Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Specificaties 42,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart Review

EMPTestpanel 26 augustus 2018, laatste update op 8 oktober 2018, 2.113 views Testpanel

Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart

Een sterke 43" 4K game-monitor met HDR1000, snelle reactietijd en zeer lage inputlag. Misschien wel de beste in zijn soort. Ideaal voor mensen met maar 1 console. Gebruikers die meerdere consoles hebben, er TV/films op willen kijken, of hem op de PC willen aansluiten zullen wel enkele concessies moeten doen.

Pluspunten

• Zeer lage inputlag
  • Ruimtelijk geluid
  • Mooie kleuren (HDR 1000)
  • Kan erg fel
  • USB poorten geven genoeg stroom voor ChromeCast
  • Kan plat tegen muur bevestigd worden

Minpunten

• Maar 1 HDMI en 1 DP aansluiting
  • Geen TV tuner
  • Backlight te zien in donkere scenes
  • AmbiGlow alleen onder, en schijnt door behuizing
  • Aansluitingen lastig te bereiken (onder)
  • Fel opstartscherm

Op het eerste gezicht zie je een TV. Echter niets is minder waar, dit is namelijk geen TV, maar een monitor! Philips (of eigenlijk TP Vision) heeft hier een bijzonder specialistisch product neergezet, met niet de minste specificaties.

Als één van de acht reviewers van het Tweakers Testpanel kreeg ik de mogelijkheid om deze monitor twee weken uit te testen.

Deze in april al aangekondigde monitor moet het hebben van uiteraard zijn formaat, Ambiglow, 4K, en DisplayHDR 1000.

In deze review zal ik de monitor aan de tand voelen op meerdere vlakken, in het bijzonder de lage inputlag en gebruik voor consoles.

H2

Featureset

Voordat ik er mee aan de slag mocht, heeft een andere tweaker de monitor ook al getest, dus een unboxing video zal ik niet doen. Wel kan ik vertellen dat de monitor goed en stevig verpakt zit, met de standaard al gemonteerd.
Wat krijg je
Naast de monitor en de documentatie zit in de doos:
  • HDMI-kabel (180 cm)
  • DP-kabel
  • USB-C-kabel
  • USB-A naar USB-C-kabel
  • Netsnoer (180 cm)
  • Afstandsbediening
  • Kalibratierapport (kleur en helderheid uniformiteit)
Specificaties
De volledige lijst met features kun je hier vinden, met als belangrijkste:
Beeld/scherm
Verbruik63W
Aansluitingen1xHDMI, 1xDisplayPort, 2xUSB

H3

Testmethode

Een scherm dient op verschillende wijzen getest te worden. In deze review zul je geen laboratoriumtests vinden, maar praktische tests, zoals ik het scherm zou gebruiken.

Bij het aanmelden voor het Testpanel werd benadrukt dat je wel een console-gamer moet zijn, nou, en dat ben ik zeker! Met 6 consoles en enkele handhelds in huis durf ik wel te zeggen dat ik een console gamer ben...

Maar als je net als ik een NES, SNES, Sega Mega Drive en meer van zulks hebt, dan kom je van een koude kermis thuis. Deze monitor heeft alleen HDMI en DisplayPort. Geen RCA, SCART of kabelingang... Om dus te kunnen console-gamen moet je een moderne console hebben, of een upscaler gebruiken. Gelukkig heb ik ook nog een PS3 staan, en zal ik toelichten hoe ik ook de oudere consoles kan aansluiten.

Tevens zal ik de monitor als PC monitor gebruiken, en vanaf verschillende bronnen film kijken, omdat dat zeker ook interessant kan zijn.

H4

Beeldkwaliteit

Misschien wel het belangrijkste van de monitor is de beeldkwaliteit.
Pixeldefecten
Hier kan ik kort over zijn: geen! Echter heb ik natuurlijk maar één exemplaar gezien, dus misschien goed om te weten dat Philips de volgende voorwaarden hanteert:
Kleurweergave, contrast en helderheid
Het HDR scherm maakt zeker waar wat het beloofd. De kleuren zijn echt prachtig en het contrast is top. Zonder twijfel op die gebieden het beste scherm wat ik in huis heb. Zowel in games, films en computergebruik is dit een zeer, zeer prettig scherm om naar te kijken. Ik heb de instellingen standaard laten staan, maar de helderheid wel een flink stuk teruggeschoefd, omdat hij zeer fel kan, en soms dus ook te fel is.

Hij is echt afgesteld als monitor en er zijn maar weinig instellingen om bijvoorbeeld de kleuren aan te passen. Toch heb ik het niet echt gemist, omdat hij al goed afgesteld staat.

Is er dan niets op aan te merken? Nou, toch wel, dat is dat de backlight door het beeld heen lijkt te schijnen. Dit is vooral zichtbaar wanneer in een letterbox wordt weergegeven, zoals een film of cutscene van een game, of bij scenes met veel zwart. Mijn IPS monitor heeft dit niet.

Het is erg moeilijk om representatieve foto's van een scherm maken, maar hier twee fotos waarop het effect zichtbaar is:
Dit zijn beide foto's waarbij de lampen in de woonkamer aan staan, dus bij minder omgevingslicht zie je het nog wat duidelijker. Zo sterk als op de tweede foto is het in het echt niet, maar ik wilde het toch delen. Ben je gevoelig voor backlight bleeding, houd hier dan rekening mee als je deze monitor overweegt.

Is het een dealbreaker? Voor mij niet zo. Je ziet het als je er op let, of dus bij letterbox/zwarte scenes, maar voor een monitor van deze prijs had ik dat echter beter verwacht. Dat is overigens het enige minpuntje wat ik op dit doorgaans prachtige scherm heb aan te merken.
Ghosting en inputlag
Ghosting is echt iets van de eerste generaties LCD's volgens mij. Het echte uitvegen van snelle beelden heb ik al jaren niet meer bij LCD's gezien (uitgezonderd misschien in het budget-segment, maar daar heb ik weinig ervaring mee).

Om inputlag goed te meten heb je eigenlijk professionele apparatuur nodig. Omdat ik toch een goede indruk wil geven over wat dit scherm in huis heeft, heb ik het scherm op de PC aangesloten en vergeleken met deze twee andere monitoren:De methode die ik hanteer is door de Philips monitor met samen een andere monitor aan te sluiten op de PC, en het scherm te dupliceren. Vervolgens laat ik een stopwatch lopen en neem ik een foto. Het verschil in tijd tussen de twee monitoren is het verschil in tijd dat de monitor er over doet om het beeldsignaal te verwerken en daadwerkelijk te laten zien. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Van elke combinatie heb ik tien metingen gedaan en daar het gemiddelde van genomen. Tevens heb ik een filmpje gemaakt van de tellers, met een iPhone SE met slo-mo, wat met 240 fps opneemt. Deze heb ik op de de computer (met MediaPlayer Classic-HC) frame-voor-frame af gelezen, wat de resultaten bevestigde.

Lag test resultaat
De Philips 436M6VBPAB is gemiddeld 11,0 ms sneller dan de Dell U2311H IPS
De Philips 436M6VBPAB is gemiddeld 14,6 ms langzamer dan de LG F700P CRT

Er zitten natuurlijk meerdere factoren aan de meting en dit is alleen representatief voor mijn specifieke opstelling.

In een test van PCMonitors.info is deze monitor getest met de tool SMMT 2.0 en een gevoelige camera. Hiermee kwamen ze met een test op zowel via HDMI als DP, met AMD en NVidia videokaarten op een inputlag van 6.09 ms, wat ongeveer 1/3e frame is (bij 60 fps).

Over de accuraatheid van deze tests kunnen we nog lang praten, maar ik denk dat er maar één conclusie mogelijk is: deze monitor is retesnel!

H5

Bouwkwaliteit en afwerking

Philips heeft het piekfijn in orde wat bouwkwaliteit betreft. Hij staat als een huis. Qua verstelmogelijkheden kan hij niet zo veel: 5 graden voorover tot 10 graden achterover. In elke stand staat hij stevig.

Wanneer ik de monitor oppak, dan voelt het allemaal erg solide aan. Nergens deukt de monitor in of geeft hij mee.
Vormgeving
Of je de monitor mooi vind is persoonlijk natuurlijk. Het is zwart plastic met een antraciet grijze, ijzeren voet. Simpel en functioneel, met een witte LED.

Ergonomische verdient het echter niet de hoofdprijs. Alle aansluitingen zitten aan de onderkant waardoor het is erg lastig is om de kabel in te steken. Bij het wisselen heb ik meer dan eens de camera van de telefoon gebruikt om zicht te hebben. Als de de aansluitingen aan de zijkant hadden gemaakt was dit vele malen makkelijker geweest.

Wel zijn alle aansluiten naar beneden gericht en niet naar de 'muur' toe, waardoor je deze monitor plat tegen de muur kan bevestigen. Er zijn gaten voor een standaard VESA 200x200 bevestiging aanwezig, dus dat zit wel goed.

H6

Met een adviesprijs van € 799,- en de goedkoopste prijs in de pricewatch op het moment van schrijven van € 749,- is het geen goedkope monitor. Een 4K monitor van dit formaat begint bij ongeveer € 500,- maar dan heb je nog geen HDR en lage input lag. € 749,- is niet weinig geld, maar gezien wat je ervoor terug krijg, het zeker waard.

H7

Gebruik

Hier begint de schoen een beetje te wringen. De monitor is bedoeld voor (hardcode) console-gamers. Met maar 1 HDMI aansluiting kun je dus ook maar 1 console aansluiten. Ik zou dit scherm vanwege zijn formaat in de woonkamer zetten en er ook TV op willen kijken. Als ik dit scherm op in de game-room zet, dan wil ik er meerdere consoles op kunnen aansluiten. Al met al is het een bijzondere keuze van Philips om maar 1 hdmi aansluiting te leveren. Naast HDMI en DP zitten er nog USB aansluitingen op, die genoeg stroom leveren om de ChromeCast te voeden. Dat scheelt dus wel weer een extra adapter.

Misschien dat hij het beter als computerscherm doet?
Op de computer
Aansluiten gaat met de keuze uit HDMI en DP prima. Let er wel op dat om 4K 60 fps aan te sturen, dat je DisplayPort versie 1.2 or HDMI versie 2.0 nodig hebt.

In de praktijk is het een heerlijk scherm om op te werken. Bijna onpraktisch groot, maar dat zou ook een kwestie van wennen kunnen zijn. Op mijn werk gebruik ik twee 24" 1920x1200 schermen en die vul ik ook al aardig.

Wat minder prettig is aan het gebruik als monitor, is dat bij opstarten, het scherm een wit Philips logo op blauwe achtergrond toont op maximale helderheid. Dit is zeker indrukwekkend, maar doet in een donkere woonkamer op 4 meter afstand al pijn aan je ogen, laat staan als je er een metertje voor zit.

Verder is het scherm rustig en doet het wat je van een computerscherm verwacht.
Films kijken
Ik heb geen media die van HDR gebruik maken, maar met een Raspberri Pi met Kodi, en een ChromeCast werkt het problemloos en ziet het beeld er prachtig uit.

HDMI-CEC werkt echter niet, dus je kunt de afstandsbediening niet gebruiken om Kodi te besturen.
Console gamen
Moderne consoles die verbinding maken via HDMI werken direct en dat is erg prettig. Er valt weinig op aan te merken en ook dit ziet er prachtig uit.

Retro gamen!
Om oudere consoles aan te sluiten op de Philips monitor zul je wat meer moeten doen vanwege het ontbreken van de benodigde aansluitingen. De meest gebruikte oplossing is een upscaler er tussen zetten, die het analoge signaal van je console omzet naar HDMI. De bekendste upscaler is waarschijnlijk de Framemeister. Voor zo'n € 300,- heb je een van de beste upscalers in huis om je console-ervaring ook op het platte scherm te aanschouwen. Ben je echter niet van plan om zoveel geld uit te geven, dan kun je net als ik doen en voor €15,- een merkloze AV2HDMI converter kopen.

Die upscaler zelf introduceert ook weer lag, welke bovenop de lag van je monitor komt. Erg logisch is het dus ook niet om een zoiets aan te sluiten op een ultra-low-lag monitor, maar als je naast je hardcore nieuwe-console hobby af en toe de nostalgie nog even wilt beleven, werkt het wel. Om een indruk te geven staat hier een kort filmpje van Mega Man 2 op een originele NES spelcomputer, opgenomen met een iPhone SE met slo-mo (240 fps). Het RF signaal gaat naar een Sony Trinitron KV-21X5D CRT TV en de RCA output gaat via de Mini AV2HDMI upscaler naar de Philips monitor. Hierop is door de slow motion goed te zien wat het verschil is tussen de CRT en de AV2HDMI/Philips combo.

De aspect ratio is gelukkig wel in te stellen op het scherm en er zit een modus in om een kleiner beeldscherm te emuleren. Wat daar precies het nut van is weet ik niet, maar zo ziet de instelling 17" 5:4 scherm er uit:

Ondanks dat deze monitor gericht is op moderne consoles, is het dus ook erg geschikt voor oudere systemen, ondanks het ontbreken van de aansluitingen daarvoor.
Bediening
Er valt niet zo heel veel te bedienen op deze monitor. Er zit achter op de TV een joystick-knop voor de basisbediening en er is een simpele afstandsbediening meegeleverd. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FTXOS1esgQaAkQ.jpeg
Foto geleend van onze buren bij HWI!

De menu's zijn vrij simpel en omdat er maar weinig opties zijn, is alles snel te vinden.

Opvallend was het wel dat het lang duurt om het volume (of enige andere instelling) te wijzigen. Hij reageert wel meteen, maar om van 0% volume naar 100% te gaan kost het maar liefst 45 seconden! Even snel de monitor wat zachter zetten zit er dus niet bij. Klein ongemak, misschien dat Philips dit nog met een firmware update zou kunnen verbeteren.
Ambiglow
Op de doos (zie bovenaan de review) staat als eerste feature 'ambiglow' genoemd, met een rondje van stralen er omheen. Er waren al Ambilight en Ambilix, nu is er dus ook Ambiglow. Wikipedia kent het nog niet, maar op de foto lijkt het licht uit de hele achterkant van het scherm te komen. Het hint op mooie kleurtjes op de muur achter het scherm, en laat nou net zowel mijn tv-meubel als muur wit zijn.

Helaas... Ambiglow schijnt alleen aan de onderkant! Het voegt wel wat toe, maar voor de volledige beleving had ik toch echt licht rondom verwacht. Verder zie je, als je op gelijke hoogte met het scherm ziet, de leds links door de behuizing heen schijnen. Niet zo netjes van Philips.
(excuses voor de slechte foto)

Ambiglow voegt zeker wat toe, maar het had nog mooier geweest als het licht ook rondom geschenen had. Voor mij persoonlijk had deze variant van Ambilight niet gehoeven, al is het waarschijnlijk wel goedkoper.

H8

Geluid

Het geluid is een apart hoofdstuk waard. Ik heb een 2.1 set staan, waar ik voor de TV best tevreden over ben. Philips heeft mij echter verbaasd met hoe ruimtelijk het geluid van de monitor is. Als ik niet beter wist, zou ik zweren dat er losse speakers een eindje links en rechts van de monitor staan. Ook kan hij ruimschoots hard genoeg en overstuurt hij niet.

Helaas is dit mooie geluid wel zonder enige bas. Alle lage tonen zijn weg en hierdoor klinken explosies, maar ook muziek een beetje, tja, plastic. Het blijft natuurlijk lastig, mooi geluid uit zo'n plat apparaat krijgen, maar ondanks het mooie ruimtelijke beeld, zou ik vanwege de afwezige lage tonen een externe set voor het geluid pakken.

Mocht je die niet hebben, of geen extra speakers in je kamer willen hebben, heb je aan deze TV geen slechte qua geluid.

Is het wat? Ja!
Is het wat voor iedereen? Nee!

Deze monitor maakt zijn beloftes zeker waar. Het is een groot 4K beeld met DisplayHDR 1000 en een lage inputlag. Hij is stevig gebouwd en heeft een ruimtelijk geluid.

Door de beperkte hoeveelheid aansluitingen is hij niet zo veelzijdig en is deze monitor met name geschikt voor een hele specifieke doelgroep, maar als je die doelgroep bent, is dit wel het neusje van de zalm.

Heb jij ook een Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart?

Zeer goede en uitgebreide review, complimenten!
euh.. welke doelgroep moet je zijn?
De monitor is perfect voor hardcore gamers die een lage inputlag willen met hoge beeldkwaliteit en maar 1 console er op willen aansluiten.

Wil je meerdere consoles aansluiten, TV kijken of hem als PC monitor gebruiken, dan zul je concessies moeten doen.
Of je gebruikt een opstelling waarbij je bijvoorbeeld een receiver hebt, met 3 (of meer) HDMI in, deze stuurt je audio set aan en heeft een HDMI out naar de monitor/TV toe. hierbij heb je aan een scherm met een enkele HDMI in genoeg.
Veel AVR's (Audio/Video Receivers) voegen echter weer lag toe. Yamaha AVR's bijvoobeeld voegen typisch zo'n 16ms toe, waarmee je de lage inputlag van dit scherm weer teniet doet. Er zijn wel specifieke AVR's met geen (of zeer lage) inputlag, maar het beperkt de doelgroep van dit scherm dus weer tot mensen die hier specifiek op gelet hebben bij het aanschaffen van hun AVR.

Maar heb je een AVR met lage inputlag, dan is dat zeker een goede oplossing voor dit probleem.
Ik wil dit scherm als tv in de woonkamer gebruiken. Ik hoef sowieso geen tuner en heb een extreem uitgebreide review online gevonden waaruit blijkt dat er geen beter scherm <49" bestaat.

Het scherm zal worden aangesloten op de nieuwe Yamaha RX-S602. Daarop zullen alle devices worden aangesloten (Chromecast, Vero4K, PlayStation). Ik ga dus maar 1 input op de tv gebruiken. Ik ben totaal geen die hard gamer dus maak me niet druk om de extra lag die de Yamaha toevoegt.

Waar ik me wel zorgen over maak:
Kijkhoeken. Als recht voor 90 graden is, zie je nog perfect beeld op 135 graden? Vanaf welke hoek gaat het mis?

Reflectie: hoe erg is dat werkelijk? Zit je echt voor een spiegel?

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 2 november 2018 19:19]

Doen, ga je veel plezier van beleven.

Reflecties zijn mij echt niet opgevallen. Momenteel gebruik ik het scherm in een kamer waar zonlicht binnen kan komen van de zijkant. Nooit behoefte gehad om de gordijnen dicht te doen. En dan kom ik van een Dell IPS scherm af, wat extreem goede ontspiegeling heeft. Deze Philips is niet mat, maar zeker geen spiegel.

De kijkhoek zal ik binnenkort even bekijken.

[Reactie gewijzigd door EMP op 3 november 2018 11:39]

Een andere reviewer laat duidelijk zien dat de kleurweergave heel slecht is ten op zichte van een oudere Sony tv. Als ik uit zijn foto's moet kiezen ga ik telkens liever voor de oude Sony tv..
Ik zal de monitor kopen en uittesten. Kan altijd terugbrengen.
Een monitor met tvtuner noem je een tv. Belachelijk dat je dat als minpunt noemt.