Bekijk alle uitvoeringen

Cooler Master CM 690 II Advanced Review

Basiliscus 25 januari 2010, laatste update op 8 september 2011, 23.565 views

Cooler Master CM 690 II Advanced

Pluspunten

• Looks
  • HDD docking station
  • Modulaire HDD bay
  • 2 in 1 SSD bracket
  • Vga bracket
  • Veel koelingsmogelijkheden, ook voor waterkoeling (radiatoren)
  • Cablemanagement
  • Toolless systemen en thumbscrews

Minpunten

• Klein scherp randje bij het linkerzijpaneel
  • Geen stoffilters voor zijpaneel fans
  • Krasgevoelig HDD dock afdekschuifje
  • Al is het cablemanagement zeer goed, een reliŽf op het rechterzijpaneel zou fijn zijn

Waarom deze kast?
Onlangs heb ik toch besloten om mijn systeem te upgraden met een Phenom II X4 955 BE en een nieuw moederbord. Ondanks de goede ervaringen met de Coolermaster CM 690 leek het me leuk om mijn ‘nieuwe’ systeem in een nieuwe kast te bouwen. Rond diezelfde tijd, 6 januari 2010, werd de Coolermaster CM 690 II Advanced geÔntroduceerd. Aangezien ik al in het bezit was van zijn voorganger en hier zeer tevreden over ben, viel de keus meteen op de Coolermaster CM 690 II Advanced. Met het oog op verdere uitbreidingen kwamen de verbeteringen van deze kast ten opzichte van de CM 690 goed uit. Dan heb ik het met name over de meegeleverde SSD adapter en VGA bracket (later in de review hier meer over). Ook de wat strakkere afwerking en het zwarte interieur spraken mijn aan. Deze kast gaf mij dus de vertrouwde CM 690 in een mooier jasje met vele extra’s. In deze review zal ik daarom ook vaak de vergelijking maken met de CM 690.

Specificaties
Beschikbare kleuren: Black
Dimension: (W / H / D) 214.5 x 511.8 x 528.8 mm / 8.4 x 20.1 x 20.8 inches
Gewicht: Net Weight: 9.56 kg / 21.08 lbs Gross Weight: 11.56 kg / 25.49 lbs
Materiaal: Steel body / Plastic + Mesh bezel
Motherboards: Micro - ATX / ATX
5.25" Drive Bay: 4 (without the use of exposed 3.5”drive bay)
3.5" Drive Bay: 6 Hidden (4 removable) 1 Exposed (converted from one 5.25” drive bay)
Input / Output: USB 2.0 x 2 , eSATA x 1 , MIC x 1 , Audio x 1 (supports HD / AC97 audio)
Ventilatie Front: 140 x 25 mm Blue LED fan x 1 / 1200 RPM / 19 dBA Rear: 120 mm fan x 1 / 1200 RPM / 17 dBA Top: 140 x 25 mm fan x 1 / 1200 RPM / 19 dBA (supports 120 / 140 mm fan x 2) Bottom: 120 mm fan x 2 (optional) Right side: 120 / 140 mm fan x 2 (optional) Left side: 80 x 15 mm x 1 (optional) HDD cage: 120 mm fan x 1 (optional) VGA holder: 80 x 15 mm fan x 1 (optional)
Expansion Slot: 7+1
Voeding: Standard ATX PS2 / EPS 12V (optional)

Meegeleverde accesoires
Vaak vraagt men bij de aanschaf van een behuizing zich af of een bepaalde accessoire erbij zit, vandaar dat ik even een opsomming geef van alle meegeleverde accessoires en meegeleverde fans.
- 5.25” naar 3.5” bracket.
- 5.25” naar 3.5” mesh bezel (afdekfrontje dus voor eventueel 3.5” cardreader of diskettestation voor in een 5.25” bay
- Vga bracket
- Moederbord speakertje
- 4 plastic pinnetjes om een fan makkelijk te kunnen bevestigen
- Moederbord afstandhouders + zwarte bevestigingsschroeven
- Nog een extra zakje zwarte schroeven
- Een stoffilter voor je voeding
- Transparant 140mm led fan: A14025-10CB-3BN-F1 (front)
- 140mm fan: A14025-10CB-3BN-F1 (top)
- 120mm fan: A12025-12CB-3BN-F1 (rear)
- Zwarte tyraps
- Uiteraard ontbreekt ook niet de handleiding en een extra handleiding voor het vga bracket

Bouwkwaliteit
Met zijn 11 kilo voelt de kast aan als een stevige behuizing. De buitenranden zijn evenals zijn voorganger nog steeds van plastic, maar zijn goed afgewerkt. Verder bestaat de behuizing uit staal. Het top i/o panel bestaat uit een groter gedeelte plastic dan bij de CM690, maar dit komt door het HDD docking station. Dit docking station is ook prima afgewerkt. De power, reset en led knop voelen vaster aan dan de knoppen op de CM690. Een nadeel vind ik het plastic afdekschuifje waarmee je het docking station kunt afsluiten. Deze is van wat transparanter plastic gemaakt en daardoor erg krasgevoelig.

De CM690 kreeg veel kritiek over de resonantie van de zijpanelen. Hier heb ik zelf geen last van gehad vanwege het gebruik van dempingsmatten. Dit is waarschijnlijk verholpen want de zijpanelen openen zich bij deze kast moeilijker/wat stroever. Met andere woorden, de zijpanelen zitten vaster in de behuizing. Qua dikte scheelt het denk ik niet zo heel veel. Op dit moment gebruik ik geen dempingsmatten en ik heb voor mijn gevoel geen last van resonantie. De behuizing heeft geen scherpe randen op 1 na. Bij het openen van het linkerzijpaneel komen mijn vingers tegen de scherpe randen van het verticale uitbreidingsslot. Dit komt mede doordat de handvaten van het zijpaneel iets meer zijn gebogen dan bij de CM690. Het toolless systeem binnenin de behuizing voor de 5.25” bays is beter afgewerkt dan bij de CM690 (schuiven voelen minder fragiel aan). Maar naar mijn idee zetten ze de drives minder goed vast. Wat ook de bouwkwaliteit ten goede komt zijn de thumbscrews voor de expansion slots. Mijn ervaring is dat het plastic toolless systeem van de CM690 niet vast genoeg is voor bijvoorbeeld de videokaart. Mijn ervaring is dat bij de CM690 het verwijderen van de voorzijde en het toppanel moeizaam gaat, dit gaat bij de Advanced nu zeer gemakkelijk zonder dat het de kwaliteit/vastigheid verslechtert. De zijpanelen zijn bij de Advanced minder glanzend dan bij de CM690 en daardoor minder vatbaar voor vingerafdrukken.

Inbouwmogelijkheden
De inbouwmogelijkheden zijn verbeterd. Evenals zijn voorganger heeft de behuizing plaats voor 7 ‘normale’ sloten aan de achterzijde. Een extra verticaal slot is hieraan toegevoegd. Wat hier precies de bedoeling van is weet ik niet maar ik denk voor bijvoorbeeld een usb bracket zonder dat er een en pci slot op je moederbord verloren gaat. Verder bevat de achterzijde bevestigingsopeningen voor de vga bracket. Hiermee kunnen tot 3 videokaarten worden ondersteund en, mits door het plaatsen van een koeler, gekoeld worden. Ideaal dus om in de toekomst, in mijn geval, een crossfire opstelling te plaatsen.

De behuizing is geschikt voor micro-ATX, mini ITX en ATX. De voeding wordt gemonteerd op dezelfde plaats en kan met de fan naar onder geplaatst worden. Er is ten opzichte van de CM690 1 5.25” bay minder. Dit is waarschijnlijk nodig geweest om een 140mm fan te kunnen plaatsen en de HDD bay modulair te maken. Hierdoor heb je ook de mogelijkheid om de front fan hoger of lager te zetten. Dus wil je hem over je HDD’s laten blazen of juist eronder. Er wordt ook een bracket meegeleverd om een 5.25” bay om te zetten naar een een 3.5” bay. Zoals ik al zei is het systeem voor de HDD’s modulair. De bovenste 2 HDD bay’s zitten standaard vast en de overige 4 zijn los te halen, hiervoor moet je 6 schroeven losdraaien. Het inschuifsysteem voor de HDD’s is bij de CM 690 II Advanced hetzelfde als bij de Coolermaster HAF-932 en de Coolermaster Sniper. Je zet de HDD dus vast in een plastic bracket met een soort van schokabsorberende rubbertjes en dit schuif je dan zo in de HDD bay. Dit is een verbetering ten opzichte van de CM690 want dit inschuifsysteem zet de HDD’s steviger vast en het ziet er nog eens beter uit.

Met het steeds populairder worden van de SSD is ook rekening mee gehouden. Zo wordt er een adapter meegeleverd om maar liefst 2 SSD’s te bevestigen in 1 3.5” HDD bay. Natuurlijk rest dan nog de vraag: “Past hier een HD5970 in?”. De standaard plaats voor PCI-e x16 slot meet tot de HDD bay 30.3cm. Aangezien de stroomconnectors van de HD5970 aan de bovenzijde zitten hoef je hier al geen rekening mee te houden, maar de kaart zelf meet volgens verschillende bronnen 30.5cm. Het zal dus net niet passen en ook al was het 30.5cm, je moet langs een uitstekende rand van de HDD bay van 1 cm, maar door de kaart schuin te houden zal dit geen probleem zijn denk ik. In een eventueel 2e PCI-e slot zal het ook niet passen, maar in slot 3 kan dan weer wel door de modulaire HDD bay.

Update 08-09-2011 11:35:
User MdR15 weet te melden dat een HD5970 zonder aanpassingen erin past.

Koelingsmogelijkheden
Zoals we gewend zijn van de CM690 heeft ook de Advanced genoeg mogelijkheden om het systeem te koelen, er zijn zelfs meer mogelijkheden aan toegevoegd. Zo heb je de mogelijkheid om maar liefst 10 fans te plaatsen. Front: 1 x 120 of 140mm. Top 2 x 120 of 140mm. Rear: 1 x 120mm. Left panel: 2 x 120 of 140mm. Right panel: 1 x 80 x 15mm. Bottom: 2 x 120mm. Vga bracket: 80 x 15mm. Overigens zitten er stoffilters voor de top, bottom, front en psu fans, jammer genoeg niet voor de sidefans.

Doordat de HDD bay modulair is, is het nu ook mogelijk om een 120 x 140mm radiator op de bodem van de kast te plaatsen, dit kan ook aan de bovenkant van de kast. Er zijn ook 2 gaten aan de achterzijde gemaakt om de slangen voor waterkoeling buiten de behuizing te geleiden. Door het verbeterde cablemanagement zal de airflow nu nog beter zijn dan bij zijn voorganger. En zoals al eerder is gezegd is het mogelijk om de front fan te plaatsen op 2 verschillende posities. Als je een grote cpu koeler, zoals mijn Scythe Katana 2, dan is het niet mogelijk om een fan te plaatsen op de bovenste positie in het linker zijpaneel. Mocht je de vga bracket gebruiken dan is het volgens mij net mogelijk om een 25mm dikke fan te plaatsen. Een 15mm zal in ieder geval zeker lukken en de vga bracket koeler van 80x15mm kan altijd geplaats worden omdat deze zich in de vga bracket wordt geplaatst. Ik heb de standaard fans meteen vervangen door Gentle Typhoons van Scythe dus ik kan niet veel zeggen over het lawaai. Maar de standaard 140mm front fan heb ik even gebruikt en die maakt niet veel meer lawaai dan de 120mm Gentle Typhoon 1150rpm. Deze standaard fan draaide dan wel met ongeveer 700rpm.

Vormgeving
Het uiterlijk van de kast is aanzienlijk veranderd ten opzichte van de CM690. Zo zijn de buitenranden wat hoekiger en dit geeft de behuizing een wat agressievere look. De kast is ook iets hoger dan de CM690. Er is ook goed nagedacht over de mesh grootte. Zo was er wat kritiek op de kleine gaatjes in de CM690, dit zou erg veel geluid maken en de airflow flink in de weg staan. Nu zijn ze namelijk net geen 3mm doorsnede, bij de buitenrand, wat veel groter is dan bij de CM690 met 1mm mesh. De CM690 heeft aan de bovenzijde ook een soort van dubbele mesh. De lucht moest eerst door de buitenrand van de behuizing, dan kwam het wat plastic gaten tegen en vervolgens nog door de mini mesh van het top panel zelf. Bij de advanced is hier een einde aan gemaakt, de lucht hoeft alleen nog maar door de bijna 3mm grote mesh van het toppaneel. De mesh grootte is in de bottom ongeveer 3mm groter dan de mesh bij de CM690.

Verder is het top i/o panel (2 x usb 2.0, 1 x e-sata, 1 x mic, 1 x audio) goed veranderd. Zo zijn de power en reset knop verplaatst naar de bovenzijde en bevind zich hierop ook een knop om de led van de front fan aan en uit te zetten. Daar komt nog bij dat er een docking station voor een HDD achter is geplaatst, die met zijn afdekschuifje ‘verborgen’ zit in de kast.

Een detail waarop de CM690 een klein beetje kritiek kreeg is dat de zilveren lijnen van het top paneel niet precies overlopen naar de zilveren lijnen op het front paneel. Die van het top paneel lagen namelijk iets hoger. Bij CM690 II Advanced lopen deze zilveren lijnen wel geleidelijk over.

Installatiegemak
Het installeren van de onderdelen gaat vrij gemakkelijk. De uitbreidingssloten voor het moederbord gebruiken thumbscrews, de HDD bay werkt met een toolless schuifsysteem en de 5.25” bays zijn ook toolless. Het is denk ik wel aan te raden om aan de achterzijde de drives vast te zetten met schroeven, dit is helaas niet toolless.

Het cablemanagement is in de Advanced vele malen beter dan bij zijn voorganger. Het gat in de moederbord tray voor de psu kabels is groter gemaakt, wat het makkelijker maakt om alle kabels erdoor te krijgen. Verder is er nog een extra gat linksboven voor de cpu power kabel(s), 4 gaten voor alle overige kabels. Dit keer zit het moederbord tray aan de HDD en de 5.25” bays vast en niet zoals bij de CM690 waarin een opening is gelaten met een vervelende opstaande rand naar de achterkant. Had wel gehoopt op een groter reliŽf van het rechter zijpaneel zodat de kabels wat makkelijker weg te werken zijn, zoals bij de HAF 932 met z’n grote X reliŽf. Een klein detail, de toolless pinnetjes voor het bevestigen van een extra fan geven wat meer installatiegemak. En zoals ik al opmerkte gaat het verwijderen van het top panel en en front panel een stuk gemakkelijker dan bij de CM690. Een voordeel voor grote cpu fan gebruikers is dat het moederbord tray een opening heeft waardoor je een moederbord backplate zou kunnen installeren zonder dat het moederbord eruit hoeft.

Modbaarheid
Zelf heb ik helemaal geen ervaring met casemodden, maar ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn met deze behuizing. Zo is het met wat geknutsel mogelijk om 2 x 120mm front fans te plaatsen en wellicht een 140mm fan in de 5.25” bays (dan heb je er wel nog maar 1 over). Ook de vga bracket brengt leuke dingen met zich mee, hierin zou je bijvoorbeeld wat verlichting in kwijt kunnen. Een zelfgemaakt window kan waarschijnlijk iets groter gemaakt worden dan bij de CM690, vanwege de op 1 lijn plaatsing van de side fanholes. Veel casemodders zijn waterkoelingfans (ziet er natuurlijk mooi uit in een mod/window) en de plaatsing hiervan is in deze behuizing wat makkelijker gemaakt door de mogelijkheid voor 240mm top en bottom radiators en 2 gaten voor de slangen aan de achterzijde.

Deze mid tower kost op moment van schrijven ongeveer zo’n §90,00 exclusief verzendkosten. Voor wat je ervoor krijgt vind ik dit niet veel geld. Veel mogelijkheden en handige meegeleverde accessoires. Ook de afwerking straalt kwaliteit uit.

Ik ben zeer tevreden over deze kast. Naar mijn mening is hij niet duur en ik vind hem er erg goed uitzien. Er is goed nagedacht over verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. De extra’s die de Advanced meebrengt zijn ook zeker de moeite waard. Er is nagedacht over waterkoeling en over eventuele uitbreidingen van het systeem zelf. Ik heb ik niet veel grote nadelen kunnen ontdekken, alleen is het erg jammer dat de HD5970, op 1 of 2 mm, net niet zal passen. En juist dat zal misschien een afhaker zijn voor die hard gamers, waar deze kast waarschijnlijk grotendeels voor bedoeld is.

Ik heb geprobeerd om aan alles te denken. Dit is mijn eerste review. Dus mochten er nog vragen zijn stel ze gerust, dan zal ik mijn best doen om ze te beantwoorden.

Voor meer foto's: http://s965.photobucket.c...CM%20690%20II%20Advanced/

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced?

Reviews door de redactie

Leuke review. Als ik jou was zou ik de foto's in de tekst plaatsen in plaats van eronder. De tekst wordt dan wat luchtiger en aantrekkelijker om te lezen.
Bedankt, dat was ook mijn bedoeling maar ik wist niet zeker of dat kon. Daar gebruik ik de [img] tags voor?
Als ik jou was zou ik Handleiding "User Productreview" (draft) even lezen, wordt het heel mooi in uitgelegd!

Keurige eerste review overigens! helemaal nu de plaatjes er in staan ;)

en ook nog even ontopic:
ik heb het idee dat ze met deze kast een aantal van de 'nadelen' van de gewone CM690 opgelost hebben. Het frontpaneel aan de bovenkant, de gaten achter het mobo, de manier waarop de kabels weg te werken zijn. Ook die HDD dock aan de bovenkant is een leuke afwisseling. Mooie kast, ziet eruit alsof het een kast is waar je wel een tijdje plezier van kunt hebben!

[Reactie gewijzigd door Rupie op 25 januari 2010 18:45]

Zo images gefixt :) . Een aantal nadelen hebben ze zeker opgelost, heb daarom zo veel mogelijk de vergelijking gelegd met de voorganger.
Kun je iets zeggen over het geluid?
Ik begrijp dat dit niet de stilste kast is, maar raad je andere fans aan, of ...?
Is ie stil?
Tja, heb er nu andere fans inhangen dan bij de oude CM690 en mijn cpu fan is harder gaan draaien omdat ik van een X2 naar een X4 ben gegaan. Dus een vergelijking met de oude situatie zal niet precies gaan.

Maar ik vind de standaard 120mm fans van Coolermaster niet stil, maar dit is wel mogelijk door ze langzamer te laten draaien. Ik deed dit door middel van mijn voeding, die kan namelijk 3 fans zelf regelen. In het begin had ik de standaard 140mm front laten zitten en die draaide op zo'n 600rpm dacht ik, dit vond ik niet storend.

Nu zit er een 120mm Scythe Gentle Typhoon in en die draait op 685 rpm. Ik hoor nauwelijks verschil, dus ik denk dat ik die 140mm terug zet voor meer CFM want mijn temps zijn nu:

CPU: 42
Mobo: 38
GPU: 38
HDD's: 32

CPU fan 1350rpm, Front fan: 685rpm

Het geluid is niet storend, maar zeker niet stiller dan bij de CM690. De Advanced is toch wat meer open dan zijn voorganger. Maar in mijn oude kast draaide de cpu fan op 900/100rpm.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Zeer net review. :)

Ik heb maar 1 kleine opmerking: Als lezer heb ik geen idee welke kast in je eerste foto nu de kast is die je reviewt, en de oude. Wellicht is het handing om dat onder de foto even erbij te zetten (of in je tekst). Je kunt dit bijvoorbeeld doen met de [small][/small] tag; als je het onder je foto zet. :)

Wat de stoffilters betreft, als je de fans met de stoffilters naar binnen laat blazen, en de fans zonder stoffilter naar buiten, kan je volledig gebruik maken van de filters, zolang je meer fans naar binnen hebt blazen als naar buiten (je creeert een kleine overdruk in je kast, zodat stof niet anders naar binnen kan dan door de fans+stoffilters). Het houdt niet alle stof tegen, dus je zult nog steeds moeten schoonmaken zo nu en dan, maar het helpt wel enorm :)
Naja, als je helemaal precies wilt zijn, moeten er meer cfm (cubic foot a minute) naar binnen geblazen worden dan naar buiten, maar het is simpeler om gewoon koelers te tellen. :))

[Reactie gewijzigd door Thy King op 25 januari 2010 19:27]

Bedankt voor de tip, is gefixt :)

Ja ik vind het zelf niet zo'n ramp dat de side fans geen stoffilters hebben, ik gebruik ze niet. Maar vaak gebruik je deze wel als intake.
Kun je mij aangeven wat de reden is om de voeding met de venti naar beneden te monteren? Ik overweeg dezelfde config maar dan de venti naar boven (HEB DE SET INMIDDELS staan caps lock.....)
Lag het meest voor de hand. Als de ventilator naar boven is gemonteerd dan zuigt de voeding de warme lucht van de kast naar binnen. Nu heeft de voeding een 'eigen circuit' om het zo maar te noemen.

Hij zuigt dan wel meer stof naar binnen uiteraard, maar mijn ervaring is dat de stoffilter dit grotendeels tegengaat.

Begrijp alleen je laatste zin even niet?

Heb overigens een aantal dagen geleden de voeding vervangen door een modulair exemplaar en de cpu koeler door de Scythe Mugen 2 rev. B.
Was grapje: CapsLock stond aan.. De meest onzinnige key. Een stoffilter klinkt als iets van een stofzuiger en ik zie alleen maar wat "gaas". Dat lijkt mij onvoldoende om in mijn kamer (parket en hond met haren) het stof goed tegen te houden.
Oh gelukkig, dacht al dat ik niet snel genoeg reageerde :P

Ik heb mijn pc op een vloerbedekking staan en die stoffilter (dat gaas) houdt het redelijk tegen. Verder reinig ik mijn voeding wel eens met zo'n luchtbus.

Maar uiteraard ben je hier vrij in. Het is niet verplicht om de voeding zo te plaatsen. Ik zou zeggen probeer het uit.
Wat is dat cablemanagement ook weer netjes gedaan. Om de een of andere reden wil dit bij mij nooit zo vlotten :P
Niet dat het een totale chaos is bij mij maar ik krijg dat niet zo mooi strak en recht allemaal. Verder mooie review :)
Het is btw dat ik een Antec P183 heb waar ik zeer blij mee ben, maar deze kast zou ook zeker in m'n top3 komen van kasten die ik wel hoog heb zitten. Ook die ruimte achter het moederbord tray is nice bij deze kast.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 25 januari 2010 20:13]

Mooie review, leuk gedaan met je kabels! lukt mij nou nooit:P
Ik heb nog de oude CM-690, ben daar erg blij mee.
Ik vind ze erg op elkaar lijken en vind ook niet dat hij echt is verbeterd.
Ik hou het lekker bij mijn mooie blauw verlichte CM-690:D
Ik ook. :D

Ben tevens benieuwd naar het installeren van de harde schijven.

Bij mij ging dat lastig, gezien de kabels in de verdrukking kwamen omdat de achterkant van de HDD erg dicht bij het zijpaneel zit.
OK, zal wel kijken hoe het loopt. Voorlopig moet ik nog de overige componenten installeren: MB, geheugen, dvd en HD. Aanschaf van de laatste iets uitgesteld ivm euro's. Blijft vooralsnog met venti naar boven (de kast in dus). Laat wel ff weten hoe dit uitpakt. Venti naar onderen kan altijd nog.
Heb deze kast ook net gekocht en ik vind het een goeie degelijke kast, heel handig de knopjes en aansluitingen boven op de kast. Alleen de de fan die die vooronder zit vind ik nog te veel lawaai maken, dus die moet ik misschien nog eens vervangen, of langzamer laten draaien.
Ik ben al een week bezig om het verschil te vinden tussen de Advanced en de gewone versie.
Dat wat ik heb gevonden is dat hij +- 15 euro duurder is en 1 fan extra heeft.
En de externe bay.

Naar mijn menig kan je denk ik beter de gewone nemen want de externe bay gebruik (ik) toch nooit, en die fan, daar heb je voor 10 euro een super stille.

Wat zegt u (jullie)? De normale of toch maar de Advanced?

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 14 maart 2011 16:31]