Ziggo Connect Box Review

Azbest 22 februari 2021, laatste update op 22 februari 2021, 345 views Product gekregen

Ziggo Connect Box

Ronduit het slechtste modem wat ik heb mogen ontvangen van Ziggo, nu zo'n 20 jaar klant. Het begon allemaal met een beveiligingslek in de Ubee modems. Er kwamen geen updates meer uit voor de Ubee, dus dan maar een nieuw modem.

Pluspunten

• Op papier interessante hardware
  • Veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Onhandige/zwakke ophangbeugel
  • Verbruik (12 watt minimum!)
  • Software (buggy, traag & beperkt)
  • Features zijn niet bruikbaar
  • Met een Intel processor blijf je twijfelen aan de beveiliging

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 3
Ik had in principe geen nieuw modem nodig, maar zoals vermeld zat er in mijn oude modem een beveiligingslek.
Na een telefoontje met Ziggo werd duidelijk dat ik niet veel anders kon als een nieuw modem nemen, twee dagen later werd hij keurig in doos afgeleverd. Handleiding en nog wat uitleg erbij voor de leek.
De boel meteen maar naar de meterkast gesleept om het modem te vervangen, maar meteen een probleem. Dit modem was veel groter als het oude en door de wijze van montage kon ik het niet op dezelfde plek ophangen. Uiteindelijk heb ik zelf een ophangbeugel in elkaar moeten klussen om het weer allemaal passend te krijgen.

Nouja, spul hangt in ieder geval weer, kabels erin en draaien maar. Ok, dat duurt best lang. Zal hopelijk alleen de eerste keer zijn?
Na een kop koffie was de boel online en kon ik kijken naar de instellingen, oef. Je wordt eerst al begroet met een vreselijk menu die de gebruiker als een klein kind behandeld, interface is daarnaast zo traag als stroop door een trechter. 'klik' volgende... (nogmaals klik) ? ?
Dat meen je niet, nu al een vastloper. Goed begin.

Toen ik eindelijk de onzinnige 'installatie' stappen doorlopen had, kon ik wat rondkijken in de opties. Nou port forwarding, Upnp, beheer van ip adressen zat er allemaal wel in. Maar het geheel was op een basic niveau waar ik tien jaar geleden net tevreden mee zou zijn. Met name als je dd-wrt of open-wrt gewend bent dan kom je al snel tot de conclusie dat je je eigen router wil.

Vreemd genoeg ervaar ik geen verbetering ten opzichte van het Ubee modem, sterker nog, bij streaming toepassingen lijken video's vaker te haperen? Ook opnieuw opstarten duurt zelfs na het omzetten naar bridge modus een stuk langer als het Ubee modem.
En dan nog het verbruik, het viel me meteen al op dat er een flinke adapter bij zat en dat het modem erg warm wordt. Even een meter ertussen gezet en wauw, 12 watt? Over vooruitgang gesproken, dat is 9kw uur per maand x 22 cent x 12 = ~24 euro. En dan hoor je mensen al klagen als Ziggo abonnementen met een euro in de maand verhoogd :+

Ik kan niet anders als dit modem beoordelen met 'waardeloos', dit omdat de hardware features uiteindelijk niet bruikbaar zijn en de opties voor beheer op het niveau van 10 jaar terug zit. Ook de prestaties zijn niet verbeterd in vergelijk met een veel ouder modem. Hoop dat Ziggo een beter vervolg in de maak heeft.

Heb jij ook een Ziggo Connect Box?

waarom niet in bridge zetten en een eigen router gebruiken :)
Ja klopt hoor, dat was ook het uiteindelijke resultaat:
"Meteen weer Ziggo gebeld en die hebben de modem in bridge modus gezet, wat betekent dat alle functies die je zou kunnen hebben onbruikbaar zijn geworden. Jammer, want de hardware ziet er best interessant uit, zie deze link voor details."

Doodzonde van al dat potentieel, het zou in ieder geval een leuke NAS kunnen zijn geweest, maar nee. Dan kunnen ze beter weer terug gaan naar een basis systeem (enkel een modem), ik hoor vaak klachten over de meegeleverde wifi functionaliteit. Indirect betalen de klanten wel voor dit soort dingen, sterker nog dan verkoopt Ziggo achteraf graag weer extra wifi apparatuur (die nog steeds brak is).
Uit eigen ervaring mist je echt niks als je deze modem in bridge zet. Het enige wat je wellicht echt mist is dat je daarmee ook niet meer gebruik kan maken van Ziggo Hotspots, al heb ik die persoonlijk altijd irritant gevonden en vervuilen die in mijn ogen het luchtruim..

Wat bedoel je precies met NAS? Als je hierop een externe schijf op wilde aansluiten, dan kan je dat met heel veel routers ook prima, al zou ik zelf echt voor een NAS gaan van Synology.
Ik heb m'n Ziggo modems al jaren in de bridge mode staan.

Ziggo Connect Box --> Linksys Velop --> gigabit switch --> NAS / Hue / Velop op zolder / ...

Ziggo levert internet (en tv), ik regel m'n eigen LAN. Bijkomend voordeel is dat Ziggo niet kan zien hoe mijn LAN eruit ziet.
Ik heb nog nooit naar het gebruik gekeken van dit modem, maar met een eigen router erachter verbruikt hij wel nog meer stroom. ;)
Ook dat nog inderdaad! 8)7
Ik moet zeggen mijn eigen router neemt 4 watt, best bescheiden.
De specs zijn best heel interessant van dit modem:

Variaties gaan zelfs tot 2.5ghz dual core, 1gb ram, usb 3: https://deviwiki.com/wiki/Intel/Intel_Puma

Zou je een heel fatsoenlijk servertje op kunnen draaien.
Dit is het grote probleem van de custom firmware van ziggo.

Heb je ooit wel eens de modem gezien met stock arris firmware? dan is ie ongeveer 5x zo in menu's

Ik heb ook een keer een onding gekregen ala connectbox. Toen ik ook na de trage opstart wou inloggen en erachter kwam dat het admin wachtwoord zichtbaar in plain tekst werd ingevoerd om de beheer interface in te komen heb ik direct stekker eruit getrokken , oude modem aangesloten en klantenservice door de telefoon getrokken tot ze mijn oude config hadden teruggezet.

No way dat ik ooit over ga naar een modem waarbij men niet eens een veldje in html op type="text" naar type='password' kunnen zetten.

Verschrikkelijke kwaliteit.