Asus N550JV-CN270H

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 500GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus N550JV-CN270H Review

hgoor 8 februari 2014, laatste update op 17 november 2014, 7.754 views

Asus N550JV-CN270H

Prima middenklasse laptop; stond niet voor niets lang in de laptop BBG.

Pluspunten

• Full HD
  • Mat scherm
  • Snelle core i7 Haswell processor
  • Videokaart (GeForce GT750M)
  • Fijn toetsenbord (chicklet type)
  • 8gb ram
  • Voldoende USB aansluitingen
  • HDMI én mini-display port uitgang
  • Touchpad
  • De prijs: gekocht voor € 793,- incl. btw (weg er mee)

Minpunten

• Standaard geen SSD (zelf ingebouwd)
  • Batterijduur kon beter
  • Batterij niet verwisselbaar
  • Slecht contrast v/h toetsenbord icm verlichting
  • wifi geen a/c
  • niet erg licht
  • (beetje) lompe voeding

Versiebeheer:
- Eerste update: 11-02-2014: issue met de nvidia dGPU (zie onderaan review)
- Tweede update: 19-02-2014: sneller "afsluiten" c.q. hibernate is makkelijker dan ik dacht (PEBKAC) :X
- Derde update: 21-03-2014: Installatie Samsung 840 EVO SSD - 500gb (zie snelheid + plaatjes)

- Vierde update 17-09-2014: in gebruik met andere monitor + gebruiksupdate.

Voor mijn werk wilde ik een nieuwe, up-to-date PC hebben. En omdat ik deze in het kader van BYOD zelf ging kopen, besloot ik dat het geen Macbook Pro zou worden (veels te duur) maar een Windows laptop.

Dus na 12 jaar zakelijk Mac gebruik (altijd betaald door de werkgever) is dit dus weer mijn eerste (echte) Windows PC.

Selectiecriteria
Uiteraard had ik een aantal selectiecriteria voordat ik op zoek ging en die er toe hebben geleid dat ik uiteindelijk bij de Asus NV550JV uit kwam.
  • Betrouwbaar
  • 15,6" laptop
  • Nieuwe generatie core processor
  • (Relatief) snelle videokaart voor casual game
  • Mat scherm
  • Toetsenbord verlichting
  • Prijs < €1000,-
Zoals je ziet een behoorlijk generiek lijstje en de keuze is "reuze" in dit segment.

Een goede leidraad in dit soort situaties zijn de Tweakers fora en de bekende "Tweakers Best Buy Guides" (BBG).

In de laptop BBG stond maandenlang de voorganger van de N55JV, de N56 serie (en de 17" variant daar van: NV76), als een goede keuze.

Zelf heb ik alleen ervaring met Asus producten via de Asus EEEpc 900 (één van de eerste netbooks) en de Asus Nexus 7 (het oude model). Mijn EEEpc werkt nog steeds (met Elementary OS “Luna” linux er op) en ook de Nexus 7 is een fijne tablet.

Betrouwbaar?
Voor een BYOD is betrouwbaarheid natuurlijk belangrijk. Hoe kom je er achter of een laptop (merk) betrouwbaar is? Het antwoord is dat dit natuurlijk verschilt per merk en type. Toch was ik verrast dat Asus laptops kennelijk erg betrouwbaar uit de testen komen.

Althans, als ik - onder meer - af kan gaan op dit artikel van Lifehacker Australië: Computer Manufacturers Ranked: How To Pick A Laptop That Won't Fail.

Daar werd gekeken naar welke laptop merken binnen een periode van 3 jaar problemen krijgen. En Asus is dan samen met Toshiba kennelijk een van de betere merken.

Uiteraard is dat allemaal relatief: het zal zeker van model tot model verschillen, maar een goede reputatie is uiteraard meegenomen.

Begin december 2013 viel mijn oog al op de opvolger van de N56 serie, de N550 serie. Met een gemiddelde prijs van rond de €960 viel deze ook binnen het budget. Dit model kwam ook steeds vaker terug in de reacties van de BBG en reviews hier op Tweakers

Veel Tweakers hier vinden (vonden) dat de N550 eigenlijk weinig extra's biedt ten opzichte van de N56 serie: zowel de videokaart als de processor zijn namelijk maar marginaal sneller dan die in deze voorganger. Het design is verder ook nauwelijks aangepast.

Niettemin ben ik van mening dat het toch vaak loont om voor een nieuwer model te gaan, omdat je uiteindelijk profiteert van nieuwe technologie en dat een eventuele restwaarde hoger ligt.

In januari 2014 begon ik dus serieus te kijken naar de N550.

21% BTW weg er mee
Timing is alles, en dat is natuurlijk ook zo bij de aanschaf van een laptop. De laagste prijs die ik begin januari zag voor de N550JV-CN270H, was €830 bij (off all places) Scheer & Foppen. Maar het bleek een BTW-actie die voorbij was voordat ik kans had om er een te kopen.

Maar niet lang daarna was er de “21% BTW weg er mee actie” van Media markt. Aangezien er echter een enorme wachtrij was bij de Media Markt in A'dam Noord, liep ik uiteindelijk binnen bij de BCC en kon ik de NV550 daar dus ook voor hetzelfde prijsvoordeel scoren: € 793,-. (dik € 162 goedkoper dan de laagste prijs op 08-02-2013 ten tijde dat ik dit schrijf).

Het prijsverschil ga ik waarschijnlijk investeren in een SSD (ik zal deze review dan updaten).

Tijd voor wat ervaringen en persoonlijke opmerkingen.

Uiterlijk
Al vaker gehoord: deze Asus lijkt wel wat op een Macbook: alu body, toetsenbord en mousepad, verlicht logo in het deksel (dat overigens zwart is). Ik zie dat als positief. Hij is niet zo stevig als de unibody van mijn Macbook Pro, maar ziet er goed uit en voelt ook stevig.

Scherm
Komende vanaf een Macbook Pro uit 2009 met glanzend scherm en een resolutie van 1366x768 is het een verademing om nu een full HD, mat, IPS scherm te hebben: ik ben er erg blij mee.

Geen last van TL-balken die in het scherm reflecteren. De kleuren lijken iets fletser dan de Mac, maar dat is een kwestie van gewenning. Kijkhoeken zijn goed evenals de helderheid.

Ik heb de laptop op mijn werk via mini display-port aangesloten op een 23” Mac scherm (1680x1050) en dat werkt net zo fijn als voorheen met de Macbook.

Toetsenbord
Ik werk op kantoor met een extern toetsenbord, maar thuis of bij de klant met het ingebouwde toetsenbord.

Daar is meteen mijn eerste kritiekpunt. Het toetsenbord zelf is erg comfortabel en heeft een eigen numpad deel, maar in tegenstelling tot de N56 serie is deze niet meer zwart, maar zilverkleurig.

Dat is prima, maar als je net tussen licht en donker in zit, en de toetsenbordverlichting gaat aan, is het contrast vaak net te weinig om de letters & cijfers goed te zien. Men had dus beter het donkere toetsenbord kunnen blijven gebruiken. En nee, ik kan niet blind typen.

Touchpad
Hier kan ik kort over zijn: minstens zo goed (zo niet beter) dan de touchpad van mijn Macbook.

Geluid
Ook hier kan ik kort over zijn: Asus heeft een prima speakersysteem ingebouwd (schijnt van B&O) te zijn. De meegeleverde mini-subwoofer maakt het geluid nét even wat “opgepepter” dan menig andere laptop. Prima dus.

Snelheid
Tweede kritiekpunt. De bottleneck van deze laptop is de 500gb, 5400rpm harddisk. Deze maakt opstarten en afsluiten onnodig langzaam.

Als hij eenmaal draait is het prima, maar kan dus vast veel vlotter.

Inmiddels heb ik op 21-03-2014 de ingebouwde 500GB WD vervangen door een 500GB Samsung 840 EVO SSD.

En ja, daarmee is het flink veel sneller allemaal: opstarten, rebooten is allemaal flink veel sneller _/-\o_

Office onderdelen opstarten is zowat instant! Het openen van een flinke Excel: geen probleem. Een 23mb XML bestand: 1-2 seconden. Werkelijk de beste upgrade die deze laptop kan krijgen.

Helaas heb ik in mijn haast om de SSD in te bouwen geen harddisk performance test gedaan vóór het inbouwen.

Ook blijk dat in Windows 8 (8.1?) de Windows Performance Index (WEI) niet meer aanwezig is :? Maar met een externe tool kon ik die dus alsnog laten lopen (onderwater zit WEI nog steeds in Windows).

Zoals te zien is op de plaatjes onderaan, profiteert de Asus flink van de upgrade!

Ik heb besloten dat ik de DVD speler in de laptop laat zitten en geen caddy neem met de schijf er in. Kost immers ook weer stroom.

[Edit:] Asus heeft een speciale functie om de laptop snel in een soort "hybrid hibernation mode" te zetten: in tegenstelling tot de hibernate mode van Windows 8.1, werkt die dus razendsnel: de laptop gaat binnen 5-8 seconden in een soort hibernate staat, terwijl de ingebouwde hibernate van Windows 8.1 soms minutenlang kan duren.

Standaard heb je trouwens 443gb van de 500gb over. Vanuit de fabriek komt deze 500gb opgedeeld in twee (zichtbare) partities: één van 185gb waar Windows 8 op staat en één data partitie van 258gb.

Niet iedereen zal het fijn vinden dat Asus dat voor jou besloten heeft: voor maken van back-ups is het wel handig als je alleen je data wil back-uppen. Dan moet je wel zorgen dat je data ook op D: staat…

Naast deze twee partities zijn er nog EFI Fat32 partitie van 100mb, een 900mb recovery partitie en een 20gb(!) restore partitie.

De laptop kwam met Windows 8.0 (64bit uiteraard, anders heb je niks aan de 8gb ram). Het kostte me vervolgens een hele avond om te updaten naar 8.1.

Nog een kritiekpuntje: de Wifi werkt niet met de nieuwe a/c standaard. Gewone b/g/n ondersteuning dus. Jammer want dat zou wel netjes zijn geweest.

Accuduur
Met 2,5 tot 3.5 uur (in presentaties/vergaderingen) heb je het wel gehad. De batterij is niet verwisselbaar (althans, niet zonder de hele onderkant er uit te halen).

Voor mij geen probleem: ik ken dit van mijn Macbook.

Warmte
Ik heb er nog geen games mee kunnen spelen, maar met gewone belasting wordt deze veel minder warm dan mijn oude Macbook, en hij is veel stiller. Ik moet daarbij opmerken dat ik met de Mac veel in Windows 7 onder Bootcamp draaide, en uiteraard zijn de drivers dan veel minder goed dan bij OS X (Mavericks).

Voeding
Waarom nemen computerfabrikanten geen voorbeeld aan Apple? De voeding van mijn Macbook is vele malen kleiner en eleganter dan de gebruikelijke “baksteen” die ook bij deze Asus zit. Ook ben ik verwend met de mag-lock van de Mac voeding: moet er aan wennen dat ik echt de ‘plug’ uit de PC moet trekken.

De voeding wordt overigens niet warm.

Meegeleverde "crapware"
Tja, dat valt redelijk mee. Er worden wat Asus programma’s meegeleverd, een MS Office Trial en natuurlijk het monster genaamd McAfee plus een vijftal andere programma’s.

Alles er af gehaald en via de one-stop software shopping website Ninite alle handige programma’s in één keer opgehaald (mocht je Ninite nog niet kennen: dat is echt briljant als je een nieuwe PC hebt!).

Bottomline
Tot op heden geen klagen over de Asus NV550JV. Alles loopt vlotjes en ik heb geen rare zaken meegemaakt (edit: zie issue i.c.m. Windows 8.1 -> dGPU en bios update) .

Uiteraard is de Asus met de core i7 Haswell veel sneller dan de Macbook met de dual-core Intel. Ik mis de Mac dus niet.

Kortom: ik heb een comfortabele next-gen laptop die qua hardware zeker een tijdje mee moet kunnen. Hoewel het jammer is dat Asus niet standaard een SSD er in zet, kan ik dit begrijpen aangezien dat vast niet meer voor deze prijs kan zonder grote compromissen.

Het was weliswaar een actie-prijs, maar € 793 is echt veel waar voor mijn geld!

En nu?
Ik overweeg ernstig om een SSD in te bouwen. Die bottleneck zit me namelijk (nog) dwars. Ik denk er over om de DVD dan te vervangen met een caddy waarin ik dan de meegeleverde 500gb stop.

Mocht het zover komen dan zal ik deze review zeker updaten; ook als ik onverhoopt negatieve ervaringen krijg…

UPDATE 11-02-2014: nvidia dGPU perikelen

Eerste issue: gisteravond kwam ik er na het installeren van Steam en enkele games achter, dat alleen de onboard Intel graphics video kaart aan stond. Het nvidia controlpanel werkte niet: en gaf de melding "geen nvidia kaart gedetecteerd"

In het apparatenbeheer stond ook een uitroepteken bij de GeForce GT750M met "errorcode 43" (zoals gebruikelijk een generieke Windows foutcode waar je verder geen enkele hulp van kunt verwachten).

Kortom: de dGPU was gewoon "buiten" gebruik..

Uiteraard eerst even de gebruikelijk opties geprobeerd:
  • Windows rebooten: geen resultaat (zou wel heel makkelijk zijn geweest)
  • Alle drivers (zowel Intel als de Nvidia) geupdate naar laatste versies van de Asus site: geen resultaat.
Overigens is deze issue bij mij ontstaan ná de update naar Windows 8.1. Daarvoor werkte de Nvidia videokaart wel (nvidia controlpanel deed het wel).

Uiteraard twijfelde ik er na de genoemde pogingen om de boel aan de praat te krijgen aan of de nvidia wellicht nu al defect was :(

Googlelen op deze issue leverde overigens verder geen enkele hulp op en vreemd genoeg kun je in de bios van de N550JV verder niks terugvinden over de nvidia dGPU, dus alleen settings voor de onboard video-kaart (shared geheugen).. Je zou verwachten dat je daar de onboard GPU uit kan zetten ofzo... :?

Terug naar de Asus website: daar staat in de support ook een bios update 208.

En daar staat als omschrijving bij:

BIOS 208
Reset dgpu GC6.

Nu zat ik nog op 207 en deze beschrijving deed vermoeden dat dit wel eens de issue zou kunnen oplossen...

En inderdaad: na het flashen van deze versie van het bios werkte de nvidia dGPU weer! _/-\o_

Enigszins vaag, maar ik ben blij dat alles het weer doet...

Het was even een irritante issue, aangezien je nergens een melding krijgt over het niet werken van de dGPU (immers de ingebouwde Intel Graphics card staat default aan)...

Kortom: hou de Asus support en daar aanwezige downloads goed in de gaten....

~~~[UPDATE] 21-03-2014: installatie 500GB Samsung 840 EVO SSD.

Procedure:
  • SSD aan USB 3.0 poort gekoppeld
  • Schijf 1:1 gekloond met Acronis True Image 2014
  • HDD uitgebouwd en SSD ingebouwd/li]
  • Reboot
  • Samsung Magician gebruikt om alles te updaten (firmware + settings + TRIM)
  • Rebooten: enjoy the speed _/-\o_
~~~[UPDATE] 17-09-2014: nieuwe monitor & gebruiksupdate.
Inmiddels is de oudere Apple Cinema Display op kantoor vervangen door een Philips E-Line 234E5QHAB.

Dit is een prima 23" full HD scherm voor kantoorgebruik: want mat (dus geen spiegelingen) en met voldoende aansluitingen (twee HDMI en één VGA aansluiting). Kleurweergave, kijkhoek en andere zaken zijn prima voor elkaar.

Het feit dat beide schermen nu full HD zijn, is erg fijn als je met multiple monitoren werkt. De videokaart van de Asus heeft geen enkel probleem met 2x full HD tegelijk.

Al met al bevalt deze setup dus veel beter dan met Cinema Display.

Datzelfde kan ik ook nog zeggen na 6 maanden gebruik van deze laptop. Ik sjouw deze dagelijks mee in een Maxpedition Kodiak Gearslinger en dat gaat perfect (in een neopreen sleeve): er is meer dan voldoende ruimte in deze tas voor de voeding en alle randapparatuur die ik meezeul.

Ik reis niet met OV dus ik heb geen ervaring met veelvuldig botsen en/of schokken van de laptop, maar ik ben er niet super-zuinig mee. Na zes maanden heeft de alu-body dan ook hier en daar sporen van gebruik: krassen bij de USB en HDMI poorten en ook de overige randen.

Qua snelheid is de laptop na veelvuldige Windows 8 updates voor m'n gevoel iets minder 'snappy' dan in het begin. Anderzijds kan dat subjectief zijn: ik heb het niet gemeten, en niets (ver)went zo snel als een snelle laptop :)

Moraal van het verhaal: na zes maanden nog steeds zéér tevreden.

Heb jij ook een Asus N550JV-CN270H?

Als het afsluiten heel lang duurt kan het lonen om de bluetooth driver te updaten, dit zorgt ervoor dat de laptop sneller afsluit. Op mijn cm135h versie duurde het echt wel 5 min.
Een ssd is echt wel een nuttige toevoeging, tevens als een ander netwerk kaart. Bv. de 7260 van intel (24€) Scheelt een hoop qua snelheid en is makkelijk te verwisselen als de laptop toch open ligt.
Wat betreft die BT driver: ik heb BT uit staan, kan dat dan toch zoveel invloed hebben? En waar had je die intel kaart vandaan?

Thanks...
Mooie review.
De subwoofer werkt bij mij alleen niet.
Mogelijk een instelling maar ik ben er nog niet achter gekomen.
Ik heb er meteen een Ssd in laten zetten, werkt perfect. aanrader.
Je bedoelt dat extra speakertje? Als je die inplugt zou je daar een melding van moeten krijgen van Windows en zou je een popup moeten krijgen met audio instellingen. Daar zitten een paar tabs met een paar Asus specifieke instellingen in, en daar kun je de subwoofer niet alleen aanzetten, maar ook het volume er van instellen...

Hij staat, als je hem inplugt, namelijk niet standaard aan.......
Afgelopen zaterdag deze laptop ook aangeschaft.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier ook last hebben van wifi problemen?
Daarmee bedoel ik dat het verbindingen niet altijd lukt terwijl ik amper 2/3 meter van de modem zit.

Daarnaast als deze verbinding heeft gemaakt dan is de snelheid zo laag. Het lijkt wel een inbelverbinding. Speedtest.nl gaf bij download 50.0 KByte/sec of zelfs lager11.0 KByte/sec aan. Terwijl via mijn smartphone deze 3600.0 KByte/sec of hogere aangeeft.

Heb al meerdere zaken gecontroleerd en uitgevoerd.

- Stuurprogramma bijgewerkt
- McAfee verwijderd
- netsh commando's uitgevoerd.
- terug naar fabrieksinstellingen gebracht\
- Instellingen gecontroleerd in modem

Maar het probleem blijft zich voordoen. Wifi verbinding is een 802.11n. Deze zou ondersteund moeten worden door het systeem. (b/g/n)

Mijn andere laptop met Win 7 Ultimate heeft nergens last van en de mobiele telefoons die verbinding hebben hebben ook nergens last van.

Weet iemand nog een oplossing hiervoor of moet ik gewoon terug met mijn laptop?
Dit soort problemen liggen vaak aan je modem/router. Ik had iets dergelijks met mijn iPad. Een firmware update van je modem is bijna altijd de oplossing.

Dat zou ik eerst uitzoeken/uitproberen....

Heb je al geupgrade naar Windows 8.1 trouwens?

Ohja: als ik op zowel ethernet als wifi tegelijk zit (kan vanaf windows 7 volgens mij) dan is mijn internet ook extreem langzaam. Als ik wifi uitzet en dus alleen ethernet gebruik is het weer volledig goed qua snelheid... Misschien ook een tip..

[Reactie gewijzigd door hgoor op 3 maart 2014 13:03]

Ok ik maak gewoon wifi verbinding via standaard modem van UPC. Ik heb nog niet geupgrade naar Windows 8.1. Weet niet of dit zal helpen?

Ik heb niet beide tegelijk gebruikt. Geprobeerd om alleen met wifi verbinding te maken maar dit lukte dus niet of niet goed.
Later wel via kabel geprobeerd en verbinding was toen helemaal super en snel zoals het hoort. Dus het ligt echt aan wifi.

Het kan niet bedoeling zijn dat je zoveel geld betaalt en het werk niet of dat je hele weekend moet prutsen om goede verbinding met internet te maken.
Ik ga deze week terug om deze om te ruilen.
Ik zou je adviseren om eerst te upgraden naar 8.1. Volgens mij ligt dit niet aan je laptop (hardware) maar aan de software.

Ten tweede: het is een feit dat niet alle combinaties van wifi-modem/router en hardware met elkaar werken: ook dat ligt niet per sé aan je laptop.

Met wat voor merk wifi/modem maak jij connectie?

Nogmaals: als er voor dat apparaat een firmware update is, raadt ik je sterk aan om die te flashen. Ik heb dat echt al vaker meegemaakt. Een kennis van me wilde zijn wifi al inruilen omdat alle apparaten last hadden van wegvallen van de verbinding, maar één firmware update later en het probleem was 100% opgelost...

Maar goed: doe er mee wat je wil.
Ok ik ga nog proberen om te upgraden naar 8.1 en kijken of dit helpt. Ja daarom had ik al gekeken of instellingen van de modem overeen komen met de specs van laptop. Merk modem is Technicolor TC7200 van UPC.
Ik heb ook nog Linksys Router aan verbonden maar daarmee wilde de laptop ook geen verbinding maken.
Als ik rechtsonder op netwerkicoontje klik dan krijg ik ook maar 1 á 2 netwerken te zien. Terwijl mijn telefoon wel stuk of 5 laat zien. En dan klik in op verbinding maken...Netwerk verifiëren etc en dan komt die met melding "Kan geen verbinding maken" en dan kan ik alleen op sluiten klikken.

Ik kan kijken voor firmware update voor de modem of dat misschien helpt en anders ga ik terug naar de winkel. Bedankt!
Dat UPC modem kan je helaas niet zelf updaten. Voor die Linksys (wat voor model?) zal ongetwijfeld wél een update zijn: is de moeite waard.

Ik heb zelf ook UPC maar nog een Cisco router/wifi. Overigens connect ik daar nooit mee, maar gebruik een wifi die achter het modem zit... Werkt prima, mits goed ingesteld.

Als ik zeg dat ik denk dat je de firmware van die Linksys nog nooit hebt geupdate, zit ik er dan ver naast? Bijna niemand die ik ken, doet dat namelijk.

Let op: als je Windows update naar 8.1 moet je daarna ook de firmware van je laptop updaten! Zie mijn review en de edit.

Ps: waar heb je de laptop gekocht als ik vragen mag?
Nee dat dacht ik al dat ik die niet zelf kan updaten. Linksys router is een oude inderdaad WRT54-G type volgens mij. Heb inderdaad nooit firmware update hiervoor uitgevoerd.

Hoe bedoel je als je naar 8.1 upgrade dat je dan laptop moet updaten?

Laptop heb ik bij BCC gekocht
Nou dat is toevallig: daar heb ik 'm ook vandaan :)

Voor die Linksys (dat is echt een oudje! maar wel redelijk bulletproof) zijn veel updates, afhankelijk van de hardware versie: zie deze updates.

Ok: als je van 8.0 naar Windows 8.1 update, zal daarna de nvdia videokaart plots niet meer werken. Althans: Windows kan 'm dan niet meer aansturen.

Daarvoor moet je dan een firmware update doen van Asus zelf: zie ook mijn tekst onder kopje:

UPDATE 11-02-2014: nvidia dGPU perikelen

Als er iets is PM me dan maar even...
Ok ik zal wel even vanavond kijken om de router te updaten.

Ok bij 8.1 moet je bios dus flashen ivm nVidia issue. Goed om te weten.
Thanks en mocht ik nog wat hebben dan laat ik je wel weten ;)
Ik had verkeerde router. Het is de WRK54G. Deze heeft geen firmware update beschikbaar.
Ik ben nu Windows 8.1 aan het upgraden kijken of dat helpt. Anders ga ik donderdag terug en wil ik gewoon een nieuwe hebben.

Ik zit momenteel achter mijn andere laptop die nergens last van heeft om wifi verbinding te maken met upc modem. Heeft een 802.11 a/b/g wifi chip van Intel Wireless Pro 3945ABG en werkt perfect. Ik denk gewoon dat wifi chip in N550 defect is.
Nou als ie defect was had je helemaal geen connectie gehad... Het zou wellicht de antenne van de wifi van je laptop kunnen zijn.

Heel simpele test: neem de laptop eens mee naar kennissen of buren en maak eens connectie met hun netwerk.

Durf te wedden dat je geen centje pijn hebt: die router is nl. notoir slecht: op alle fora wordt er geklaagd over dat ding en het gebrek aan ondersteuning en firmware updates.

Nogmaals: niet alle combinaties aan wifi apparaten werken even goed.

Succes en hoor graag je resultaten!
Nou gisteren langs BCC geweest en nieuwe gekregen.
Nadat ik thuis kwam en deze opgestart had gaf deze bij Wifi gelijk stuk of 15 netwerken (waar de oude maar 1 of geen 1 liet zien) en bij het aanklikken van mijn netwerk was deze na 2 seconden verbonden en is de snelheid zoals het hoort.
Dus ik de wifi chip (antenne) van de vorige is gewoon defect!

Nu kan ik lekker aan de slag en genieten van mijn aankoop :)
Goede service van BCC!

De antenne dus toch ;-) Gelukkig maar...

De module was overigens niet kapot anders had je niet eens één streepje gekregen. Durf te wedden dat die antenne niet helemaal goed gesoldeerd was....

Wel slordig en het bewijst maar eens dat elk merk wel eens een issue kan hebben..

Veel plezier met je aankoop! (eindelijk)...
Ik ben ok van plan om deze laptop aan te schaffen, goed om te lezen dat vele mensen positief zijn over deze laptop.
Ik vraag me alleen af, zijn de pijltjes toetsen handig te gebruiken? Het numerieke deel zit erg tegen het andere deel aangeplakt dat het blind vinden van bv de pijltjes me lastig lijkt. Is dat ook zo? Ik heb er nog niemand echt over horen klagen...
Pijltjes zitten op handige plek: althans vindt ik..

Zie dit plaatje voor de positie.
Maar heb je geen probleem deze (blind) te vinden, net als de enter toets? Zo te lezen moet dat dus wel mee vallen, niemand heeft het erover.
Moet eerlijk bekennen dat ik op kantoor mijn laptop altijd aansluit op een 2e scherm, trackball en toetsenbord en dat ik per week misschien een uurtje of 3 maximaal zo op de laptop werk (presentaties bij klanten, thuis op de bank) :|

Dus ik werk amper met het eigen toetsenbord. Maar als ik er mee werk, heb ik er geen probleem mee.

Ik vindt het toetsenbord een erg grote verbetering tov van mijn MacBook pro (op mijn opmerking over zilverkleurig vs zwart na) omdat hij zowat full size is en überhaupt een numeriek deel heeft.
Thanks, doet me goed om te horen :)

En was ook blij met je review, ik heb nu ook een Macbook Pro en stap weer terug over naar een windows laptop.
Het touchpad is erg goed en dat wilde ik met een windows laptop ook ervaren, gezien de reviews is dat ook zo. En, als dan 1 van de reviews afkomstig is van ook een ex Macbook Pro gebruiker geeft dat extra vertrouwen :)

Bij mij is mijn Macbook Pro zilver en de toetsen ook, en heb het nooit als een probleem ervaren. Zwart had wel mooier geweest...
Asus heeft aan die touchpad een paar extra gestures toegevoegd, zodat je ook een overzicht kan krijgen á la Exposé op je Mac :-)

Zie mijn huidige desktop...

(fyi: dit is als je met drie vingers omhoog swiped).

[Reactie gewijzigd door hgoor op 12 maart 2014 10:29]