Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MG5650 Zwart Review

ikweethetbeter 16 januari 2015, laatste update op 18 november 2016, 9.591 views

Canon Pixma MG5650 Zwart

Prima printer met hoge kwaliteit afdrukken en veel functies, die allen ook via wifi werken, voor een lage prijs. Vlakke papierinvoer en -uitvoer, dubbelzijdig printen, AirPrint, alle functies worden ondersteund zonder dat je de Canon software hoeft te gebruiken (op een Mac), het lijkt goedkoop toppertje! Helaas, na enkele maanden...

Pluspunten

• Hoge kwaliteit afdrukken en scans
  • 5 inkttanks, waardoor je minder kleureninkt weggooit
  • Wifi, AirPrint, installatie zonder PC mogelijk, ...
  • Vlakke papierinvoer en -uitvoer
  • Dubbelzijdig printen bespaart papier
  • De installatie op een Mac gaat vanzelf, je hoeft niets te downloaden
  • Op de Mac kun je scannen met bijvoorbeeld Voorvertoning, je hoeft dus geen Canon software te installeren

Minpunten

• Lange opstarttijd (normaal voor Canon)
  • Papierinvoer had groter mogen zijn (maar het is geen volumeprinter)
  • Minder instelmogelijkheden voor kwaliteit (maar de kwaliteit is gewoon erg goed; ligt misschien aan wifi)
  • Na paar maanden gebruik: papier wordt steeds vaker niet gezien, terwijl er voldoende in zit
  • Na paar maanden gebruik: 190 grams fotopapier kan niet worden gebruikt (printer ziet het niet), terwijl er officieel ondersteuning is voor 300 grams papier
  • Na ruim een jaar: de printer print opeens niet meer via wifi
  • Na anderhalf jaar: printer print onbedoeld strepen volgens patroon
  • Binnen twee jaar: de printer is kapot, dood, op!

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 2
Drivers en stabiliteit Score: 3
Inktverbruik Score: 3
Toevoeging / waarschuwing
De irritatie die ik met mijn vorige printer had (zie hier direct onder), deden zich na ruim een maand al geregeld voor: printer zegt dat het papier op is, terwijl dat niet het geval is. Papier (enkele malen) weghalen en plaatsen is dan de oplossing.

Vandaag was de druppel voor mij: hij herkent / accepteert helemaal geen A4 fotopapier van 190g/m2. Dat maakt hem als fotoprinter totaal waardeloos.

De printer gaat dus terug naar de winkel!

Daarom heb ik het eindoordeel aangepast van uitstekend naar slecht.

Aanleiding
Mijn oude printer, een Canon Pixma MP190, ging kapot. Scannen ging nog prima, printen op zich ook, maar de sensoren dachten geregeld dat de klep nog dicht was, of het papier op, of ..., terwijl dat allemaal niet het geval was.

Eisen
De kwaliteit van mijn MP190 beviel me wel. Alleen die inkt is nogal duur. Een model met meer dan 2 inkttanks had dus de voorkeur.

Tegenwoordig hebben we meerdere computers en mobiele devices. De printer moet kunnen printen zonder dat hij direct via USB op een computer aangesloten is, en AirPrint is ook erg nuttig.

Met alle verslagen die geprint worden, is een snelle en zuinige draft stand een pluspunt, net zoals dubbelzijdig.

Short list
Bij HP heb je tegenwoordig alleen maar printers met 2 inkttanks. Daardoor had Canon mijn voorkeur.

Canon heeft onder de 100 euro (na cashback) verschillende multifunctionals:
  • Pixma MG2x50: voldoet niet aan mijn eisen;
  • Pixma MG3x50: voldoet aan de meeste eisen, lijkt op de MP190 die hij moet vervangen;
  • Pixma MG5x50: voldoet helemaal, dubbelzijdig en 5 inkttanks;
  • Pixma MG6x50, MG7x50: prachtige printers, maar ik kan de hogere prijs niet rechtvaardigen.
Je snapt het al: het is de MG5650 geworden!

Setup
Het is een wifi printer, dus ben ik aan de slag gegaan om hem zonder computer te installeren. Ik kan je vertellen: dat werkt prima!

Na het verwijderen van wat transportplastic, zet je de printer aan en volg je de instructies op het scherm. Inktpatronen plaatsen, papier plaatsen, testafdruk maken, en kalibreren / uitlijnen gebeurt door de testprint simpelweg op de scanner te leggen: makkelijker kan niet!

De installatie gaat verder met de wifi setup. Gewoon het netwerk kiezen en het wachtwoord invoeren was voldoende.

Vanaf dat moment was de printer beschikbaar op mijn iPad: zonder iets in te stellen was hij te kiezen, en kon ik printen!

De USB kabel naar m'n computer heb ik achterwege gelaten. Hij communiceert nu via wifi, waardoor de printer zonder problemen een meter opgeschoven kon worden.

Op mijn Mac's heb ik de oude printer weggegooid, en op toevoegen printer gedrukt. Ik kon meteen de MG5650 kiezen, en toen ik dat had gedaan, werd de driver van de Apple servers gehaald. Even kijken of scannen werkt resulteerde in de vraag of ik de driver wilde installeren, en dat wilde ik natuurlijk.

Gebruik
Binnen een half uur na het openen van de doos had ik de printer werkend op 2 Mac's, een iPad en een iPhone.

De kwaliteit van de afdrukken is prima, zoals ik van Canon gewend ben.

In MS Word kan ik niet echt een Draft stand kiezen, maar Normaal is snel. Maar Normaal is ook scherp, waardoor je naar mijn idee geen inkt bespaart.

Bij het afdrukken van foto's had ik met mijn oude printer (MP190) in iPhoto vele instelmogelijkheden. De kwaliteit kon ik in verschillende stappen verhogen en verlagen, er waren vele verschillende papiersoorten in te stellen, alles was mogelijk. Nu heb ik voor zowat alles twee mogelijkheden:
  • afdrukken op gewoon papier of fotopapier;
  • kwaliteit goed of best;
  • kleur of zwartwit;
  • enkelzijdig of dubbelzijdig
Het resultaat is overigens een perfecte foto!

Dus qua instelmogelijkheden ben ik er met de MG5650 op achteruit gegaan, maar met de kwaliteit is niks mis. Misschien krijg ik mijn mogelijkheden terug als ik een USB kabel gebruik, maar ik vind het wel goed zo. Het werkt goed, en de kwaliteit is goed.

Toevoeging 26-01-2015 Ik was gewend dat Word en Excel printjes snel gaan, en foto's langzaam worden afgedrukt. Wat me opvalt, is dat als er een afbeelding in een Word document staat, de printer langzamer gaat printen als hij met het plaatje bezig is. Of dat aan de aansturing ligt, of aan de verbinding (wifi ipv USB) weet ik niet. Het is niet storend.

Aanpassing 17-01-2015
Kleine aanpassing in de tekst.
Gebruik uitgebreid.

Aanpassing 26-01-2015
Taalfoutje verbeterd.
Toevoeging tekst met afbeeldingen.

Aanpassing 06-04-2015
Beroerde papierafhandeling toegevoegd.

Aanpassing 10-04-2015
"Door de emotie" was ik misschien wat doorgeslagen, de beroerde papierafhandeling kan de printer niet van 5 sterren naar 2 sterren brengen. Maar meer dan 3 sterren verdient de printer echt niet! 3 sterren is dan ook mijn (voorlopige) eindoordeel, omdat ik geen 2,5 sterren kan geven…

Aanpassing 23-02-2016
De printer print niet meer via wifi! Na 100 keer proberen toch maar een USB kabel gepakt en aangesloten. Hij doet het weer... maar hoe lang nog?

Duurzaamheid is een 0!

Drivers en stabiliteit is van 5 naar 3 sterren gegaan...

Aanpassing 13-09-2016
In de normale stand zitten er op een A4 3 witte banen door de tekst, alsof de printkop verstopt is. Die is niet verstopt, ik heb de printkop gereinigd. En hij kan ook vele regels foutloos printen. Alleen een A4 foutloos printen gaat niet.

Wat heel apart is, is dat de printerfout een vast patroon heeft. Afdrukken via wifi of USB maakt niet uit. Het enige wat werkt, is in de hoogste kwaliteit afdrukken.

Nu is ook de afdrukkwaliteit naar beneden gegaan. Zodra de inkt op is, gaat de printer in de kliko!

Aanpassing 15-11-2016
De printer deed het even vrij goed, als je maar de hoogste kwaliteit koos. Zelfs, tegen de verwachting in, nog een nieuwe set inktpatronen (gelukkig merkloos) gekocht. Maar gisteren pakte de printer bij een printopdracht in één keer 15 tot 20 pagina's, de printkop ging bewegen, en heeft de hele printkop ontzet. Dit is niet te fixen met kalibreren, de printer is, ruimschoots binnen 2 jaar, klaar voor de schroothoop.

WAT EEN BAGGERPRODUCT!!!!

Heb jij ook een Canon Pixma MG5650 Zwart?

Vanmiddag heb ik een half uur in de winkel (Dixons) mijn verhaal gedaan, zonder resultaat. Ze konden 'm opsturen naar Canon, maar als ze daar niks zouden vinden, dan zou ik ¤55 onderzoekskosten moeten betalen.

Dat doen we dus niet! Als ze 3 gewone A4-tjes printen, dan is de kans groot dat dat gewoon werkt. Als ze een week lang af en toe een printje maken, dan is de kans groot dat ze de fout zien. Alleen dat gaan ze bij Canon dus niet doen.

Tot zover de ondersteuning van Dixons. Die valt me zwaar tegen! En ik heb hele goede ervaringen met MyCom, wat van dezelfde eigenaar is...
Ik heb ook deze printer en krijg elke keer een foutmelding met papiercasette op. Ik duw hem dan ietsje erin dan pakt ie het. Maar dit is echt irritant. Het is nou elke keer hetzelfde.

Heb je er een oplossing voor? Ligt het aan de papier die ik gebruik?

Voor de rest een goede printer maar het is niet de bedoeling dat ik elke keer zit te friemelen dat die papier niet kan pakken
Nee, helaas, ik heb er geen oplossing voor.

Dixons bood aan om de printer naar Canon te sturen met de omschrijving van het probleem erbij. Dat heb ik niet gedaan, want dan ben je in de eerste plaats je printer een paar weken kwijt, en in de tweede plaats moet je de onderzoekskosten van 55 euro betalen als ze niks vinden.

Ik krijg deze foutmelding wekelijks. Dus als ze bij Canon de printer aansluiten en 10 minuten gaan testen, dan is de kans dat ze een papierfout zien vrijwel 0. Dus dan is de kans dat ik 55 euro moet betalen (best veel; een nieuwe kost 5 euro meer) vrij groot.

Ik gebruik 70 tot 80 grams papier van HP, Hema en anderen, en ik merk geen verschil.

Maar een stapel van 20 vellen van welk merk dan ook mag toch geen lege cassette fout geven? Een fout bij het pakken mag ook niet, maar kan aan het papier liggen. Geen papier zien terwijl dat er wel is, is echt een fout van de printer.

Ik heb deze printer nog steeds, en heb Dixons in de ban gedaan...
Ik las ergens dat als je kleine stapels gebruikt dat het probleem dan niet meer voorkomt maar 20 vellen lijkt me nou ook niet zo dik.

Het is overigens niet echt dixons zijn schuld. op internet lees je gewoon dat dit model dit probleempje heeft dus ligt meer aan canon.

kan het ook komen doordat je de printer uit zet, wat ik altijd doe? al lijkt het mij meer een design/mechanisch fout van de printerscasette..

[Reactie gewijzigd door Kakulukia op 16 april 2015 12:48]

Er passen maximaal 30-40 vellen in. En ik ben nu inderdaad aan het proberen of het helpt als je de printer dag en nacht aan laat staan...
Ik had precies hetzelfde probleem. Na een half jaar pakt die de papier niet meer. Voor mij was de oplossing een harde reset. Nu doet die het ongeveer een maandje als vanouds. Je moet hem eerst uitdoen, daarna niet de stekker uit de stopcontact doen, maar de stekker aan de achterkant van de printer eruit trekken. Nu ongeveer 5 - 10 minuutjes wachten en hem dan weer erin pluggen.

Enig nadeel is dat je de WIFI weer opnieuw moet instellen en het (waarschijnlijk) een tijdeljike oplossing is.
Bij mij begonnen de problemen na een paar maanden. En het komt voor dat ik zomaar een paar dagen geen problemen heb, maar daarna heb ik bij elk vel dat ik print een probleem. Het is dus niet voorspelbaar.

Twee keer per jaar de volledige wifi setup doen is geen probleem, maar wekelijks...

Ik zie wel hoe lang ik het uithoud met deze printer, als ik 'm uit het raam keil omdat ik het helemaal gehad heb, dan zal ik eens een ander merk kiezen, en een paar tientjes meer uitgeven!
Had na problemen met de papierlade (papier op) een nieuwe gekregen van de mediamarkt Maar na een maand begint deze ook weer regelmatig de foutmelding te geven.
Het is zo te zien een kwaal van dit type. Het is dat ik niet al te vaak print. Ook zet ik hem altijd uit na het printen, misschien dat dat het is?..
Soms staat-ie een paar dagen achter elkaar aan, soms zet ik 'm uit na het printen, ik heb niet het idee dat het iets uitmaakt. Wat ik wel weet is dat de papierafhandeling vele malen slechter is dan van z'n voorgangers!
Update na enkele maanden gebruik: beroerd papiermanagement! Zie review.
ik heb met canon gebeld en kreeg een mail terug dat ik de printer kan aanbieden bij een repaircentra, zonder kosten.

bel even met canon, vervolgens: http://www.dsp-bv.com/nl/...aalopdracht_reparatie.php

valt allemaal onder garantie. succes
Heb je dat gedaan? En wat was de uitkomst?
Dank! Zal het ook eens proberen.
Hey, is het probleem verholpen met het repareren? Tnx
Nee de printer is nog niet bij Canon geweest. Elke week een keer papierproblemen oplossen, verder doet hij het goed, als ik maar geen foto's print op A4 fotopapier...

Dit is wel slecht voor een nieuwe printer van een gerenommeerd merk...
Probleem is wel dat je voor die prijs geen ander merk kan vinden met ongeveer dezelfde opties. Aangezien we maar een blad of 5 afprinten per maand, hebben we deze toch gekocht.
Indien de problemen echt vaak voorkomen doe ik hem terug binnen.

Tnx voor de info
Review aangepast: uitval van wifi voor printen. De webinterface werkt nog wel via wifi.

Het ligt aan de printer, want aan mijn computer is niks veranderd, aan de printer wel, die heeft de nieuwste firmware update ontvangen.
Heb bovenstaande problemen niet echt, behalve dat van de papierinvoer. WAT EEN K*T APPARAAT. Vanaf dag 1 doet hij daar al moeilijk over (hiervoor een hp printer van 3 tientjes gehad, 5 jaar geen problemen), hoopte dat het mee zou vallen. Maar vind het ding echt een drama, we wachten wel weer tot hij de geest helemaal geeft.
Ik ben het helemaal met je eens! Hoe de papierinvoer door de kwaliteitscontrole van Canon is gekomen is onbegrijpelijk. Dit moeten ze hebben gezien!
Een super goeie printer. Ben er zeer tevreden mee!!
Hoe lang heb je de printer? Hoeveel print je?

Lees mijn review eens door, dan kun je zien dat ik eerst erg enthousiast was, maar dat ik helaas door vooral de beroerde papierafhandeling niet meer zo erg enthousiast ben!
Helaas, de printer is weer verder afgetakeld. Zie de tekst hierboven...
De printer is overleden, ik heb hem vandaag dood verklaard!
Ook ik heb slechte ervaringen met deze printer. Hij doet het nog wel na ongeveer 1,5 jaar(10 printjes per maand) maar het valt me goed tegen van Canon.
180 printjes voor de prijs van een printer en waarschijnlijk ook een setje inkt, dat is zuur! Succes met het uitzoeken van een nieuwe printer.