Specificaties Losse body, 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D5000 Zwart Review

Zandpad 26 augustus 2010, laatste update op 7 november 2010, 6.260 views

Nikon D5000 Zwart

Pluspunten

• D300/D90 sensor
  • Liveview
  • Kantelbaar scherm
  • Relatief laag gewicht
  • Filmopties (grappig maar niet echt geweldig)

Minpunten

• Trage liveview (Contrast AF)
  • Geen AF motor in body
  • Lage resolutie op het scherm
  • Geen off camera flash zonder SB900 (off third party materiaal)
  • Geen externe microfoon mogelijk

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Na een aantal maanden met een D3000 geschoten te hebben liep ik tegen een grens aan van de body zelf. Ik fotografeer zelf veel zaalsport, en de D3000 kon niet met het licht omgaan, waardoor ik de ISO op max moest zetten. Nu zul je wel denken, een lichtgevoelige lens is toch meer waard dan een andere body? Daar heb je helemaal gelijk in, maar aangezien mn vriendin ook een camera hobby begint te ontwikkelen en constant aan het overgeven waren, heb ik zelf er nog een D5000 bij gehaald.

Waarom een D5000?

Eigenlijk zocht ik iets in de richting van de D90, helaas waren die net wat te duur... Toen ben ik hier op Tweakers veel reviews en adviezen gaan lezen. Ook heb ik veel vergelijkingen gelezen tussen camera's. Zo kwam ik erachter dat de D5000 exact dezelfde sensor als de D90 heeft. Nu kan deze sensor ISO waardes van 200 - 3200 aan zonder extreme ruisvorming. En heeft deze camera ook nog:
LOW 0.3 (ISO Equivalent: 160),
LOW 0.7 (ISO Equivalent: 125),
LOW 1 (ISO Equivalent: 100),
HIGH 0.3 (ISO Equivalent: 4000),
HIGH 0.7 (ISO Equivalent: 5000) en
HIGH 1 (ISO Equivalent: 6400)

Overige specificaties vind je hier.

Featureset
De D5000 is gepositioneerd tussen de oude D60/D3000 en de D90. Dit maakt het tot een semi instap model. De featureset is hierop afgesteld. Zo heeft het maar één instelschijf en zijn "dedicated" knoppen zoals ISO en DOF preview niet aanwezig. Ook is de mogelijkheid om grips aan te sluiten niet aanwezig, off camera flitsen is ook niet mogelijk zonder een SB900, of third party materiaal zoals Cactus triggers of Pocket Wizards. Daar tegenover is er wel de optie om een GPS systeem aan te sluiten, hierdoor kun je je de coordinaten opslaan in de EXIF.

Sensor en sluiter
De sensor is 12,2 MP CMOS, dezelfde als de D90 en D300, helemaal niets mis mee dus! De mechanische sluiter haalt 4bps, gecombineerd met de grote buffer van 13JPEG's (Fine, WB Auto, ADL off, BKT off, Ruisond. off) en een snelkaartje, kun je makkelijk de 100 foto's maximaal maken in burst.

Scherm
Het schermpje kan 180 graden verticaal en 480 graden horizontaal kantelen. Helaas zit het kantelpunt aan de onderkant, waardoor zelfportretten met een grip, of vanaf een statief niet mogelijk zijn. Echter is dit wel een goede manier van bescherming: je klapt het scherm op naar binnen waardoor er geen krassen kunnen ontstaan. Met 230 000 pixels in een 3:2 verhouding (of te wel een resolutie van: ca. 587x392 ) kun je foto's goed bekijken. Op dit schermpje stel je dus ook alles in.

Zoeker
Met de zoeker is niet mis. Het is een pentaspiegel in plaats van een pentaprisma. Hierdoor is de helderheid 96% en is de zoeker net iets kleiner dan wat er op de foto komt. Het schermpje laat wel de gehele foto zien.

Filmen
Een nieuwe feature op DSLRs is natuurlijk de mogelijkheid tot liveview en filmen. Leuk extraatje, maar hiervoor koop je geen DSLR. Op een resolutie van 1280*720@24bps kun je 5 minuten opnemen, 640*480@24bps kun je 20 minuten opnemen en op 320*240@24bps kun je ook 20 minuten opnemen. Tevens kun je met mono geluid (11kHz) opnemen, of er voor kiezen om zonder geluid op te nemen. Er is geen mogelijkheid om een externe microfoon aan te sluiten. Allemaal erg leuk, maar in filmmodus moet je handmatig alles instellen, ook AF is niet mogelijk tijdens het filmen. Je kunt wel zelf scherpstellen door aan de ring op het objectief te draaien. Liveview is ontzettend traag in AF en contrast AF is niet altijd precies genoeg voor dat ene schot. Tijdens liveview wil het object ook eerder gaan hunten.

Active D-Lightning
Deze optie kun je terug vinden in je opname menu. Het zorgt er voor dat highlights of donkere plekken een beetje aangepast worden zodat er nog wat detail te zien valt. Zo hoef je dus niet altijd in te flitsen. De optie werkt niet spectaculair alsof een totaal zwart vlak allerlei detail krijgt, maar een lichte verbetering is mogelijk.

Bracketing
Er zijn drie soorten bracketing mogelijk: AE, Witbalans en ADL. AE bracketing maakt drie foto's waarvan 1 onderbelicht, 1 normaal belicht en 1 over belicht. Zo kun je in photoshop belichting corrigeren. Witbalans bracketing schiet 3 foto's met 3 keer een andere witbalans (ALLEEN in JPEG). ADL bracketing neemt 1 foto met ADL aan en 1 foto zonder ADL.

Intervalopname of timelaps movies
In deze stand kun je de camera automatisch om de zoveel tijd een foto laten maken, hierdoor kun je gemakkelijk timelaps filmpjes maken. Vanaf een statief of een vlakke ondergrond hoef je de camera eenmalig in te stellen en voor de rest doet de camera alles zelf. Scherpstellen gebeurt bij elk schot opnieuw.

Ergonomie en bedieningsmogelijkheden
Handeling
Deze camera heeft een gewicht van 560 gram zonder objectief en accu. ik kan het niet exact meten, maar met accu en zonder objectief weegt het minder dan een kilo. Hierdoor kan het zijn dat met een wat zwaarder objectief zoals een F2,8 of F1,8 de camera omvalt, zodat het rust op het voorste lenselement en de onderste rand van de camera. Dit gebeurt zeker als er een grip onder de camera is.

De knoppen zitten allemaal op een logische plek. De delete knop zit achter op links boven, niet zo handig want dan kun je hem niet met één hand bedienen. De 4 punts druk toets zit rechts van het scherm, zodat je hem met je rechter duim kunt bedienen. Hier vlak boven zit de LV knop, deze activeert de liveview. Zodra je de liveview activeert wordt de middelste knop op de 4 punts druk knop, een film knop. Hiermee kun je filmpjes opnemen.

Knoppencombinaties
Omdat niet alle opties een dedicated knop heeft, kun je met knoppen combinaties wel veel instellen. Zo is de combinatie van flitser en het draaiwiel zorgt voor de flitsmodus. En de combinatie van de flitserknop en en de diafragmaknop zorgt voor flitsercompensatie.

Menu's
Over het algemeen zijn de menu's goed in orde en logisch ingedeeld. Op één menu na: het "Persoonlijke Instellingen" menu. Alles zit hier verstopt achter, van sluitersignaal tot aan bracketing en zoekeropties. Het is even wennen, maar na een tijdje is dit helemaal orde en heb je alles gevonden.

Snelheid en accuratesse
De opstarttijd is ongeveer 2,5 seconde, deze kan verkleind worden door de sensorreiniging uit te zetten tijdens het starten. Uitzetten kost net zoveel tijd, en ook deze is te verkorten. Eigenlijk zet ik hem aan, en zet ik hem pas weer uit als ik klaar ben, zodoende is de camera elk moment paraat.

Autofocus en sluiterrespons
Autofocus is afhankelijk van je objectief dat je erop het zitten. AF-S of equivalent zal altijd werken. Bij andere objectieven bestaat de mogelijkheid dat het objectief niet volledig werkt door de afwezigheid van een AF motor in de body. De sluiter heeft een maximale tijd van 30 seconde of "bulb" (het handmatig openhouden van de sluiter) en de kortste sluitertijd van 1/4000. Deze snelheid ik nog nooit gebruikt, zelfs in mijn sportfotografie hoef ik nooit verder te gaan 1/400, een tiende langzamer! Over sluiterrespons kan ik heel kort zijn: je drukt op de knop en het ding gaat open en dicht. Er zit zo'n korte vertraging op dat ik het niet eens merk.

Buffering en schrijfsnelheid
Met de buffer is niets mis, bij voldoende licht kan je zowel in RAW of in JPEG in burst mode gewoon de 100 vol knallen. Gebeurt wat in je frame, dan gaat de camera opnieuw scherp stellen. Waardoor de burst even stopt. Met een goed kaartje zoals een Sandisk Ultra II of Extreme hoef je ook niet te wachten op de buffer. Daarnaast heeft het als voordeel dat de computer ook zo klaar is met het legen van het kaartje.

Lichtmeting en AF precisie
In de alle standen behalve Manual regelt de lichtmeting alles. In Apperture regelt de camera dan de sluitertijd en in S regelt de camera het diafragma. Deze is altijd spot on. Normaal gesproken volstaat matrix meting altijd. Hier en door wil je misschien centrum meting gebruikt. Voor macro kan spotmeting handig zijn, maar de kans op een highlight is dan erg groot.

De AF is vrij precies. Ik gebruik de 18 - 70 DX IF ED voornamelijk. Maar ik moet zeggen, ik heb de camera altijd op single point AF. Met 11 AF punten stelt de camera vrijwel altijd goed scherp. Alleen moet je dan wachten tot de camera het juiste punt heeft gevonden. In situaties waar weinig licht is gebruikt de camera een hulp lichtje aan de rechterkant van de camera.

Beeldkwaliteit
Dit is de voornaamste reden waarom ik een D5000 of een D90 wilde. Met 12.2 megapixel is er genoeg ruimte om te croppen en te vergroten. Samen met het ingebouwde retoucheer menu kun je in de camera zelf al wat bewerken. Tot en met ISO 800 is er geen ruis te bekennen. Daarna zijn er drie standen om ruis tegen te gaan. Hou er rekening mee dat de schrijf tijd langer wordt als de ruisonderdrukking sterker wordt.

Om misverstanden tegen te gaan: er zijn twee soorten ruisonderdrukking: hoge ISO en lange sluitertijd. Hoge ISO ruis onderdrukking gebruik je vanaf ISO800 en hoger. Lange sluitertijd onderdrukking gebruik je bij een sluitertijd vanaf 3 seconde om ruis tegen te gaan. De laatste heb ik nog niet gebruikt, hierover heb ik ook geen mening.

Bouwkwaliteit
De camera is voornamelijk van plastic. Alleen de mount is metaal. Dat wil niet zeggen dat de camera nergens tegen kan. Het gebruikte plastic is wel van hoge kwaliteit en voelt niet goedkoop aan maar rubberachtig. Hierdoor is je grip ook goed. De camera kan zeker tegen een stootje en het objectief zal er ook niet afbreken als je ergens tegen aanstoot. De camera ligt lekker in de hand is niet al te zwaar, helaas is hij niet zo heel hoog, waardoor je pink nog wel eens van de onderkant wil vallen als je grote handen hebt. Daarnaast kan de camera een goede regenbui wel even aan. Zorg er wel voor dat je daarna alles wel even goed laat drogen.

Batterijduur
De D5000 gebruikt net als de D3000 een EN-EL9a batterij, dus kon ik mijn third party grip en accu meenemen. Volgens Nikon haal 500+ foto's met 50% flits. Ik moet zeggen, bij mij was het heel iets minder: iets meer dan 400. Met mijn grip en twee batterijen haal ik rustig 900 foto's, dit aantal heb ik nog nooit gehaald en de batterij is nog nooit op geweest dan.

Uitbreidingsmogelijkheden
Net zoals de D3000 zijn hier maar beperkt opties voor omdat het om een instap model gaat. Maar flitsers, objectieven en filters genoeg. Het enige wat niet officieel kan zijn grips. Gelukkig hebben we third party alternatives. Ik zelf gebruik een phottix grip met 2 EN-EL9a.

De D5000 is een prettig geprijste instap camera, met veel leuke en verborgen extra's. Zo is de sensor zeer goed voor een instap model, en is het verschil met de sensor van de D3000/D60 zeer groot. Ook bied de D5000 het voordeel van liveview en een kantelbaar scherm.

Al met al een goede camera voor dit geld. Kom je vanaf een compact of een superzoom, dan kun je met deze camera gemakkelijk instappen in de wereld van de DSLRs. Kom je vanaf een (oude) DSLR zoals D40, D60, D70, D80, D3000 of D3100 spaar dan door voor een D7000, D90 of D300s. Dat is een logischer upgrade pad.

Samen met een of 2 lenzen in de richting van 18-55 + 55-200/55-300 of 18-70 + 70-300 of 18-105 heb je een leuke basisset om mee te beginnen en je nieuwe hobby te ontdekken.

Foto materiaal
D5000 + AF-S 70-300 VR
1/250 F/4.8 ISO200

D5000 + AF-S 70-300 VR
1/1000 F/4.8 ISO200

1/15 F/5.6 ISO500

1/2000 F/5.0 ISO320

1/2000 F/6.3 ISO320

Heb jij ook een Nikon D5000 Zwart?

Nee! Toen de D5000 net uit was waren er een aantal kleine problemen, die serienummers kun je controleren op de Nikon website door jou serie nummer in te voeren. Sinds 2010 zijn er geen enkele problemen meer.

Persoonlijk heb ik nooit problemen ermee gehad. Ik schiet veel binnen sport waarbij ik dus burst en afhankelijk ben van een goed/snel AF systeem. Met een snelle motor schiet ik 4 beelden per seconde scherp.

Let op dat voor een goede focus ook een goede lens nodig is :+ Dus een pro lens is bijna altijd sneller dan de kitlens.
Kleine correctie: Filmen 1280 x 720, 640 x 424, 320 x 216 @ 24 fps - dus niet @ 30 fps.
En kwaliteit hierbij overstijgt menig videocamera.....
Aanrader: http://vimeo.com/groups/search:d5000
Kwaliteit en bruikbaarheid zijn 2 verschillende dingen.

Geen autofocus, clips van max 5 minuten, veel minder zoom, vermoeiend 5 minuten in dezelfde stand vast te houden, ...
Klopt, deze functie is ook heel beperkt. En ik heb hem pas twee keer toegepast voor 30 seconde in totaal. Af en toe is een kant-en-klaar filmpje toch wel handig.
''Ook is de mogelijkheid om grips aan te sluiten niet aanwezig, ''
en
''dus kon ik mijn grip en accu meenemen. ''
Je komt er nog op terug, maar misschien even aanpassen.

Dat klopt niet helemaal.

Verder prettig leesbaar verhaal.Ga je nog wat foto materiaal toevoegen?
Misschien om je keuze te benadrukken.

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 15 mei 2010 00:40]

Goed opgevallen!
Zal het even aanpassen!

Fotomateriaal komt er zeker nog aan!
Helaas is het op dit moment buitenseizoen, dus handbalmateriaal met een D5000 moet nog even wachten.
Bovenstaande viel mij ook al op :) En daarnaast:
off camera flitsen is ook niet mogelijk zonder een SB900.
Tuurlijk wel! Cactus triggers of Pocket Wizards ;)

Tip: gebruik de 3D tracking eens bij sport, werkt in mijn ogen erg goed (heb zelf een D300).

Ik wist niet dat de opstarttijd zo lang is, dat is wel een groot minpunt. Voor de rest prima geschreven, plaatjes zouden het afmaken :D
Daar had ik nog niet aan gedacht, zal het ook even verwerken in de review.
3D Tracking heb ik nog niet gebruikt, maar zal het zeker eens proberen.

Opstarttijd wordt vooral bepaald door het schoonmaken van de sensor.
Zoals ik meldde, kun je de opstarttijd zeer veel kleiner maken.

Foto's komen er nog aan!
Mooie review!
Ookal weet ik niet zo veel van camera's...
Ik heb er toch behoorlijk wat van geleerd!

Van mij krijg je ****!!!:)
Bedankt voor je review. Door jou review heb ik iemand laten overtuigen dat ze niet voor de D90 moest gaan maar voor de D5000. :)
Ik lees op diverse plaatsen dat de D5000 problemen (heeft?) kan hebben, met af. dat wil zeggen dat foto's niet scherp zijn, is dit ook jouw ervaring? Of zijn dit alleen incidentele problemen?

Mvrg

Wilco