1 review

Acer Swift 3 Pro SF313-52-70L2

Specificaties 13,5" • 2560x1440 • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Acer Swift 3 Pro SF313-52-70L2 Review

hgoor 23 oktober 2020, laatste update op 23 oktober 2020, 90 views Product gekocht

Acer Swift 3 Pro SF313-52-70L2

Deze thin & light laptop scoort zowel goed als matig op een aantal punten, maar het totaalplaatje is uiteindelijk voldoende voor mijn doeleinden. Maar zoals altijd: "your mileage may vary".

Pluspunten

• Thin & Light
  • 3:2 scherm
  • Thunderbolt 3 aansluiting: ook als powersupply
  • 1TB SSD
  • Security opties

Minpunten

• Vraagtekens bij bouwkwaliteit
  • Geen (micros)SD slot
  • Glanzend scherm
  • Ongelukkige toetsenbord kleur / backlight combi

Ik heb deze laptop opgepikt als tweede-kansje bij Coolblue voor €1000 (regulier €1249,-) en als - zakelijke - vervanger van m'n bijna 4 jaar oude Asus Transformer 3 Pro (een Microsoft Surface kloon).

Acer heeft meerdere varianten van deze SF313: waarvan eentje met een losse MX350 videokaart (SF313-52G-723G) en deze met de Iris Pro. De eerste variant wordt nog wel verkocht hier en daar, maar lijkt veel issues te hebben met wifi en schijnt langzamer te zijn dan die met geïntegreerde Intel video, dus na wat research bewust voor deze gekozen.

Varianten van de SF313 met een Core i5 zijn al een aantal keren in de Best buy guide van Tweakers genoemd als aanrader en dit is de wat beter uitgeruste variant hier van. Een core i7 en 16GB ram en een 1TB ssd is voor deze prijs (ook als je de volle mep betaald) scherp.

Nadelen

Eerst even de 'nadelen': deze laptop is lekker licht & dun maar voelt wel goedkoop aan: dun scherm en dunne onderkant, erg plastic fantastic terwijl het een mengsel van aluminium en magnesium zou moeten zijn? Ik denk dat deze laptop niet heel lang leeft in de handen van een student die niet heel zuinig is op z'n spullen: ik denk dat deze laptop het zwaar zal hebben in een volle rugtas. Voor mij geen probleem: vervoer van & naar werk is per auto dus geen OV perikelen.

Ergonomische nadelen zijn er ook: het glanzende scherm en het totale gebrek aan contrast van het toetsenbord door de combi van zilveren toetsen in combinatie met het backlight. In echt donker is het prima, maar als er wel licht genoeg is, én backlight staat aan, dan heb je geen flauw benul wat de toetsen zijn.

Op uitrustingsniveau is het ontbreken van een (micro)SD kaart lezer ook een beetje vreemd maar geen dealbreaker. Het aantal poorten is ook karig: 2x USB 3, één keer Thunderbolt 3, HDMI een combi-audio jack: dat is echt wel het minimum.

Pluspunten

Dan pluspunten: 16GB ram is - mijns inziens - een minimum voor een zakelijke laptop en dat heeft deze dus aan boord - hoewel een deel op gaat aan de geïntegreerde Iris Pro videokaart.

De relatief rappe (Intel) SSD van 1TB is ook fijn aangezien de 256gb van mijn vorige laptop constant rond de 90% vol zat. De Core i7 (Ice Lake) heeft ook geen enkele moeite met mijn werkzaamheden (grote Excels van 40mb, 10 tabs open in Chrome etc. etc.).

Het 3:2 scherm is fijn als je veel in je Word of Excel zit en ook bij browsers. Wel zet Windows standaard de boel op 200% dus dat haalt alles weg wat je extra hebt (bij mij staat e.e.a. nu op 125%). En 3:2 is natuurlijk minder voor media consumptie, maar daar gebruik ik deze laptop niet voor. Sowieso hangt in de praktijk aan de laptop een 2e scherm en op kantoor is dat een 3440x1440 scherm waarmee de Intel Iris Pro nul problemen heeft.

Voor een zakelijke laptop ook een pré dat je met Windows 10 Pro je de SSD kan versleutelen met Bitlocker en dat een (snelle!) vingerafdrukscanner de boel verder ook makkelijk & veilig maakt met aanmelden. De 720p webcam is verder goed genoeg voor de meeste video conferencing tools maar met minder licht is de camera zwak.

Maar verreweg het grootste pluspunt - voor mij - is dat de laptop perfect werkt met mijn Asus Thunderbolt 3 dock/dongle. Een harde eis voor mij aangezien deze laptop dagelijks aan een rits van randapparatuur hangt: ethernet, externe audio, externe USB-schijf, USB hub met muis/toetsenbord, LG monitor (3440x1440), telefoon (DeX), etc. etc.

Mijn Asus USB-C Thunderbolt 3 dock is/heeft tevens een 90watt voeding en ik ben blij met het feit dat ik op kantoor alleen maar de USB-C in hoef te pluggen om gelijk 'in business' te zijn (zonder alle randapparaten los in te pluggen). Een USB-C Thunderbolt 3 dock is een zegen wat dit betreft en ik kan dus de originele voeding lekker thuis laten.

Windows 10 (Pro) perikelen

De eerste dagen had ik direct ruzie met de laptop. USB poorten leken steeds uit te vallen en dan werd bv m'n externe HD steeds uitgezet. In eerste instantie dacht ik dat het aan de laptop lag, maar na wat spitwerk blijkt dat versie 2004 built 19041.572 allerlei energie instellingen heeft weggehaald, waaronder de power settings voor USB poorten. Middels een registry edit (typisch Microsoft) kreeg ik die settings weer terug in het panel, en kon ik Windows vertellen dat als de laptop aan stroom hangt er geen enkele reden is om de stroom naar de USB hubs in powersave te zetten. Daarna werkte alles zoals verwacht.

Deze latop raakt een aantal sweet spots voor mij: formaat/gewicht, goede specificaties - dus lekker vlot - en uiteraard de voor mij must-have USB-C Thunderbolt 3 poort. De prijs maakt m.i. de gedane compromissen goed, anders had ik hem zeker teruggezonden naar Coolblue.

Jammer genoeg laten de schuifjes alleen maar "slecht" en "voldoende" toe, maar ik zou graag op een aantal punten "matig" kunnen kiezen want het is niet slecht maar ook niet voldoende, zeg maar een 5,5.

Mijn grootste vraagtekens zitten bij de duurzaamheid van de behuizing die aluminium en magnesium zou moeten zijn, maar echt goedkoop en slap aanvoelt.

Ook het aantal poorten is "matig" en dat is ook het geval met de ergonomie van toestenbord kleur/verlichting.

Overall voor mij geen showstoppers en als ik naar de prijs / prestatie kijk (in mijn geval €1000) dan is het verder prima voorelkaar.

Maar zoals altijd: "your mileage may vary".

Heb jij ook een Acer Swift 3 Pro SF313-52-70L2?