Tweakers zegt: 8,5

Apple iPad Pro (2020) 12.9" Wi-Fi 128GB Zilver

Specificaties 12,9" • 2732x2048 • 128GB • IPadOS 14 - Bekijk alle specificaties

Apple iPad Pro (2020) 12.9" Wi-Fi 128GB Zilver Review

tHe_BiNk 18 april 2020, laatste update op 20 mei 2020, 1.181 views Product gekocht

Apple iPad Pro (2020) 12.9" Wi-Fi 128GB Zilver

Na 5 jaar de 1st gen iPad pro 12" gehad te hebben werd het tijd voor een nieuwe (onderkant van het scherm bij de home knop werkte steeds vaker niet).

Pluspunten

• 5 jaar updates
  • Stabiel
  • Helderheid scherm in vol zonlicht is erg goed

Minpunten

• Face-ID werkt minder goed dan touch-ID
  • Beperkingen apps en widgets iOS
  • Geen nieuwe SoC
  • Duur
  • Roteren werkt af en toe niet goed

Intro

Het liefst zou ik een 12" Android tablet hebben gekocht. Maar gezien er geen goede Android tablets zijn, laat staan een 12" versie met 5 jaar ondersteuning. En de iPad perfect heeft gewerkt op de beperkingen van iOS na. Nu dus weer een 12" iPad Pro.

productreview: Apple iPad Pro WiFi 32GB Grijs review door tHe_BiNk

De kwaliteit van de hardware, stabiliteit van iOS en het updatebeleid van Apple zijn de redenen voor nu weer een iPad Pro.

Face-ID werkt minder dan touch-ID

Waar touch-ID eigenlijk altijd werkte, behalve als je net onder de douch vandaan komt, werkt Face-ID eigenlijk maar in 3 van de 4 gevallen. Tevens kan je maar 2 gezichten toevoegen. Dus er beperkt. Dit is echt een GROOT minpunt en een big step terug! Zeker gezien het feit dat het gebrek aan Touch-ID op de Pixel pro erg irritant is.

productreview: Google Pixel C 32GB Aluminium review door tHe_BiNk

Door de kleine raden rond het scherm en maar 1 camera voor face unlock, zit ook nog eens geregeld met je linker duim voor de camera. Waarom geen tweede camera voor landschap mode? Zou ook erg handig zijn voor video bellen.

iOS minder dan Android.

Het gebrek aan bepaalde apps in de store (Kodi). Het beperkte file management (wat de afgelopen 5 jaar wel is verbeterd). De armmoedige homepage/interface. Laat toch wel zien dan iOS nog steeds erg achter loopt tov Android. De custom launchers, widgets en het veel grotere aanbod aan apps maken Android vele malen beter dan iOS.

Bij iOS moet ik veel via de browser doen, omdat er geen apps voor zijn (torrents, nzbs). Veel via apps doen omdat er geen widgets zijn. Waar je bij Android 1 scherm vol widgets kan maken voor je smarthome, moet je bij iOS vele apps door elkaar openen en gebruiken.

Min 1 ster voor Face-ID. Waarom geen touch-ID in de aan- en uitknop? En min 1 ster voor de app/widget beperkingen die Apple nu al vele jaren heeft tov Android.

/edit
Qua snelheid merk ik eigen weinig verschil mbt de 5 jaar oude iPad. Die was ook nog steeds snel genoeg.

Heb jij ook een Apple iPad Pro (2020) 12.9" Wi-Fi 128GB Zilver?

Zeg je nu serieus dat iPad OS minder is dan Android?? Hahaha, welk groter aanbod aan bepaalde apps? Er zijn nauwelijks nog apps op Android die geschikt zijn voor tablet gebruik en geen opblazen telefoon apps zijn.
Ik kan me totaal niet vinden in wat je zegt. Face-id werkt veel beter dan touch id.

Wat wel mogelijk kan zijn is dat je slechte resultaten krijgt doordat je twee keer face-id hebt gedaan, een keer met muts/bril op. Dat hoeft helemaal niet. Face-id doet het met brillen/baarden/sigaretten/hoeden etc. en unlockt alsnog.

Probeer dus even zonder, en als dat niet goed werkt kan het best zijn dat je een defecte unit hebt.

De iPad Pro is de koning der tablets, in alle opzichten. 3-sterren voor de beste tablet die er is is naar mijn idee niet gegrond.
In het begin vond ik Face-ID ook helemaal niets. Mijn vorige iPhone had touch-ID, mijn nieuwe Face-ID. Maar ik moet zeggen dat het erg went. Het is alleen onhandig als je niet naar je telefoon wil kijken, maar meestal is dat op momenten dat ik toch al eigenlijk niet aan mijn telefoon zou moeten zitten. Ik ben benieuwd wat je er over twee weken van vind.
Laten we vooropstellen dat reviewer vooral Kodi, Torrent, .nzb gelieerde apps wil zien in iOS en dat zijn nu net de schaduwkanten van de samenleving waar Apple zijn appstore niet wagenwijd voor openzet...

Daarnaast ben ik het deels met reviewer eens dat er best soms Android apps zijn die ik ook in iOS zou willen zien. Zoals de simpele maar erg handige Android Wifi Analyzer app waar Apple geen toestemming voor geeft omdat hiervoor een deel van de Wifi techniek vrijgegeven moet worden. Alles voor de veiligheid dus.

Dat Face-ID niet goed werkt, of soms hapert deel ik absoluut niet. Misschien dat de notch ongelukkig geplaatst is bij de manier van de iPad beethouden maar de werking vind ik persoonlijk prima.
Ik heb al enige tijd een iPhone Xs en hierop werkt Face-ID vrijwel vlekkeloos.
En als tip kun je de 2 extra te programeren gezichten ook voor je zelf gebruiken, om alternatieven in te scannen zoals onder een andere gezichtshoek, met/zonder (zonne)bril, met/zonder grote sieraden, etc.
Dat is ook iets wat ik heb gedaan, mbt Face-ID. Gezicht met bril/muts en gezicht zonder bril/muts. Het is vaak in het donker dat de unlock niet werkt of bij fel zonlicht.

Het is jammer dat je niet 5 of 10 gezichten kunt toevoegen. Wat vaak wel mogelijk is bij de vingerafdruk. Als er meerdere personen gebruik maken van de iPad, moeten de meeste dus steeds de code invoeren. :(
De Face-ID scanner werkt volgens mij met een infrarood gebaseerde scanner waardoor het niet uit zou mogen maken of je in het donker of in het felle licht staat. Wat ik wel merk is dat je in het felle licht soms met geknepen ogen en een grijns zit en dat Face-ID dit vaak afkeurd.

Het zal een overwogen besluit zijn geweest om zowel de Touch-ID en Face-ID tot een klein aantal gebruikers te beperken. Wordt jouw iPad door veel personen gebruikt dan zullen ze inderdaad of de code in moeten voeren, of je moet de beveiliging er helemaal afhalen.
Face-ID snap ik ook niet, die werkt hier perfect. Zelf als het pikdonker is, wel of geen bril op heb, hij doet het altijd meteen en vind het dus veel fijner dan Touch-ID.
En ik heb veel tablets geprobeerd, maar er is er geen eentje die kan tippen aan een iPad Pro.
Het is een vervanging van mijn laptop omdat nu bijna alles mogelijk is met de iPad Pro.
Tuurlijk zijn er wel Android Apps die ik graag op de iPad zou zien, maar Android vind ik op de meeste apparaten een draak van een OS.