Brother MFC-J5320DW Review

ikweethetbeter 18 november 2016, laatste update op 8 januari 2017, 627 views

Brother MFC-J5320DW

Na een uitgebreide zoektocht naar de ideale betaalbare printer, ben ik bij deze Brother uitgekomen. Hij is breed en hoog, maar er steekt niks uit. De kwaliteit van de prints en scans is erg goed, en de papierbak met een hoge capaciteit is fantastisch. Lees verder voor de uitgebreide review.

Pluspunten

• Zwaar en robuust
  • Betaalbaar
  • Kwaliteit afdrukken
  • Grote papiercapaciteit (250 vel)
  • Is binnen een paar minuten ingesteld op een Mac
  • Kan op A3 printen

Minpunten

• Groot!
  • Dure inkt (op Canon-niveau)
  • Geen draft-stand
  • Wifi volstaat alleen voor kleine (tekst) documenten

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 3

Aanleiding

Mijn oude printer, een Canon MG5650, ging kapot. Scannen ging nog prima, printen niet meer. Zie mijn review (productreview: Canon Pixma MG5650 Zwart review door ikweethetbeter), eigenlijk was deze vanaf het begin al brak. Voor mij nu dus geen Canon meer, en waarschijnlijk nooit meer!

Eisen

De kwaliteit van mijn MG5650 beviel me wel, als hij het deed. En ook qua mogelijkheden was de multifunctional goed genoeg. Alleen die inkt is vrij duur. Een model met meer dan 2 inkttanks heeft dus de voorkeur.

Tegenwoordig hebben we meerdere computers en mobiele devices. De printer moet kunnen printen zonder dat hij direct via USB op een computer aangesloten is, en AirPrint is ook erg leuk, maar geen must.

Met alle verslagen die geprint worden, is een snelle en zuinige draft stand een pluspunt, net zoals dubbelzijdig kunnen printen zonder dat je zelf de aan één kant geprinte stapel er opnieuw omgekeerd in moet leggen.

Short list

Bij HP heb je tegenwoordig vrijwel alleen maar printers met 2 inkttanks. Daardoor hadden andere merken dan Canon en HP mijn voorkeur.

Rond de 100 euro zijn er verschillende multifunctionals:
pricewatch: Brother DCP-J4120DW;
pricewatch: Epson WF-3620DWF;
pricewatch: Epson WF-2660DWF;
pricewatch: Brother MFC-J5320DW.

Je ziet het, na het selecteren van inkjets met 4 of meer tanks, het uitfilteren van Canon, en het wegstrepen van de goedkope troep en de te dure printers (oa het mooie EcoTank principe), blijven Epson en Brother over. Na wat wikken en wegen ben ik op pad gegaan voor een Brother DCP-J4120DW.

Bij BCC zag ik er één staan. Ik heb me voor laten lichten, en wilde ‘m kopen. Echter, behalve het showmodel hadden ze er geen meer staan, maar ze konden hem binnen een dag in huis hebben.

De dag erop geen printer, en ze konden me ook geen leverdatum geven. Dus de bestelling geannuleerd en naar de MediaMarkt gegaan. Daar hadden ze geen Brother DCP-J4120DW staan, maar wel een Brother MFC-J5320DW. Eigenlijk is dat de small office versie van de 4120: geen SD kaart slot, maar wel een document feeder voor de scanner en plaats voor 250 vel A4, en dat alles voor slechts 5 euro meer. Hiermee ben ik naar huis gegaan!

Ik had overigens ook voor de Epson EcoTank ET-2550 kunnen gaan, daar betaal je veel voor de printer en is de inkt vrijwel gratis, maar deze printer is niet goed genoeg vergeleken met de Brother, en zou ik eigenlijk een duurder EcoTank model moeten kopen. Voordat ik zoveel Brother inkt heb gekocht dat ik op de aanschafprijs van een EcoTank systeem zit, zijn we een paar jaar verder, en zover mag je tegenwoordig niet meer vooruit kijken. Moderne apparatuur is helaas niet zo duurzaam.

Setup

Het is een wifi printer, dus ben ik aan de slag gegaan om hem zonder computer te installeren. Ik kan je vertellen: dat werkt prima!

Na het verwijderen van wat transportplastic en het plaatsen van het papier, zet je de printer aan en volg je de instructies op het schermpje. Inktpatronen plaatsen, wachten, testafdruk maken, klaar! Klaar? Ja, klaar, volgens de printer.

De installatie gaat niet uit zichzelf verder met de wifi setup, maar gelukkig is het geen rocket science: gewoon even wifi aanraken op het schermpje. Simpelweg het netwerk kiezen en het wachtwoord invoeren was voldoende.

De USB kabel naar m'n computer heb ik achterwege gelaten. Hij communiceert nu via wifi, waardoor de printer niet vlak bij de computer hoeft te staan.

Op onze Mac's (3 stuks met El Capitan) heb ik de oude printer weggegooid, en op toevoegen printer gedrukt. Ik kon meteen de Brother kiezen, en toen ik dat had gedaan, werd de driver van de Apple servers gehaald. Even kijken of scannen werkt resulteerde in de vraag of ik de driver wilde installeren, en dat wilde ik natuurlijk. Op één Mac kreeg ik overigens Airprint als eerste optie. Ik heb toch gekozen om de driver te installeren; scannen behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Printen

Binnen een half uur na het openen van de doos had ik de printer werkend op 3 Mac's.

De kwaliteit van de afdrukken is prima, zoals ik van mijn oude Canon gewend was.

In MS Word kan ik niet echt een Draft stand kiezen, maar Normaal is snel. Maar Normaal is ook scherp, waardoor je naar mijn idee geen inkt bespaart. Dit had ik ook bij mijn vorige Canon.

Bij het afdrukken van foto's had ik met mijn hele oude printer (MP190) in iPhoto vele instelmogelijkheden. De kwaliteit kon ik in verschillende stappen verhogen en verlagen, er waren vele verschillende papiersoorten in te stellen, alles was mogelijk. Nu heb ik voor zowat alles twee mogelijkheden, net zoals met mijn vorige Canon:
• afdrukken op gewoon papier of fotopapier;
• kwaliteit goed of best;
• kleur of zwartwit;
• enkelzijdig of dubbelzijdig
• …
Het resultaat is overigens een perfecte foto!

Dus qua instelmogelijkheden valt het enigszins tegen, maar ik kan ermee leven. Het werkt goed, en de kwaliteit is goed.

Scannen

Het scannen vanaf de glasplaat gaat nog precies zoals ik het eerder ook deed: leg iets op de glasplaat, start Voorvertoning, en kies “Importeer van (printernaam)”. De opties zijn nog identiek aan vroeger.

Echter, ik heb nu een scanner met document feeder. Bovenin het scanscherm van Voorvertoning heb ik er een optie bij gekregen: Scanmodus. Deze kan ik van Flatbed op Documentlade zetten. Als ik vervolgens PDF als doelbestand kies, en de optie Combineer tot één document aanvink, dan jast de Brother de stapel papier erdoorheen, en maakt Voorvertoning heel netjes één PDF met meerdere pagina’s. Ik heb geen idee of ik dit veel ga gebruiken, maar ik vind het nu al een super optie!

Verder

Over verbruik en duurzaamheid kan ik nog niks zeggen, dat volgt later!

Update 21-11-2016

Wifi mag dan wel stukken sneller zijn dan op mijn oude kapotte Canon, het is voor grafische prints toch stukken langzamer dan USB. Oftewel: ik heb toch maar een USB kabel aangesloten! Voor pure tekst merk je geen verschil.

Update 09-01-2017

Weer even het enthousiasme over wifi verder gedempt. Het mag dan wel sneller zijn dan op mijn oude kapotte Canon, het is niet geschikt voor grote (tekst of grafische) documenten. Oftewel: print per 2 pagina's of mail het document naar de Mac die met USB aangesloten is.

Heb jij ook een Brother MFC-J5320DW?