Specificaties Max. 50 producten (ZigBee) + app - Bekijk alle specificaties

Woox R7070 Smart Wireless Gateway Review

MexelTestpanel 19 september 2020, laatste update op 19 november 2020, 1.581 views Testpanel

Woox R7070 Smart Wireless Gateway

Om al je sensors makkelijk te verbinden heb je een gateway nodig. Hiervoor kun je een basis set kopen of een losse gateway, of je koopt enkel een losse gateway en daarna je losse items om zo je huis verder te automatiseren en te beveiligen.

Pluspunten

• Klein en makkelijk te verbergen
  • Op USB en op 220 stekker

Minpunten

• Geen ophang mogelijkheden
  • Geen netwerk (RJ45)

Kwaliteit Score: 4

Tot nu te heb ik enkel producten getest zonder een hub / gateway, deze producten draaien op hun eigen wifi een dienen geen gateway nodig te hebben, een gateway is een soort mesh netwerk die de apparaten met elkaar laat communiceren, dit alles draait op ZigBee. Hieronder een uitleg hierover.

Zigbee is een communicatieprotocol wat, net als WiFi en Bluetooth, ervoor zorgt dat je slimme apparaten in contact staan met elkaar. Zigbee is een zogenoemd ‘mesh’ netwerk. Dit betekent dat elk apparaat in verbinding staat met minimaal twee andere sensoren. Dit heeft enkele voordelen ten opzichte van de bekendere protocollen.

Zigbee and Wifi

Zo verbruiken Zigbee apparaten zeer weinig energie, waardoor ze erg lang mee gaan op een batterij. Sommige sensoren gaan jaren mee, zonder dat je ooit de batterij hoeft te vervangen. Een ander voordeel is het doorgeven van het draadloze signaal.

Zigbee apparaten staan niet alleen in contact met een centraal punt, zoals je router of een hub, maar ook met elkaar. De sensoren geven signalen door aan elkaar, waardoor het bereik vergroot wordt en apparaten elkaars functie over kunnen nemen. Zodra een apparaat uitvalt, is het systeem nog steeds in staat om met elkaar te communiceren.

Nu ik de lampen in huis slim heb en ik een mooie Woox R9078 Smart Filament bulb in de wc heb hangen wil ik hem smart maken door als je binnen komt hem uit te rusten met een sensor.

Je komt de WC binnen en de lamp gaat aan, je gaat eruit en het licht gaat ook uit, we vergeten nog wel eens een lampje uit te doen.

Echter voor de lamp had ik dan een sensor nodig en daarbij dient dus ook een gateway gebruikt te worden.

Input: DC 5V 1A
Dimension: 62x54x15.5mm
Wireless connection: 2.4GHz Wi-Fi & Zigbee 3.0
Connection distance: indoor 10-30m
Frequency: 2.4-2.483GHz
Working temperature: -10℃ -50℃
Working humidity: 0-95%RH, no condensation

Het uitpakken van een gateway doe ik middels een complete set die ik heb, hierbij zit ook een PIR sensor, een raam /deur sensor en een indoor cam.

De gateway is ook los te koop maar als set misschien ook handig als je meer wilt automatiseren.

Een mooi pakket met eigenlijk de basis beveiliging voor je huis, een gateway waarbij je de sensor kunt koppelen aan de camera, zodat als de sensor iets ziet je een melding krijgt en een recording doet. Ook de raam / deur sensor die je meld of je vergeten bent een raam dicht te doen. Vele mogelijkheden in het basis pakket.

De installatie va de gateway is eenvoudig en binnen een paar stappen te doen, ik heb al een account aangezien ik meerdere producten heb van Woox.

Aangezien mijn modem nog wel eens moeilijk wilt doen, lukte het koppelen met de app de eerste keer niet en moest ik een andere manier van connecten gebruiken, dit is ook eens leuk om te zien en te doen, iets langer werk maar zeer eenvoudig ook.

Onderstaande screens spreken voor zich en bij enkele zal ik iets erbij vertellen.

https://tweakers.net/i/rW1adcRzcPcZsrOisX2B6l5rym8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q1EzKahMYj0rMtUWJGwXc5vz.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/Bhq2cSAvKsgzA0eUyOFAbYuHNZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5TwYM6Vem81zNZ94EpiNL72U.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/HDBHSCHq1RvJudZAX7FltBblXyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zM6K4IwINuqNGs5PlDUkhh69.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/0iFETlZx0WM2Ys-ZjhFwfZMxPQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OiDrafMHSE3ZV8UvLy3M9MoB.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/o_F1eQYFpmYrgDv3uwG-3OWi5Jk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6CTkGMVE1eo3ivMwXM7JiNEt.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/1R_sM-fbeVJw2Wth4cmXBmfUeTQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4gN2vmubylb5a75vziXeYvmw.jpg?f=user_large

En toen ging het mis, gewoon de stappen volgen en dat is alles, met het pinnetje in het pakket kun je achterop waar de usb in gaat een reset gaatje vinden.
https://tweakers.net/i/B1DBY5IPH82HVEFs88oRrzJLrn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CBH1wFDHeWLW21WNp4j6GTcu.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/AEZhGs2HhyDR5I4waqt2PRmVO3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X2erZRzwDWoF5b4Kh0hgFPy8.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/xkOqSKCBj3sD38b6tR21CLbo_OQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NirQaHutFHQTRLXAOhAOQqo7.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/PYv1pNBWMgG_Mzs69ntakmHWj_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/13RGFlBWRJpE9YMv0aNifwhV.jpg?f=user_large

Nu dien je verbinding te maken met het apparaat zelf, die zend ook een 2,4Ghz netwerk uit en daarmee kun je dan verbinden.
https://tweakers.net/i/x1xx23wcxCvF9Nmkp8rnVm_TIXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hGHObVvoTf2SmcE06fJQJAV5.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/ottrkv6rMeguwQmxrXIdKlpA8cU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BcTWEJmANarndnIiWoj7wumi.jpg?f=user_large

Even wachten tot je het volgende scherm krijgt, dan blijft de verbinding behouden zonder internet.
https://tweakers.net/i/UgQOKvxSpm4d01yH2UIMXcknMv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p1qDnWjKnqbxNXl42pIsqua4.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/qdKhN6d6Q-scD0nrqEVZYXtxdBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TXNjzEtfs10VYA4ZJ54DSpAv.jpg?f=user_large

En daar gaan we weer, het eerste vinkje geeft aan dat het goed gaat komen.
https://tweakers.net/i/mLZFsqq9ZMXC_Cwrc-5rWIjZ72I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I18qlA2mVgTARkOTAChcIAD2.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/EgIxM4NiiLKyZa_79UMmfj0dPMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/weQm9QokQXo3aXmpGw4OzBkF.jpg?f=user_large

En toegevoegd en klaar om een naam te geven en een ruimte te kiezen.

En zo ziet je overzichts scherm er dan uit met de gateway, en als je daar op tikt krijg je het scherm mer daarin een overzicht van de apparaten als je die hebt gekoppeld met de gateway.
https://tweakers.net/i/xlcD1F-qeR8h4JL1pQOkGaq6MTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3IRaJ0f7zL7wNnrSewxh2eLY.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/OXuiD0v6KtlkSMfTvYmgZ2t6ojE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VhHl2T9xLhzEsdBjU4FA1xsf.jpg?f=user_large

En hier even wat screens met meer info over het apparaat en de instellingen die er te maken zijn.
https://tweakers.net/i/AQkH8qJ3Zyiq_B8_RMPDP5IbBkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fzNGG9iFkckr58DtzQWwRMXy.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/cuNCm_Nx_IT9CVP3DVG9mXACUS4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yjBY7ufNUtaCrxSXrB7RsqeN.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/NZ4zz14XF4xkaUqD-wkoMbvFpRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2MrgYW8Xqlw371otTTwgQJmc.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/k_bqTqQytHDfOUn7U0q5ersp7ks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUG1Zk6FROeXx4qS9bj8eleS.jpg?f=user_large

Als je in het overzicht scherm op sub apparaat toevoegen tikt dan krijg je onderstaande screens te zien en kun je iets koppelen.
https://tweakers.net/i/jH27ndC3ODmVbf-uAxvM-uEEJVE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UWc0zGt6k4MpoTnklJs9GM3Y.jpg?f=user_large https://tweakers.net/i/mScmkMjhsOjKpvywZWyT_bQpljA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2SVwUtbByY1ni7uRk4WqL3aR.jpg?f=user_large

Nu je een Gateway heb geïnstalleerd op je netwerk kun je nu de losse onderdelen koppelen met de gateway en instellen.

Woox Gateway product pagina
Tweakers Gateway product pagina

En hier een filmpje van de installatie, niet door mezelf gemaakt maar op youtube gevonden.

Een conclusie kun je niet echt aan het apparaat geven op dit moment, wel een paar punten benoemen die je kunt meenemen bij de aanschaf van het product.

Klein en makkelijk weg te werken in een kast (zoals ik in de meterkast heb nu), werkt met USB en met de bijgeleverde USB stekker.

Helaas zit er geen gaatje in zodat je hem kunt ophangen en ik had liever gezien een gateway op een netwerk verbinding. Zodat je altijd een stabiele verbinding hebt.

Binnen kort kan ik deze review meer aanpassen en een iets betere conclusie geven aangezien ik de overige producten nog ga reviewen.

Woox R7046 Smart PIR Motion Sensor
Woox R4028 Smart Multi Plug
Woox R9078 Smart Filament bulb
Woox R5024 Smart Plug EU 16A
Woox R4957 Slimme deurbel

En klik hier voor een compleet overzicht van alle reviews

Heb jij ook een Woox R7070 Smart Wireless Gateway?

Bedankt voor de inzichtelijke review. Nog een vraagje.
Kan je iets vertellen over het bereik van de gateway? Of doet dat er minder/niet toe vanwege het Zigbee mesh netwerk dat met de gekoppelde Zigbee lampen e.d. wordt gevormd?
Je schrijft dat je de gateway een locatienaam kan geven. Dat suggereert dat je meerdere gateways kan installeren en samen kan laten werken?
Tnx, de gateway heeft een ruim bereik van 20 tot 30 meter, maar dit is ook weer afhankelijk van de binnenmuren etc in je huis, en ja idd kun je 2x een gateway koppelen en in het systeem zetten, tevens kun je dan de lampen van de ene gateway bedienen als de smart mini knop bijvoorbeeld op een andere gateway gekoppeld is.
Ik vraag me af of je temperatuur/vochtsensor gegevens ook door kan geven aan Google Home gegevens? En of je die vervolgens ook weer in een pakket als Home Assistant kan gebruiken? Het antwoord daarop kan ik niet vinden. Ik heb ondertussen een Tuya variant geprobeerd, dat lukte niet, en volgens mij heeft Woox ook een Tuya basis, als ik de app zie.

Mijn oplossing op dit moment is om het via een Dongle aan de Raspberry Pi te doen, waar mijn Home Assistant instance op draait.

[Reactie gewijzigd door bouma060 op 20 november 2020 18:58]

•WOOX Zigbee Security Sensor Family Member
•A WOOX Zigbee Gateway is required to use this product
•Works well with all other WOOX Smart devices
•Works with voice control services of Amazon Alexa and Google Assistant

Dus ja de temp/vochtsensor kun je in Google home ook weer terug vinden na het koppelen in de woox app, wel dien je een gateway te gebruiken, los kan hij dus niet draaien.
Heb je dat werkend gezien? Ik heb het met een Tuya hub geprobeerd. In de Tuya app kan ik dan wel de sensoren zien, maar die krijg ik niet in Google Home. Ik kan dus niet de status van die sensoren opvragen.
Ik heb enkel een raam en deur sensor momenteel, die staat wel in de home app van Google, maar kan niet de status zien, wel dat hij erin staat. Echter zie ik geen status of hij open of dicht is.
Dank voor het heldere verhaal!
Ik heb de WOOX Gateway ook, met name om mijn Zigbee dimmers aan te sturen.

Er komt een HUE inbouwschakelaar voor achter de "domme" schakelaars. Zou mooi zijn als deze aan de WOOX te koppelen zijn.

Weet jij toevallig of je ook HUE lampen/apparaten kan koppelen aan de WOOX?
Ja ik kon een hue color lamp koppelen en kleuren instellen. Wel eerst even uit de Hue Bridge verwijderen. Ik heb Tuya app gebruikt.
Volgens mij is het antwoord: lampen, ja (Zigbee - evt hue specifieke functies zullen niet aanstuurbaar zijn); ‘apparaten’, nee tenzij. Alleen als ze zich als generiek Zigbee apparaat in zoverre laten koppelen.
Ok, thx.

Zal denk ik toch een kwestie van trial and error zijn. Het is natuurlijk geen lamp, maar meer een "schakelaar".

Ga er eens over verzinnen ;)
Ik gebruik hem ook sinds vandaag omdat ik al een aantal Woox WiFi power plugs heb en ik wilde ze kunnen schakelen met een Hue Motion sensor die ik nog heb. Helaas krijg ik de Hue motion sensor niet gekoppeld aan de Woox zigbee gateway. Wel krijg ik Hue lampen gekoppeld.
Iemand ervaring met Hue motion sensor icm een zigbee gateway?