Sandisk Extreme CompactFlash 16GB 400x Review

vavoem 10 oktober 2009, laatste update op 17 februari 2010, 6.497 views

Sandisk Extreme CompactFlash 16GB 400x

Pluspunten

• UDMA
  • Snelheid helemaal ivm 133x kaarten
  • Burst verhogend voor UDMA cams
  • Tijd tot buffer weer leeg is (UDMA cams) is kort dus kun je snel weer verder

Minpunten

• Prijs per GB is pittige ivm veel goedkopere 133x kaarten.
  • Om er voordeel mee tehalen moet je een UDMA camera hebben
  • Geleverd opberg doosje niet te openen met 1 hand

De nieuwe Sandisk CF Extreme kaarten.
De Extreme kaarten zijn beschikbaar van 8GB t/m 32GB de Pro editie 16GB t/m 64GB

Note:
Zie dit eerst maar als een preview als ik de kaart wat langer in gebruik heb komt er vanzelf meer bij. Daar ik zelf het kaartje net heb kan ik nog geen uitgebreide review schrijven.

Sandisk Extreme 16GB:

De kaarten zijn net uit. Dat ik zat te kijken voor nog een snel kaartje naast mijn 4 GB Extreme IV kaart. Daarbij ging mijn interesse uit naar de Extreme III of IV die in de test goed uit de bus komen voor gebruik in de EOS 5D Mark II. Hoewel de snelheidswinst met de IV pittig hoger licht voor RAW ging mijn voorkeur tot voor kort uit naar de III ivm prijs prestatie. Dit is nu veranderd door de prijsverlagingen in het snellere segment.

SanDisk Extreme IV 45MB/s Edition 16GB CF I 16GB JPG 25.5MB/s RAW 30.9MB/s
SanDisk Extreme III 30MB/s Edition 16GB CF I 16GB JPG 20MB/s RAW 23.2MB/s

Dat was ook het geval voor de prijs (bijna het dubbele 70 tegen 130 euro) in de pricewatch was de prijs (IV) net drastisch gedaald naar 95 euro. Dus ging ik die maar bestellen. Tot ik zag dat ze ook de nieuwe kaarten al voorradig hadden. Deze waren tot mijn verbazing voor vergelijkbare prijzen teverkrijgen. Ik heb meteen de nieuwe Extreme 60MB/s kaarten in de pricewatch toe laten voegen. De Pro's stonden er al bij. De verbazing zat hem met name in de prijs daar de nieuwe Extreme Pro veel duurder zijn 95 (IV) tegen 180 euro (Pro) ik had de prijs er dan ook tussen in verwacht en niet net onder 89 euro voor de nieuwe Extreme kaart.

Levering:
Het exemplaar wat ik heb ontvangen is een bulk uitvoering helemaal kaal alleen een opberg doosje verder niets. Bij alle andere Sandisk kaartjes (retail verpakking) kreeg je altijd netjes ook een verzamel mapje en recover software. Bij deze zat dat niet. Het opberg doosje vind ik erg onprettig. Het ziet er netjes uit maar is groter dan de andere past dus net niet lekker in mijn Sandisk verzamel hoesjes. Meest vervelende is dat hij alleen te openen is met twee handen. Wat ik niet handig vind, want de oude modelen kon ik met 1 hand tussen de bedrijven door openen en een kaartje wisselen dat lukt met deze niet zonder de apparatuur neer te leggen. Deze zal dan ook wel in de hoek verdwijnen en zal ik wel een oud doosje pakken.

Highlights:
•SCHRIJFSNELHEID: max. 60 MB/s (400x)
•LEESSNELHEID: max. 60 MB/s
•CAPACITEITEN: 8 GB, 16 GB, 32 GB
•UDMA: biedt ondersteuning voor UDMA 5 (werkt in alle UDMA-modi)
•POWER CORE CONTROLLER™ & ENHANCED SUPER-PARALLEL PROCESSING™ “ESP”: deze technologie is door SanDisk ontworpen om het prestatieniveau van de kaart te verhogen.
•TEMPERATUUR: getest op prestaties bij temperaturen van -25C tot en met 85C
•SPECIFICATIE: voldoet aan CFA-specificatie voor type I-kaarten
•DUURZAAMHEID: schokbescherming en coating van RTV-siliconen aan de binnenzijde voor bescherming tegen vochtigheid
•GARANTIE: ondersteund door strenge testprocedures op spanningsbestendigheid en onze levenslange beperkte garantie (30 jaar in bepaalde landen)

Snelheid:
De kaarten zijn snel maar in het gebruik hangt dat wel heel erg af van het type (leeftijd) camera. Als je Camera UDMA ondersteund dan heb je er wat aan anders is het zonde van de extra euro’s. Kijk voor jou camera op de test van Rob Galbraith zie link en selecteer je model. Hier staan alleen nog niet de nieuwe kaartjes tussen maar wel de voor gaande en concurentie.

Snelheid SD/CF kaart test in DSLR's

In de praktijk haal je met de 5D2 een burst van 13 RAW files als je gebruik maakt van een UDMA kaart als de Extreme IV. Met de nieuwe kaart haal ik een burst van 15 a 16 opnames. De tijd die hij nodig heeft om daarna de resterende beelden weg te schrijven is ook korter. Plaats ik een 16 GB 133x kaart dan is de burst slechts 7 opnames. In de EOS 5D classic haal ik een burst van 14 RAW (12Mp) met deze kaart en met de 16GB 133X kaart. Ook het legen van de buffer duurt bij de 5D 20 tot 30 seconden bij de 5D2 is dat lutele seconde na loslaten ontspanknop. Totaal zinloos dus om in een non UDMA cam snellere kaarten dan 133x te stoppen.
In de nieuwe EOS 7D gaat het buffer door van 15 naar 17 RAW met een kleine terug val komt hij op 20RAW.

Als ik mijn broers 50D weer eens vast hou zal ik hem daar ook wel even in proberen. En ik zal de eigenaar van de D300 ook wel even vragen voor een testje.

Enkele modelen die UDMA ondersteunen zijn (oudere modelen dus niet):
Canon EOS: 5D2, 50D, 7D, 1D4
Nikon: D300(s), D700, D3(x)
Sony: A350, A900, A850

Conclusie:
De kaartjes lonen de moeite (extra kosten) als je een camera (en reader) hebt met UDMA ondersteuning. Het kan je Burst in RAW ruimschoots verdubbelen ivm een goedkopere 133x kaart. Met een oudere body zonder UDMA ondersteuning totaal onzinnig om kaarten sneller als 133x er in te stoppen.

Tip:
Als je camera geen UDMA ondersteund en je gaat die ook niet kopen het eerst komende jaar. Koop dan een ander kaartje die in de test redelijk scoort die in jou model een betere prijs prestatie leverd want voor nog geen 1 tot hooguit 2 MB/s ga je niet 2, 3 keer zo veel betalen. Tegen de tijd dat je wel een UDMA cam hebt zijn de kaarten dan al weer pittig is prijs gedaald. Het kan wel intresant zijn om dan de Extreme III kaarten te pakken deze doen het goed in non en UDMA camera's
Voorbeeld: Als je kijkt naar de EOS 1D3 (RAW) die doet met een Extreme II 2GB 10MB/s een Extreme IV 8GB ook een Extreme III 8GB doet 9,9 MB/s en een Extreme Ducati 8GB 10,9MB/s. Veel goedkopere kaartjes tussen de 80X en 266x halen 7.7 t/m 10MB/s.

Heb jij ook een Sandisk Extreme CompactFlash 16GB 400x?

Goeie review, een goed begin en mooie plaatjes, maar er mogen meer benchmarks bij en zeker ook wat meer plus en minpunten...
@Gnermo

Bedankt voor je compliment :) . Ik heb alleen het idee dat er een aantal anders over denken aan de score te zien met 2 steren :'( .

Ik heb de +en en -en inmiddels verder uitgebreid en hoop ook nog meer info over getallen te melden inmiddels heb ik al wel een test gedaan of het aantal continu opnames om hoog gaat met deze kaart (zie review).

[Reactie gewijzigd door vavoem op 10 oktober 2009 18:41]

Ik vindt het toch een nette review, zeker geen minnetjes waard. Als ik er nou zo eentje zou kopen dan zou ik hier toch wel wat info uit kunnen halen...

Moet alleen een camera kopen dan... 8)7
Bedankt voor deze goede review, heb me dan ook een 16 Gb kaartje besteld voor mijn 7D Daar kan ik voorlopig wel mee vooruit. Mijn extreme III 30 Gb kan het net niet aan in al servo met RAW + JPG. Ben benieuwd of de UDMA 60 GB het een stukje sneller doet.
Ik heb je even wat meer plusjes gegeven ;)

Leuke review, je leest nooit iets over dit soort dingetjes.
tja... was er ook over aan 't lezen, en je hebt voor het volle voordeel een pcie kaartlezer nodig ook. Die extreme Pro is super, maar als je ziet wat Rob Galbraith er uit haalt op de Canon 5DII... denk ik dat de nieuwe extreme voor mij volstaat met 60 MB/s... ;-)
En daar heb je dan net weer geen pcie lezer voor nodig.
Lastig... ik ga nog wachten tot een eindje na Nieuwjaar, dan zakken de prijzen wel weer een eind. Aan foto's alleen (HQ + jpg) kom je met 2 4GB kaartjes al een eind. Nog een extra 16GB kaartje en dat zit helemaal goed.
Voor de geschiedenisboekjes: de prijs van de Extreme 16GB - 400x kelderde vandaag bij Azerty met €30 naar €50.