LG G8s ThinQ Zwart

Specificaties 6,2" • 2248x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G8s ThinQ Zwart Review

quakoTestpanel 31 juli 2019, laatste update op 31 juli 2019, 640 views Testpanel

LG G8s ThinQ Zwart

Prettige telefoon in algemeen gebruik. Doet niks bijzonder goed, maar ook niks bijzonder slecht. Op dit moment is de prijs €499,- en dit lijkt me een eerlijke prijs voor het toestel. Mocht hij zakken naar onder de €450,- wordt het een erg goeie deal.

Pluspunten

• 3 camera's achter
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Snapdragon 855
  • Stereospeakers
  • 128GB opslag
  • AMOLED Display

Minpunten

• Enorme Notch
  • Aan/uit knop locatie
  • Assistant knop niet aan te passen
  • USB 2.0

Mijn avontuur met de LG G8s begon woensdag 13 Maart. Ik was uitgekozen voor het testpanel voor de LG G8s. Deze dag ben ik naar Hilversum gegaan om daar de LG dealer dag mee te maken. Na een leuke dag en alvast een hands-on van het toestel weer naar huis gegaan (een impressie van de dag: LG Event)
Uiteindelijk hebben we een paar maanden moeten wachten op de LG G8s na meerdere keren uitstel. Op 17 Juli kreeg ik de koerier aan de deur en kon het testen gaan beginnen!

De reviewer:

Oke, het is een beetje apart om een hele alinea aan je zelf toe te wijden maar ik vond dit toch belangrijk. Een review schrijven volledig objectief is geen gemakkelijke opgave. Daarom zal ik zeker ook delen in deze reviewen schrijven gebaseerd op mijn eigen ervaringen met andere telefoons en mijn karakter.
Dus ook nog een korte uitleg hoe ik een telefoon uit kies voor mezelf.
Mijn huidige telefoon is een Zuk Z2 pro. Waarom ik deze telefoon had gekozen en hoe deze mij bevalt kan je hier lezen: Zuk z2 pro Review.

Wanneer ik zelf shop voor een telefoon zijn er aantal punten wat bij mij het belangrijkste zijn:
Prijs: Ik wil meer dan €400 uitgeven aan een toestel, tenzij het enorm goede aanbieding/telefoon is kan ik iets afwijken.
Batterij: Moet minstens een hele dag mee gaan. Liefst een uur of 20 met licht a middel zwaar gebruik
Camera: Ik wil niet meer met een losse camera op zak. Dus hij moet fatsoenlijke foto’s schieten.
Processor: Het huidige topmodel heeft mijn voorkeur. Geen limitaties + grotere kans op langdurige ondersteuning.
Opslag: minstens 64GB.

Extra pluspunten maar niet noodzakelijk:
Waterdichtheid
Dual speakers
Headphone jack
Dual sim
Full screen model (randloos)

Om een aantal voorbeeldtoestellen te noemen die ik afgelopen jaren interessant vond:

Oneplus one
Enorm goeie prijs/kwaliteit verhouding. Software.

Pocophone F1
Prijs/kwaliteit. Plastic achterkant.

Xiaomi mi 9
Premium maar voor een budget prijs

LG G7
Was enorm gezakt in prijs in paar maanden, daardoor erg goeie prijs kwaliteit gekregen.

Huawei p30 pro.
Voor €440 kunnen aanschaffen met abonnement. Geweldige batterijduur + camera. Deze heb ik 2 weken gehad, echter teruggestuurd ivm de ban in USA.

Specificaties:

Hier de specificaties die er uit springen voor mij bij de LG G8s.
Processor: Qualcomm Snapdragon 855
Display: 6,2 AMOLED
Opslag: 128gb
Camera: 3 camera’s (wide, normal en tele).

Uiterlijk:

De doos

Inhoud doos
De telefoon zelf, Schoonmaakdoekje, Hoesje, Lader, Usb Kabel, Sim ejector en boekjes.

Hoesje
Nog even een losse foto van het hoesje. Ik was positief verrast dat deze er bij zat. Het is ook een stevig hoesje, deze zou ik zeker gebruiken als ik de telefoon gekocht had.

Voorkant
Ik vind hem persoonlijk veel weg hebben van de iphone X. Daarnaast moest ik wennen aan het feit dat de speakergrill niet in het midden zitten. We vinden verder een camera aan de voorkant en de ToF sensor.

Achterkant

Hier zien we een glazen achterkant, 3 camera’s, flitser en de vingerprintreader.

Onderkant
Aan de onderkant vinden we de USB-C poort, Koptelefoonaansluiting, mic gaatje en een enkele speakergrill.

Linker zijkant
Volume knoppen en de assist knop.

Rechterzijkant
Hier vinden we powerbutton en de simkaart/sd kaart tray.

Bovenkant
Aan de bovenkant vinden we nog een mic ingang.

Het toestel voelt stevig aan. Wanneer ik hem licht probeer te buigen geeft hij niet mee en hoor ik geen gekraak. Het lijkt mij een solide telefoon.
De afwerking lijkt ook in orde te zijn. Dit moet ook bijna wel met een waterdichte telefoon.
Qua uiterlijk vind ik het geen bijzondere telefoon om te zien, maar ook niet een lelijke telefoon

Installatie

De installatie van Android is tegenwoordig bijna hetzelfde voor elk Android toestel. Nu wil ik graag wel laten zien de dingen die me opvielen.
Nou heb ik nog niet eerder een toestel gehad met zo’n grote notch. Android vraagt bij de installatie wat je wilt doen met deze notch. Nou heb ik er voor gekozen om de notch “zichtbaar” te houden, maar wel prettig dat je deze optie krijgt.

Wanneer je toch kiest om de notch te verbergen dan valt in negatieve zin op dat de software dit niet overal toepast. Zoals te zien op de afbeelding met de tweakers website zie je dat hij de bovenkant gewoon weer wit heeft gemaakt. Zoals je begrijpt is de notch dus nu gewoon goed zichtbaar.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HSzCB3ehdgVB8l.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HSzCB1I71q0579.png

Wat me verder op viel is dat je bij de installatie niet de vraag krijgt of je het toestel wil beveiligen met hand ID (meer info hierover verderop in de review). Dit is een unieke functie van deze telefoon, dus je zou verwachten dat ze dit willen promoten.

Na de installatie is het tijd om is naar de software zelf te gaan kijken.

Software

Het is een behoorlijk schone interfase is het eerste wat opvalt. Er zitten al redelijk wat apps voor geïnstalleerd, maar verder ziet de software er behoorlijk clean uit. Alle google apps zitten er natuurlijk op. Daarnaast heeft LG wat eigen apps geïnstalleerd en wat bloatware. Je hebt er standaard Amazon, Instagram en facebook opstaan. Nu kan je gelukkig Instagram en facebook verwijderen, helaas geld dit niet voor Amazon.
Nu is een van de leukste dingen om door te spitten op je nieuwe telefoon natuurlijk het instellingen menu. Hier zitten vaak wat verborgen juweeltjes die niet standaard aan staan.

De meest opvallende:

LG AirDrive: Draadloos media inhoud delen en beheren met een computer. Helaas werkt dit wel alleen met een LG account.

DTS:X 3d Surround: Met deze setting aan klinkt het geluid ruimtelijker.

Thema: Hier kan je het uiterlijk van de LG schil aanpassen. Je hebt geen dedicated dark mode op deze LG telefoon dus je zult hier een thema moeten zoeken die dit voor je doet mocht je dit willen.

Touchtoetsen: Hier kan je de touch toetsen aanpassen naar een swipe versie. Dit vond ik echter niet prettig werken.

Hand ID: Je kan je device vergrendelen met je hand. Via de ToF sensor kunnen de aderen in je hand worden uitgelezen. Deze hebben een uniek patroon waardoor dit als beveiliging gebruikt kan worden. In de praktijk valt dit helaas erg tegen. Na 3 keer gebruikt te hebben gebruik ik toch liever de fingerprintreader of Face ID.

Dubbele app: Je kan hiermee een app duplicaten. Hierdoor kan je bijvoorbeeld 2x whatsapp op je telefoon hebben met 2 verschillende nummers.

Air Motion: Via de ToF sensoren kan je bijvoorbeeld pauzeren of het volume regelen met je hand. In de praktijk werkt dit ook weer niet prettig. Je moet je hand op een bepaalde hoogte houden en dan de juiste bewegingen maken. Ik kon ook niet de gebruik scenario verzinnen waar dit echt bruikbaar voor was (misschien tijden het koken?).

Tijdens het gebruik van de LG G8s ben ik geen vast lopers tegen gekomen of andere echt bijzondere dingen. Wel merkte ik de eerste dag dat de interface soms wat “stroperig” was. Raar heb ik dit niet meer gemerkt de rest van mijn testperiode.

Er was 1 ding wat me nog wel opviel en me irriteerde:

Dit is bij het kijken van sommige youtube video's.
Het beeld kon alleen nog maar verder ingezoomd worden, maar niet kleiner. Erg vervelend.

Benchmarks

Hier een resultaat van een aantal benchmarks. Ik heb dezelfde benchmarks ook op mijn Zuk z2 pro van 3 jaar oud gedraaid (snapdragon 820).

LG G8s:

Zuk z2 pro:

Verbindingen

Het toestel beschikt over AC Wifi en 4G+ (details zie tweakers pricewatch) dus dit zou wel goed moeten zitten. Na mijn testperiode heb ik gemerkt dat de verbindingen altijd stabiel en voldoende waren. Ik haal op sommige plekken in mijn huis met deze LG hogere snelheden op de wifi dan wat ik kreeg op mijn Zuk. Ook de 4G connectie is gewoon stabiel geweest.

Camera’s

Wat zijn camera’s op telefoons tegenwoordig toch goed. De G8s is hier geen uitzondering op. Hij schiet mooie plaatjes en zeker de 3 camera setup is erg prettig. Ik merkte dat ik vooral de wide angle lens prettig vond. Met de normale camera kreeg ik dan niet alles op de foto wat ik wou fotograferen. 1 klik op de knop en je schakelt over naar een breedhoek camera. Heerlijk.

Hier volgen wat foto’s geschoten met de LG G8s:

Selfiecamera:

De 3 camera's (normaal, tele, wide):

Nog 2 foto's van de hoofd camera:

Er zitten behoorlijk wat opties in de camera app. Je hebt bijvoorbeeld nachtweergave en triple shot.
De nachtweergave is helaas niet zo goed als sommige andere recente telefoons met deze optie.
De triple shot heeft bij mij nooit echt goed gewerkt. Hiermee maakt hij 3 foto's achter elkaar met elke lens. Wat opvalt is dat de tele dan niet gefocust is. Daarnaast worden de foto's van de main camera wat geler.

Accuduur

Persoonlijk vind ik dit moeilijk goed te testen. Er zijn erg veel externe factoren die invloed hebben op de accuduur.
Wat mij vooral opvalt is dat mijn gebruik ik er makkelijk een dag met de accu kan doen. Ik ben een licht a gemiddelde gebruiker. Ik gebruik mijn telefoon vooral voor browsen, whatsappen en (ja echt) bellen. Facebook en andere social media apps maak ik geen gebruik van.
Hij gaat langer mee dan mijn oude telefoon (3 maanden geleden voorzien van nieuw accu), maar korter dan de Huawei p30 pro.

De LG G8s is een telefoon die alles goed doet maar niks bijzonders. Hij heeft alle belangrijke dingen die een flagship nodigt heeft. Het grootste nadeel is de notch. Deze is veel te groot in deze tijd met allemaal full screen toestellen. Daarnaast levert het niet voldoende op om de notch te rechtvaardigen.
Het toestel wordt op dit moment verkocht voor €499,-. Dit is absoluut geen slechte deal. De grootste concurrenten in deze prijsklasse zijn de Xiaomi mi 9 en de Oneplus 7
De Xiaomi is op dit moment zo’n 100 euro goedkoper (128gb model). Je levert dan wel draadloos laden en waterdichtheid in.
De oneplus 7 heeft juist wat betere software alleen ook geen IP rating en draadloos laden.

Wanneer de G8s zakt naar onder de €450,- is dit denk ik de beste telefoon die je kan kopen voor het geld. Voor nu is hij gewoon goed voor de prijs en doe je er zo ie zo geen miskoop aan.

Heb jij ook een LG G8s ThinQ Zwart?

Hoi quako,
Enig idee hoe die benchmark(antutu?) zo laag uit kan komen? Ik zie overal scores van >350.000 wat ook beter past bij de SD855. Dit is lager dan de poco F1 (295.000) en LG G7 (261.000) met SD845.
En nog bedankt voor je tip m.b.t. de trilmotor!

[Reactie gewijzigd door Daano50 op 1 augustus 2019 09:49]

Dit had ik nog niet eens gezien. Het enigste wat ik me voor kan stellen is dat hij is gaan throttelen. Ik heb hem op de dag van de test de hele dag gebruikt en hij zat aan de oplader. Helaas ben ik niet in de gelegenheid meer om de test opnieuw te doen want hij is vandaag weer terug naar Tweakers.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones