Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart Review

hansiehansieNewbie 23 juli 2010, laatste update op 23 juli 2010, 882 views

Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart

Pluspunten

• Snelle autofocus
  • Mooie kwaliteit foto's
  • Ideaal voor beginners

Minpunten

• batterijklepje mogelijk zwak punt
  • hd-video matig

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Na een verkenningstocht van ongeveer 2 weken had ik mijn zinnen gezet op de Nikon d5000.
Dat het een nikon moest worden en geen Canon was geen moeilijke keuze. Een vriend van me had al een nikon d70 met een paar goede objectieven dus, als ik een keer een objectief wil lenen dan is dat geen probleem. En het plastic van de body van Canon leek mij een beetje goedkoop. In mijn set zat overigens de 18-105 VR. Als sd-kaartje heb ik gekozen voor een SDHC klasse 6, 4 Gb.
Vooralsnog ben ik erg tevreden met mijn keuze.

Op de dag van de aankoop heb ik nog even flink getwijfeld tussen de d90 en de d5000.
Via reviews e.d. was ik al redelijk overtuigd van mijn keuze voor de d5000. Maar in het 'eggie' is het toch weer even wat anders. De d90 ligt net even wat beter in de hand, maar is tegelijkertijd ook zwaarder.

De prijs gaf uiteindelijk toch de doorslag om voor de d5000 te kiezen. De d90 was ruim 130 euro duurder met hetzelfde objectief en aangezien het mijn eerste DSLR was, besloot ik dat een instapmodel eigenlijk wel prima is voor een beginner. Ik zal toch vooral in het begin veel in AUTO-mode fotograferen, dus dan heb je ook niet zo veel aan de extra mogelijkheden die de d90 je kan bieden. Beginnende 'spiegelreflexers' die twijfelen tussen de d5000 en de d90 kan ik gerust stellen door te zeggen dat de d5000 je niet zal teleurstellen. Al blijft het natuurlijk een persoonlijke keuze.

Dan nu de review over de camera, de nikon d5000.
Hij maakt fantastische foto's in AUTO-mode, makkelijk voor de beginner.
Ik gebruikte voorheen een simpel broekzakformaat camera; een canon ixus 60. Dit is echt een wereld van verschil. Het is heel fijn dat je nu zelf precies kan bepalen waar je focust en niet dat de camera dat voor je bepaalt. Maar goed, dat verschil geldt natuurlijk ook voor andere DSLR's.
Je kunt, zolang je de liveview niet gebruikt, lekker snel achter elkaar auto-focussen en foto's maken.
Menu is erg duidelijk en makkelijk, ik heb de camera in Duitsland gekocht, en ik moet daardoor alles uitvogelen zonder handleiding. (ik spreek geen Duits)

Wat me wel opviel is dat het batterijklepje bijzonder karig is uitgevoerd, dus nog even afwachten hoe lang hij dat vol gaat houden.

De software gebruik ik niet, gewoon het sd-kaartje kopieren op de pc of soms via de usb-kabel en microsoft camera wizard.

Video:
Die optie hoef ik niet persoonlijk, maar het zit er nu eenmaal op.
In HD-mode is het beeld te schokkerig (te weinig fps). Niet echt de moeite dus.

Heb jij ook een Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart?

Korte review, ik mis wat vergelijkingen, overdenkingen of andere zaken.
Kijk bijvoorbeeld is naar mijn D5000 review.

Want ook ik heb getwijfeld aan of ik niet de D90 moest halen.

[Reactie gewijzigd door Zandpad op 23 juli 2010 19:20]