OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB Review

bverstee 14 mei 2010, laatste update op 14 mei 2010, 6.691 views

OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB

Pluspunten

• Prestaties
  • Mooie budget-ssd prijs
  • TRIM ondersteuning
  • Degelijke behuizing

Minpunten

• Af en toe een hele korte hickup tijdens installatie van OS
  • Ontbreken van Wiper-tool

Van de week bij Mycom mn inmiddels derde ssd gehaald, dit keer een OCZ Onyx 32GB SATA ssd als bootschijf voor mn servertje.

Volgens de aankondiging van OCZ zal deze ssd ook in 64GB vorm te krijgen zijn, maar vooralsnog is er alleen een 32GB model op de markt. Het bijzondere aan de aankondiging van deze ssd was overigens dat het de eerste OCZ ssd is onder de 100 dollar. De Onyx zal dan ook concurreren met de Intel X25-V met een capaciteit van 40GB, maar met ongeveer dezelfde prijs per GB.

De Onyx komt met de aanschafprijs van ca. 85 euro op ongeveer ¤2,75 per GB.
En om maar meteen met de deur in huis te vallen: een top-ssd-tje!

De Onyx werd me door Mycom overhandigd in een blister-verpakking.
Dus niet alleen de ssd's zelf worden steeds goedkoper, de verpakking idem :)

De behuizing van de Onyx is volledig van metaal: de bovenkant is gegoten ijzer, de onderkant een plaatje staal. Om die reden voelt de Onyx behoorlijk zwaar aan voor een 2.5" schijfje.

De specs van de Onyx geven al aan dat deze ssd TRIM ondersteund, dat er met Windows7 voor zorgt dat de prestaties die je bij een verse ssd hebt ook zo blijven.
De specs geven verder 125MB/s lees- en 70MB/s schrijf-snelheden aan die maximaal bereikt kunnen worden.
Op zich niet zo heel hoog voor ssd's, maar uit ervaring blijkt dat de ssd's die zich in het betaalbare top-segment bevinden (en dat zijn zo'n beetje alle ssd's met een controller anders dan van JMicron, dus ssd's met Intel, Indilinx of Sandforce controller), bij gebruik als bootdrive voor je OS ongeveer dezelfde prestaties neerzetten als het gaat om opstarten van je OS en opstarten van applicaties.

Wat ik op de website van de OCZ Onyx niet kon vinden is een wiper-tool zoals die voor Vertex bestaat. Die tool is onmisbaar voor gebruik van zo'n ssd onder XP of Vista, die nog geen TRIM ondersteunen.
Misschien komt die tool er nog voor de Onyx... :?

Ik heb de CrystalDiskMark en HD Tune tests uitgevoerd op mn Windows 7 Professional x64 bak met Intel E8400 cpu en 4 GB DDR2. De snelheden zijn goed, en zelfs iets beter dan wat de specs opgeven.

In mn server (E6550, 2GB) heb ik er XP Pro (32 bit) op geļnstalleerd: de installatie verliep supersnel en vlekkeloos! Ik was onder de indruk!

Ook het 'vervolg' van de installatie: Windows Updates en een stapel applicaties simultaan op de XP-installatie stampen, verliep ongelooflijk snel, en alleen de download snelheid leek een beperking te zijn.

Ik merkte wel een enkele keer een kleine hickup op, dat zou kunnen duiden op het algoritme dat op z'n max aan het werk was om de boel weg te schrijven.
Dit was echter zo minimaal dat ik het niet aanmerk.

Het gebruik van deze machine met de Onyx is heerlijk. Ik hoef niet meer een seconde of 15 te wachten totdat ik uit standby aan het werk kan, maar slechts een seconde of 5.
Ook het starten van Firefox en andere apps gaat weer vliegensvlug, zoals ik al gewend ben op mn bak beneden met Intel Postville ssd.

Kortom: een prima ssd voor een prima prijs, alhoewel velen zich nog afvragen of de prijs per GB verantwoord is. In mijn ogen wel!

Een ssd is nog steeds de leukste upgrade van je pc op dit moment!
In ieder geval met de OCZ Onyx!

Heb jij ook een OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB?

Mooi eindelijk een Onyx review.

Werkt de Indilinx SSD Status tool ook bij de Onyx ?

LET OP
Welke firmware zit er op jou Onyx ? In versie 1.5 zit blijkbaar een bug, versie 1.51 is uit.

Door Anand ontdekt

Firmware update en guide

DATA word GEWIST bij deze update ! ! !

EDIT
Heb een topic geplaatst op het OCZ forum over Wiper tool en garbage collection voor de OCZ Onyx.

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 18 mei 2010 15:18]

Thanks voor de review. Waarom deze gekozen en niet de Intel 40GB?
Nieuw, geen review = uitdaging voor een Tweaker :)
Ik heb deze schijf ook gekocht van de week en de nodige SSD tweaks aan toegevoegd op mijn Windows 7 Ultimate x64. Het koud opstarten is binnen 30 seconden gepiept. Het gaat zelfs zo snel dat ik regelmatig nog geen verbinding met mijn netwerkschijf heb ;) Bij mijn was het al wel FW 1.51 :) Ik kon de snelheid vooral merken bij het openen van Alle Programma's terwijl ik hiervoor een WD Raptor had... Ja, de Indilinx tool werkt :)

[Reactie gewijzigd door Pascal Saul op 22 mei 2010 10:33]