Nokia 8110 Zwart

Specificaties 2,4" • 240x320 • 4GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 8110 Zwart Review

ucsdcom 9 juli 2018, laatste update op 4 mei 2019, 9.001 views Product gekocht

Nokia 8110 Zwart

Luxe “dumb phone” die door WiFi ondersteuning, bellen over 4G via VoLTE en de mogelijkheid om hem in te zetten als WiFi hotspot een unieke telefoon is als 2e toestel of voor wie geen smartphone wil hebben. Vraag die nog beantwoord moet gaan worden is: wat Is de doelgroep?

Pluspunten

• 4G ondersteuning
  • Bellen over 4G met VoLTE
  • Inzet als WiFi hotspot mogelijk
  • Eeuwig standby
  • 3,5 mm hoofdtelefoon aansluiting
  • FM radio
  • KaiOS
  • Whatsapp nu ook beschikbaar!!!

Minpunten

• Afwijkend Kai Os en dus geen Android apps
  • Klein scherm
  • Geen smartphone
  • Culthit, voorlopig minder goed leverbaar bij de verkoopstart
  • Geen volume toetsen aan de zijkant

Inhoudsopgave van de review:
  • Software en software updates
  • Conclusie
  • Changelog
Inleiding:

De nieuwe “Nokia 8110 4G” is op dit moment maar matig verkrijgbaar. Op korte termijn zal dat wel opgelost worden. Voor iedereen die nieuwsgierig naar deze remake is, wilde ik zo snel mogelijk mijn ervaringen delen. De review is zeker nog niet compleet. Wel hoop ik dat het jullie als Tweakers prikkelt er doorheen te grazen.

Op Tweakers stond al een preview die getoond werd op de congresstand van Nokia op het Mobile World Congress als teaser voor wat komen ging. Zie de link naar het nieuwsbericht: nieuws: HMD maakt 4g-versie van 'Matrix-telefoon' Nokia 8110

Maar dat kan altijd anders zijn dan het consumenten toestel wat je uiteindelijk in de winkel koopt.
Voor nu wil ik jullie de eerste indrukken en foto's van de echte verkoop versie dus niet onthouden. De komende dagen zal ik deze review verder gaan vullen met mijn ervaringen.
Mijn ervaringen voeg ik telkens als ik wat tijd heb toe. Ook zal ik nog wat extra foto’s schieten en plaatsen voor de liefhebber.

Dan de Nokia:

Het is weer tijd voor een review van een her uitgave van een retro Nokia model. Sinds HMD de merknaam Nokia heeft over genomen brengen zij regelmatig nieuwe versies uit van populaire Nokia’s uit het verleden. Na de budget Nokia 3310 update in een 2g en een 3g versie, verschijnt nu een nieuwe versie van de toen als zakelijk toestel erg populaire Nokia 8110. Op de foto links de “antieke oer 8110 van het echte Nokia en rechts de 8110-4G van Nokia-HMD.

Wie trouwens mijn toenmalige review van de 3310 in de 2G only versie nog eens wil lezen volgt deze link: productreview: Nokia 3310 2G (2017) Blauw review door ucsdcom

Het toestel is ook bekend geworden in de film “The Matrix”. Zie de Youtube link als je niet weet waar ik het over heb, of als je het eens terug wilt zien: https://youtu.be/tdFEEQZuJtA

Toen al ontstond er vraag voor een nieuwe versie van de Nokia 8110 of zoals ze in veel andere landen zeggen: “De banaan”. Die uitdrukking snap je als je ziet dat het om een krom gebogen toestel gaat. Ik kocht hem in zwart. Hij komt ook als gele “banaan” versie uit. De gele versie heb ik er intussen bij kunnen kopen. Dus bij deze een plaatje van de beide kleurstellingen. Met de gele krijg je wel veel spontane leuke reacties.

De Nokia 8110 is nu we gewend zijn aan een smartphone een relatief dure “dumb phone”. De prijs bij de lancering is 79,- euro. Klik nu niet meteen weg, want er is meer: Hiervoor brengt dit toestel als verschil met de oude Nokia 8110 een kleurenscherm, WiFi, naast 2G ondersteuning ook meteen 3G en 4G ondersteuning,

En wat mij betreft opvallend: VoLTE ondersteuning voor bellen over 4g en een functie om het toestel als hotspot/MiFi te gebruiken.

De zwarte 8110 versie is nu sinds een week of 3 door de winkels bij Nokia te bestellen. Net als de nieuwe Nokia 3310 is dit meteen een culthit. De levering van de Nokia 8110 vindt mondjesmaat plaats, terwijl de interesse groot is. Zowel bij verzamelaars, als bij mensen die een goede “dumb phone” zoeken. Kortom: voortdurend niet leverbaar of uitverkocht.

Al grazend langs alle uitverkochtte webwinkels trof ik hem als “direct leverbaar” aan bij Bol.com zelf (dus geen andere Bol.com Plaza reseller). Ook deze 8110 wilde ik graag hebben als cult toestel. Met wat ongeloof heb ik hem besteld en inderdaad lag hij vandaag bij mij op de mat. Top!

Intussen wordt hij beter leverbaar. Vooral de zwarte die net wat langer geleverd wordt. Ik zag hem nu ook in het Assortiment van bijvoorbeeld de Vodafone shops en the Phonehouse.

In Nederland koop je de single sim uitvoering, waar 1 microsimkaart in past plus 1 SD geheugenkaart tot max 64GB..

Let bij koop online op dat er inmiddels al vele neppe clone versies op de markt gebracht worden van de Nokia 8110, net zoals dat bij de Nokia 3310 het geval was. Jammer, maar helaas waar. De clones zijn al langer op de markt dan de echte Nokia 8110 leverbaar is. Die clones zijn van beduidend mindere kwaliteit in binnenwerk, uiterlijk en bouwkwaliteit.

Zelf wilde ik hem slechts uit nostalgische overwegingen hebben, al was ik ook nieuwsgierig geworden over de 4G functionaliteit en de hotspot functie. En ik wilde ook wel weten of de 4G versie misschien over VoLTE ondersteuning voor bellen over 4G zou beschikken. Het leek mij niet voor een goedkope “brickphone”, maar —-spoiler alert—-hij heeft zowaar VoLTE! Het eerste dumbphone model met bellen over 4G wat ik ken.

Specificaties:

Met de Nokia 8110 brengt HMD een luxere “dumb phone” uit. De extra functionaliteit maakt het toestel echter uniek en meer dan een gemmick en meer dan een cult toestel voor liefhebbers. Het is echt een allround toestel geworden die door 4G en als bijna enig eenvoudig toestel de VoLTE functie heeft voor bellen over 4G, heel toekomst zeker is. En dat voor deze prijs!

En hiermee is bellen over 4G nu ook beschikbaar voor wie geen smartphone wil. Naast de snelle gespreks opzet en de heldere HD spraak kwaliteit, blijft dit toestel ook bruikbaar als over enkele jaren 2G en/of 3G wordt uitgeschakeld. En wat denk je van de betere beschikbaarheid bij drukte en de net wat betere dekking van het 4G netwerk? En tenslotte: je kan straks eindelijk ook met een candybar dump phone op het netwerk van Tele2 bellen en internetten, zonder gelazer te krijgen met Tele2.

....en dan kan je je databundel opmaken door je nieuwe Nokia 8110 als WiFi hotspot in te zetten. Dit configureer je heel eenvoudig met slechts 4 knopdrukken.

Deze Nokia heeft als mogelijkheden:
  • Ondersteuning voor 2G, 3G en 4G netwerken
  • LTE-class 4 modem voor snel 4G internet
  • FDD-LTE Band 1, 3, 5, 7, 8, 20
  • Bluetooth 4.1
  • WiFi WLAN IEEE 802.11 b/g/n
  • Mogelijkheid een WiFi hotspot aan te zetten en het toestel als MiFi te gebruiken
  • Kai Os, met mogelijkheit voor apps en OTA software updates van de telefoon
  • Qualcomm 205 mobiele processor (MSM8905)
  • 512 MB werkgeheugen
  • 4GB intern geheugen
  • GPS en A-GPS
  • FM radio, geen RDS!
  • 2 Megapixel camera
  • 2,4 inch scherm
  • LED flitser die ook als zaklamp te gebruiken is
  • Hoofdtelefoon aansluiting
  • Beperkte Agenda en notitie app
  • Spatwaterdicht (!) volgens IP52
  • 3,5mm hoofdtelefoon poort
  • Laden via universele micro USB poort
Wat dit toestel beter maakt dan de eerdere 3310 remake, is dat het een voor deze tijd breder ondersteunde telefoon is: is naast WiFi en 4G, dat de 8110 een ingebouwde email client heeft en dat de agenda en de contacten te synchroniseren zijn met o.a. Googles Gmail.

De accu is van een ander type dan van de 3310 en heeft meer capaciteit. De BV-6A accu levert 3,85 volt en heeft een capaciteit van 1500 mAh. Volgens opgave van HMD zou deze batterij 5,78 Wh kunnen leveren. Nokia/HMD geeft voor het toestel een standby tijd van maarliefst 31 dagen op.

Dan het geheugen: het toestel zelf heeft in de specificaties 4GB intern geheugen. De toestelsoftware pakt echter bijna de helft. Volgens het bestand beheer menu is er naast de toestel software in het toestel nog 2,14 GB over. Als werkgeheugen is er volgens zeggen 512 Mb beschikbaar. Een SD kaart voor foto’s en muziek is echter ook aan te raden. Al was het maar, omdat je via een SD kaartlezer snel MP3’s op de geheugenkaart kan zetten en je je snapshots er op die manier ook snel af haalt. De fotokwaliteit bij goed licht lijkt wat beter dan die van de Nokia 3310 camera, maar ik moet hier nog verder naar kijken. Het nieuwe Nokia is groot fan van goedkope plastic lensjes op deze toestellen, dus meer dan een snapshot mag je niet verwachten.

Het aantal geheugenplaatsen in het telefoongeheugen krijg ik niet boven water. Het zal minstens de 2000 zijn die de vorige modellen aankonden.

Verrassend is dat het toestel GPS en A-GPS biedt. Ik verwachtte dat de Google maps data via 3 angulatie berekend werd. Maar dit gaat dus via GPS met de A-GPS mogelijkheid als aanvulling.

Interessant is ook dat het toestel enige mate waterdicht is gecertificeerd. En wel spatwaterdicht volgens de IP52 norm. Veel.andere toestellen zullen daar per ongeluk ook wel aan voldoen, maar Nokia biedt je expliciet certificering en een opgave daar van. Dat komt bij zo’n relatief goedkoop toestel netjes over.

Unboxing

Het toestel zit in een doorzichtige kunstof showbox die vast zit op een fleurig Nokia doosje.De telefoon en toebehoren zitten goed verpakt. Het toestel ligt beschermd in een doorzichtige kunstof cup. De toebehoren worden beschermd door een kartonnen inlay. Tijdens het transport zal er niet snel iets kunnen beschadigen en het doosje is meteen een mooie showbox voor in de winkel.

In het kartonnen doosje vind je een micro USB lader, verwisselbare accu, stereo headset die ook meteen als antenne voor de FM radio werkt en een set dunne boekjes in verschillende talen met een beknopte handleiding. Een Nederlandse handleiding zit hier ook tussen.

Look & feel:

De nieuwe Nokia 8110 verschilt eigenlijk helemaal niet zoveel van de originele “antieke” Nokia 8110. Je herkent het toestel meteen als nieuwe versie van de 8110. De antennestomp ontbreekt, het gebruikte kunststof toont wat goedkoper, maar daarvoor krijg je weer een kleurenscherm terug.

De behuizing voelt degelijk. Het toestel voelt niet “goedkoop” aan. Wel lijkt het toestel wat te licht te voelen in je hand voor de “antieke 8110 ervaring. Daarbij is het jammer dat je de behuizing ook weer bij deze Nokia voor je gevoel met geweld moet "open breken" om een simkaart te wisselen of er een verse accu in te stoppen. Anderzijds: hoe vaak doet een gemiddelde koper van dit soort toestellen dit.

Het toetsenbord is net als bij de oer 8110 van een rubber achtig materiaal met de toets zelf donker met de cijfers verlicht. Op de nieuwe 8110 is deze verlichting veel feller en gelijkmatiger over het toetsenbord verdeeld.

Op de behuizing zit slechts 1 knop en wel rechts boven aan de zijkant, de power aan/uit knop. Volume toetsen ontbreken helaas.

[https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FCzHm3sqYbD2cB.jpeg

Ook de uitschuivende kin toont en voelt stabiel. Wat helaas ontbreekt is de microfoon onderaan het klepje, die zorgde voor de excellente spraakkwaliteit van de originele 8110. De microfoon zit nu onderaan het toetsenblok, net als bij bijna iedere goedkope telefoon. Het klinkt OK, maar niet bijzonder goed.

Links op de foto zie je de koperen contactbanen die de originele 8110 had, die de microfoon van spanning voorzagen en signalen door gaven. De microfoon kwam dichter bij je mond en een gesprek met de oer Nokia 8110 klonk daardoor ook goed zonder ondersteuning van de EFR (Enhanced Full Rate) spraakverbeteraar die op andere GSM toestellen je 2G gesprekken beter verstaanbaar moest maken. Mobiel internet en ondersteuning van 3G of 4G netwerken waren nog een verre utopie.

Het simkaartslot staat op de typeplakker aangegeven, maar wie dit Nokia systeem niet kent is toch even aan het kijken of daar wel echt een simkaart past. Daarnaast kan een SD kaart gebruikt worden van maximaal 64 GB. De simkaart schuif je nagenoeg parallel aan de bodem van het batterij compartiment naar binnen. De SD geheugenkaart schuif je dan bijna bovenop de simkaart.

Prestaties:

De prestaties zijn OK, Het toestel start snel op, voelt in het gebruik vlot aan. Geen haperingen. Je hoort de bekende Nokia tune als het opstarten klaar is. Dit duurt de allereerste keer ongeveer 2 minuten. Daarna is het toestel alle keren binnen de 30 seconden gebruiksklaar.

Bellen klinkt voor bellen over een GSM en 3G netwerk behoorlijk goed. Een redelijk vol geluid, zonder haperingen. Met name voor jou als beller klinkt het goed. Bellen over 4G gaat vlekkeloos via de netwerken van Vodafone en Tele2. Op een smartphone klinkt VoLTE bellen echt duidelijk beter. Op deze Nokia klinkt het goed, maar het verschil is ondanks de gebogen "hoorn" constructie niet zo indrukwekkend veel beter als bij smartphones.

Het is geen smartphone met supersnelle processor en groot scherm, dus wat de accu belast is het netwerkverkeer en het kleine scherm. Bij gebruik kan je hier dus lang mee toe. De standby tijd is voor wie een smartphone gewend is extreem lang. Opgegeven is 29 dagen onder laboratorium omstandigheden. In de praktijk test heb ik 18 dagen standby tijd weten te bereiken. Afhankelijk van je netwerkomstandigheden en dekking kan dit langer of korter uitvallen. In ieder geval was het toestel bruikbaar tot het toestel uitschakelde.

Gebruiksgemak:

Bij eerste in gebruikname moet je eerst akkoord gaan met de voorwaarden die op het scherm verschijnen. Verder wordt je niet meer lastig gevallen met meldingen of voorwaarden.

Het menu is overzichtelijk. De stipjes in de rechter kantlijn geven aan op welke hoofdmenu pagina je je bevindt. In de meeste gevallen kom je meteen daar waar je zijn moet. Als je echter in het hoofdmenu een onderwerp kiest, waarbij er meer in te stellen is, zoals bij de algemene instellingen via het tandwieltje het geval is, dan volgt een scherm met tabbladen, waar de diverse onderwerpen op staan. Zoals: connectiviteit, persoonlijke instellingen, de WiFi hotspot en de privacy instellingen.

Het toestel heeft niet zoveel functies en is geen smartphone. Bediening gaat via 2 softkeys onder het scherm en een centrale navigatie toets. Het is natuurlijk geen aanraakscherm. Je ziet een functie op het scherm. Dan bedien je die functie door de softkey daaronder in te drukken. Voor oudere gebruikers de gebruikelijke manier van bedienen. Voor smartphone gebruikers misschien even wennen. Wat er op moet zitten zit er op, ook bluetooth voor gebruik op je carkit.

Wat heel natuurlijk voelt is het aannemen van een gesprek door het schuifje te openen en ophangen door het schuifje te sluiten. Ook heerlijk om te doen.....”ja....daaag, groetjes, tsjakkkk, dicht en einde gesprek”.

Bij dit toestel is door Nokia gekozen de toetsen te voorzien van een opdruk. Daardoor zijn ze goed leesbaar. Het drukpunt is wat vaag, maar toch zeker goed genoeg om een berichtje te typen. Er is een sneltyp hulp aanwezig in de vorm van T9. Voor de ouderwetse SMS typer: dit is ook gewoon uit te zetten.

Over berichten typen gesproken: nu Nokia meer toestellen uit brengt met het “Kai Os”, is het interessanter geworden om apps zoals Whatsapp ook te porten naar deze retro Nokia’s. Whatsapp is dan de belangrijkste voor Nederland en volgens zeggen wordt hier aan gewerkt en moet de app over enkele maanden uit kunnen zijn voor deze Kai Os Nokia’s. Dat zou het toestel geweldig veel bruikbaarder maken.

De internetbrowser is van Opera en werkt op de 8110 lekker vlot via zowel 2G, 3G als 4G. Het scherm is heel klein, maar ook het modem is blijkbaar goed genoeg om ook via 2G nog te kunnen surfen.
Je start de browser via het menu of ook gewoon via de oude Nokia sneltoets: lang indrukken van de "0" toets. Het scherm is natuurlijk te klein om ook echt veel te kunnen weergeven. Maar met snelkoppelingen naar Google search is het net voldoende om snel iets simpels op te zoeken, zoals een adres of telefoonnummer van een restaurantje etc. De schaling van webpagina’s maakt dat je iets vindt, wat nog redelijk leesbaar is ook.

De ingebouwde apps zoals "Agenda, notities en adressboek" kan je binnen het Kai Os synchroniseren met de Google of Microsoft online diensten. Hier zit echter wel een aandachtspunt. Wat een vraag voor mij is: hoe veilig zijn je gegevens op dit toestel. Bij Google moet je je account eerst in een modus met lagere veiligheid zetten, voor je contacten gesynchroniseerd worden. Ik ben er nog niet uit of dit echt onveilig is, bijvoorbeeld door gebrek aan versleutelings mogelijkheden, of dat Google diensten simpelweg het Kai OS nog niet kennen. (Wat onlogisch lijkt, zie het stukje “KaiOS” verderop in de review). Mijn account heb ik daarna weer terug gezet naar de hoogste veiligheids instellingen, maar voor wie zwaar op Google diensten leunt, kan dit een ding worden om rekening mee te houden. De contacten blijven bij het terugzetten beschikbaar op het toestel. Maar.....Niemand zit op een hack te wachten, zeker niet via je nieuwe Nokia.

Wat echt een gemis is ten opzichte van de “antieke” Nokia 8110 is het gebrek aan volume toetsen aan de zijkant. Tijdens gesprekken bedien je het volume nog op een acceptabele manier via de navigatie toets. Maar niet bij andere zaken. Kijk je een Youtube filmpje, dan zou ik niet weten hoe je het volume nog kan aanpassen. De navigatietoets staat dan volledig ten dienste van het navigeren over je internet pagina. Ook als je de FM radio gebruikt is de navigatie toets bezet voor de tuning en presets. Alleen via het opties menu kan je omslachtig het geluid aanpassen.

Over de FM radio gesproken: deze werkt alleen met ingestoken hoofdtelefoon, die dan als antenne wordt gebruikt. Ja, een 3,5 mm hoofdtelefoon uitgang is gewoon aanwezig. Dat is bij bijna alle telefoons met radio noodzakelijk. Wat anders is, is dat je het radiogeluid ook over de speaker op de achterkant kan laten horen. Al met al klinkt dat best aardig. De headset klinkt ondermaats en blikkerig. Jammer, maar voor dit geld geen uitzondering. Nog een ding: de meeste telefoons die radio hebben, gebruiken meteen RDS (Radio Data Systeem) wat gebruikt wordt voor zendernaam weergave en het volgen van de zender als je je verplaatst. Helaas heeft de nieuwe 8110 geen RDS aan boord (of in de software vrijgeschakeld gekregen, omdat de 3310 dat wel had.....).

Tenslotte de fotokwaliteit: nou, daarvoor hoef je het toestel zeker niet te kopen. Hierboven vind je 2 foto’s. De eerste is onder zonnige omstandigheden gemaakt. De 2e foto is gemaakt op een sombere dag, terwijl het regent. De foto’s zijn stukken beter dan die van de nieuwe Nokia 3310, maar het houdt ook nu niet over. Met een 2MP camera kan je prima foto’s maken, maar van de plastic lensjes in de goedkope Nokia’s hoef je niet veel meer te verwachten dan een snapshot. Iets voor het vastleggen van een aanrijding etc. Zeker niet voor foto’s van een dagje uit.

Tweakfactor

Ook op deze Nokia zijn nog geen tweak truukjes bekend, zoals een netmonitor, zelf te maken ringtones etc. . Voor Tweakers is wel de 4G en VoLTE optie leuk op zo’n goedkope mobiel, al was het maar om pa en ma aan de 4G te helpen. Verder is de ingebouwde mogelijkheid om een 4G WiFi hotspot op te zetten echt geweldig. Met een Vodafone simkaart haalde ik zo’n 12 Mbp/s, wat waar ik toen was ook op de 4G+ smartphone via Vodafone het maximaal haalbare was. Wel prima bruikbaar om te surfen, of Youtube te kijken op laptop of tablet. Een andere aanbieder haalt hier geziet het Cat4 modem vast meer. CAT4 LTE biedt theoretisch een maximale download snelheid van 150 Mbp/s en een upload van 50 Mbp/s.

Inmiddels heb ik tests uit gevoerd met abonnementen van Vodafone, KPN, T-Mobile en Tele2. Het goede nieuws is daarbij dat de 8110-4G na de eerste software update opeens vlekkeloos werkt met VoLTE bij Tele2. Je belt in een goede, maar niet extreem veel betere gesprekskwaliteit nu via 4G als je Tele2 abonnee bent. De verbindingen worden super snel tot stand gebracht. Geen enkele van de huidige Tele2 regels staat je dus in de weg.

Ook Vodafone heeft in samenwerking met HMD nu VoLTE settings toe laten voegen. Dus ook op het Vodafone netwerk bel je nu via 4G.

Bj KPN en T-Mobile val je helaas gewoon nog terug van 4G naar 3G als je gaat bellen.

VoWiFi is trouwens niet beschikbaar voor de Nokia 8110-4G.

Dan de beloofde tests van de 4G internet snelheid: het maximum wat ik heb kunnen halen met de Nokia 8110 als hotspot is 45 Mbps download en 40 Mbps upload. Ter vergelijking: op een Samsung S8 haal ik op dezelfde plaats op hetzelfde tijdstip zo’n 159 Mbps download en 40 Mbps upload als maximum in verschillende tests met simkaarten van alle providers. De maximaal op de Nokia te halen snelheden zijn echter zeker goed bij gebruik als mobiele hotspot. De meeste betaalbare MiFi’s hebben geen 4G+ / LTE advanced aan boord en halen dus vergelijkbare snelheden.

Ook handig: heb je de hotspot functie aan staan en zet je het toestel uit, dan schakelt de hotspot bij het aanzetten meteen weer in. Een prima oplossing dus als je hem meegeeft aan je ouders op leeftijd, om op vakantie op hun tablet WiFi via 4G te gebruiken. Als jij hem op hotspot zet, blijft het toestel daarop staan. En dit toestel is voordeliger en minder “eng” voor ze, dan menig MiFi apparaat.

Voot Tweakers zijn de ontwikkelingen rondom het hier nog relatief onbekende KaiOS interessant. Al is het een gesloten OS, toch is het interessant hoe het zich haast ongemerkt via de lage lonen landen heeft ontwikkeld en nu van daaruit naar het westen komt.

Tenslotte is “Nokia Snake” in nieuwe vorm een leuk spelletje voor onderweg.

KaiOS

Het KaiOSverdient nog bijzondere vermelding. Ik ging er vanuit dat dit een haast niet noemenswaardig besturingssysteem zou zijn, wat maar een zeer kleine schaal zou krijgen. Bij verder doorzoeken lijkt het totaal anders te zijn! Er zijn al diverse telefoon fabrikanten, zoals Alcatel die telefoons met KaiOS hebben verkocht. Nog bijzonderder werd het toen ik ontdekte dat Google meer dan 20 miljoen in het KaiOS heeft gestopt.

Het OS heeft op zich niets met Google te maken. Het KaiOS is een afgeleide van het Firefox OS, wat toen dit in 2016 niet meer officieel door Mozilla doorontwikkeld werd, als open source OS werd vrijgegeven. overgepakt door andere ontwikkelaars. Het is dus een Linux variant met een browser. Maar Google is dus niet toevallig aanwezig in de software met Google maps, GMail en Google Assistant. In Afrika en landen als India is de mobiele infrastructuur de belangrijkste manier van communiceren geworden. KaiOS biedt nu voor het eerst ondersteuning voor 4G, GPS en mobiel betalen voor “dumb phones”. Juist op een niet-smartphone zonder touchscreen is een voice assistant een uitkomst. Juist onervaren en nieuwe telefoongebruikers komen nu meteen met de diensten van Google in aanraking. Des te verbazender vind ik dan wel de beveiligings meldingen als je via de 8110-4G inlogt op Google diensten.

Met name voor lage lonen landen lijkt het een interessant OS te worden, ook voor Google. Het KaiOS is daar echt aan een voor ons haast onopgemerkt gebleven opmars bezig. De apps draaien op deze telefoons in de browser. Iets wat Google met haar Chrome laptops ook promoot. En men moet gedacht hebben: “if you can’t beat them, join them”. Momenteel heeft het in bijvoorbeeld India IOS al ingehaald in aantallen. Dit jaar wordt al de grens van 100.000 toestellen met KaiOS gehaald is de verwachting. Met deze Nokia 8110-4G komt voor het eerst ook het grote publiek in westerse landen in aanraking met KaiOS. De interesse van Google en inmiddels ook Twitter en Whatsapp is dus nu meer dan logisch.

Software en software updates

Het toestel is in Nederland uitgebracht met software versie 11.00.17.03. Zoals eerder genoemd is nieuwe software OTA te downloaden via WiFi of 4G. In het menu is het even zoeken, maar je komt er via: instellingen/tabblad apparaat/apparaat informatie//software update. Ook krijg je vanzelf een bericht als er nieuwe software beschikbaar is. Er is gisteren een nieuwe softwareversie uitgebracht. Een nieuw software pakketje is ongeveer 21 MB groot. Het toestel draait nu op software versie: 12.00.17.06. Helaas geven de release notes niets aan wat verandert is. Na deze update werkt VoLTE op de 8110-4G opeens wel. In ieder geval komen er updates en kan Nokia via de software updates nieuwe 4G VoLTE providers toevoegen.

Inmiddels heb ik ook de eerste software bug te pakken: de Wifi verbinding wil nog wel eens wegvallen. Ook wil het toestel wel eens een verbindingsfout melden, terwijl WiFi nog gewoon verbonden is. Over het algemeen herstelt dit vanzelf weer, maar mogelijk moet dit toch weer meegenomen worden in een toekomstige update.

Nieuws: software update in 1 klap naar versie 16.00.17.00. Deze update brengt onder andere een verbetering van Google assistant. Daarnaast is het Nederlandse T9 woordenboek bijgewerkt. Beide zaken zullen niet voor iedereen relevant of merkbaar zijn.

Maar dan, de killer optie die na de software beschikbaar is gekomen en waar velen lang op hebben gewacht: Whatsapp kan nu in de Kai Os store gedownload worden, mits je deze update eerst op je toestel installeert. En Whatsapp werkt na een download en automatische verificatie van je nummer per sms ook prima! Je kan alleen Whatsapp berichten versturen en ontvangen. Bellen over Whatsapp gaat dus nog niet. En de vraag is ook of bellen ooit zal komen. Maar dat je nu mee kan doen met de berichten....ja, dat maakt het toestel zoveel meer waard!!

Conclusie:

De Nokia 8110 is niet alleen een hele leuke cult telefoon, maar ook nog eens verbazend bruikbaar. Al was het maar door de ondersteuning van 4G, bellen over 4G en de inzetbaarheid als als 4G via WiFi hotspot onderweg.

Gebruik je hem als telefoon, dan gaat de accu ongeveer een maand mee zegt Nokia. Dat wordt nog getest. Al zou het 2 of 3 weken zijn, dan nog is dat een verademing voor wie een smartphone met dagelijks laden gewend is.

De functionaliteit is er helaas ook wel naar. Op dit moment is het toestel zelf vooral bruikbaar voor bellen en SMS en terloops wat eenvoudige internet zaken die goed geschaald kunnen worden in de browser (=surfen).

Heel interessant blijkt de wereldwijde uitbreiding van het KaiOS, wat juist vanuit lage lonen landen nu de westerse wereld binnen komt. Het Kai OS is nog relatief nieuw, waardoor echt interessante apps ontbreken. In de Nokia appstore staat bijvoorbeeld slechts 1 weer app en de Twitter en Whatsapp apps zijn zelfs nog in ontwikkeling. Als Whatsapp komt, dan is het meteen een uniek toestel voor een flink groter publiek. Nokia/HMD ziet dit blijkbaar ook, dus stopt er moeite in. Google search, Youtube, Google maps, Google assistant en Gmail zitten standaard in de browser ingebakken. En een email client en Google maps app. Via A-GPS werkt De speciaal ontwikkelde Google maps app ook best goed, ondanks het beperkte kleine scherm.

Voor publiek wat bereikbaarheid wil, maar geen smartphone hoeft, of kan het toestel gewoon een goed bruikbaar dagelijks toestel zijn. Door de 4G en VoLTE ondersteuning voor bellen over 4G, is het toestel ook nog eens toekomst bestendig, zeker omdat dit Os OTA te updaten is.

Wat een vraag voor mij is: hoe veilig zijn je gegevens op dit toestel. Niemand zit op een hack te wachten, zeker niet via je nieuwe Nokia.

Ook ben ik benieuwd wanneer de Watsapp app uitrolt. Eerst zien, dan geloven. Edit: de app is er nu na de grote software update naar versie 16. Te downloaden in de Kai Os store. En het werkt super voor berichten sturen en ontvangen! Het toestel heeft meteen flink aan functionaliteit en gebruikerswaarde gewonnen!

De prijs bij lancering, van 79,- euro, vind ik een passende advies prijs. Mogelijk gaat er links of rechts nog iets van deze prijs af, anderzijds zie je de retro 3310 ook voor 10,- tot 20,- meer in prijslijsten staan. Ja, omdat het blijkbaar kan....

Edit: 15-7-2018: Na het testen van VoLTE en surfen met andere simkaarten en de goede resultaten daarbij, heb ik besloten toch een extra ster toe te kennen. Waarom? 4G bellen blijkt stabiel te werken en ook 4G surfen via de hotspot functie blijkt snel genoeg te zijn. De meerprijs ten opzichte van eenvoudige, maar goede 2G/3G telefoons is in verhouding dan gering. Met deze toevoegingen en voor “simpele candybar/dumb phones” unieke toevoegingen, is het voor zijn prijs de beste keuze die je kan maken als je geen smartphone wilt. Daarbij zou de in ontwikkeling zijnde KaiOs Whatsapp versie het alleen nog maar aantrekkelijker maken. Iets wat je op andere eenvoudige toestellen zeker kan vergeten.

En natuurlijk: vragen zijn welkom!

En zoals aan het begin gezegd: ik wilde snel de basis review beschikbaar hebben, voor wie nog bij een shop op de wachtlijst wil. Sommige shops bieden zelfs nog een preorder mogelijkheid aan.

Wat ik nog zal gaan toevoegen:

Eventuele bugs die ik tegen kom.
Eventuele uitrol van nieuwe toestel software.
Zaken die voortkomen vanuit jullie suggesties.

NB. Ik heb nog geen methode gevonden om eenvoudig screenshots te maken. Ik heb nu in een zo donker mogelijke omgeving (ivm. schermspiegelingen) een aantal foto’s gemaakt als alternatief voor screenshots, maar tips zijn natuurlijk welkom!

Reactie op jullie eventuele vragen

Changelog:

ik ga deze review door de tijd heen aanpassen en aanvullen. Onderstaand de wijzigingen en aanvullingen die gedaan zijn:

Versie beheer/toevoegingen/wijzigingen:
  • 14-7-2018:
  • foto's toegevoegd
  • Typfouten recht gezet
  • 15-7-2018:
  • Specificaties uitgebreid en aangepast
  • Software informatie toegevoegd
  • Testresultaten toegevoegd van de maximaal gehaalde internet snelheden via de ingebouwde 4G hotspot functie bij verschillende NL providers
  • Testresultaten van de VoLTE test bij alle netwerken. Alleen bellen over 4G bij Tele2 abonnementen en nu ook bij Vodafone abonnementen
  • 29-7-2018:
  • Info over het KaiOS toegevoegd
  • Typfouten etc. recht gezet 3,5mm jack ipv. 2,5mm etc.)
  • Ondersteuning van VoLTE door Vodafone toegevoegd
  • 6-8-2018:
  • Wat aanvullende info over het menu toegevoegd
  • Wat schermopnamen toegevoegd na een tip van user Kiswum
  • Ervaringen met 4G bellen over VoLTE toegevoegd
  • Test afgerond van de accuduur en info toegevoegd{/li}
  • Ik kon het niet laten om ook de gele Nokia 8110 te kopen
  • Foto’s van de gele Nokia 8110 naast de zwarte toegevoegd
  • Foto’s toegevoegd die gemaakt zijn met de Nokia 8110
  • 4-5-2019:
  • Software update naar versie 16 genoemd
  • Whatsapp is eindelijk ook in Nederland te downloaden in de Kai Os store op je toestel, na het uitvoeren van deze software update.

Heb jij ook een Nokia 8110 Zwart?

De telefoon heeft bijna zijn volgende oplaadbeurt nodig. Hij geeft alweer aan opgeladen te moeten worden, maar functioneert nog steeds. Bellen etc. gaat ook nog prima bij deze accustand (nog 12% volgens het menu). Dus het eindresultaat zal een van de komende dagen wel bekend worden....dan zet ik het er bij.

Na een tip van @Kiswum heb ik in een zo donker mogelijke omgeving foto’s gemaakt van het scherm en de menu’s, als alternatief voor echte screenshots. De tips op internet werken helaas niet voor deze Nokia. Tips voor het maken van echte screenshots vanaf de Nokia 8110-4G zijn dus welkom.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 6 augustus 2018 13:58]

Top, wat goed dat je de feedback hebt opgepakt en hebt toegevoegd! Een impressie krijgen van bijvoorbeeld een telefoon, werkt het beste als je iets meer van de software kunt zien. Bedankt voor het toevoegen van die extra screenshots.
Bedankt voor je feedback en ook voor de nominatie! Het is vooral een uitdaging om reviews te maken van de wat minder in het oog springende zaken waar je niet al vanzelfsprekend op Tweakers punten mee scoort. Maar die toch de nieuwsgierigheid best een beetje prikkelen.

Daarbij probeer ik telkens een beetje beter te worden....
Blijkbaar is Whatsapp nu uit voor KaiOS/ de 8110: https://tweakers.net/nieu...s-toestel-nokia-8110.html. Dat maakt deze wel errug interessant.. Ik ben benieuwd of ik na jaren weer zonder smartphone zou kunnen. Zonder Whatsapp zou lastig zijn maar da's nou geen issue meer _/-\o_
Bedankt voor je reactie dat zou heel goed nieuws zijn.....ware het niet dat er geen software update klaar staat en geen Whatsapp in de store. Maar wel heb ik opnieuw goede hoop dat het binnenkort wek gaat komen. Dus super dat je het hier gemeld hebt!
Oi da's wel jammer! hopelijk komt ie de komende dagen! Hou je ons op de hoogte? Super benieuwd naar je ervaringen!
Ook handig dat je de standaard zoekmachine kunt instellen je hebt 4 keuzes (Google, Yahoo, Bing en DuckDuckGo) voor als je wat meer los wilt zijn van het Google en of Apple netwerk.

Goede review ben het er wel mee eens, ik mis nog wel een synchroniseer je contacten terug met google feature. Nu kun je ze eenmalig downloaden via google en of outlook maar als je nu veranderingen aanbrengt dan zet de 8810 ze alleen in het eigen geheugen. Je bent dus weer "ouderwets" handmatig een backup aan het maken van je contacten.

Ik kan mij herinneren dat ik bij mijn Nokia N95 een (lastig werkend) software pakket had die dat soort dingen (editen van telefoonboek, backup maken, muziek eropzeten, podcastfeeds bijhouden) allemaal automatisch deed. Dat mis ik bij dit toestel wel maar misschien komt dat nog als de thuis hackers het toestel en zijn verse OS grondig onderhanden hebben genomen.

[Reactie gewijzigd door 4play op 16 juli 2018 08:16]

Nokia PC Suite
Ja, inderdaad! De PC suite. Wat een programma was dat. Als je verbinding had, dan ging het wel, maar traag. Maar voor die tijd was het nog een goede oplossing. De 8110 van toen was al even van de markt toen er toestellen met Symbian OS kwamen die via de Nokia PC suite aangesloten konden worden. Dus zijn ze nu trouw aan de retro tijd dat het er weer niet is ;)

Nu kan je trouwens gewoon bestanden op een SD kaart zetten. Dan heb je dus wel een micro SD kaart lezer of een SD kaartlezer met adapter naar micro SD nodig. Bijvoorbeeld om er muziek op te zetten.
In de +plunten staat FM RDS radio, terwijl in de review herhaaldelijk geen RDS staat
Inderdaad. Klopt, ik dacht bij de eerste versie nog dat het een RDS radio was, maar helaas. Bedankt voor je tip. Ik heb het nu aangepast.
Heel raar dat Whatsapp hier nu voor uitkomt en Windows Phone wordt uitegefaseerd.
Nog gekker als je bedenkt dat Whatsapp op KaiOS in feite een HTML5 app is. Of staat KaiOS meer graaien van gebruiksdata door FB toe? Vind het een beetje een hype/arrogantie-dingetje. Net zoals dat Signal nooit voor WP werd gemaakt omdat de oprichter dat niet cool vond.
Kan iemand gewoon even een KaiOS app omgeving op Windowsphone maken? Moet appeltje-eitje zijn, HTML5 support Edge is prima.
En Whatsapp: kunnen jullie eidelijk eens een fatsoenlijke web-versie maken die net als Telegram de boel lostrekt van het besturingssysteem?
Maar misschien helemaal niet zo verkeerd: Gele banaan erbij voor Whatsapp-pulp

Oh, heb je er ook al Gerda op gezet?

[Reactie gewijzigd door blanka op 23 juli 2019 07:24]

Weet je zeker dat de app er voor nieuwe gebruikers niet meer is? Dat hij voor bestaande gebruikers blijft werken is een feit. Voor Whatsapp op de Windows Phone heb ik onlangs nog gewoon een update ontvangen met bugfixes. En ook werkt het nog gewoon. Dit liep via de Windows Market app. Ik ga er dan ook vanuit dat Whatsapp ondanks de aankondigingen nog gewoon te krijgen is voor Windows Phone. Er komen geen nieuwe features meer uit voor Windowsphone en als de ondersteuning door Microsoft definitief is beëindigd dan is het platform eigenlijk "dood" helaas. Gebruik nog heel sporadisch een Lumia 950XL en vind dit een zeer prettig toestel naast mijn IPhone en high-end Android.
Heb ook een 950XL, onovertroffen camera, beter dan die van een Pixel 3 of iPhone X. Ik gebruik m als zeer lichte laptop met goede camera aan boord.
Top review! Leuk, ben ook geïnteresseerd nu Whatsapp ervoor uit is. Vraag over volume, is dit wel de regelen met de bijgeleverd headphone? Zit een hoger/lager knop op maar kan natuurlijk voor voor frequentie bijv. zijn.
Enige idee waar deze telefoon werken te proberen is? Mediamarkt heeft hem in een kast liggen in verpakking...
Zeer uitgebreide review met veel beeldmateriaal! Hier hou ik van. Ook een top change log.

Ik heb wel een correctie voor je: Het gaat om een 3.5mm audiojack (geen 2.5).

Wel heb ik nog een vraag voor je: Is tethering/PhoneAsModem mogelijk?

Ik heb wel een correctie voor je: Het gaat om een 3.5mm audiojack (geen 2.5).

Wel heb ik nog een vraag voor je: Is tethering/PhoneAsModem mogelijk?
Ja, inderdaad, ik heb 2,5mm naar 3,5mm verandert.

Via de hotspot functie kan je de telefoon sowieso als 4G modem gebruiken, via de micro USB aansluiting zou het ook moeten werken. In het menu zit onder de hotspot menu tab ook de instelling om USB thethering te activeren. Al heb ik dat nog niet getest, het kan.

De review is verder aangepast en weer uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 29 juli 2018 13:00]

De zwarte Nokia 8110 is inmiddels bij enkele webwinkels weer op voorraad (bol.com, Belsimpel, Mediamarkt). De banaan gele versie van de 8110 lijkt nog niet leverbaar te zijn.
Mijn 'banaan' heb ik één week geleden al gekocht via Belsimpel.nl
Hoe bevalt de accu? Kun je al iets zeggen over hoelang deze mee gaat op een enkele lading? Of heb je de accu nog niet leeg gekregen met een paar weken?
Goede vraag, maar hij is nog niet leeg na de 1e keer laden!

De meeste nieuwe telefoon accu’s geven pas hun maximale prestatie prijs na een keer of 3 ontladen en weer opladen. Daarom wil ik eerst even wat meer ervaring met deze accu op doen voor ik er definitief iets over zeg.

Maar natuurlijk heb ik wel mijn ervaringen tot nu toe:

Volgens opgave van Nokia zou je de Nokia 8110 met deze accu 28 dagen standby kunnen houden. Let wel: alleen standby en de disclaimer is dat dat onder laboratorium condities onder ideale omstandigheden is bepaald. Kortom, de Nokia disclaimer voor “dat ga je in de praktijk nooit halen”.

Op 7 juli heb ik hem voor een uur of 20 in de lader gedaan. Op 8 juli heb ik hem voor het eerst in gebruik genomen. Na veel testjes viel mij op dat het accu symbool al na enkele dagen op halfvol stond.
Inmiddels is het 19 juli en werkt het toestel echter nog steeds op die eerste acculading. Wel geeft het toestel sinds vanochtend aan dat hij graag opgeladen wil worden, omdat de accu bijna leeg is. Eerlijk gezegd: het valt mij mee. Als je na gaat dat ik vanalles heb zitten instellen, WiFi gezocht en ingesteld, verschillende gesprekken heb gevoerd, hem als 4G modem heb gebruikt via de WiFi hotspot met verschillende testreeksen met verschillende simkaarten van Vodafone, KPN T-Mobile en Tele2, gevolgd door een in verhouding energie vretende reboot met nieuwe aanmelding op het netwerk etc. Er het hele land mee doorgereden ben met continue mastwisselingen, en ik er ook mee heb zitten spelen. Dan denk ik dat de accuduur met 11 dagen na deze eerste lading al best acceptabel is. En dan te bedenken dat hij het ondanks de accu leeg melding ook op dit moment nog doet en ik er nog gewoon gesprekken mee kan voeren.

Voor nu is dat alles wat ik er over kan zeggen. Zoals ik in de review al aangaf is het in de huidige smartphone tijd al een verademing als je er bij normaal gebruik 1 hele of zelfs 2 weken er mee haalt in plaats van de opgegeven 28 dagen.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 19 juli 2018 12:54]

Dat is best netjes! Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Nogmaals een reactie: 20 juli, de Nokia gaat met een onhoorbare zucht uit, omdat de accu leeg is.

Hij is in de lader gegaan en vanaf 22 juni weer er uit gehaald. Ik ga tellen hoeveel dagen het toestel op puur standby vol gaat maken vanaf nu. Ik houd jullie op de hoogte. De update zou in theorie dus best 28 dagen kunnen duren ;)
Zo, de Nokia is leeg, dus bij deze is de accutest ook afgerond. In stand-by met een Vodafone simkaart er in (wat niet het best dekkende en energie zuinigste netwerk is in onze omgeving) , haalt de Nokia 8110-4G 18 dagen, dus 2,5 weken. Dat is niet de onder laboratorium omstandigheden bepaalde 29 dagen, maar in vergelijking tot de huidige smartphones toch indrukwekkend als het je alleen gaat om bereikbaarheid.
Dat zijn best respectabele tijden! Dat zijn tijden waar je met een smartphone echt niet in de buurt mee kan komen.
Dit maakt dit toestel wel erg uniek; het is geen dumbphone en geen echte smartphone, maar lijkt het beste te bevatten van beide. Wellicht binnenkort toch eens kijken of ik er ook één ga aanschaffen.
Bedankt voor de info; weet je nog of je toen alleen spraak aan had, of ook wifi/data/gps oid?
edit: whoeps, ik dacht dit had je vorige maand gedaan, maar het is wat langer geleden :)

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 6 september 2019 09:55]

Het was alleen standby, maar wel met mobiel netwerk aan. Wifi uit. Er liep geen data/spraak en de GPS moet wel uit gestaan hebben, anders gaat het echt harder met de accu!
Zo, interessant, ik had niet verwacht dat data aan zou staan.
Ik ben wel benieuwd wat een smartphone in dezelfde situatie zou halen, helaas testen ze dat nooit.
iig bedankt voor je reactie!