Thermaltake Element Q Review
Ik kocht deze kast met het oog op het maken van een klein systeem voor mijn schoonmoeder. Ik gebruik vaak zelf Emko kastjes maar deze zijn niet bijzonder fraai en er moet een low-profile CD-drive in. Dus iets anders gezocht wat op esthetisch gebied beter uit de verf komt. Dat werd dus deze Thermaltake. Sapphire heeft ook net een leuk AM3 board gemaakt met een AMD785G. Voeg een Athlon X2, 2Gb geheugen een DVD-Drive en een oude HD toe en je hebt een erg leuk systeempje. Het in elkaar zetten bleek een uitdaging: ik had de layout van de kast niet bekeken van tevoren dus had niet gezien dat de CPU-fan...
Pluspunten
Design Formaat
Minpunten
Lengte kabels (zeker 5cm te kort) Diepte kast (te weinig speling tussen ATX en HD/DVD drive)
Eindoordeel
Dus iets anders gezocht wat op esthetisch gebied beter uit de verf komt. Dat werd dus deze Thermaltake.
Sapphire heeft ook net een leuk AM3 board gemaakt met een AMD785G. Voeg een Athlon X2, 2Gb geheugen een DVD-Drive en een oude HD toe en je hebt een erg leuk systeempje.
Het in elkaar zetten bleek een uitdaging: ik had de layout van de kast niet bekeken van tevoren dus had niet gezien dat de CPU-fan max. 45mm hoog mocht zijn. Dat is een probleem, want ik had een stock AM2 koeler liggen die dus te hoog is. Aangezien er een laag geklokte X2 ingaat, de PSU fan op 5mm van de CPU-koeler fins zit en ik de CPU fan wel langszij gemonteerd kreeg met een tiewrap heb ik de gok genomen.
Vervolgens de rest monteren: HD & DVD: ja die komen wat naar achteren en op het Sapphire board zitten de connectoren aan de voorkant, dus dat wordt proppen en duwen. Jammer.
Dan de echte uitdaging: de frontpanel connectoren: ik vermoed dat Thermaltake heel andere moederborden in gedachten heeft want de kabels van het front-panel zijn eigenlijk net te kort voor de connectoren op het board (die inderdaad wel op een andere plek zitten dan ik gewend ben). Een beetje untwisten van de kabels en iets harder trekken lukt het ze te monteren. Ze zitten er koud op of ik zie de pootjes van de front-panel connector schuin weggetrokken worden..... naja, kap erover en niemand die het ziet... (zie fotos)
Al met al weer wat geleerd: lees eerst de manual van je kastje goed want dat van die CPU fan had ik dus kunnen weten.
Wat ik moeilijker kon weten, en ik hoopte eigenlijk dat een fabrikant als thermaltake en/of sapphire hier rekening mee zou houden is de plaatsing van de front-panel connector/kabels en de ATX voedingsaansluiting.
Als met al werkt het maar ik raad het niemand aan om deze kast te nemen, en al helemaal niet in combinatie met dit mobo.
Reacties (7)
1. Zou je nog iets meer foto's kunnen maken zodat de layout duidelijker is?
2. Wat voor rekenkracht heeft de combinatie athlon II x2 240 / HD4200?
Vraagje, zitten bij deze kast ook de bevestigingsplaatjes voor een HDD overdwars onder de externe drivebays? Dat zou het totaal aantal 3,5" slots namelijk op 3 zetten, ipv 2.
[Reactie gewijzigd door mcDavid op 25 juli 2024 20:09]
moederbordje wat ik gebruik is een GA-D525TUD + OCZ Vertrex II 60gb
Oplossing, kabeltje van de fan naar buiten voeren naar het moederbord en de bios het toerental laten regelen. Fan CPU omdraaien en direct op de koelvin schroeven.
[Reactie gewijzigd door bgttje op 25 juli 2024 20:09]
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is een 5,25 DVD-drive, een 3,5 inch datadisk en een 2,5 inch SSD voor het OS in te bouwen?
Anders zal ik moeten gaan voor een 2,5 inch datadisk die ik samen met die SSD in een 3,5 inch-slot ga proppen en dat is net weer even wat duurder.
[Reactie gewijzigd door biglith op 25 juli 2024 20:09]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/259931/stuiterbal2.gif?f=community)
/u/248882/crop56345e89694b8.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/296445/crop5dc080c91c573_cropped.jpeg?f=community)