Specificaties 12,6" (2880x1920), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer 3 Pro T303UA-GN043R Zwart Review

hgoor 5 maart 2017, laatste update op 11 maart 2017, 602 views

Asus Transformer 3 Pro T303UA-GN043R Zwart

Relatief prijzige, maar moderne Microsoft Surface 4 kloon met betere aansluitingen (USB C Thunderbolt 3, full-size HDMI + USB 3) en prima scherm. Gekocht als vervanging van mijn drie jaar oude 15" Asus N550JV. Gekocht i.c.m. de Asus Universal Dock. Deze review wordt periodiek aangevuld.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Thunderbolt 3 FTW!
  • Typecover meegeleverd
  • Stylus meegeleverd
  • Ultra portable
  • Windows Hello is erg handig!
  • Prima type-cover

Minpunten

• Batterijduur had langer gemogen
  • Relatief lawaaiige fan
  • Geen opbergplek voor de stylus
  • Windows 10 op 2880x1920 blijft slecht schalen
  • Vlekkenmagneet!

Versiebeheer:

• 05-03-2017 - Eerste versie: eerste ervaringen & observaties na 1 week)

Woord vooraf

"Your mileage may vary". Dit is mijn review op basis van mijn voorkeuren en mijn smaak. Die hoeft dus totaal niet overeen te komen met die van jou. Wat ik belangrijk vind, is misschien voor jou totaal onbelangrijk. Wat ik minder belangrijk vind, is voor jou wellicht een dealbreaker.

Na drie jaar vond ik het tijd om mijn 15" Asus NV550JV (review) laptop te vervangen door een andere PC.

Na 3 jaar werkt deze nog prima, maar een 15" laptop blijkt voor mij in de praktijk toch overkill. Zaken als een DVD speler zijn inmiddels totaal overbodig geworden en het gewicht en de afmetingen zijn m.i. niet meer van deze tijd.

Ik spendeer circa 85% van mijn tijd op kantoor waar mijn PC gekoppeld is aan een externe 23" monitor en USB hub met keyboard en trackmouse. De overige tijd zit ik bij klanten voor workshops. Vaak zit je dan aan kleine tafels e.d. met een beamer/projector aangekoppeld. Vrijwel altijd is de ruimte die ik heb beperkt en een 15" is dan niet erg praktisch.

In aanloop naar mijn aankoop had ik dus al min of meer besloten om richting 13" ultra portable te gaan. Na wat onderzoek stonden de volgende apparaten op mijn short-list:
  • Asus Zenbook 3 (UX390UA-GS042T)
  • Asus ZenBook UX310UA-FC062T
  • Asus Transformer Pro 3 T303UA-GN043R
De Zenbook 3 viel af vanwege de prijs (> ¤ 1300) en het gebrek aan aansluitingen: er zit maar één USB C (Thunderbolt 3) aansluiting op en het minimum voor mij is toch wel een externe monitor aansluiting. Weliswaar wordt er een dongle meegeleverd maar dat is niet altijd handig.

Bleven over de Zenbook UX310 UA en de Transformer Pro 3. Dat was een close call. De Zenbook is een mooie 13" met voldoende aansluitingen en (in de uitvoering zoals aangegeven) goede prijs.

Maar uiteindelijk trok het uiterlijk en het (potentiële) gemak van de Transformer Pro mij over de streep. Ten tijde van de aanschaf was het prijsverschil ¤100 t.o.v. de Zenbook.

Natuurlijk heb ik gekeken naar de Microsoft Surface 4. Dat is immers de benchmark in dit segment. En hoewel de Surface 4 nog steeds goed scoort qua prestaties, is deze inmiddels wel enigszins verouderd qua aansluitingen. Dat, en het feit dat je nog steeds een losse type-cover moet kopen, deden mij voor de Transformer Pro 3 kiezen.

Uiteraard moet de tijd leren of mijn keuze de juiste was (zal deze review aanvullen waar nodig).

Afijn, op 27 februari 2017 heb ik de stap gezet en de 28e was mijn Transformer Pro 3 binnen.

In de doos

De Transformer Pro 3 wordt geleverd in een doos in een doos - erg stevig dus. De doos met de de PC er in is donkerblauw en bevat de Transformer Pro 3 en de meegeleverde Stylus (met AAAA batterij). Verder zitten er wat leaflets in, en de voeding met USB C aansluiting. Het is allemaal erg minimalistisch.

De type-cover (Asus noemt deze de "Cover keyboard") wordt in een eigen, losse doos meegeleverd. Wellicht dat deze in bepaalde markten dus niet gebundeld wordt.
Accessoires
Aangezien ik naast Wifi ook graag ethernet gebruik en je nooit genoeg aansluitingen kunt hebben, heb ik als losse accessoire de Asus Transformer 3 Series Universal Dock gekocht. Deze is niet goedkoop (¤150) maar biedt naast een extra voeding ook alle extra aansluitingen die je maar zou wensen:
  • SD-kaart
  • Audio in/uit
  • USB C (1x)
  • USB 3 (2x)
  • LAN
  • VGA
  • HDMI

Ingebruikname & eerste indrukken

Na het aanzetten en tijdens eerste ingebruikname van Windows 10 Pro, krijg je de optie om Windows Hello te gebruiken. Dit is een biometrische log in, op basis van gezichtsherkenning. En dit is erg handig kan ik zeggen: het werkt redelijk snel en "hands-free".

Vrijwel onmiddellijk daarna kreeg ik de Anniversary Update van Windows 10 voor mijn kiezen, dus moest ik bijna een uur wachten voor alles gedownload & geïnstalleerd was. Daarna kon ik pas aan de slag.

Paar dingen die mij meteen opvallen/observaties:
  • De kick-stand is prima en kan vrijwel elke hoek aan.
  • Deze 2-in-1 voelt relatief zwaar aan; dat valt natuurlijk extra op omdat je visueel een 12,6" tablet ziet, maar wel met volle Core i5, 8gb, 256gb capaciteit er in. Maar nog steeds is het apparaat lichter dan de gemiddelde, reguliere 13".
  • De fan van dit apparaat is relatief luid en staat vrijwel de hele tijd aan. In een kantooromgeving valt dit niet op, maar in een stillere omgeving merk je het direct. Mij stoort het niet, maar als je gevoelig bent voor fan noise, dan is het wellicht een irritatiepunt.
  • De type-cover is een enorme vlekkenmagneet. Zowel het trackpad als het keyboard zelf zien er na een paar minuten al uit alsof deze een jaar in gebruik is. Ik overdrijf niet: het ziet er heel "vettig"en smerig uit.
  • Verder vermoed ik dat de behuizing in de praktijk nog wel eens krasgevoelig zou kunnen zijn (pending latere updates!)
  • De type-cover is voor mij echt prima: ik typ deze hele review nu al hier op en so far so good. Ergonomie is prima, komende van mijn Asus NV550JV. Op kantoor heb ik een externe keyboard en muis, maar de trackpad werkt ook prima.
  • De stylus werkt ook prima. Ik ga vast nog plezier krijgen van de Windows Ink extra's. Screenshots met aantekeningen is voor mij al een fijne extra voor mijn werk.
  • De hoge resolutie van het 12.6" scherm (2880x1920) in combinatie met Windows 10 schaling is af en toe onhandig. Default staat Windows op 200% schaling en sommige apps trekken dat niet. Ook de maximale helderheid kon beter voor die paar gevallen dat je buiten zit of in een zeer fel verlichte ruimte: in 90% van de gevallen zal het voldoende zijn, maar toch.
  • Het geluid van de speakers (front facing!) verraste me in positieve zin. Ik verwachtte er niks van. Uiteraard zero bas, maar verder helder geluid en prima bij Skype.
  • Windows Hello is handiger dan ik dacht. Lekker snel inloggen met facial recognition, ook in het donker (werkt mer IR).
  • Er is geen plek om de stylus op te bergen. Kans dat je hem kwijtraakt of vergeet, is dus aanwezig.
  • De prijs is zowel een voor als nadeel. Enerzijds krijg je de type-cover er bij maar anderzijds vind ik het nog steeds aan de hoge kant. Anderzijds krijg je voor die prijs wel de meest up-to-date aansluitingen waaronder Thunderbolt 3 die veel leuke opties biedt zoals de mogelijkheid om een externe videokaart aan te sluiten en in het geval van mijn Universal Dock via één poort zowel op te laden als alle randapparaten te laten werken. Thunderbolt 3 for the win!
  • ]Komende van mijn Asus NV550JV ervaar ik tot op heden weinig snelheidsverschil. De Core i5 met 8gb ram en 256gb SSD doet het vooralsnog prima. De GPU is uiteraard niet geschikt voor games, maar dat is de doelgroep niet van dit apparaat.

Voorlopige conclusies

Vooralsnog geen echt klagen. De pro's en con's die ik nu ervaar staan bij de plus en minpunten aangegeven. Zodra ik een langere periode heb gewerkt met deze 2-in1 zal ik uiteraard e.e.a. updaten.

De meeste minpunten (of pluspunten) wist ik overigens redelijk van te voren al, aan de hand van de diverse online reviews op YouTube.

Zoals in de inleiding al gezegd: "Your mileage may vary". Dit is mijn review op basis van mijn voorkeuren en mijn smaak.

Updates:

Volgen zsm.

To-do: foto's.

Heb jij ook een Asus Transformer 3 Pro T303UA-GN043R Zwart?

Hallo Ingoor,
Ik kan niet zien of mijn beoordeling door is gekomen (+3), maar je review sluit precies aan op wat ik aan informatie zocht. Hij is nuchter, persoonlijk en dat zegt mijzzelf vaak meer dan cijfertjes sec. Dank dus.
Mijn ervaringen met docks is dat ze al gauw aan de kant liggen wegens "gedoe". Is dit dock makkelijker of liggen die dingen je?
En dan: in hoeverre heb je nog plezier van 2880 x 1920? Heeft dat zin op een tablet of heb je daar alleen echt lol van met een externe monitor?

Ik lees graag de follow-ups.
mvrg
Thessalo
Hi Thessalo,

Hoop dit weekeinde wat te updaten met foto's en nieuwe ervaringen na een paar weken gebruik.

Wat betreft de dock: die gebruik ik voornamelijk op kantoor, dus de gewone voeding thuis en dan die dock (met eigen voeding) op kantoor. Dus die gebruik ik dagelijks tot grote tevredenheid. Ik hoef alleen maar de USB C in de tablet te steken en dan doet alles het: extern toetsenbord/muis, monitor, speakers en ethernet!

En als ik naar een klant moet, neem ik de dock mee om er zeker van te zijn dat ik elke aansluiting heb die nodig is bij een presentatie, bij me heb. De snoeren zijn ook lekker lang dus meestal heb ik geen verlengsnoer nodig.

Wat betreft resolutie: als ik op kantoor zit gebruik ik m'n externe full HD scherm, en heb ik het Asus scherm zelfs uit staan. Dus ik profiteer niet van die 2880x1920 die trouwens een 4:3 verhouding is en ik ken geen 4:3 externe monitoren die 2880x1920 zijn...

En in de praktijk (zal dat ook in de review update zetten) heb ik geen fluit aan die 2880x1920. Sterker nog: het is in de praktijk zelfs vervelend want lang niet alle apps schalen goed.

Dus dan krijg je in ene een tele-conference app die 4x zo kleine interface heeft. Totaal onleesbaar en onbruikbare knoppen etc. In denk dat een full-hd scherm (of het equivalent daarvan in 4:3) voldoende zou zijn.

Of, het tegenovergestelde: schaling staat nl default op 200% en dan snapt windows het af en toe niet, en krijg je plots op je externe monitor waar de schaling gewoon 100% (oftewel 1:1) zou moeten zijn, toch een 2x zo grote interface!

Kan allemaal aangepast worden, maar is erg omslachtig.

Tot zover...