Cooler Master CM 690 II Advanced Review

Makky22 2 augustus 2010, 1.894 views

Cooler Master CM 690 II Advanced

Pluspunten

• Grote kast voor een mid-tower
  • veel inbouwmogelijkheden
  • Stevige kast
  • X-Dock (externe dock voor SATA schijven) bovenaan voor snel kopies te maken van een harde schijf.

Minpunten

• meegeleverde fans zijn niet krachtig genoeg
  • Bevestiging van zogenaamde fliters voor fans mag beter.
  • Toolless design mag iets beter van kwaliteit zijn.
  • Vooral betreffende de dvd schrijver die felt trilt hierdoor, heb deze met
  • schroefjes vastgezet in de kast.

Basiliscus had al een review geschreven die eigenlijk al alles vertelde over deze kast.

Net zoals MetalRush een even kwalitatieve review had geschreven hoop ik de 2 reeds eerder geschreven reviews zelfs maar een klein beetje te evenaren in kwaliteit ervan.

De 2 reviews van Basiliscus en MetalRush zijn een en al detail in pracht in praal.

Het enige dat ik van mijn eigen kast van dit merk en model kan toevoegen zijn de foto's van mijn eigen kast en mijn eigen review over de kast zelf.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerst en vooral wil ik nog even volgende hardware bijvoegen aan het lijstje van bovenaan:

1x Be Quiet StraightPower Pro 680W, 80+ Bronze Certificate, Model BQT E7-CM-680W
(Gebruikt van uit men vorige computer kast en die vervangen werd door een Be Quiet 450W model)

1x Optiarc DVD RW +/-, Model AD-7243S

De kast zelf is naar mijn mening enorm groot hoewel het nog geen Full-Tower model is.
Niettemin biedt deze kast meer dan genoeg plaatsingmogelijkheden voor meerdere hardeschijven alsook dankzij de meegeleverde bracket kan je 2x een 2.5" SSD of HDD inbouwen.

Ik zelf heb van zowel mijn oude serverkast (FreeNAS OS : puur voor data opslag) als mijn oude pc kast de harde schijven uitgenomen en in deze nieuwe kast gestoken.

Koeling:
De meegeleverde fans van deze kast waren op het moment van aankoop voldoende voor koeling te verzorgen aan de ingebouwde componenten.
Hoewel op het moment van schrijven (volop in de zomer met een kamertemperatuur van minstens 35 graden) de temperaturen intern redelijk kunnen oplopen van een aantal componenten.

Ik heb reeds de ingebouwde fan die voor de harde schijven zit omgedraaid zodat deze de lucht niet meer binnen blaast maar wegzuigt van de harde schijven.
Reden : alle harde schijven liepen tegen de 50 graden aan en dat vond ik een beetje teveel van het goede.
Bijkomende reden was de warme lucht van de harde schijven werd doorgeblazen in de kast richting het moederbord waardoor ook hierweer alles warmer werd.

Na omwisseling blijkt de temperaturen sinds een paar dagen gedaald te zijn van de harde schijven alsook die van mijn moederbord.
Het moederbord liep ervoor ruim tegen de 48 52 graden aan, wat uiteraard veel te veel is voor een moederbord en ik dus keer op keer genoodzaakt was de computer de ganse dag uit te laten, simpelweg om schade te voorkomen.
Na de omwisseling van de voorste ventilator blijkt de temperaturen van het moederbord en de harde schijven een beetje lager te liggen. Het moederbord loopt nu tegen de 40 a 42 graden aan en de harde schijven zijn identiek qua waardes (waarden gemeten via Asus PC Probe II tijdens warme zomerdag met kamertemperatuur rond de 35 graden).

Aan het rechterpaneel kun je een kleine (80x80x15) ventilator bevestigen die de achterkant van het mobo zou moeten koelen.
Echter dit ventilatorke is niet meegeleverd en moet besteld worden, wat vrij lang duurt, heb na 3 weken mijn bestelling ervan geannuleerd bij de winkel waar ik de CM690 II Advanced heb gehaald.
En ben nu aan het zoeken bij andere merken van ventilators voor een degelijke ventilator met de afmetingen (80x80x15)

Waarom 15mm hoogte ?
een 25mm hoogte van ventilator en je krijgt het zijpaneel er niet meer op om te sluiten. 8)7
Persoonlijk vind ik dat men bij Coolermaster de kast iets breder had mogen maken qua design om alsnog een standaard afmeting van hoogte qua ventilators aan de rechterkant in te krijgen om het mobo te koelen.

Inbouwen onderdelen

Dit gaat vrij gemakkelijk, je kunt overal vlotjes aan en voor iedere Tweaker een must have : no sharp edges inside = no cutting wounds _/-\o_

Veel ruimte voor 6 harde schijven in te plaatsen van 3.5" hoogte, maar nog fijner is de bracket voor 2 x 2.5" harde schijven of SSD schijven in te plaatsen in 1 x 3.5" slot.
Je kunt van de HD kooi de onderste 4 rijen wegnemen (1 geheel van kooi) om er een waterkoeling systeem in de kast in te bouwen.

Er zijn 4 sloten voorzien van 5.25" waarvan er momenteel de bovenste bezet is door een Sony Optiarc DVD RW +/-, Model AD-7243S.
De overige 3 sloten zijn voorzien van een mesh grill die langs de binnenkant van de kast vrij eenvoudig te verwijderen zijn.

Bovenaan de kast vind je genoeg aansluitingen waaronder een E-Sata, 2x USB 2.0, mic IN, hoofdtelefoon en drie belangrijke knopjes.
De eerste knop helemaal links is voor de LED lamp in de ventilator aan de voorkant van de kast.
De andere 2 knopjes bevinden zich helemaal rechtsbovenaan en zijn verschillend in vorm, een kleintje voor de resetknop en een iets groter formaat (ongeveer 2x) voor de powerknop.

Het mobo inbouwen ging vrij vlot door de aanduidingen bij de gaten voor bevestiging van de afstandshouders. In de handleiding staat welke letters je moet gebruiken voor het type formaat van de mobo.

Kabelmanagement:

Kort en krachtig : enorm goed, de kabels reeds aanwezig in de kast zijn vrij lang van lengte, vooral de kabels komende van de bovenkant met de USB, E-Sata, X-Dock (SATAI/II), ...
Al vond ik wel dat men in de uitsparingen langs het mobo en rubber afsluiting had mogen steken voor een mooier afgewerkte kast te hebben.
Er zijn 2 rubbers aan de achterkant met insnijdingen voor waterkoelingslangen, dus waarom dan ook niet in de binnenkant langs het mobo.

Hopelijk heeft mijn review een kleine waarde kunnen toevoegen.
Tips zijn altijd welkom.

Groeten,

Makky22

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced?

Reviews door de redactie

Het is al weer een tijd geleden dat je de revieuw hebt geschreven, en omdat er meerdere voor je waren, blijkbaar niet de "beste". Jammer, Want de info die je hier beschreef is toch zeker een grote aanvulling op de anderen!

Dan had ik een paar kleine dingetjes,

Hoeveel HDD's wil je in 1 computer stoppen? XD, Nee ieder zijn eigen computer.
Over die fans, Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest voor wat voor soort fan er in zit. Want misschien wil ik ze vervangen (ivm airflow). Nergens op site's of dergelijke te vinden. Ik heb zelfs CM aangeschreven, nooit antwoord (behalve ontvangsbevesiging).
Ik heb de kast nu zelf gekocht (gister) en zoals het er nu naar uit ziet. Ik vind hem best erg degelijk hoor!

Gr, W