Cooler Master CM 690 II Advanced Review

MetalRush 4 april 2010, laatste update op 4 april 2010, 4.204 views

Cooler Master CM 690 II Advanced

Pluspunten

• Makkelijke inbouw: veel schroefloos
  • Mooie 'looks' (hoewel het chromen randje van mij niet had gehoeven).
  • Extern S-ATA docking station
  • Kabel management

Minpunten

• Tegenvallende airflow
  • Standaard fan start soms niet op (indien aangesloten @ mobo)

Basiliscus heeft al een prima review geschreven die weinig meer verhuld.
Toch zijn er een aantal zaken die ik ervaren heb en graag met jullie wil delen.
Houd er dus rekening mee dat dit mijn persoonlijke bevindingen zijn en niet zozeer tekortkomingen van deze kast. Iedere setup is tenslotte weer verschillend.

Reden van aanschaf / eerste algemene indruk
Deze kast trok mijn aandacht tijdens het lezen van een test van midi-tower kasten.
Het meest in het oog springend, vond ik, de docking bay boven op de kast.
Ik test, swap en gebruik nog al eens 'losse' schijven en vind dit een ideale oplossing.

Kortom: reden genoeg om mijn modded Antec 900 te vervangen door deze kast.
Wat mij tevens bekoord is het standaard, door-en-door, zwarte layout van de kast. Intern en extern.
De kast zelf voelt degelijk aan, hoewel de voor- en bovenkant best van metaal hadden mogen zijn. Dit had mij waarschijnlijk over de streep getrokken om een 4- of 5-ster te geven bij 'Vormgeving'.

Airflow
Mijn modded Antec 900 had ik voorzien van een aantal extra fan's.
Dit met oog op een zo groot mogelijke airflow bij een zo laag mogelijk aantal db's.

De airflow, en daaraan gerelateerde temperaturen van de verschillende computer onderdelen, was dus prima voor elkaar. Mijn 8800 Ultra SLI opstelling kwam nooit boven de 80 graden, bij spelletjes die de kaarten toch tot hun uiterste dwongen.

Om een vergelijkbare situatie te creëren heb ik dus ook 2 extra fan's voor deze kast aangeschaft.
Mijn keuze viel op de Kama Flex 120mm (1900rpm).
Aangezien mijn voeding enigszins in de weg zit om één van de fan's op de bodem te monteren, besloot ik ze op de daartoe aangewezen plekken in de zijkant te monteren.
Deze fan's heb ik vervolgens aangesloten op een 5 Volt lijn, zodat ze zo min mogelijk lawaai produceren.
Door de gatenstructuur van het zijpaneel is dit echter niet helemaal onhoorbaar te krijgen.
Totaal aantal fan's nu: 5 stuks (zonder de CPU en voeding).

Noot van kritiek:
Ik heb de standaard 120mm fan aan de voorzijde (waarvan het licht ook is aan- en uit te schakelen middels een apart knopje aan de bovenzijde van de kast) op het moederbord aangesloten (eVGA 790i SLI) om zo het moederbord zelf te laten bepalen of ie sneller of langzamer moet draaien.
Tot mijn stomme verbazing stond deze fan stil nadat ik de voorzijde had verwijderd om de airflow naar mijn 8800 ultra's te controleren. Blijkbaar voorziet mijn moederbord deze fan niet van voldoende spanning, bij een cold-start, om zelf op gang te komen. Mijn advies is dus om deze fan rechtstreeks aan te sluiten op een molex stekker.

Waarom de controle van de airflow op mijn 8800 Ultra's?
Ik heb een tooltje van eVGA geïnstalleerd die mij, op mijn G15 schermpje, informeert over de actuele temperatuur en toerental van de (GPU-)fan's.
Tot mijn verbazing wordt één van beide kaarten redelijk warm tijdens gamen terwijl de ander een graad of 6 stijgt en zijn toerental op 60% houdt.

Ik moet nog even verder uitzoeken welke kaart warmer wordt en de reden hiervan.
Dus: more to come ;)

Een andere noot van kritiek:
Aangezien ik een Blue Orb heb als CPU-cooler, kwam ik tijdens het inbouwen in de problemen met de top-fan van de kast. Deze zouden elkaar nét raken als ik de fan niet zou verplaatsen.
Gelukkig voorziet deze kast daarin en kan ik de top-fan naar voren halen.
Dit is, jammer genoeg, lastig op de foto terug te zien, maar jullie mogen dat van mij aannemen ;)
Hou dus rekening met jouw CPU-cooler, mocht je overwegen deze kast aan te schaffen.

Inbouw
Deze kast is bijzonder prettig bij het inbouwen van de componenten.
Scherpe randen zijn er eigenlijk niet. En alle relevante plaatsen zijn makkelijk toegankelijk voor het inbouwen.
Waar ik ook erg van gecharmeerd van ben, is de hdd-tray.
Deze is nauwelijks veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Makkelijk een schijf 'er in hangen' en monteren (zonder te schroeven).
Hier ook een klein nootje van kritiek:
Je bent verplicht om 90-graden stekkers voor S-ATA en power te gebruiken omdat je het zijpaneel er anders niet meer op krijgt.
Ik heb hier zelf een kabel voor aangepast en zit nu prima op zijn plaats
(photo to come...)

De voeding kan perfect 'upside down' gemonteerd worden omdat deze kast van een fan-opening voorzien is aan de onderzijde. Hierdoor wordt de warme lucht, vanuit de kast, niet door de voeding heen naar buiten geblazen maar rechtstreeks. Zie het als een gesloten systeem: de warmte van de kast is totaal niet van invloed op de voeding (die het soms al zwaar genoeg heeft).

Kabel management
De CM 690 II voorziet ook in kabel management; de backplate is voorzien van verschillende sleuven/gaten waardoor de kabels, t.b.v. voeding, makkelijk naar achteren kunnen worden geplaatst, waardoor de airflow een optimale 'werkomgeving' heeft.
Tevens heeft het een lekker opgeruimd gezicht... hoewel dat met een dicht zijpaneel niet te zien is, natuurlijk :+

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced?

Reviews door de redactie

Prachtig prachtig prachtig, meer kan ik er niet over zeggen!
Zoals je zelf al had gezegd, is dit een aanvulling met daarin jouw eigen bevindingen en ondervindsels, en dus niet echt een ''volledige'' review.

Ik ben toch blij dat ik zo lees wat er allemaal in en om zo'n kast heen zit, niet alleen de cijfertjes zijn belangrijk!

Wat ik me alleen nog wel heel erg afvraag, is dat S-ATA docking station, aangezien ik me eigenlijk moeilijk kan voorstellen dat elke hardeschijf daar in gaat passen...
Hopelijk is dit wel zo?

Super goede aanvullig van je op de andere review! ;)
Hey Joris,
Dankjewel en idd, het is geen volledige review maar een aanvulling; zonder de cijfertjes ed maar eigen ervaringen.

V.w.b. het S-ATA docking station: alle schijven, die ik nu in mijn handen heb gehad, passen in die docking. Zelfs mijn 'oudere' Maxtor schijven (27 DEC 2003) passen erin en starten zonder moeite op.

Dus mijn inziens, passen alle S-ATA harde schijven hierop :Y
Hoe is het geluid van de kast? Ik heb begrepen dat de rammeltjes en vibraties van de originele 690 wel verdwenen zijn. Maar geven de intake en outtake niet veel luchtgeruis door de mesh oppervlaktes waar de lucht doorheen moet? Dit vond ik bij de originele 690 wel storend.
Ik vind dat deze kast best wel wat geruis veroorzaakt ja (of eigenlijk de fans die je dus monteert). Ondanks dat ik héle stille fans heb geïnstalleerd, hoor ik toch behoorlijk wat geluid van luchtverplaatsing.
Dit mogen ze van mij, in een eventuele toekomstige versie, toch wel aan een nader onderzoek voor verbetering onderwerpen :P
Rammeltjes en vibratie's komen eigenlijk niet voor. Het enige dat ik af-en-toe hoor is het gerammel van mijn WD Raptors :D
Heb die kast ook gekocht. Gelijk problemen met front usb. Als ik iets aansloot daar op ging de pc uit. Als je er maar tegen aankwam met een usb stick ging de pc uit.

Had ff een andere losse usb interface op moederbord geprikt en toen was het goed.
Print plaatje gaf kortsluiting. Heb kaartje er uitgehaald en opgestuurd naar Cd Rom Land
En ze sturen een andere terug. Goede service

Ik vind het wel goede kast je kan mooi alle kabels wegwerken. Alleen de Fans geven nog al wat geluid af. Zet daar wel andere voor in de plaats die wat rustiger zijn

Inmiddels heeft cd-rom-land vandaag weer en nieuwe opgestuurd. Goede Service van cd-rom-land.

[Reactie gewijzigd door combo47 op 16 april 2010 18:20]

Goede service van CD-ROM-land!
Ik dacht heel even dat dit puur marketing was, maar het is niet onterecht...

Zeer nette site, de prijzen zijn ook niet veel hoger dan het laagst op Pricewatch!
Tot nu toe nog geen product zonder een net plaatje erbij...

On topic:

Bedankt voor deze complete aanvulling, MetalRush!

EDIT:
het On-topic-gedeelte