ZUK Z2 Pro 6GB ram 128GB rom Wit Review

quako 13 februari 2017, 2.241 views

ZUK Z2 Pro 6GB ram 128GB rom Wit

Erg snel en goed uitgewerkt. Fatsoenlijke batterijduur. Mijn beste telefoon ooit.

Pluspunten

• Amoled scherm
  • U-Touch knop
  • Batterijduur
  • Dual-Sim
  • 128GB opslag
  • USB-C 3.0
  • Snapdragon 820

Minpunten

• Geen google apps meegeleverd (kleine minpunt ivm makkelijk te installeren)
  • geen micro SD
  • Alleen engels en chinees
  • mist NFC
  • Zachte trilmotor

[h2]Inleiding.[/h2]

Op 1-5-2016 heb ik na lang overwegen mijn zuk z2 pro bestelt op ibuygou. Voordat ik hem besteld had heb ik heel lang zitten twijfelen om de xiaomi mii5 te bestellen. Uiteindelijk ben ik voor de zuk z2pro gegaan ivm de toch betere specs en de volledige 4G dekking.

Let op. De foto’s in deze review zijn van een toestel van 6 maanden oud.

[h2]Levering.[/h2]
23-6-2016 kreeg ik een bericht van ibuygou dat ze de witte op voorraad hadden. Echter had ik de zwarte besteld en kwamen ze nu met het voorstel om de witte te leveren. Netjes dat ze dit natuurlijk aanbieden. Ik wou zelf alleen gewoon de zwarte en dus gemeld dat ik nog wel zou wachten tot de zwarte voorradig zou zijn.

Uiteindelijk op 29-7-2016 was mijn telefoon verzonden richting Nederland met DHL. 3 dagen later had ik hem binnen! Enigszins verrast waren er ook geen douane kosten bijgekomen. Had dit wel het geval geweest had ibuygou dit betaald ivm de extra verzekering die ik er bij had afgesloten.

[h2]Specificaties die ik belangrijk vond:[/h2]

13 MP OIS camera
Fingerprint sensor
3100mah accu

[h2]Uiterlijk van het toestel:[/h2]
De doos die ik ontvangen heb vanuit ibuygou

Toestel in de doos
Wat me gelijk opviel was dat er al een screenprotector op het toestel zat. Altijd netjes als dit er al op zit. En de eerste paar maanden heeft hij me goed geholpen.

De voorkant.
Persoonlijk vind ik het ene mooi toestel om te zien. Home button + camera + earspeaker

De achterkant. Ik heb hier een normaal plaatje voor gebruikt ivm dat ik op de achterkant van mijn zuk al een bescherming heb geplakt. Zie de volgende afbeelding.

De achterkant met carbon bescherming. Zoals te zien de 13mp camera + uv sensor + hartslag en flitser.

De onderkant. USB-C (3.0) + speaker + koptelefoon.

Rechterzijkant. Aan/uit –knop. Volumeknoppen.

Linkerzijkant. Dual sim tray.

Bovenkant. Alleen een microfoon

Al met al voelt het toestel erg stevig. Ik heb de xiaomi mi5 ook in mijn handen gehad en die voelt plastic aan vergeleken met dit toestel. Hij is dus ook wat zwaarder, maar dat vind ik juist prettig want dan heb je ook echt iets in je handen.

[h2]Installatie.[/h2]

Het eerste wat me opviel was het mooie super amoled scherm. Hiervoor had ik een moto x 2014 met ook een amoled scherm. Maar het blijven de mooiste schermen.

Toen het toestel opgestart was stond ik even raar te kijken. Ik kon de taal van het toestel gaan kiezen. Hier stond Nederlands bij. Nu weet ik dat het toestel alleen engels en chinees als keuze hoort te hebben. Maar ik dacht bij mezelf het zal wel, ik ga gewoon kijken of het bevalt.

Verder heeft dit toestel icloud sync. Zelf gebruik ik deze optie niet, maar dat hij er in zit is wel grappig.

De verdere installatie was niet bijzonder.

[h2]De software.[/h2]

Na een tijdje gebruik kwam ik er achter dat ik een aantal dingen miste die wel in de orginele rom zaten. Ik kon mijn toestel niet updaten. Tevens kon ik de uv sensor niet gebruiken. En ook de functie om je vingerafdruk te gebruiken om apps te locken werkte niet.

Na 1 maandje gebruik heb ik besloten om de originele rom er op te zetten. Dit vooral zodat ik het toestel gewoon kon updaten.

Met deze handleiding heb ik de orginele rom geflashed:

Daarna ben ik dus de orginele rom gaan gebruiken. Ik kon nu inderdaad alleen nog maar kiezen tussen engels of chinees. Tevens werkte nu alles en kon ik hem netjes updaten. Let wel op dat bij sommige updates het nodig is dat je een vpn opzet naar china en dat je dan pas de update te zien krijgt/ kan uitvoeren.

De foto’s en video zijn gemaakt met mijn zuk op android 7.0

Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, dus hieronder een kort filmpje van de bijzondere dingen van dit toestel + de opstart.
Opstarten:

Gebruik:

Het is echt een bijzonder fijn toestel om mee te werken. Erg snel. Weinig bloatware, en wat er wel op zit kan je verwijderen. Echter zoals bij veel chinese toestellen wordt hij standaard niet geleverd met de play store. Het mooie is alleen dat je in de store die er bij geleverd zit gewoon de play store kan downloaden.

Hier een aantal plaatjes van de interface:
Instellingen menu

U Health.

Hartslag meter + zuurstof.

UV Meter

Tijdens het schrijven van deze review de nieuwste versie.

Mogelijkheden qua fingerprint.

De u touch knop.

De instelmogelijkheden voor de u-touch knop.

[h2]Camera[/h2]

De camera is vergeleken met de sony dsc-hx50. Ik ben geen fotograaf maar heb mijn best gedaan :)

Links altijd de Zuk rechts de Sony

Donkere ruimte zonder flits:

Donkere ruimte met flits:

Persoonlijk vind ik dit 1 van de mindere dingen het toestel. Vergeleken met een s7 is deze camera van mindere kwaliteit.

De videokwaliteit is wel netjes. Een leuk extratje is ook dat hij kan filmen in max 960fps.

In de toekomst zal ik nog een video uploaden.

[h2]Benchmarks:[/h2]

Ik vind dit zelf niet zo interessant, maar voor de mensen die dat we vinden

Antutu:

Pc mark work 2.0 performance:

Androbench:

[h2]Accuduur:[/h2]

De accu houdt het makkelijk een dag uit. Als ik een hele lange dag heb met wat spelletjes doen + veel internetten + hele dag wifi enz dan haal ik het tot 's avonds een uur of 12. Zeker vergeleken met mijn vorige toestelen is dit erg lang. De nexus en moto waren dan al rond 18:00 leeg geweest.

Ik heb nog niet geprobeerd om er 2 dagen mee te doen, maar dat zal hij denk ik niet halen met mijn gebruik. Iemand die zijn toestel niet al te vaak zou gebruiken haalt 2 dagen wel vermoed ik.

[h2]Conclusie[/h2]

Na een lg nexus 5 en een moto x 2014 is dit toestel een hele verbetering. De accuduur is geweldig, een volle dag zonder er bij na te denken of hij het einde van de dag haalt wanneer je wat vaker op je toestel zit. De U-Touch knop werkt handig. De fingerprint werkt snel en goed. Het AMOLED scherm is prachtig.
1 van de weinige minpunten voor mij is de trilmotor, die gaat behoorlijk zacht.

Mocht je een goed toestel willen overweeg dan zeker een Zuk te nemen. Mijn Zuk z2 pro bevalt in ieder geval erg goed!

In de toekomst ga ik deze review nog wat aanpassen en dingen toevoegen. Maar voor nu hoop ik dat jullie er al iets aan hebben.

Heb jij ook een ZUK Z2 Pro 6GB ram 128GB rom Wit?

Goede Review!

Ik heb ook net mijn ZUK Z2 Pro (wit - 4GB 64GB) binnen en deze bevalt me super! :D

En van de eerste zaken die ik gedaan heb is de internationale rom eruit gegooid en de chinese Rom geflashed. Nu ook gewoon updates OTA!

Van de trilmotor heb ik niet zo'n last en inderdaad 'prachtig' scherm!

Volgende is Rooten en klaarmaken voor Google Daydream. Snap niet waarom dit toestel het niet 'out-of-the-box' kan. Alle sensors en requerements zitten erin... Iemand een idee?

Dit toestel is een aanrader.

Veel groetjes,
MeJebus.
Misschien om dezelfde reden dat de Play Store er niet op staat, geen Google licenties om de kosten te drukken?
Wat dat flashen goed te doen? Bij Xiaomi vind ik dat namelijk een redelijk ondoorzichtig gedoe.
Het viel mij erg mee. Ben even de naam kwijt maar je moest een programma donwloaden en de rom. De rest doet hij eigenlijk zelf.
Ik heb zelf een Moto X 2014 en ben al wat aan't rondkijken voor een smart (China)phone. Toevallig kwam ik ook op deze uit :p
Spreekt me enorm aan, en na jouw review zeker. Ik ga het nog eens nakijken, maar dit lijkt me een top kandidaat bij deze! :D
Goed om te horen! Ik had hiervoor dus ook de moto x 2014. Vond ik al een fijn toestel, maar de accu was wel erg slecht. Zeker vergeleken met mijn zuk. Als je hem haalt laat even weten wat je er van vind!
Bedankt :p Accu is inderdaad nadeel, maar mijn toestel is net terug uit RMA (nieuwe accu) waardoor ik twijfel. Ik zie dat hij al in april werd voorgesteld. Ik denk dat ik voorlopig ga wachten en zien of er een Z3 pro komt in april :p
Bedankt voor je reactie, top review! :)
Als ik nu zou moeten kiezen tussen dit toestel en bijvoorbeeld de Xiaomi mi 5 (S) (pro), de Xiaomi redmi note 3/4 of de Le eco Lemax 2, wat zouden jullie dan aanraden. Ik wil wel overal in Nederland bereik hebben. :)

[Reactie gewijzigd door DeSchepper1408 op 16 maart 2017 21:32]

De Mi5 valt dan per definitie af, deze heeft geen volledige benelux 4G dekking. Er bestaat tegenwoordig een redmi 4 note global die wel volledige 4g dekking heeft. Dat zal de goedkoopste optie zijn. De beste zal denk ik de zuk z2 pro zijn..
Bedankt! Maar ik ben een detail vergeten en dat is dat ik een 3G abonnement heb. Is de Mi5 dan een betere optie dan de Zuk Z2 pro?
Qua prijs op dit moment wel denk ik. Maar persoonlijk qua feeling niet. Ik heb ze dus beide in mijn handen gehad en de zuk voelt wel een stuk degelijker aan.

En dat je op dit moment alleen 3g gebruikt betekent dat niet voor in de toekomst toch?
Zoekend naar een ander toestel kwam ik o.a. bij deze telefoon en (dus ook) bij deze review uit. Enerzijds ben ik erg enthousiast vanwege het goede value-for-money gehalte van de Zuk 2 Pro, maar het gedoe met rooten en flashen van een telefoon -alleen maar om het ding fatsoenlijk te laten werken- staat me anno 2017 wel tegen. Vijf jaar geleden was dat in de Android wereld misschien nog wel acceptabel, maar anno nu moet zo'n telefoon het m.i. out of the box gewoon doen.

Wat ik in het verlengde daarvan ook jammer vind is dat het de community klaarblijkelijk ook nogal moeite kost om een stabiele (internationale) custom rom te ontwikkelen. Tekenend is ook dat het ervaringen-topic voor de Zuk 2 Pro op GoT al weer een tijdje een zachte dood lijkt te sterven. En dat terwijl deze telefoon effectief pas driekwart jaar verkrijgbaar is.

Toch ben ik content met de review die je geschreven hebt. Het geeft wel een goed inzicht in waarom de meeste gebruikers zo enthousiast zijn over deze telefoon. Wie weet laat ik me in de komende tijd toch nog over de streep trekken.
En, wat heb je gekozen uiteindelijk?
-oeps- dubbel

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 15 mei 2017 13:04]

En, wat heb je gekozen uiteindelijk?
Ha, sinds drie weken gebruik ik een Honor 8. Ik heb de 4 Gb/ 64 Gb 'Global' versie uit China laten overkomen, die recent via Gearbest in een flash sale voor 319 euro werd aangeboden.

Erg goed over te spreken, overigens.
[...]

Erg goed over te spreken, overigens.
Ah da's wel een erg goede prijs voor zo'n toestel. Ik twijfelde even, ga toch voor de UMI Z denk ik, is voor mijn vrouw wel voldoende. Bedankt voor je snelle reactie!
Als tevreden Mi 5s gebruiker kwam ik de ZUK Z2 pro tegen op banggood voor 235 (de 6 / 128) Deze gekocht, mede ook vanwege de Moto X 2014 die ik heb gehad.

Nu hopen dat de camerakwaliteit mee valt. Daarna kijken welke telefoon ik ga verkopen. Of dat m'n vriendin er een krijgt een haar Nexus 5x te koop komt :D

Wbt de opmerking over rooten. Dat doe ik altijd een alleen om de reden een custom hosts file te plaatsen. Ik schrik me altijd tot bij webbrowsen op een non rooted android device.
Dat is zeker een mooie prijs. Hij is nu natuurlijk al wel meer dan een jaar uit maar dat is hij meer dan waard!

Persoonlijk ben ik nog steeds erg blij met het toestel. Dus veel plezier er mee!
Bedankt voor je mooie review.
Zit op het punt om een Zuk 2 pro te bestellen maar twijfel nog.
Heb een paar vraagjes:
- De meest brandende vraag is natuurlijk: bevalt hij nog?

- De accu duur is goed zeg je, maar hoeveel SOT krijg jij er uit? En wat belangrijk is: hoe hoog staat je helderheid van je scherm doorgaans?

- Is er een reden waarom je een rom kreeg met nederlands maar die vervolgens niet helemaal naar behoren werkte? Want gelijk out of the box al gaan klooien is voor mij wat hoogdrempelig.

- heeft Zuk een theming/skin engine? Bij Amoled hoort gewoon een mooi zwart thema ;)

- Hoe is de krasgevoeligheid na een paar maandjes gebruik?
1. Absoluut. Zijn alleen wel een aantal puntjes die me opgevallen zijn.
Updaten moet via een chinese vpn. Anders komt de update niet te voorschijn.
Ik had een tijdje random reboots. Na een update is dit zo goed als niet meer voorgekomen.

2.SOT? Maar ik haal er makkelijk een dag mee. Ik gebruik hem redelijk intensief. Mijn helderheid staat op automatisch.

3. Is als ware een store rom. Heeft de desbetrefende winkel er op gezet. Dit is dus niet de officiele software.

4.in eerste in stantie had ik een zwart thema aangezet. Maar na een update was deze weg.

5. Krasgevoeligheid heb ik geen antwoord op. Zit van het begin al een screenprotector op. Wel opvallend is dat de zwarte laklaag van de rand van het toestel op sommige plekjes er een beetje af is.
Hij doet op het moment 230,00 met kortingcoupon leek me geen verkeerde prijs.
Wat het loslaten van de zwarte verf betreft wordt het me makkelijk gemaakt. Hij is er alleen nog in het wit en die heeft geen verf op de zijkant :)
Maar geen theme/skin engine dus? Hoogst ongebruikelijk voor China roms en best jammer.
Zit je trouwens op N of nog steeds MM?

Oh. En heb je nog tips om de extra taxes te vermijden?
Bij eglobalcentral betaal je ze niet. Bij Banggood wanneer je van priority direct mail gebruik maakt ook niet. Er zijn nog meer aanbieders die bijvoorbeeld gebruik maken van logistieke centra in Europa, kwestie van even zoeken.
Weet ik maar dan zijn de prijzen vaak hoger zoals bij EU warehouses. Of je betaalt dan een soort van "verzekering" zoals bij banggood via PDM.

eglobalcentral is niet erg helder als het gaat om wie taxes betaalt. Ik heb wel eens gezocht maar ik heb niets kunnen vinden. Dus als je bij een steekproef er uit gepikt wordt (wat mij 4 van de 5x al is gebeurt) dan loop je het risico om 25% bij te betalen als alles misgaat. Er zijn trouwens wel horror scenarios bekend van eglobalcentral van mensen die maanden wachten en ze uiteindelijk via paypal hun geld moeten zien terug te krijgen omdat er niet geleverd is.

Ik weet wel dat mensen altijd roepen dat ze nooit betalen en bij de meesten zal het ook best goed gaan met de levering, maar het kan ook anders lopen. De enige manier is een soort verzekering af te sluiten zoals bij banggood en de extra kosten voor lief te nemen.
PDM bij Banggood voor deze telefoon is een euro of 13, prima lijkt me als je daar mee het risico afkoopt. Met eglobalcentral heb ik louter goede ervaringen. Nikon Camera's en lenzen, BT headphone, alles keurig in een week geleverd zonder meerkosten. Voordeel van beide bovenstaande bedrijven en methoden is dat het spul er ook sneller is, een weekje over het algemeen.

Vanuit China duurt het toch minimaal 3 weken, meestal meer. En als je het 'geluk' hebt er door de douane uitgevist te worden dan duurt het door de administratieve rompslomp zo maar weer een week langer. Dan betaal ik wel 13 euro extra :-)
Mijn voorkeur gaat ook uit naar PDM of zoals andere site het gewoon "verzekeren" noemen tegen extra kosten. PDM is trouwens afhankelijk van de prijs van het device.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 1 september 2017 07:38]

Skin zit er nog wel op, echter geen zwart meer dus:(.
Ik zit nog op android 7.0

Naar mijm weten is de enige goede manier voor taxes is om een verzekering er bij te nemen bij de webshop waar je het bestelt.