Panasonic DP-UB824 Review

masterjorie 14 augustus 2018, laatste update op 27 augustus 2018, 5.520 views Product gekregen

Panasonic DP-UB824

De UB824 is een goede keus voor de liefhebber van beeld- en geluidskwaliteit. Onderscheidend in HDR ondersteuning na de update voor Dolby Vision, maar de software oogt verder enigszins verouderd. De beeldverwerking en audio mogelijkheden compenseren dit echter ruimschoots.

Pluspunten

• Schitterend beeld en geluid
  • Upscaling naar 4K (HDR)
  • Audioaansluitingen
  • HDR optimalisatie

Minpunten

• Software UI
  • Enkele features pas onlangs toegevoegd met een firmware update
  • Hoeveelheid plastic

Geluidskwaliteit Score: 5
Panasonic DP-UB824
*Alle tumbnails zijn in volledige grootte te bekijken door er op te klikken

Review lijn
Over blu-ray werd in 2005 door Bill Gates al gezegd dat dit de laatste generatie schijfjes zou zijn. De afgelopen jaren heeft 4K een flinke opmars gemaakt en is zijn voorspelling niet uitgekomen. Tegenwoordig is het mogelijk om via bijvoorbeeld Netflix series en films in 4K te streamen. Voor de liefhebbers zijn er echter ook de 4K blu-ray schijfjes, welke afgespeeld op een 4K blu-ray speler beelden met aanmerkelijk hoge bitrates kan afspelen.

Afgelopen dagen heb ik meerwaarde hiervan getest door de UHD blu-ray speler van Panasonic, de DP-UB824, uitgebreid aan de tand te voelen. Na de Tweakers & Panasonic game- en filmmarathon hadden ik en vier anderen het geluk om de Panasonic FZW804 te mogen testen . Als beloning voor het testen mochten we de blu-ray speler houden. Mijn ervaringen met de UB824 wilde ik graag delen, dus in deze aardig lange review (gebruik vooral de inhoudsopgave) hoop ik een goed beeld te kunnen geven van deze 4K blu-ray speler.

Als korte introductie heb ik hieronder het officiële introductiefilmpje van Panasonic Europa geplaatst, waarin de belangrijkste features van de UB820 (Modelnaam voor de rest van Europa) worden getoond. Hierin laat Panasonic zien dat ze vooral de nadruk leggen op de beeld- en audio kwaliteit. In mijn review heb ik geprobeerd alle aspecten objectief weer te geven. Vragen en verbeterpunten in de reacties zie ik maar al te graag.

Unboxing en installatie

Review lijn
Voor de tweede keer in korte tijd kwam een koerier vanaf Tweakers een doos bij mij afleveren. Ditmaal makkelijk in mijn eentje te dragen, want de hele doos weegt nog geen 3 kg. Na de bovenkant voorzichtig geopend te hebben, is de volledige inhoud bijna meteen zichtbaar. Alle accessoires zitten rechts in het piepschuim en de handleidingen liggen bovenop de blu-ray speler. Met de blu-ray speler stevig ingeklemd in het piepschuim en zelfs een extra kartonnetje in het zakje van de handleidingen, is er niks aan te merken op de stevigheid van de verpakking.

Doos Doos open

De accessoires blijken enkel uit een afstandbediening, batterijen en een los netsnoer van 1,60 m te bestaan. Het netsnoer is daarmee te wisselen met een langer exemplaar, mocht deze te kort zijn. Zelf had ik verwacht dat er op z'n minst nog een High Speed HDMI kabel bij zou zitten, maar Panasonic verwacht blijkbaar dat men deze zelf al heeft of er bij aanschaft.

Wel zit er een 'introductiebalkje' stevig op de blu-ray speler geplakt. Leuk voor in de showroom, maar als consument heb ik het liever niet op mijn product en heb ik het er zo snel mogelijk afgehaald. Tenslotte bleek de handleiding alleen een beknopte gebruiksaanwijzing in het Nederlands, Engels, Frans en Italiaans te hebben en was het uitgebreidere gedeelte enkel in het Duits. Meestal lees ik geen handleidingen, maar dit was toch enigszins vreemd.

Inhoud
Eerste gebruik
Met de batterijen in de afstandbediening, het netsnoer en LAN kabel aangesloten en de tv met een HDMI kabel aangesloten op de HDMI video out aansluiting, kan de installatie beginnen. Na bevestigd te hebben dat de blu-ray speler met een 4K tv is aangesloten, wordt verbinding gemaakt met het netwerk en geüpdate naar de laatste software. Deze update naar versie 1.12 voegt ondersteuning van Netflix toe en ook ondersteuning voor HDR10+ als 1.10 nog niet is geïnstalleerd. Hierna is de blu-ray speler klaar voor gebruik.

Installatie

Uiterlijk en aansluitingen

Review lijn
Op het eerste gezicht lijkt de compacte DP-UB824 een glimmende zwarte doos. Het geheel is 43 x 20 x 6 cm en is met 2,2 kg niet heel zwaar. Bij nader bekijken blijkt de bovenkant een subtiel geborsteld patroon te hebben. Daarnaast zit er een klein hoekje in het naar beneden te klappen frontpaneel, waardoor het op afgeschuind glas lijkt. Dit frontpaneel klapt automatisch open vanaf boven wanneer de lade van de schijf open gaat. Dit geeft samen een strakke, redelijk luxe uitstraling.
Uiterlijk Bovenzijde
Op het apparaat zelf zitten maar twee knoppen, een aan/uit en een open/dicht knop. Daarnaast zit achter het doorzichtige venster van het frontpaneel een informatie schermpje. De blu-ray speler voelt als geheel stevig aan, alleen het frontpaneel lijkt een mogelijke zwakke plek bij handmatig openen.

Aansluitingen
Achter het frontpaneel bevindt zich één aansluiting, een USB 2.0 poort voor maximaal 5V, 500mA. Daarnaast zit natuurlijk de lade voor de te plaatsen (UHD) blu-ray, dvd of cd aan de voorkant. Zowel aan de voorkant, als aan de achterkant zijn de aansluitingen duidelijk gelabeld.
Display
Alle andere aansluitingen bevinden zicht op de achterkant, naast de AC aansluiting. Te beginnen met de HDMI audio en HDMI video/audio uitgangen, waarvan de HDMI audio uitgang op een eventuele versterker is aan te sluiten en de andere uitgang op de tv. Daar rechts van is een USB 3.0 aansluiting voor maximaal 5V, 900mA en een ethernet poort te vinden.

Tenslotte zijn er nog een 2.1/7.1-kanaals analoge audio uitgang, helaas niet verguld zoals op de UB900 en een optische Toslink poort om externe audiosystemen op aan te sluiten. Hiermee biedt de DP-UB824 vooral op het gebied van audio een ruime hoeveelheid aansluitingen, waardoor aansluiten van een audiosysteem geen probleem zou moeten zijn.

Aansluitingen

Software

Review lijn
Panasonic geeft aan dat een van de onderscheidende features van de UB824 de [i]4K Video on Demand[i] is. Dit betekent dat er de mogelijkheid op deze blu-ray speler is om 4K video te streamen, bijvoorbeeld voor wie deze mogelijkheden niet al op de tv zelf heeft. Net als met smart tv's is op blu-ray spelers hiermee software belangrijker geworden dan vroeger. Helaas liet Panasonic met de streaming mogelijkheden enkele steken vallen, maar is dit met afgelopen firmware updates opgelost. Netflix werd met update 1.12 toegevoegd, pas nadat de verkoop al gestart was. Amazon Prime Video (update 1.21) en Youtube (update 1.25) werden eind augustus toegevoegd. Volgens de Panasonic website moest nog tot dit najaar gewacht worden, dus Panasonic heeft dit wel aardig snel aangepakt. Zowel de app van Amazon Prime Video, als Youtube werken goed en is weinig op aan te merken. Beiden leken erg op de applicaties van de Panasonic tv (FZW804), die ik eerder getest heb. De enige bijzonderheid vind ik het gebruik van een ABC toetsenbord voor het zoeken, in plaats van een QWERTY toetsenbord.

Home menu

De software is echter meer dan alleen de streaming mogelijkheden. Bij het opstarten van de blu-ray speler krijg je het hoofdmenu te zien, met een overzicht van alle afspeelmogelijkheden en de instellingen. Vanaf hier kan voor video's, muziek en foto's gekozen worden om deze van de geplaatste schijf of USB te bekijken. Echter, bij het plaatsen van een schijf wordt deze al automatisch gestart, net als wanneer je de UB824 opstart met nog een schijf in de blu-ray speler. Daarnaast kan content op het thuisnetwerk worden bekeken en natuurlijk het overzicht van de streamingdiensten. Voor de achtergrond kan wel een andere kleur of foto worden gekozen.

Het uiterlijk van het hoofdmenu is al eenvoudig, maar het uiterlijk van de netwerkdiensten doet mij echt aan een DVD speler van 10 jaar geleden denken. De software zou echt een frisser uiterlijk kunnen gebruiken. Ondanks dat het makkelijk navigeren is binnen de software, had het allemaal wat intuïtiever gekund. Het instellingen menu bevat vele mogelijkheden op het gebied van het HDMI signaal, aanpassingen aan het beeld en aanpassingen en doorgeven van het geluid. Zo kan bijvoorbeeld naast de positie ook de lichtsterkte van ondertitels worden aangepast, wat erg fijn is met HDR materiaal.
Netwerkdienst Top menu
Naast het uiterlijk zijn er nog twee minpuntjes aan de software. Ten eerste zijn er enkele aparte vertalingen, zo is 'parent folder' letterlijk vertaald als Volwassen Folder, wat toch wel aan iets anders doet denken. Daarnaast is de Netflix app nog niet stabiel. Direct de eerste keer liep Netflix al vast en daarna wilde geen enkele film of serie afspelen. Iedere keer begon Netflix met laden tot 20% en liep dan vast. Uiteindelijk bleek de oplossing om niet te verbinden via een ethernetkabel, maar via het draadloze netwerk. Hierna werkte Netflix zonder verdere problemen, ook voor 4K HDR films en series.
Mediaspeler
In het hoofdmenu kan je het gewenste mediatype kiezen: video's, muziek of foto's. De navigatie binnen de mediaspeler werkt daarna eenvoudig met de mapstructuur van de USB waarin de bestanden van het gewenste mediatype worden weergegeven. De mediaspeler ondersteunt de meeste video- en audioformaten, in de specificaties is een complete lijst te vinden. M2TS bestanden werden tot mijn verbazing niet vanaf USB afgespeeld . Verder werden de verschillende bitrates (tot boven 120 Mb/s) en hogere framerates (60 fps) zonder problemen afgespeeld.
Mediaspeler
Wat HDR content betreft is er de ondersteuning voor HDR10, HLG, Dolby Vision en het nieuwe door o.a. Panasonic, Samsung en 20th Century Fox aangekondigde HDR10+. Hiermee is Panasonic één van de weinige die op een blu-ray speler zowel Dolby Vision, als het nieuwe HDR10+ ondersteund. Echter was er net als bij de netwerkdiensten een maar. Ondersteuning voor HDR10+ is met update 1.10 toegevoegd en Dolby Vision werd pas onlangs samen met Amazon Prime Video in firmware update 1.21 toegevoegd. Voor informatie over de firmware updates, zie de Panasonic website.

Bediening

Review lijn
Panasonic levert bij de DP-UB824 een erg eenvoudige infrarood afstandsbediening. Geheel van zwart plastic, met rubberen knoppen en een gewicht van slechts 115 gram ziet de afstandbediening er bepaalt niet luxe uit. Net iets langer dan een pen is de afstandbediening niet groot, maar hierdoor ligt het samen met de inkepingen aan beide kanten wel lekker in de hand.

Voorzijde afstandbediening Achterzijde afstandbediening

Door de eenvoudige indeling en focus op de afspeelknoppen is de afstandbediening gemakkelijk om te gebruiken. Zo zijn er, naast een speciale knop voor Netflix, vier knoppen om een tv mee te bedienen. Hierdoor kan je een film starten met enkel deze afstandsbediening. Wel is de plaatsing van de Netflix knop enigszins ongelukkig. De knop zit zo dicht op de bovenste navigatieknop, dat mijn duim vaak tijdens het navigeren per ongeluk de Netflix knop indrukte. Dan is het erg vervelend als Netflix opstart en je weer helemaal terug moet navigeren naar waar je vandaan kwam.

Beeldverwerking

Review lijn
Panasonic gebruikt de HCX processor geoptimaliseerd voor UHD blu-ray voor al de beeldverwerking, waar HCX staat voor Hollywood Cinema Experience. De UB824 heeft een selectie van beeldinstellingen om de scherpte, helderheid en ruisreductie aan te passen. Daarnaast zijn er ook specifieke High Dynamic Range instellingen.
Beeldinstellingen
Aangezien ik nog een Sanyo PLV-Z3 720p beamer heb, was ik ook benieuwd hoe de UB824 hier mee omgaat. Ik moet zeggen dat de gedownscalede beelden er echt verrassend goed uitzien. Natuurlijk is het niet zo overweldigend als de 4K HDR beelden op de FZW804, maar toch ziet het er zeker niet slecht uit. Mijn verwachting is alleen wel dat niet veel mensen deze blu-ray speler voor deze situatie zullen gebruiken.
HDR
Content met HDR10 wordt al prachtig weergegeven en ook voor HDR10+ is al ondersteuning, maar helaas nog niet echt content te vinden. Voor Dolby Vision is er wel al media te krijgen en nu het onlangs is toegevoegd met de update wilde ik het graag testen. Helaas heb ik geen tv in mijn bezit die Dolby Vision ondersteund, maar naar de beloofde voordelen van dynamische metadata ben ik erg benieuwd. Hiermee zou per scene de Tone Mapping aangepast kunnen worden en daarmee een nog groter kleurenbereik tijdens een film worden weergegeven dan met statische metadata. Wel belang om te vermelden is dat zowel HDR10+, als Dolby Vision, in de software instellingen inschakeld moeten worden, wil je hier gebruik van maken.
HDR-instelling HDR optimalisatie
De mogelijkheden qua HDR instellingen bevatten eigenlijk twee hoofdpunten, het aanpassen van de HDR helderheid en optimalisatie van de HDR aan het gebruikte scherm. Met het eerste kan de algemene helderheid kan worden aangepast aan de omgeving, voor wanneer je in een lichtere kamer zit. De HDR-optimalisatie zou de HDR weergave moeten optimaliseren aan de hand van jouw gebruikte tv/scherm, wat goed lijkt te werken.

Beeldkwaliteit

Dunkirk

Aangezien ik niet de beschikking had tot andere 4K Blu-ray spelers, noch de ervaring met deze spelers, kon ik de beelden enkel vergelijken met de mediaspeler van de voor deze review (en onlangs gereviewde) gebruikte tv, de Panasonic TX-55FZW804. Tijdens het bekijken van de UHD blu-ray met HDR van Dunkirk viel het grote contrast en erg scherpe beelden direct op. Voor zeer indrukwekkende 4K HDR beelden is de film Dunkirk echt een aanrader! Doordat UHD blu-ray's geleverd worden met ook een reguliere blu-ray schijf, kon ik ook de meerwaarde van UHD blu-ray's testen.
Mad Max: Fury Road reguliere blu-ray Mad Max: Fury Road UHD blu-ray
De film Mad Max: Fury Road bevat natuurlijk erg veel beelden van woestijnen. Hier is direct een groot verschil te zien tussen het grotere kleurenbereik van de 4K beelden met HDR en de beelden van de reguliere blu-ray. Daarnaast is het hogere contrast vooral goed zichtbaar in de schaduwen. Aangezien het menselijk oog gevoeliger is voor contrast dan lichtsterkte, is dit naast de fantastische kleuren de grootste meerwaarde van HDR.
San Andreas reguliere blu-ray San Andreas UHD blu-ray
Ondanks het standaard dynamische bereik en lagere resolutie waren de beelden van de reguliere blu-ray met 4K-upscaling nog steeds erg mooi. In een scene van de film San Andreas is het verschil in kleuren iets minder groot, ook al is het landschap wel wat fletser ten opzichte van de UHD blu-ray. Naast het verschil in contrast is in onderstaande afbeeldingen te zien dat bij de reguliere blu-ray (A) minder detail zichtbaar is, dan bij de UHD blu-ray ( B ). Hiermee kan geconcludeerd worden dat UHD blu-ray zeker een meerwaarde heeft, maar dat het verschil vaak klein is. Wel is de algemene beeldkwaliteit met de nette beeldverwerking van de UB820 erg goed.
Detail reguliere blu-ray Detail UHD blu-ray

Geluidskwaliteit

Review lijn
Het aantal mogelijkheden om audio aan te sluiten, zoals de aparte HDMI audio aansluiting en de 7.1 kanaals analoge uitgang gaven het al enigszins weg. De Panasonic DP-UB824 heeft het goed voor elkaar met mogelijkheden voor een uitstekende geluidskwaliteit. Natuurlijk hangt dit samen met het aangesloten geluidssysteem, maar hier zal de UB824 niet de limiterende factor zijn.

Geluidseffecten

Naast de keuzes in aansluitingen is het aantal ondersteunde geluidsformaten zeer groot. Onder andere Dolby True HD, DTS-HD Master Audio, Dolby Atmos, DTS:X en vele muziekformaten worden netjes door de blu-ray speler afgespeeld. Daarnaast zijn er ook nog enkele geluidseffecten, waaronder 6 verschillende "Digital Tube Sound" effecten om nog een klein beetje het geluid te tunen naar eigen smaak.

Energieverbruik

Review lijn
Blu-ray spelers krijgen nog geen energielabel, zoals wel het geval is bij bijvoorbeeld tv's, koelkasten en wasmachines. Toch was ik wel benieuwd naar het energieverbruik en daarom heb ik dit gemeten door te kijken naar het gebruik tijdens het bekijken van een film, het maximale gebruik en het standby gebruik.
Energieverbruik
Waar volgens de specificaties de DP-UB820 bij normaal gebruik 31 W zou verbruiken, meet ik slechts een gebruik van 20 W tijdens het kijken van een 4K HDR Blu-ray. Wel ligt het maximum verbruik met 34 W wat hoger. Het standby verbruik is met een verbruik onder de 1 W helaas niet te meten met mijn verbruiksmeter.

Review lijn
Met de DP-UB824 heeft Panasonic een blu-ray speler voor de liefhebber van kwaliteit op video én audio gebied uitgebracht. Het uiterlijk is strak en voelt degelijk aan, maar de UB824 blinkt vooral uit in de beschikbare audio aansluitingen. Samen met de mogelijke geluidsinstellingen en ondersteunde geluidsformaten zal deze blu-ray speler perfect samenwerken met een goed geluidssysteem.

Aan de software zijn wel enkele nadelen, maar de het grootste deel zou moeten worden verholpen met de updates in dit najaar. Ondersteuning van Dolby Vision, Amazon Prime en Youtube worden tegen die tijd pas toegevoegd. Daarnaast oogt de software verouderd en had ik enkele problemen met de nieuw toegevoegde Netflix applicatie. Gelukkig werkt de bediening verder erg prettig en zijn er vele instellingen mogelijk.

Met de instellingen kan de weergave van de al zeer goede beelden nog verder worden gefinetuned. Zo is de HDR optimalisatie een handige functie om de HDR af te stellen op de tv. De meerwaarde van 4K HDR verschilt per film, maar is altijd in meer of mindere mate aanwezig. Vooral bij Dunkirk waren de beelden en het geluid echt adembenemend. Ook in upscaling van reguliere blu-ray's biedt de UB824 meerwaarde, waardoor beelden er net wat beter uitzien dan bij goedkopere blu-ray spelers.

Met een prijs van meer dan 400 euro is dit geen goedkope 4K blu-ray speler. Voor een paar tientjes meer heb je een Xbox One X, waarmee zowel 4K blu-ray's , als 4K games mee kunnen worden gespeeld. Voor schitterend beeld en uitstekende geluidskwaliteit is de Panasonic DP-UB824 voor de liefhebber zijn geld zeker waard.

Terug naar boven ↑

16/8/2018 Kleine correcties en toevoegingen
16/8/2018 Update naar aanleiding van de firmware updates met toevoeging van Dolby Vision, Amazon Prime Video en Youtube

Heb jij ook een Panasonic DP-UB824?

Mooie uitgebreide review, bedankt!

Hoe is de kwaliteit van de analoge audio uitgangen, bijvoorbeeld als je de 2.0 stereo uitgang voor cd gebruikt? Overtreft de ingebouwde DAC die van de gemiddelde surround receiver?
De ingebouwde DAC betreft een 32 bits / 192 kHz van AKM uit Japan, waarschijnlijk dezelfde AK4458 als in de Oppo 203 is gebruikt of een vergelijkbare multi-channel DAC van AKM met "velvetsound". Ik weet niet wat jij verstaat onder een gemiddelde surround receiver, maar de AK4458 zit bijvoorbeeld ook in de Denon AVR-X4200W en Onkyo TX-NR656 en is volgens mij een goede DAC. Zelf vind ik het stereogeluid vanaf de analoge uitgang zeer goed, maar ik heb geen surround receivers als vergelijkingsmateriaal. Ik heb overigens een Kenwood versterker en B&W DM220i speakers.

De Panasonic UB9000, welke in oktober uitkomt en nog een stukje duurder is, heeft een aparte (nieuwe) 32-bit / 768 kHz AK4493 DAC chip van AKM voor de stereo uitgang. Deze schijnt nog wel een stapje beter te zijn, dus zou je een UHD blu-rayspeler willen met nog betere audiokwaliteit, dan zal je moeten overwegen of dat de meerprijs waard is.

Een ander dingetje voor wat betreft audio waar de Panasonic het een beetje laat liggen in vergelijking met Sony en Oppo is dat de ondersteuning voor multi-channel DVD-Audio en SACD schijfen ontbreekt, maar aangezien ik deze niet heb, maakt het voor mij niet uit.

Bedankt voor je reactie! Misschien is het ook nog wel nuttig om deze informatie aan mijn review toe te voegen, zal vanavond even kijken.

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 16 augustus 2018 12:48]

Inmiddels is er een update geweest. Nu is dolby vision ook aanwezig.
Bedankt voor je reactie! Was zelf afgelopen week op vakantie, dus had de firwareupdate nog niet gezien, met de update 1.21 van afgelopen week is inderdaad Dolby Vision, maar ook Amazon Prime Video toegevoegd. Met update 1.25 van vandaag is ook nog Youtube toegevoegd. Daarmee zijn alle beloofde toevoegingen nu aanwezig en is Panasonic hier dus ruim voor het najaar mee gekomen. Heb het inmiddels toegevoegd aan mijn review. Een klein dingetje is nog wel dat je HDR10+ en Dolby Vision moet inschakelen in de apparaatinstellingen.

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 27 augustus 2018 16:11]

Update 1.26 is op 6 september ook uitgekomen, bevat een update voor Network service compatibility. Verdere details hierover kan ik helaas niet vinden.

Een overzicht van alle updates is hier te vinden.
Zeer bedankt voor deze uitgebreide review. Voor ik hem aanschaf zou ik je het volgende willen vragen: de Netflix-app van mijn UB900 speelt alle content op 60fps af. Dit geeft schokkerige beelden. Ik hoop dat Panasonic dit probleem inmiddels heeft opgelost. Zou je daarom de volgende twee Netflix-titels voor. mij willen checken:

1. House of Cards: moet op 24fps of 24Hz afspelen
2. The Crown: moet op 50Hz of eventueel op 25fps afspelen.

Meestal heeft je TV wel ergens een knop waarmee je de framesnelheid kunt zien.

Alvast bedankt voor de moeite
Jij bedankt voor het lezen van mijn review!
Moet zeggen dat ik normaal gesproken altijd Netflix via de app op mijn tv kijk, maar ik wil het zeker voor je uittesten. Moest eerst even updates installeren (Network service compatibility updates, altijd benieuwd wat die nou precies inhouden), maar daarna kon ik aan de slag. Mijn tv heeft inderdaad een infoknop met de framesnelheid, dus dat gedeelte werkt in ieder geval.
De speler stond zo ingesteld dat bij bronnen van 24 fps ook zo naar de tv zou worden toegezonden. Daarnaast wordt er al automatisch tussen 50 en 60 Hz gekozen, het menu van de speler is bijvoorbeeld in 50Hz.
Bij USB bestanden en blu-rays ging dit goed, maar de Netflix app lijkt ook op deze speler enkel op 60 Hz af te spelen. Heb nog geen tijd gehad om heel goed te kijken en het schokkerige beeld is mij niet eerder opgevallen (de keren dat ik netflix via de speler keek), maar jou vraag kan ik hiermee wel beantwoorden.

Nee, helaas speelt is het HDMI signaal van zowel House of Cards, als The crown op 60 Hz. Dit is dus helaas een nadeel aan de Netflix applicatie, heb even kort gezocht en dit is op heel veel spelers het geval. Mocht je op zoek zijn naar een apparaat waar dit niet het geval is, dan zal je dus nog verder moeten zoeken helaas.
Bedankt!

Je hebt me zojuist 400 euro bespaard. Tot nu toe is alleen de Apple TV 4 in staat tot volledige adaptive frame rate. Zowel de Netflix als Amazon Prime app hebben dit voortreffelijk voor elkaar. Nederlandse apps, zoals Videoland, NpoStart en NLZiet helaas nog niet.

De enige Blu Ray spelers die het een beetje kunnen zijn de Sony X800 en X700. Hun Netflix apps spelen Amerikaanse 24fps producties correct af. Europese producties, die meestal in 25p/50i worden opgenomen, worden echter op 60fps afgespeeld. Bij mij geeft dat bij sommige scenes een schokkerig beeld.
Geen dank! Het is jammer, maar de netwerkdiensten (apps) en uiterlijk van dat software gedeelte lijken niet bepaald vernieuwend te zijn op de UB824, zoals ook wel te zien is in mijn review. Het is een erg goede UHD bluray speler, maar voor streaming is een apparaat dat daar op gericht is, zoals de Apple TV denk ik een betere keus. Helaas kan ik de framerate van de Netflix app op mijn Panasonic OLED TV niet zien, dus nu ben ik wel benieuwd hoe het daar met Netflix zit.
Bedankt voor je heldere review.

Kun je me vertellen hoe 'mechanisch stil' de speler is? Hoor je bijvoorbeeld de DVD draaien? Ik gebruik nu een PS3 voor het kijken van films en luisteren van muziek maar in de stille stukken hoor ik het loopgeluid en de ventilator. Ik zoek een hele stille vervanger.
Jij bedankt voor het lezen! Was een weekendje weg met familie, dus het duurde even voor ik kon meten.

Ik begrijp je vraag, weet zelf nog toen ik de Panasonic FZW804 aan het testen had en een PS4 geleend had, ik echt het idee had dat die PS4 zou gaan opstijgen. Blijkbaar is dit bij een oude PS4 erger dan bij een nieuw exemplaar.

Normaal hoor ik de speler echt nooit, maar nu heb ik het getest met geluid van mijn tv volledig uit, met zo min mogelijk omgevingsgeluid en dan hoor je de speler natuurlijk wel. Hierbij mijn meetresultaten
Speler op idle gemeten vanaf ongeveer 50 cm: 20-25 dB
Speler tijdens het afspelen van 4K bluray disc direct bij de speler: gemiddeld ongeveer 40 dB
Speler tijdens het afspelen van 4K bluray disc vanaf ongeveer 50cm: gemiddeld ongeveer 36 dB
Speler tijdens het afspelen van 4K bluray disc vanaf ongeveer 2,5m (mijn bank): gemiddeld ongeveer 33 dB

Dus ja, in een compleet stille omgeving is de speler te horen, maar luid is hij niet. Helaas zag ik dat je iets te ver weg woont om je uit te nodigen om het zelf te ervaren. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 24 december 2018 23:39]

Weet iemand of er verschil is tussen de DP-UB820 en de DP-UB824. De eerste is via Amazon.co.uk voor omgerekend 350 euro aan te schaffen en de andere via Amazon.de voor 399 euro. Voor 50 euro is een stekker eenvoudig te vervangen. :)
Voor zover ik weet is de UB820 exact hetzelfde op de stekker na. De ac kabel is makkelijk te vervangen (deze zit niet vast). Hoe het met de software verschillen zit zou ik niet durven te zeggen.
Masterjorie, kun je mij vertellen hoe goed deze Blu ray speler is met FF?
Hoe smooth blijft de refresh-rate wanneer je FastForward?
Zou je een indicatie kunnen geven van de beeld refresh-rate tijdens de verschillende FF snelheden?

En wat is de totale tijd van het moment dat je de DVD tray dicht doet tot het moment dat er beeld is?
Om je vragen over FF allemaal te beantwoorden in woorden leek mij lastiger dan het je simpelweg te laten zien, dus ik heb er een filmpje van gemaakt. Heb het alleen voor een UHD bluray getest (Tomb Raider), niet voor bluray of dvd.

Ik denk dat dit wel een aardig compleet beeld geeft: https://youtu.be/DS9-Bs4Wlak

Wat betreft de totale tijd van het moment dat je de tray dichtdoet tot dat er beeld is, dit heb ik gemeten en vanaf het moment dat je de close knop indrukt, tot het eerst beeld van de UHD bluray (nog steeds Tomb Raider) was ongeveer 22 seconden.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 26 maart 2019 14:47]

Super bedankt voor het filmpje met de refresh-rates in FF mode.
Uitgaande van jouw filmpje, lijkt het erop dat de Panasonic UB824 tamelijk lage refresh rates heeft in FF mode. Ik denk zelfs lager dan gemiddeld.
Gemiddeld kan ik ondertussen redelijk bepalen omdat ik hier 10 Blu Ray spelers heb liggen.
10 verschillende modellen van Onkyo, Panasonic, Samsung, LG, Philips, Sony en Pioneer heb ik getest.

Voor eenieder die ook geïnteresseerd is in een Blu Ray speler met hoge refresh tijdens FF, kan ik de volgende modellen aanraden:

Nummer 1:
Philips BDP 5180 en BDP 3200 (ik vermoed dat alle modellen uit deze serie goed zijn met FF)

Nummer 2:
Panasonic DMP-BDT384 (minimaal hogere refresh dan de Philips, maar wel minder stabiele refresh rate, wat het minder plezierig maakt om naar te kijken)
Had een reactie moeten zijn op robbie303.

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 26 maart 2019 14:47]

Een duidelijke review Masterjorie.
Wel heb ik een paar vragen over de netwerk mogelijkheden.
  • Kan je met de speler een netwerk share (Samba) koppelen met een usename/password en hiervan media afspelen?
  • Loopt dit op 4k ook soepel?
  • In de handleiding staan verschillende codec en container formats. Ben je beperkt tot die combinaties of kan je ook (bv) een *.mkv met h264+mp3 OF *.mkv met h264+dolby digital(AC-3) ?
Alvast dank!
Dank voor de uitgebreide review.

Ik heb een oude, maar steen goede, Panasonic 5.1 blu-ray set waarvan ik de boxen wil hergebruiken.

Mijn "probleem" is dat ik het simpel en clean wil houden. Op moment kijk ik Netflix via de TV en kijk ik eigenlijk niet meer via de HC omdat hij met name verouderd is en geen 4K ondersteund. Toch koop ik nog regelmatig schijfjes (recent Oblivion 4K en BD, te voorbereiding)

Als ik een Xbox koop (zoals je voorstelt) kan ik nog niet veel met mijn HC set want enkel Dolby surround (of minder en geen DTS) wordt ondersteund via optical in. Ook lees ik wel wat issues met geluid en beeld bij de xbox en beeldkwaliteit van mijn huidige set is nog steeds uitmuntend en verwacht niet minder van deze Panasonic, zoals je eigenlijk zelf ook wel beaamt.

Mijn vraag aan jouw is eigenlijk, gezien verhaal hierboven, zou je dit systeem nemen ter vervanging van de huidige unit waarbij ik de speakers hergebruik?

Mijn TV is de Samsung 55-MU8000 (dus 4K en HDR)

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 29 oktober 2019 10:29]

Sorry voor mijn erg late reactie, was helemaal vergeten te reageren. Ben je op een andere manier al achter het antwoord gekomen? Ik zou niet durven te zeggen of je de boxen ervan hiermee kan hergebruiken. Zou je ze rechtstreeks op de UB824 willen aansluiten, dan zal je actieve speakers moeten hebben, anders dan heb je een versterker nodig.
No worries. Dank je voor de reactie. Het zijn boxen van een andere Panasonic speler, de 204 home cinema set. Alleen met specifieke aansluitingen. Dus die zou ik om moeten zetten dan.

Als ik zo lees in de specificaties zou het qua vermogen moeten kunnen.

Denk er nog even over na.