1 review

Epson XP-6100

Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Epson XP-6100 Review

ikweethetbeter 26 maart 2021, laatste update op 27 maart 2021, 2.144 views Product gekocht

Epson XP-6100

Prima compacte alles in 1 printer met papierlade, plastic fantastic klepjes, maar ik denk dat schijn bedriegt, de printer is zwaar. Documenten zijn scherp, foto's op fotopapier sprankelen, en de printer is redelijk stil. Voor het printen moet je de uitvoerlade handmatig uittrekken, wat ik het enige echte nadeel vind.

Pluspunten

• Papierlade voor A4 en papierlade voor fotopapier
  • 5 inktpatronen
  • Goede kwaliteit bij zowel tekst als foto's
  • Stil

Minpunten

• Uitvoerlade met de hand uittrekken voor printen
  • Ik had er wel wat voor overgehad voor een Ecotank printer met deze features
  • Kan niet goed overweg met dik fotopapier...

Inktverbruik Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 4
Scansnelheid Score: 5
Aanleiding
Mijn vorige printer, een Brother MFC-J5320DW, stopte ermee.
Eisen en wensen
De printer moet het volgende kunnen:
  • documenten op A4 printen
  • automatisch dubbelzijdig printen
  • foto's op fotopapier voor een incidentele fotoprint
  • documenten en foto's moeten met hoge kwaliteit kunnen worden gescand
  • kopiëren moet zonder computer kunnen
  • geen inktproblemen hebben (dus geen HP)
  • geen papierproblemen hebben (dus geen Canon)
  • (minstens) 3 kleuren patronen
Wensen:
  • USB (voor vaste computer)
  • AirPrint (voor MacBook & iPhone)
  • CD's printen
  • Aparte invoer voor fotopapier
  • Automatic Document Feeder
Selectie
Ik heb op Tweakers gezocht naar printers boven de 100 euro (ik wil direct betalen voor de printer, in plaats van via inkt indirect betalen voor de printer), waarbij HP en Canon afvallen (zie ook mijn Brother review).

In principe wilde ik een Epson Ecotank printer, maar dat was niet te verenigen met compact, betaalbaar en leverbaar. Toen heb ik mijn blik verbreed naar printers die volgens berichten goed werken op huismerkinkt. Dan valt HP overigens ook af. Mijn focus lag op Brother en Epson, cartridges voor die merken zijn overal te koop.

Ik kwam uiteindelijk uit op de Epson Expression Premium XP-7100. Echter, die was nergens leverbaar. Ja, ver boven de €200, terwijl de minimumprijs rond de €150 was. Dat is een no-go voor mij.

Met de XP-6100 geef ik de ADF op, verder is het zo ongeveer dezelfde printer.
Bestellen en leveren
Op zondagavond heb ik de printer besteld bij Bol, en inkt bij Opus.
Maandagochtend ontving ik de printer, dinsdagochtend de inkt.
Installatie
Normaal krijg je een A0 formulier waarop de hele procedure voor het uitpakken, verwijderen van transportmateriaal en installeren van inkt en papier uitgelegd krijgt. Bij deze printer mist dat helemaal. Je kunt een filmpje online vinden waar het wordt uitgelegd. Ik snap niet waarom dat niet op dat A0 formulier kan. Ze doen het niet uit milieuoverweging, want het grote papier is wel bijgevoegd, maar zonder instructies.

Gelukkig is dit niet mijn eerste printer, en de installatie was een fluitje van een cent. Eerst de hardware (inkt en papier), toen de instellingen (op de printer zelf; via de app op mijn telefoon was dat niet te doen).

Mijn computer (iMac) zag de printer meteen toen ik de printer wilde toevoegen; hij stond er al, geconfigureerd via AirPrint. Echter, ik wilde hem via USB aansluiten, ik heb daar toch betere ervaringen mee. Vroeger regelde macOS dat automatisch voor jou, nu, in het AirPrint tijdperk, moet je USB drivers zelf downloaden. Dat gaat simpel via de Epson site, ik heb alleen de driver gedownload, niet de software. Kostte me een paar minuten, de installatie ging soepel en probleemloos.
Resultaat
Over het resultaat kan ik kort zijn: dat ziet er zeer goed uit! Snel (sneller dan mijn oude Brother) en stil (veel stiller dan mijn oude Brother), en foto's komen ongeschonden uit de printer (bij mijn oude Brother zag je minuscule gaatjes van een tandrad, waarschijnlijk voor het exacte transport van het papier).

[Edit]
Ik heb als test een foto geprint op dun fotopapier, dat werkt prima. Ik heb nog een pakje zwaar (dik) fotopapier, en dat kan de sheet feeder niet aan. Gebruik dus dun papier, het moet de bocht kunnen maken!

Heb jij ook een Epson XP-6100?

Ik heb onlangs deze gekocht van Epson:
pricewatch: Epson WF-4830DTWF

Die is iets duurder (ik heb er €179 voor betaald bij bol.com) maar kan ook meer. Ik wilde ook de ADF functie hebben en dat heeft deze. De workforce heeft verder LAN aansluiting en klep voorkant gaat automatisch open bij printen.

Ik begrijp niet goed hoe deze is geplaatst t.o.v. de workforce serie. Heb je de Epson workforce serie overwogen?

[Reactie gewijzigd door vandermark op 27 maart 2021 14:29]

Ja, ik heb ze allemaal overwogen, maar bij mij thuis vonden ze de vorige printer te hoog, te kolossaal, en de WF is hoog, eigenlijk te hoog. Zelf had ik ik liever deze workforce gehad.

Maar wat niet is komt misschien nog. Ik had de XP-6100 (eigenlijk XP-7100) uitgezocht op het goed kunnen printen van rapporten en foto's, met een aparte lade voor fotopapier. Ik had 'm getest met dun 10x15 fotopapier van Canon (rond de 100 g/m2 als ik moet gokken, uit een meegeleverd pakket papier), en dat werkt goed. Ik heb 250 g/m2 papier in de lade gedaan, en dat werkt voor geen meter; ik ga eens op zoek naar dun (120 g/m2) fotopapier, en als hij daar niet mee overweg kan, dan gaat de printer terug, hoe goed hij verder ook is.

Hoe doet jouw printer het met (dik) fotopapier?
Prima, ik heb zelfs 300g/m2 fotopapier in de lade liggen, geen probleem.

De workforce is inderdaad hoog, maar de oppervlakte en daarmee ruimte op bureau is erg netjes en beperkt.
Dat is mooi! Is dat Epson papier, of "gewoon" 123inkt / Hema / Kruidvat papier?
Het is het papier uit de link :)
Deze printer is vooral bedoeld voor het afdrukken van documenten met al dan niet wat kleur. Het voordeel is dat de printer afdrukt met uitsluitend (watervaste) pigmentinkt voor zowel het zwart als kleur. De XP-6100 gebruikt pigmentzwart voor documenten, maar de kleureninkten (samen met het voor het afdrukken van foto's noodzakelijke fotozwart voor het juiste contrast) van kleurstofinkt (dye). Kleurstofinkt is voor foto's veel sprankelender dan het relatief doffe pigmentinkt (dat als een soor uitrafijn poeder op het oppervlakte zich vasthecht) en garandeert ook glanzende foto's. Nadeel: het is minder kleurvast dan pigmentinkt dat bij de juiste omstandigheden zeker 100 jaar meegaat zonder te verbleken. Ook heeft de WF-4830TDWF geen fotozwart om het contrast te verbeteren in foto's: het zwart wordt samengesteld door de kleuren geel, cyaan en magenta dik over elkaar heen te leggen voor iets donkergrijs dat voor zwart door moet gaan. Dit is natuurlijk nooit zo zwart als echt zwart, waardoor het contrast er onder lijdt. Nu vraag je je af: waarom wordt bij het afdrukken dan niet het tekstzwart gebruikt ? De reden is dat dit type inkt speciaal geformuleerd is om diepzwarte teksten op normaal papier te printen, dat laserkwaliteit moet evenaren. Dit type zwart (mat zwart) is totaal ongeschikt voor fotopapier, speciaal de glanzende soorten. Het ziet er dan dof en poederig uit en het ergste: het hecht niet goed op fotopapier en even wrijven met je vingers en het zwart zit aan je vingertoppen. Bij het afdrukken op mat fotopapier wordt het tekstzwart wel gebruikt, maar bij glanzend papier wordt deze overgeslagen en valt de printer terug op het CMY afdrukmodel, dat bovendien zonder K (zwart) ook nog eens veel meer inkt verbruikt en bovendien het contrast suboptimaal is en door de pigmentinkt ook nog eens veel minder glanst en soms zelfs wat dofjes uitziet.
Dank voor dit verhaal! Duidelijk! Nu is het verschil tussen een kantoor- en fotoprinter een stuk duidelijker.