Sandisk CF Extreme 128GB Review

vavoem 14 juli 2018, laatste update op 14 juli 2018, 298 views Product gekocht

Sandisk CF Extreme 128GB

De nieuwere Extreem kaartjes zijn de instappers in het UDMA7 segment goed voor 85MB/s wat erg prettig is in cameras als de 5D en 7D serie en oudere 1D versies de X mark II heeft CFAST en CF. De voorgaande met rood label halen 60MB/s volgens de opgave.

Pluspunten

• Prima snelheid voor DSLR
  • Beste prijs prestatie in CF land
  • laagste prijs per GB in CF land voor kaarten met 85MB schrijf snelheid
  • Robuust werkt altijd

Minpunten

• CF kaarten dalen niet erg meer in prijs

Sandisk Extreme 128GB

Inhoud
• Aanpassingen
• Sandisk Extreme:
• Sandisk Extreme 128GB:
• Speed:
• Voorlopige Conclusie:

Aanpassingen:

14-07-2018: Sandisk Extreme 128GB review

Sandisk Extreme:
Sandisk heeft al een lange Historie met de Extreme kaartjes en deze zijn over de jaren door ontwikkeld tot steeds snellere. Na de eerste serie kregen we de Mark II/III en IV, Daarna keerde Sandisk terug naar alleen de aanduiding Extreme met UDMA 5, Ik gebruik als backup nog steeds de 16GB voor als de kaarten vollopen tijdens een shoot. Deze kaarten waren goed voor tot 60MB/s aan overdracht. De Pro versie die er boven was gepositioneerd is goed voor 90MB/s. Inmiddels zijn we weer een generatie verder.
De kaartjes zijn nu grotendeels goudgeel met rood en zwart, de pro kaartjes zwart met goudgeel en rood. De hoogste UDMA standaard ondersteund is nu 7, en die zal ook niet meer omhoog gaan nu de CFast en concurrenten zich hebben aangemeld. In de top range DSLRS worden deze toegepast en zullen de volgende generaties DSLR in het semi/pro segment ook wel overstappen naar een nieuwere standaard. Om de honger naar snelheid te stillen.

Sandisk Extreme 128GB:

De nieuwe kaarten maken een sprong in snelheid t.o.v. hun voorganger. Ze zijn nog even robuust als altijd. De kaarten werken prima en het is nooit een gehannes om ze te vinden in je broekzak of waar je ze verstopt heb om ze vervolgens snel te wisselen in de camera als je druk bezig bent.

• Specificaties:
# 85MB/s schrijven
# 120MB/s lezen
# 1743 opname in de 5Ds in RAW
# 2789 opname in de 5D mark IV in RAW

In mijn oudere 7D2 en 5D3 stopt de teller bij 1999 die gaat niet verder dus duurt het even voor de teller begint met aftellen.

Speed:
Snelheid is het waar het bij deze kaartjes vooral om draait. Vooral wanneer toegepast in een DSLR als de 5D serie of vergelijkbaar, en de na bewerking. Want lang wachten tot je kaartje op de PC staat voor de nabewerking zitten de meesten van ons niet graag op te wachten.

Volgens cameramemoryspeed haalt de 32GB versie in de 5D4 78,1 MB/s dat is netjes aangezien het max 85MB/s is.
SanDisk Extreme 120MB/s 32GB Card 2 CF 32 78.1

Met verkenner haal ik met schrijven 75MB/s (op het laatst zakt hij marginaal iets in)
En met lezen 128MB/s dat zijn prima waardes. Hij gaat met lezen dus zelfs over de opgegeven snelheid heen.
Nee het is hiermee niet de snelste CF kaart daarvoor moet je de Lexar 128GB hebben of de 32GB die zijn de snelste in de 5D4.

Lexar Professional 1066x 128GB CF 128 112.1
Lexar Professional 1066x 32GB CF 32 112.0

Op de hielen gevolgd door de 64GB versie van Lexar en de Sandisk Extreme Pro serie en ook de Transcent 1000x zijn beduidend sneller. Met snelheden van 109 tot 112MB/s schoren deze 3 merken met de kaartjes erg goed en is het verschil gerommel in de marge. Ik heb ook de 32GB versie van de Lexar Prof en Transcent 1000x en die zijn gewoon sneller vooral merkbaar als je het buffer vult tot het maximum. Daar kan deze kaart niet aan tippen. Echter daar is het prijs kaartje ook naar in de meeste gevallen zal deze kaart afdoende zijn en de buffer snel legen. De grote plus zit in de prijs kaart voor een 128GB kaart betaal je vandaag de dag €85,- (per GB €0,664). Bij de snellere kaarten als de Extreme Pro, Lexar Pro 1066x of transcent 1000x krijg je maar 64GB voor het zelfde bedrag. Bij een 5D4 is dat dus 50% sneller maar in de praktijk maar 1 frame per seconde bonus want met 37-40MB per RAW file gaan er 2 foto’s uit het buffer naar het kaartje met de duurdere 3 per seconde maar met 7FPS gaat hij dit toch echt niet bijhouden en krijg je 2 3 frames extra maar daarna is het over en uit en gaat na 23 frames de snelheid naar nog ongeveer 3FPS. In een 7D2 of 5D3 merk je er meer van omdat die kleinere files heeft en dus meer frames in een seconde kan weg werken maar meer bij de 5D3 met 6FPS dan met de 7D2 die 10FPS doet. Nadeel van die camera’s weer is dat ze ouder zijn en de snelheden niet halen die een 5D4 haalt de 7D2 is goed voor 100MB/s met de Lexar kaarten en met de Extreme kom je nog altijd ruim in de 70MB/s. Nu schiet ik zelf zelden dat aantal FPS langdurig maar ik doe dan ook geen (zelden) sport fotografie wel natuur en dan kan het van pas komen maar is wat mij betreft geen deal breaker. Maar als techneut jeukt het wel om te kijken naar een snelle kaart😊

Conclusie:
De Extreme kaarten zijn wat mij betreft dan ook de beste koop m.b.t. GB voor je euro en een degelijke lees en schrijf snelheid. Wanneer ik echt verwacht de snelheid nodig te hebben stop ik de 32GB Transcent 1000x of de Lexar 1066x er wel in. Maar voor 99% van wat ik schiet is de Extreme serie 64/128 afdoende. Ik gebruik deze kaart dan ook meestal in de 5Ds en de 5D4 en 7D2 hebben de twee snellere er in.

Op dit moment vind ik deze kaart dan ook een echte aanrader wanneer je niet heel vaak tegen de max burst buffer van je camera aan schiet, dan is dit gewoon weg de verstandigste keuze.

Heb jij ook een Sandisk CF Extreme 128GB?