Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder Review

tHe_BiNk 22 juli 2010, laatste update op 19 augustus 2010, 3.961 views

Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder

Pluspunten

• 'Beste' luchtkoeler
  • Geweldig sterke bevestiging op moederbord

Minpunten

• Duur
  • Geen Fan

Koelvermogen Score: 5

Oude Situatie

Ik heb een Gigabyte EP-45-DS4 moederbord, daar zat in eerste instantie een Intel C2D E8400 op die was overklokt naar 3.6GHz. Ik gebruikte een Scythe Ninja Rev. B CPU-koeler (kosten 35 euro incl. fan) om deze te koelen, en had daar nooit problemen mee. Op de CPU-koeler zit een 1200 RPM fan van Scythe, deze is lekker stil, en wil ik blijven gebruiken.

Nieuwe Situatie

Ik heb mijn C2D vervangen door een Intel Quad Core Q9550. Voornamelijk omdat ik mijn videokaart een MSI nVidia 7900 GTO had vervangen door een Powercolor Radeon 5850, en de CPU nu eerder een beperkende factor is tijdens gamen (op 2560x1600). Of het echt nodig was, weet ik niet. Maar het kan, en dus moet, het altijd sneller. ;) Zie ook mijn review van twee Intel SSD’s in RAID0. :) http://tweakers.net/produ...ssdsa2mh080g2c1-80gb.html

Specs Computer

Motherboard: Gigabyte GA-EP45-DS4
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 at 3.9GHz
GPU: Powercolor HD5850 1GB GDDD5 (DIRT2 Edition)
Memory: 2x OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10004GK
PSU: OCZ StealthXStream 400W Zie mijn review http://tweakers.net/produ...-stealthxstream-400w.html
Case: Cooler Master CM Stacker 810
Link naar volledige specs http://tweakers.net/gallery/sys/6787

Het Probleem

Toen ik de Q9550 kreeg heb ik deze gelijk overklokt naar 3.4GHz en heb er verder eigenlijk niks meer aan gedaan. Snel zat, voor normaal dagelijks gebruik. Echter tot mijn verbazing kon ik de bus van de CPU verhogen naar 460 zonder het voltage te verhogen, wat 3.9GHz oplevert. En dan moet je toch wel proberen om de 4GHz te halen! Echter was het probleem dat de oude koeler de warmte niet kon afvoeren. Na 10-20 minuten OCCT resette de computer zich steeds.

De nieuwe koeler

Deze moest de beste zijn, maar niet tegen elke prijs. Ook wilde ik graag dat deze koeler geschikt was voor socket 1156 en 1366. Het is uiteindelijk de Thermalright Venomous X geworden. Dit is de ‘opvolger’ van de welbekende Thermalright Ultra 120 die we in vele varianten kennen. Deze staat bekend dat het 1 van de beste, zo niet beste, CPU-koeler die er is. De reviews (zie einde review) waren echter allemaal ook positief over de Venomous X, echter was de meerprijs tov de Ultra 120 niet te rechtvaardigen. Echter is de Venomous X nu niet veel duurder dan de Ultra 120. De koeler kost 48 euro, daar kan je een leuke AMD dualcore CPU incl. standaard koeler voor kopen, maar de prijs was voor mij nog net acceptabel. Je hobby kost nu eenmaal soms wat geld. :) Let op, er zit GEEN fan bij.

Specs

Heatsink Dimension:
Size: Length 127mm x Width 63mm x Height 160mm
Weight: 755 g (excluding fan and bracket system)
Heatpipe: 6mm sintered heatpipe x 6 units
Copper base: C1100 pure nickel plated copper base, with ultra-shine mirrored surface.

Features:
All new patented multiple support pressure vault bracket system, allow users adding pressure to the bracket system (40~70 lbs.), and have a more efficient and secure mounting.(1366 / 1156 / 775).
Mirrored copper base increasingly upgrade the quality and the performance of the heatsink.
Special bent winglet design, allows hot air to pass the heatsink more rapidly.
Heatsink are all nickel plated to ensure the best quality and performance and could last for years.
Soldered heatpipes, copper base and fins, to ensure the best thermal conducting efficiency.
Six sintered heatpipe design, all heatpipes are nickel plated.To slow the oxidation deterioration to the heatpipe, to ensure longer usage and performance of the heatsink for the cpu.
Including 2 sets of 120 x 25mm fan clips and Chill factor II thermal paste.
Convex copper base design, to ensure the Highest thermal conducting thermal efficiency between the cpu and the heatsink.

Er zitten vier rubberen strips bij tegen vibraties voor de twee te monteren fans. Ook zitten er vier klips bij om de twee fans te kunnen bevestigen.

De bevestiging

De oude CPU-koeler de Scythe Ninja gebruikt plastic push-pins. Hoewel ik de CPU-koeler enkele malen heb gemonteerd en gedemonteerd, zonder dat het bevestigingssysteem het begaf, blijf het plastic. Je moet voorzichtig zijn dat je de uiteindes van de plastic pinnen niet afbreekt.

Gelukkig is de bevestiging van de Venomous X geheel van, ongeveer 1mm dik, metaal. Dit voelt echt super sterk (en zwaar) aan, en is het beste bevestigingssysteem wat is tot nu toe heb gebruikt. Het is snel en gemakkelijk aan te brengen. Helaas moest het moederbord wel uit de kast om de backplate te bevestigen. Maar dit komt omdat mijn kast geen gat achter het moederbord heeft.

De test

De idle temperaturen met de oude CPU-koeler de Scythe Ninja waren (gemeten met CoreTemp 0.99.6):

37C – 36C – 36C – 35C

De oude CPU-koeler de Scythe Ninja kon de Quad Q9550 niet koelen bij volle belasting, met een reset van de computer tot gevolg. De temperatuur was.

72C – 65C – 63C – 63C

De idle temperaturen met de nieuwe CPU-koeler zijn:

37C – 36C – 32C – 32C

De temperaturen met de nieuwe CPU-koeler zijn onder volledige belasting met OCCT zijn:

53C – 49C – 47C – 47C

De temperatuur is met 16 tot 19 graden gedaald, bij volledige belasting van de CPU. Een zeer goed resultaat zou ik zeggen. Ook zijn de resets verdwenen. De kamertemperatuur was ongeveer 19 graden.

Hieronder zie je de temperaturen van core 0 tijdens 10 minuten OCCT. Eerst de resultaten van de oude koeler en daarna de nieuwe Venomous X. Je ziet duidelijk dat de temperatuur behoorlijk is verbeterd, en dat de Venomous geen problemen heeft met het afvoeren van de warmte. De CPU fan is gelijk gebleven de stille 1200 RPM Scythe.

Ik zal later nog toevoegen wat de maximale overklok is die ik heb behaald, en de bijbehorende temperaturen.

Duur, maar levert zeer goede koelprestaties. Gemakkelijk en snel in te bouwen, door het uitstekende bevestigingssysteem. Heb je 50 euro voor een koeler over, dan kan je eigenlijk niks beters vinden.

Positieve Eigenschappen

- 'Beste' luchtkoeler
- Geweldig sterke bevestiging op moederbord

Negatieve Eigenschappen

- Duur
- Geen Fan

Andere reviews

Meer Info

Heb jij ook een Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder?

Reviews door de redactie

Ik weet niet of jouw outtake fan afwijkt van 99% van de fans, maar die blaast nu naar binnen ... niet echt handig :)

Tevens zou ik de fan op de Thermalright aan de andere kant zetten om richting de outtake fan te blazen !!

Leuke review verder ;)
Nee, lucht komt bij mij aan de achterkant naar binnen, en gaat er voor uit. Ik doe altijd alles anders. :) Aan de voorkant kan ik 4 outtake fans 120mm plaatsen.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 20 juli 2010 10:39]

Grappig, dat overweeg ik dus ook te doen omdat ik bij de PC wil kunnen roken, en ik wil dus een airflow hebben die geen lucht van voren in de PC trekt want dan rookt m'n PC mee :D
[quote]
Nee, lucht komt bij mij aan de achterkant naar binnen, en gaat er voor uit. Ik doe altijd alles anders. Aan de voorkant kan ik 4 outtake fans 120mm plaatsen. [quote]

Enig nadeel hiervan kan zijn dat je warme lucht van je CPU koeler over je geheugen heenblaast.

Ben je een fervente (geheugen) overklokker?
Geheugen draai ik altijd beneden of op spec., dus dat moet geen probleem zijn. Heb liever dat de 'koudste' lucht over mijn CPU koeler gaat.
De kamertemperatuur was ongeveer 15 graden.

Ik wil niet vervelend doen maar zit jij met een jas aan in je kamer?

Want 15c in ja kamer is wel aan de koude kant voor een woonkamer vind je niet, en dat nog wel in de zomer, (donderdag 22 juli 2010) zo te zien aan je review.

Je test een CPU het beste bij kamer temp 20 a 21c.

Maar verders een net review, ga zo door.
Het is idd niet warm in mijn huis, maar laten we er 19 graden van maken. :) De test was wel minstens een maand eerder gedaan, volgens mij mei of juni, dus niet met het warme weer.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 9 augustus 2010 15:39]

Lomp ding, maar wel koele kikker. :D
Vergeleken met de Ninja is de koeler zelfs kleiner. Een stuk minder breed. Maar het is inderdaad een flinke koeler, wat in een smalle kast problemen gaat geven. In mijn CM stacker is het geen enkel probleem.
Ah ok,

Verder duidelijke review, met zeer duidelijke foto's.

Ook nachtdienst zeker :)

[Reactie gewijzigd door roland kroes op 22 juli 2010 04:58]

Ok is goed, maar 15c is koud voor binnen ja, 19c is all een stuk beter :)

Verders wel een mooie Heatsink is het, ik heb nog de Thermalright Ultima 90, die zit op mijn Intel Core i7 920, en die is OC naar 3.66GHz.
Mooie review! De plaatjes zijn er goed, ziet er uit dat er genoeg clearance is op het MoBo en niet eens in de buurt komt van de DIMM slots.

Persoonlijk is het feit dat er geen fan bijzit een grote plus; het laat je er zelf één kiezen (of twee) - in plaats van met stock meuk opgezadeld te worden. Immers, je vervangt toch ook all de meegeleverde koeler, omdat de stock meuk niet naar je zin is :)

Enfin, is er een reden waarom je hebt gekozen voor een "push" configuratie ipv "pull"; dat wil dus zeggen dat je de fan aan de andere kant van de heatsink de lucht door de koeler laat trekken in plaats van blazen. Als ik de foto zo zie staat er toch al een case fan direct op de koeler te blazen; en meestal is een pull configuratie iets stiller en efficiënter. Zeker omdat er turbulentie kan ontstaan tussen de twee fans...

Maar nogmaals dank, ik denk dat ik er ook maar eens één bestel. :D

EDIT: Mooi tapijtje in de kast ;)

[Reactie gewijzigd door Helixes op 19 augustus 2010 16:08]

Ik heb het idee dat de lucht nu harder door de koeler wordt geblazen, als de twee fans dicht bij elkaar in de buurt zitten, lijkt het erop dat de lucht accelereert.
Hmm - interessant :)

Ga ik denk ik dan ook maar eens mee spelen...
goede review maar ik hou toch wat meer van waterkoeling onlangs de hoge prijzen