Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB Review

bverstee 4 augustus 2009, laatste update op 4 augustus 2009, 29.194 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

Pluspunten

• Zeer snelle 4K-schrijf-performance
  • Meest betrouwbare top-ssd van het moment
  • Prijs 600¤ begin 2009 (G1), nu < 200¤

Minpunten

• Prijs per GB is nog hoog (ca. 2,50¤)
  • Firmware update voor password-bug moet nog verschijnen

Eindelijk, na 4 lange dagen gewacht te hebben verscheen afgelopen zaterdag (!) een voor ons bekend gezicht van Selekt Vracht, die het felbegeerde pakketje van DHL bij ons afleverde.
Vreemd, want ik had de Postville, zoals de tweede generatie Intel X25-M ssd's nu vaak genoemd wordt, besteld bij een Duitse firma, en kon op hun website alleen kiezen om die per DHL te laten bezorgen, dus verwacht ik een bus van DHL voor de deur.
Maar eigenlijk was het helemaal niet erg: nu had ik 't pakket 'al' op zaterdag; DHL levert alleen op werkdagen.

Boos was ik wel een beetje (nou ja, meer dan een beetje), gezien ik verwacht dat een pakket per koerier sneller op bestemming is dan via een nationale pakketservice...

Maar goed, laat ik niet gaan klagen over de bezorging.
De Intel X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB is gearriveerd! :*)

De X25-M Postville is de tweede generatie van de Intel X25-M.
Typenummers van de eerste generatie zijn:
- SSDSA2MH080G1 (80GB)
- SSDSA2MH160G1 (160GB)

En van de tweede generatie X25-M (de Postville):
- SSDSA2MH080G2C1 (80GB)
- SSDSA2MH160G2C1 (160GB)

Er verschijnt ook nog een 300 GB model van de X25-M Postville.
Overigens worden andere ssd-modellen van Intel op korte termijn ook 'Postville' genoemd, zoals de X25-E, en de X18-M. 'Postville' is dus een generatie-aanduiding, geen modelnaam.
Daarom moet ik in deze review de naam 'Postville' eigenlijk altijd gepaard laten gaan van het typenummer, dus: 'X25-M Postville', maar voor het gemak gebruik ik vaak gewoon 'Postville'.

Een 'paar' plaatjes om mee te beginnen:

Mijn systeemspecs vind je elders in deze review.
In eerste instantie heb ik de X25-M G2 aangesloten en XP (MCE 2005 SP3) geboot, om enkele eerste tests uit te voeren.

De ssd wordt door Windows gewoon beschouwd als een harde schijf.
Dus initialiseren, partitioneren en formatteren:

Crystal Disk Mark

Toen was het tijd voor de eerste benchmarks:

Dezelfde test, maar dan met schrijfcache (write back cache) uitgeschakeld in WinXP:

En even dit tussendoor: de 2.5" form factor is nog niet geschikt om gemakkelijk te bevestigen in een conventionele desktop, dus dan maar zo:

Windows 7

De huidige interessante ssd's vragen om Windows 7: Windows XP en Vista houden nog geen rekening met enkele aspecten van ssd's die afwijken van die van conventionele harde schijven.
Zo zijn er enkele instellingen die specifiek voor ssd's anders zijn:
(Uit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1359136)
  • Alignen: ja
  • Defragmenteren: nee
  • Indexering: nee
  • Swapfile op SSD: ja
  • 10% leeglaten: keuze
  • Raidcontroller: keuze
  • Cachingsoftware: ja bij JMicron, verder keuze
  • Alle verdere optimalisaties zijn gerommel in de marge. Wel meetbaar, maar niet merkbaar.
Windows 7 houdt wel rekening met ssd's, en stelt de belangrijkste instellingen voor ssd's al in: er wordt op ssd's niet geïndexeerd en er wordt met Windows 7 altijd een alignde partitie aangemaakt (maar dat geldt ook voor harde schijven in Windows 7).
Verder komt Windows 7 bij de RTM met de 'trim'-functie, waarmee het besturingssysteem aan de ssd aangeeft dat ongebruikte blokken (cellen) in de ssd leeggemaakt en vrijgegeven kunnen worden, om de performance optimaal te houden.
De firmware van de Intel X25-M heeft al een feature die tot op bepaalde hoogte ongebruikte cellen opschoont, maar de firmware van een ssd kan niet zien welke cellen echt niet meer in gebruik zijn, dat kan een OS wel.

Dus: vele Tweakers die nu een ssd aanschaffen, stappen vaak ook direct over op Windows 7.
En ik ben geen Tweaker als ik daar niet aan mee doe ;)

Nee, XP vind ik prima, laat dat duidelijk zijn, maar de aankondigingen en discussies rond Windows 7 hebben me een erg positief gevoel gegeven: ik heb er weer vertrouwen in (nadat ik maanden aangerommeld heb met enkele licenties van Vista, tot ik uiteindelijk de moed opgaf en terug ben gegaan naar XP).

En om meteen te laten zien hoe 'snel' (tussen aanhalingstekens, omdat de laad-tijd erg afhankelijk bleek te zijn van mijn PATA dvd-brander) Windows 7 installeert, heb ik ook meteen een filmpje gemaakt dat hier is te aanschouwen:
Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=mEcNxR7sN9Y
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=HYZfyd_0Evw

De volgende tests zijn uitgevoerd vanuit Windows 7, op dezelfde partitie van de ssd als waarop Windows 7 is geïnstalleerd:

En een mooie vergelijking (nu is het tijd om te kwijlen! :9 ):

En nog een kwijl-generator: resumen vanuit standby in 5 seconden!!

HD Tune
Helaas kon ik alleen lees-tests uitvoeren met HD Tune, aangezien er gewoon data op elk van de geteste schijven staat.
Maar vooral het verschil tussen ssd, Raptor en 'gewone' harddisk is interessant - let ook op de Access Times!!!

Intel X-25M Postville:

Raptor 80GB:

Maxtor 320GB:

Andere ssd's

Naast de Intel X25-M G2 / Postville zijn er echt nog wel andere ssd's die een heel eind mee komen, en dezelfde feeling (en emoties O+ ) losmaken als de Intel Postville.
Denk even aan de OCZ Vertex, Agility, Vertex Turbo, of de SuperTalent Ultradrive ME die helaas niet goed verkrijgbaar is in Nederland.
Op http://www.ssdworld.net staan honderden modellen waarvan een aantal kwa specificaties ook wel in de buurt van de Postville komen. Echter is de ssd-controller misschien wel de belangrijkste factor voor de werkelijke prestaties van de ssd, en veel andere merken en modellen gebruiken zwaar teleurstellende controllers.

OCZ heeft dus wel leuke modellen, maar heeft wat steekjes laten vallen wat betreft betrouwbaarheid van de firmware van bijvoorbeelde de Vertex: bij sommigen is alle data op een Vertex verloren gegaan na een stroomonderbreking, maar ook wanneer ze de firmware van hun Vertex wilden upgraden.

Postville bug

Intel is in dit opzicht echter niet 'heilig': er zijn op Tweakers al enkelen die een dode X25-M hebben meegemaakt.
En in de eerste week na de release van de nieuwe X25-M Postville bleek er een bug in de firmware aanwezig te zijn die met wachtwoord beveiliging (waarschijnlijk encryptie) te maken heeft: wanneer een gebruiker probeerde een eenmaal ingesteld wachtwoord te wijzigen, was de ssd onbruikbaar geworden.
De Postville's worden nu wel gewoon uitgeleverd (ze werken prima zonder wachtwoord), maar de bug moet nog opgelost worden middels een nog niet verschenen firmware-update.

Ssd's als de Intel X25-M G2 / Postville zijn DE upgrade van het jaar, wat mij betreft!

De harde schijf is zo'n beetje de laatste vertragende factor in PC's: cpu, ram, gpu, software etc, zijn in mijn ogen nu volwassen. Alleen het wachten op het laden van software is bij velen nog een grote bron van irritatie.

De Postville is (ook weer in mijn ogen) de beste koop op dit moment als je toch al overweegt om een ssd aan te schaffen: alle ssd's zijn nog véél duurder dan een harde schijf, dus als je er geld aan uit gaat geven, doet het dan meteen goed.
Ik heb de OCZ ook overwogen, maar omdat de prijs per GB daarvan ongeveer gelijk ligt aan de Postville, en de OCZ me toch niet helemaal een lekker veilig gevoel konden geven, koos ik voor de Intel X25-M Postville.

• Gigabyte P35-DS3
  • Intel Core 2 Duo E8400
  • 2x 1GB DDR 2 PC6400 Corsair
  • Nvidia 8800GT 512MB
  • WD Raptor 80GB
  • Maxtor 320GB
  • Windows 7

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB?

Goede en volledige review. Wacht zelf nog op mijn eigen exemplaar. Vandaag verstuurd dus morgen wordt het smullen geblazen als ik dit verhaal zo lees. Wel een vraagje, welke windows 7 release heb je gebruikt? Ik zit namelijk zelf ook sterk te denken om Windows 7 meteen erop te installeren maar wil eigenlijk wachten op de RTM versie.
Mee eens. Na aanleiding van deze review heb ik er ook een besteld. Ik zal binnen kort wat benchmarkjes ( bonnie++) draaien onder linux en hier posten.
Het meest interessante uit deze review vind ik juist dat XP ongeveel even snel is als de RTM van Windows 7. DFat kan ook haast niet anders, want in feite is het enige wat Win7 extra doet de TRIM functie. Waarvan je je af kan vragen hoeveel die qua snelheid uit zou moeten maken als je ~10% vrij houdt door niet te partitioneren. Want dan kan je op deze schijf dus tot 8 GB schrijven zonder dat de performance zou verslechten. Immers, het alignen kqan de schijf zelf (gheeft ie geen OS voor nodig).
Mooie review! :)

Er staat volgensmij 1 belangrijk foutje/onduidelijkheidje in:

TRIM is een uitbreiding op de SATA specificatie.
De TRIM functie wordt nu nog niet ondersteund door de Postville/G2.
Hiervoor dient Intel een Firmware update uit te geven, wat ze naar verluidt pas gaan doen in Q4 2009.

Het is zelfs niet eens zeker, dacht ik, of TRIM al in W7 RTM zit of dat MS dit later dit jaar via een update toevoegt.

Bovenstaande is imho toch wel belangrijk omdat performancedegradatie, het zwakste punt van de huidige SSD's is.

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 4 augustus 2009 11:29]

Tja, of performancedegradatie echt een probleem is, hangt af van hoe je de ssd gebruikt: zet je 'm tot de nok toe vol, partitioneer je 'm 100% of minder, etc.
Ik denk dat je het IRL niet echt zult merken.

Maar ik heb 'm nog maar een paar dagen in gebruik ;)
Tja of je het merkt of niet is 1 ding maar een feit is dat performancedegradatie en TRIM het meestbesproken issue is en dat helaas, nofi, de info in je review op dit punt foutief/onvolledig is.

Overigens, onderpartitioneren vind ik geen algemeen acceptabele "oplossing" want niet geschikt voor de gemiddelde user.

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 4 augustus 2009 13:30]

Mooie review, ik ben serieus van plan zo'n Postville aan te gaan schaffen, 1 SSD is zo te zien al sneller dan 2 raptors in RAID-0. Zou het zin hebben om 2 postvilles in RAID-0 te zetten?

Vraag volgende keer om de DHL ECX service. Binnen 24uur binnen de EU en geen tussenkomst van Selekt vracht en mail. Selektmail en Selektvracht zijn opgekocht door DHL om de Nederlandse postmarkt aan te boren die geliberaliseerd is. Verder komen ze bij particulieren meestal na zessen langs voor afleveringen. DHL levert ook op zaterdag af, zij het met extra kosten maar er kan wel aangegeven rond welk tijdstip de koerier moet komen. (werkzaam bij DHL).

[Reactie gewijzigd door Dani86 op 13 augustus 2009 10:39]

Raid-0 is altijd sneller, maar zoals je in de review ziet is 1 ssd t.o.v. de snelste harde schijven al een wereld van verschil.

Daarbij komt nog dat bepaalde (toekomstige) functionaliteit van Windows 7 en de firmware van de ssd, voorlopig niet werkt op sommige ssd's.
Er zijn al personenen die performance-degradatie bemerken bij een Raid-0 van deze X25-M.

Wat die verzendservice betreft: volgens mij had DHL vroeger alleen maar express diensten, maar tegenwoordig dus ook duffe internationale diensten waar je niets mee opschiet; het is duurder en misschien nog wel trager dan nationale postdiensten.
Maar dat bedrijf bood uitsluitend DHL aan voor internationaal transport..
We zullen het er maar niet meer over hebben. ;)
ja leuk he - als je de schijven in raid zet werkt trim niet meer. en dan is het duidelijker dat de performance degradatie merkbaar wordt.
Goede review broer ;)
Toch wel apart dat je het aandurfde je nieuwe SSD gewoon open te maken, maarja, je moet toch iets.

Nu nog eventjes wachten tot hij goed leverbaar is in Nederland, en dan kan ik me ook aansluiten bij de Postville-alliantie :+
Nou, die zwarte rand die erop zit moet je kunnen verwijderen zodat die ook in laptops past waar maar een 7 mm schijf in past.
Echter, er worden geen kortere schroeven bijgeleverd en de originele schroeven zijn te lang om te gebruiken zonder die zwarte rand!
Dus dan maar met zwarte rand in mn kast.
Vreemd dat je geen 'veilig' gevoel bij een vertex hebt terwijl de postvilles op korte periode ook al heel negatief in beeld zijn gekomen.

Mooie review!
Bij de Postville is het nog concreet: de wachtwoordi (encryptie-) beveiliging heeft specifiek een bug.
Bij de OCZ modellen zijn de problemen iets meer random.

Maar ik had daarvoor willen kiezen, en net op het moment dat ik de knoop wilde doorhakken kwam Intel met het nieuws over de Postville.

Ik weet zeker dat OCZ zn zaakjes ook wel op orde krijgt, want ze hebben erg agressief marketing gevoerd, en moeten nog wat 'inhalen' wat kwaliteit betreft.
Komt goed.
Bedankt voor je review. Ik mis nog de performance degradatie en misschien een vergelijking tov een andere SSD (als je die hebt) Andere benchmarks zoals Everest, Sandra en PCMark2005 zijn ook van harte welkom. Verder erg fijne review.
Is je garantie niet vervallen nu je de SSD hebt open gemaakt?
Je adres is leesbaar op 1 van de foto's. Niet dat ik daar iets mee wil, maar ik zou het even painten.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 4 augustus 2009 11:26]

Ook financiele bijdragen per envelop zijn welkom ;)
Nette review! Heb zelf 2x OCZ 30GB in raid opstelling en zonder twijfel is een SSD de beste aankoop die men op dit moment kan doen. Of het nu de intel of de ocz is (andere merken weinig tot geen ervaring), beide performen zeer goed.
Nette review! Ik heb nu zelf ook een paar dagen lang de Postville in mijn bezit en hij is inderdaad snel. Het is ook best apart om geen harde schijf te horen kraken (alhoewel die van best stil is) :P Zeker de moeite waard om te upgraden :)

Als ik dat filmpje zie dan begin in te watertanden. Nette review.
zou je de foto's er weer bij kunnen zitten? kan zo geen resultaten zien. goede review verder!