motion sensors op te hangen. Volgens diverse handleidingen op het web, is de consensus dat je ze idealiter in een hoek neerzet, tegen het plafond aan, met vrij zicht zodat de sensor z'n gang kan gaan.

'Gelukkig' heb ik niet zo'n groot huis, dus mijn motion sensors hoeven niet veel meters af te leggen, in de meeste gevallen zijn het maximaal twee meter sessies (;)). Slechts in de woonkamer c.q. woonkeuken dient de motion sensor een groter oppervlak te detecteren op beweging, zo'n 25 vierkante meter.

Standaard levert Philips / Signify een houder mee, waarmee je de motion sensor kunt bevestigen aan de muur of het plafond. Nu heb ik op het forum ooit een gouden tip gelezen voor de bevestiging van slimme, lichte apparaten op stuc- dan wel verfwerk: kleefpads:
Kleefpads
Kleefpads zijn ideaal gebleken in mijn zoektocht om apparaten op te hangen, zonder hierbij beschadigingen op te lopen aan stuc- en verfwerk en zonder hiervoor gaten te boren. Voor de bevestiging van de motion sensors heb ik royaal kleefpads gebruikt, omdat je een afstandje moet overbruggen tot de muur door de soort ring in het midden van de motion sensor. Deze ring (waar de schroef ook in gaat) is namelijk bedoeld om de houder aan te bevestigen.

Na het bevestigen van de kleefpads, die trouwens ook weer heel makkelijk eraf te halen zijn, heb ik de motion sensors op strategische plekken opgehangen:

RIP stucwerk dat gaat scheuren...

De kleefpads kunnen best wel wat gewicht houden, zolang het maar royaal wordt geplakt op de apparaten die op de muur gaan. Overigens zijn de Hue Motion Sensors de zwaarste apparaten die ik op mijn muren heb bevestigd, dit komt voornamelijk door de batterijen. In tegenstelling tot andere slimme apparaten, voorzien twee AAA-batterijen de motion sensor van energie en niet een of meerdere knoopcelbatterijen.
Zigbee2MQTT
In mijn huis gebruik ik geen Hue Bridge en ook geen Hue app. Alles wordt bediend via Home Assistant ('HA'), waarbij MQTT het verkeer regelt voor Zigbee apparaten. Om de Zigbee apparaten HA in te krijgen, maak ik gebruik van Zigbee2MQTT ('Z2M'). Dit programma is geschreven door een Nederlander (Koen Kanters) en werkt voor mij heel goed. Voor de ingewijden: ik maak gebruik van een CC2531 stick, waarbij HA Core op mijn NAS (Unraid) draait welke laatste in de meterkast staat.

Na het vijf seconden ingedrukt houden van de reset knop op de achterkant van de motion sensor met een paperclip, werd de motion sensor opgepikt door mijn Z2M installatie. Qua instellingen ziet het er als volgt uit:

Lang leve developers die Dark Mode inbouwen!

De motion sensor meet dus het volgende:
  • Temperature;
  • Occupancy;
  • Illuminance (ook in Lux gemeten).
Temperature
Spreekt voor zich, voor mij niet nodig omdat ik in de meeste ruimtes al (Aqara) luchtvochtigheidssensors en/of Tado's heb hangen.
Occupancy
De waarde die we nodig hebben: meet of er beweging is waargenomen gedurende ten minste tien seconden (de 'timeout'). Je kunt de occupancy_timeout lager of hoger zetten in Z2M, maar ik kom hier niet aan en regel dit liever via automations in HA in.
Illuminance / Lux
Zeer handig, meet hoeveel licht de motion sensor oppikt. Aangezien de lux waarde voor mij een tastbaar getal is, in tegenstelling tot de normale illuminance waarde, kan ik automations maken gebaseerd op de lux waarde. Je raadt het al; IF lux < x THEN light.turn_on ELSE do nothing.

Daarnaast kun je in Z2M de motion_sensitivity op laag, gemiddeld of hoog zetten. In mijn gang staat de sensitivity op gemiddeld, ik wil namelijk niet dat mijn Roborock de sensor triggert. Dit is overigens ook een ruimte waar het licht op motion aangaat, net zoals in mijn berging en de badkamer. Maar in die laatste twee komt de robotstofzuiger niet wegens gesloten deuren.
Home Assistant
Nu alles werkt, wordt het tijd om met automations in HA aan de slag te gaan. Omdat ik het liefst niet alleen van motion sensors afhankelijk wil zijn, heb ik ook Aqara Door & Window Sensors gekocht om zo een grotere kans op aanwezigheid / presence vast te stellen. Uiteraard is dit maatwerk, want iedereen heeft zijn eigen behoeften rondom het aan en uit springen van lampen. Ik zal in het kort even uitleggen wat ik heb staan qua belangrijkste en leukste automations, mocht er behoefte zijn aan meer dan kun je me hier altijd om vragen.
Badkamer
Na wat speurwerk en ontevredenheid, heb ik nu een flow gevonden die voor mij werkt. Op mijn badkamerdeur hangt een deursensor, die bij contact true is en als de deur open is false. Ik heb een input_boolean in HA die bathroom_presence heet. Deze wordt getriggerd door de volgende automation: https://paste.ofcode.org/PKbDyXSRYzFFn2D4hZkfFv (mocht iemand een betere paste code site hebben die niet expired na een week, let me know!)

In het kort: als er beweging wordt waargenomen in de badkamer en de deur is dicht, zet de input_boolean Presence Bathroom aan.

De input_boolean wordt binnen HA gebruikt als een soort conditie, eigenlijk een 'vinkje' waar je zelf invloed op kunt hebben. Een voorbeeld: ik heb mijn mechanische ventilatie / WTW ook geautomatiseerd en in HA heb ik hier een input_boolean voor: Automatic Fan Mode. Als deze aanstaat, draaien alle automations die ik heb voor de ventilatie. Pas ik zelf in HA de snelheid aan, dan springt dit vinkje uit. Op dat moment draaien alle automations ook niet meer. 's Nachts reset de input_boolean zich en springt weer aan, zodat mijn automations de volgende dag weer werken.

Als er gedurende een minuut geen beweging is en de deur is dicht, zet de input_boolean Presence Bathroom uit. Deze input_boolean wordt in de volgende automation gebruikt om lichten aan en uit te doen: https://paste.ofcode.org/7sZCVggVH3hTJUMzzqgQY8.

Allemaal heel leuk, mogelijkheden binnen HA zijn zowat eindeloos. In ieder geval was ik voorheen nog op zoek naar een Hue wandschakelaarmodule voor mijn badkamer, maar nu ik een week deze automations in gebruik heb, merk ik dat het feilloos werkt en ik de wandschakelaar niet meer nodig heb.

Concurrentie

Eigenlijk waren er maar drie andere motion sensors waar ik ook naar heb gekeken, namelijk de motion sensors van Aqara en Fibaro en de multisensor van Aeotec.
Aeotec en Fibaro
Vielen eigenlijk direct al af toen ik besloot geen Z-Wave apparaten in huis te nemen, maar slechts Zigbee. Ik heb op diverse fora iets te veel gelezen over gehannes met Z-Wave in combinatie met HA. Jammer, vooral de Multisensor heeft potentie en daarmee heb je geen aparte apparaten meer nodig, zoals een luchtvochtigheids- en een motion sensor.
Aqara
Stuk goedkoper en doet volgens mij het zelfde als die van Philips / Signify, dus waarom niet? Nou, vanwege de timeout: deze is standaard een minuut(!). Dit betekent dat als je een ruimte hebt verlaten, occupancy pas weer op clear springt na een minuut. Dit betekent dat automations hier ook rekening mee moeten houden: je lichten blijven dus zeker nog een minuut aanstaan nadat je een ruimte hebt verlaten en er geen beweging meer wordt waargenomen. Voor mij is dat onacceptabel. Er zijn wat hardware hacks om de timeout omlaag te krijgen, maar het is niet gegarandeerd dat die werken. Omdat ik gewoon betrouwbare apparaten wil, besloten om van Aqara af te zien.
Tussenconclusie
Zoals jullie lezen, bleef voor mij eigenlijk alleen de Hue Motion Sensor over. Ik wilde geen Z-Wave en ik wil niet ten minste 60 seconden wachten voordat ik automations kan triggeren iets te doen.

Ik ben heel erg blij met de Hue Motion Sensors en zou iedereen aanbevelen deze te kopen in plaats van andere merken. De timeout is minimaal tien seconden, je kunt ze overal plaatsen en de AAA-batterijen garanderen een paar jaar plezier. Door het Zigbee protocol krijg je de motion sensors makkelijk HA in en kun je je uitleven met automations. Zoals altijd is kwaliteit van Philips / Signify uitmuntend en begeef je je in het high-end gedeelte van slimme thuisapparaten (laten we KNX er maar even buiten ;)).

Mocht er behoefte zijn aan mijn HA installatie / dashboard, laat het me gerust weten - ik vind het leuk om dat te delen :)!

Heb jij ook een Philips Hue Motion Sensor v1?

Vraag & Aanbod

Heerlijke review weer @JDFS , het lijkt alsof wij telkens tegen dezelfde problemen aanlopen maar jij de moeite neemt hier ook een volledige review over te schrijven op het forum, erg fijn!

Ik had al vaker gevraagd in het HA topic of de Hue Moition sensor een lagere timeout heeft dan die van Aqara of van IKEA Tradfri, maar ik heb daar nooit in eenduidige reactie op ontvangen. Ook op internet waren hier de meningen over verdeeld leek het. Ik ga mijn IKEA en Aqara motion sensors nu ook vervangen voor Hue motion sensors, die timeout tijd van 60 seconden (volgens mij zelfs 120 bij IKEA) is echt onacceptabel. De kledingkamer loop ik 9 van de 10 keer in om even iets snel te pakken, en dan blijft dat licht nog 2 minuten aan staan; storend en onnodig.

Keep up the good work! :)
En u ook weer bedankt @Majesty! Inderdaad denk ik dat onze wensen zeer dicht tegen elkaar liggen :) - de 10 sec time-out is echt geweldig laag voor een draadloos device.

Tip voor jou: op de Zigbee2MQTT device pagina's staat gouden informatie, bijvoorbeeld voor de Tradfri Motion Sensor: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525_E1745.html - zoals ik het lees pas na 3 minuten (!) gaat de sensor op occupancy: false.

Aqara inderdaad minimaal een minuut, tenzij je een hack gaat uitvoeren. Maar vraag is of dat überhaupt gaat werken en de Hue Motion Sensors zijn gewoon op en top kwaliteit. Nu met Prime Days zijn ze volgens mij voor EUR 31 te krijgen! Ik heb zojuist ook een Hue Motion Sensor voor buiten gekocht, verwacht daar in de toekomst nog een review van ;)

[Reactie gewijzigd door JDFS op 23 juni 2021 09:58]

Thanks voor de link! Handig ja. Zag alleen bij de Hue Motion sensor wederom weer niet staan wat de cooldown is. Maar de 3 minuten van Ikea kan wel kloppen ja, wat een gedrocht.

Die hack had ik ook gezien inderdaad, dat vind ik dan weer wat gedoe. Heb liever dat zoiets out of the box gewoon werkt, ook al lukt het met prima zo'n hack uit te voeren.

Ik zag het ja, wat die prijs betreft. Dat is wel interessant, kan ik ook nog even een paar GU10 white ambiance aanschaffen, om eens te zien wat het verschil is met m'n Tradfri White Spectrums. Ik zag nog een aanbieder op Marktplaats met Hue producten voor een erg schappelijke prijs, maar daar stuur ik je wel even een DM over.

Zie die Hue Motion sensor review voor buiten graag tegemoet: heb binnenkort beschikking over een grote tuin, dus dat gaat nuttig zijn :).
Sets the sensors timeout between last motion detected and sensor reporting occupancy as false

{
// Value >= 0,
// 0 - 10: 10sec (min possible timeout)
// > 10: timeout in sec
// (must be written to (default) endpoint 2)
"occupancy_timeout": 0,
}

Dit stukje! 10 sec is de min possible time-out. Ik kan begrijpen dat je er overheen leest. Voor Hue Motion Sensor outdoor overigens zelfde time-out. Vandaag ontvangen en man man man, dat ding is 2x zo groot als een normale Motion Sensor!
Ah ja bij de Tradfri noemden ze het nog 'cooldown', daar had ik snel naar gescand, maar inderdaad mooi!
Haha, die grootte zal vast te maken hebben met de grotere afstand die hij moet 'zien'.
Fantastische review! Zelf heb ik nu twee van deze sensors en ben er ook erg over te spreken. Ik heb niet zo'n geavanceerde omgeving als jij, gebruik ze gewoon om wat Hue lampen aan te doen wanneer er beweging is (alleen wanneer de zon achter de horizon is). Als je bijvoorbeeld leest wat de ervaringen zijn met bijvoorbeeld de bewegingssensor die bij Lidl verkocht wordt... Ik geef liever wat meer uit aan iets dat wél goed werkt. Ik ben zeer te spreken over ALLE Hue producten die in mijn huis zijn. :)
Fijne review mooie omschreven. Heb wel een vraag voor je. In Ha loop ik een beetje vast met de lux voorwaarde van deze sensors. Heb er drie in huis hangen en meet er niet allen de temperatuur mee, maar wil ook als er minder licht is lampen aan schakelen en vice versa. Nu snap ik dat dat in de HUE app zit maar die heb ik een beetje voor de sier. Hoop dat jij een antwoord weet
Wat is precies de vraag?

Lux waarde gebruiken en zelf inschatten wat ongeveer de goede waarde is door zelf in te schatten van goh nu zou ik wel het licht aan willen laten springen (en dan dus die Lux waarde gebruiken).

Laat maar weten hoe ik je daar precies mee kan helpen :)
De lux waarde onder en boven.wat vul je daar in? Bij mij geeft ie geen trigger terwijl ik al in het donker zit. Bij Hue zijn de lux waardes heel laag. Lager dan bij een normale lux meting. Zit hier een schaal factor in?
Nu heb ik ze met een time offset geschakeld en dat werkt ook prima. Maar ja als iets niet lukt dan kan ik niet stoppen totdat ik het weet. Bedankt voor je bericht. Ga ook nog ff kijken in de blueprints

[Reactie gewijzigd door Donjoost23 op 15 juli 2021 20:42]

Ik gebruik een condition:

Lamp aan in hal als Lux <= 20. Ik zal morgen even de precieze code achter halen
Zie hier mijn code: https://paste.ofcode.org/38wQvajZZizmyK5r8eE8X7w

Ik gebruik dus een condition om het licht automatisch aan te laten springen bij motion - maar het gaat bij mij dus echt om het gang in de licht en niet lichten in de woonkamer of slaapkamer oid. Die bedien ik gewoon handmatig, te veel gedoe om dat op lichtwaardes te doen en ik heb niet altijd behoefte aan licht ook al is het donker daar (films etc.)

condition:
- condition: numeric_state