Sony KD-55AG9 Zwart

€ 1.623,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55AG9 Zwart Review

Pompstok 14 juli 2019, 1.109 views Product gekocht

Sony KD-55AG9 Zwart

Een tv met een mooi design, goed geluid en een nagenoeg perfect beeld. Matig besturingssysteem (Android tv 8.0). Onder de streep geen tv waar je spijt van gaat krijgen.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit hardware
  • Perfecte beeldkwaliteit
  • Goed geluid
  • Strak, mooi design
  • Mooie remote

Minpunten

• Hoge prijs
  • Android tv met zijn gebreken

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Design:

Ik heb de Sony AG9 nu 3 dagen in gebruik. Gelijk na het monteren en plaatsen van de tv was ik weg van het design! Minimale bezels en een strakke voet. Ik zou een tv als deze altijd aan de wand bevestigen, maar de voet is zeker niet lelijk!

Beeldkwaliteit:
In 1 woord geweldig! Het 4k HDR OLED scherm behoort tot de mooiste van dit moment. Zwart is echt zwart doordat de pixels zelf licht geven en er dus geen backlight aanwezig is. Er zijn mensen die zeggen dat een OLED tv minder geschikt is in een verlichte kamer dan een LCD, maar voor de meeste mensen zal dit echt geen probleem zijn. Het is waar dat OLED minder fel is dan een LCD, wat waarneembaar is bij het bekijken van HDR beelden, maar geloof mij, dat gaat veel mensen niet opvallen. Het beeld is vrijwel perfect! Inbranden kan een probleem zijn bij OLED tv's, maar ook hier geldt dat de meeste mensen daar geen last van zullen krijgen bij normaal gebruik. Sony helpt een extra handje om dit te voorkomen door hun pixelshift techniek. Dat betekent dat de pixels van statische delen van het scherm op subtiele wijze wat verschuiven waardoor inbranden minder snel zal voorkomen, kort gezegd. Een aanrader is om een demo filmpje te bekijken (eventueel op youtube) in 4k HDR, op die wijze zul je goed kunnen zien waar deze tv toe in staat is.

Geluid:

Het Acoustic Surface geluidssysteem waar Sony gebruik van maakt klinkt prima. Het is geen volwaardige vervanger van een extern surround systeem of een soundbar, maar voor de meeste mensen produceert deze tv een kwalitatief voldoende geluid. Door de dubbele drivers en woofers welke het scherm laten trillen komt het geluid recht op je af, wat de kijkervaring ten goede komt. Dat trillen is niet optisch waarneembaar. De hoge- en midden tonen zijn goed, de lage tonen zijn redelijk. Ik zou deze tv zonder soundbar prima kunnen gebruiken.

Besturingssysteem:

Sony maakt gebruik van de nieuwste versie van Android tv, versie 8 Oreo. Hoewel het een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van de vorige versie is bijvoorbeeld WebOS van LG nog steeds gebruiksvriendelijker wat mij betreft. De afstandsbediening van de AG9 ziet er strak uit, is mooi afgewerkt en functioneel met o.a. een Netflix knop, maar kan zich nog niet meten met de Magic Remote van LG. Daarnaast is Android wellicht een privacy zorg voor mensen, zie bijvoorbeeld: nieuws: Mensen die meeluisteren met Google Assistent kunnen Nederlanders iden... Het is me opgevallen dat de spraakassistent van Google soms ongevraagd begint te luisteren tijdens een film, wellicht omdat er dan iets gezegd wordt dat op "Oke Google" lijkt, al kan ik daar zelf niets van maken. Heel irritant aangezien je dan tijdens het tv kijken een pop-up krijgt, om nog maar niet te spreken over wat Google op dat moment registreerd. Na enkele seconden stopt de spraakassistent weer met luisteren en verdwijnt de pop-up. Ik ervaar ook problemen met mijn Wifi verbinding. De tv maakt dan wel verbinding met mijn netwerk, maar zonder internet toegang. Dit resulteerde in het onbruikbaar maken van het smart gedeelte (Netflix, Youtube en andere apps). Ik dacht eerst dat het aan mijn router lag, dus heb ik deze een reset gegeven. Het probleem bleef echter bestaan. Vervolgens heb ik op andere apparaten gecontroleerd (Ipad, Galaxy S9+, laptop) of die wel toegang tot internet hadden en dit bleek wel het geval. Ik heb vervolgens de tv uit gezet en opnieuw aan, zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik de tv van het stroom moeten halen om het probleem op te lossen.

Onder de streep vind ik de Sony KD-55AG9 vrij prijzig (€3000 bij introductie, op het moment van schrijven €2400 voor het 55" model). Voor zoveel geld zou je niet geconfronteerd moeten worden met zaken die beter kunnen, alles zou perfect moeten werken vind ik, voor zover redelijkerwijs mogelijk.
Ik kan deze tv aanraden, de beeldkwaliteit is super, het geluid goed en het OS werkt redelijk. Wel denk ik dat er voor ongeveer dezelfde prijs (of minder) goede alternatieven op de markt zijn. Ik ben gewoon niet echt een fan van Android (ondanks zijn ongebouwde Chromecast) tv aangezien het overduidelijk gebreken vertoont.

Heb jij ook een Sony KD-55AG9 Zwart?

Doet de Wifi het nu goed?
En Android TV is inmiddels ge-update naar 9.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.