Philips 43PUS6412 Wit - Reviews

Specificaties 43" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 43PUS6412 Wit Review

watdachtjijnou 16 maart 2018, laatste update op 16 april 2018, 1.735 views Product gekocht

Philips 43PUS6412 Wit

Alles wat je van een doorsnee 2017-model zou mogen verwachten, en zelfs iets meer. Een TV met een simpele en snelle User Interface, helder en scherp beeld, matig geluid, en extra wauw-factor door de Ambilight. Perfect product voor de consument die nét wat meer wil van zijn TV.

Pluspunten

• Snelle User Interface
  • Makkelijke bediening
  • Ambilight is voor mij vanaf nu een must
  • Android TV
  • Ingebouwde Chromecast
  • Shortcut knop voor Netflix
  • Opnemen en pauzeren van TV ingebouwd

Minpunten

• Geen microfoon in de afstandbediening
  • Zeer matig geluid
  • Geen mogelijkheid voor meerdere 'users'
  • HDR Upscaling schiet soms onterecht aan en is lastig uitzetten

Inbrandgevoeligheid Score: 3

Na ongeveer 3 maanden gebruik gemaakt te hebben van deze prachtige tv besloot ik dat het een goed moment was om er iets over te schrijven op Tweakers. Ik laat me zelf altijd erg beïnvloeden door de reviews van producten op Tweakers, en op deze manier hoop ik ook een duit in het zakje te kunnen doen.
Korte disclaimer: ik ben geen specialist op gebied van televisies, beeldkwaliteit, geluidskwaliteit of wat dan ook. Ik ben gewoon een doorsnee kritische consument die eerder eieren voor zijn geld kiest dan het geld over de toonbank smijt.
En deze review is ook bedoeld voor dezelfde doorsnee klant als ik. Dus ben je op zoek naar goeie tv die niet meteen de spaarrekening leeg trekt, dan ben je hier aan het juiste adres.

What's in the box!

Het eerste wat me opviel nog voordat ik de doos opende was dat hij verbazingwekkend licht was. Nu is het ook wel zo dat ik upgrade van mij 8 jaar oude HD tv met het gewicht van een kudde olifanten, maar alsnog was ik erg verrast.

Op de doos stond netjes aangegeven dat de TV uitgepakt moest worden met 2 mensen. Mijn tip: volg dit advies op. Als man zijnde dacht ik het wel in mijn eentje te kunnen, maar mijn koppigheid kostte me bijna een TV. Na een kleine hartverzakking en een moment van op adem komen riep ik mijn lieftallige vriendin erbij en samen haalde we de TV zonder moeite uit de doos.

Naast de tv en de voet zit er een stoomkabel en een afstandbediening (met batterijen) in de doos. verder zijn er wat boekjes, waaronder een 'Quick Install Guide' die snel bij het oud papier werd gegooid. Een uitgebreide handleiding was niet in de doos terug te vinden, maar op de website van Philips.

De installatie

De installatie was niks spannends. Zorg alleen dat je een zachte ondergrond hebt waar je de tv op kan leggen om de voet vast te schroeven (mocht je hem op de voet neer willen zetten natuurlijk). Ikzelf heb de TV niet opgehangen, maar mocht je dit willen doen dan kan dat. De TV ondersteunt VESA montering, dus je kan met een standaard beugel aan de slag.
Na het ophangen/neerzetten van de tv is het een kwestie van stekker erin en gaan. Het setup-menu helpt met het doorlopen van de standaard stappen voor de installatie. Je wordt gevraagd te verbinden met internet, te koppelen aan een Google Account, een Philips account aan te maken (wat mijns inziens overbodig is. Ik heb niks aangemaakt en ben nog nergens tegen belemmeringen aangelopen), en je zenderpakket te installeren als je op de kabel zit.
Na het afronden van de installatie zullen de meeste apps nog moeten worden geüpdatet, en misschien staat er nog een nieuwe softwareversie voor je te wachten, maar daarna kan het feest pas echt beginnen.

Software

Voordat we gaan kijken naar het fysieke product, laten we eerst eens stilstaan bij de zachte kern van de televisie. Even een aantal feiten op een rij: de tv draait op Android TV, de smart-tv OS van Google. De tv heeft een ingebouwde Chromecast en voorgeinstalleerde apps voor de meest populaire streaming-apps, waaronder natuurlijk ook Netflix (te benaderen met een snelknop op de afstandbediening).

Dit is niet de 43PUS6412! Dit is een plaatje van Google, maar het laat wel mooi het thuisscherm van Android TV zien
Android TV
Het is tegenwoordig praktisch onmogelijk om nog een nieuwe TV te kopen zonder smart-OS. Samsung heeft Tizen, LG heeft Web-OS, Philips heeft nog een paart TV's met haar eigen smaakje software, maar deze TV komt met Android TV.
Ik heb veel tv's overwogen voor ik bij deze ben uitgekomen. Ook van een aantal heb ik de smartfuncties kunnen testen, en ik kan over één ding heel duidelijk zijn: Ik heb nog nooit zo'n vlotte smart-tv gezien als deze.
Scrollen door menu's, het openen van applicaties, het afspelen van media via verschillende apps, alles gaat als een sneltrein. Voorheen ervoer ik de smart functies van tv's meer als een vloek dan als een zegen, maar deze implementatie heeft me genezen van deze gedachte.
Natuurlijk is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Er zijn een aantal eigenaardigheden in de software die wat jammerlijk zijn, maar het zijn geen dealbreakers. Een van deze dingen is dat Android TV als text-input de voice-to-text engine van Android gebruikt. Het probleem hiervan is dat de afstandbediening geen microfoon heeft. Je moet dus altijd eerst de voice-input annuleren voordat je kan typen. Dit is op te lossen door de Android TV Remote app te downloaden op je smartphone, maar ik had liever een aan-uit schakelaar in de instellingen gezien.
Wat ook jammer is zijn de voorgeïnstalleerde Philips-apps. Deze komen in een balk bovenaan het thuisscherm te staan en zijn (volgens mij) niet weg te halen. Nogmaals, dit zijn geen dealbreakers maar het is wel jammer.

Tot slot is er nog een redelijk gebrek aan de software, en dat is het ontbreken van meerdere gebruikers. Ik woon samen met mijn vriendin, en als zij YouTube wil kijken moet dat via mijn account. Dat is een tikkeltje jammer, en ik zou graag zien dat dit wordt aangepast.
Google Cast
Als het navigeren van menu's en het installeren van applicaties niks voor je is dan komt deze tv met een ingebouwde Chromecast. Het voordeel hiervan is dat je vanaf je smartphone makkelijk video's, muziek en foto's kan 'casten' naar het grote scherm. Geen afstandbediening nodig, gewoon je telefoon met de media die je wil afspelen.
Een klein minpuntje echter is dat met Android TV 6.0 de content hierdoor gelimiteerd is tot 1080p, terwijl de native applicaties op de tv de content wel in 4k kunnen afspelen. Ik heb echter begrepen dat met de update naar Android TV 7.0 dit probleem is opgelost, maar ik heb nog niet de kans gehad dit te testen.
Updates
Als je het tegenwoordig hebt over Smart TV's, is het begrip Updates vaak een gevoelig punt. Of een leverancier nu zijn eigen Smart OS ontwikkeld of er eentje van de markt plukt, updates blijven altijd een kritisch onderwerp. Deze Philips TV kwam mei 2017 voor het eerst op de markt met Android versie 6. Android 6, voor de mensen die dit niet weten, is door Google vrijgegeven in Q3 2015, 2 jaar voor de aankondiging van dit TV model. Op dat moment was er zelfs al een Android TV versie op basis van Android 7, en een maand later werd Android TV 8 aangekondigd. Dit beschrijft een beetje de track record van updates voor menig TV ontwikkelaar.

Desalniettemin heeft de tv afgelopen maand (eindelijk) een update gekregen naar Android 7.0. Hiermee werden een aantal nieuwe functies geïntroduceerd, waaronder ook PiP (Picture in Picture), zodat bijvoorbeeld Twitch in een klein venster kan zweven over de UI heen. Echter moeten app developers hun app hier wel voor updaten.

Of de Philips 43PUS6412 een update naar Android 8 gaat krijgen is nog maar de vraag. Deze versie levert onder andere een aangepaste User Interface, waar ik zelf wel naar uitkijk. Als de geschiedenis zich herhaalt zouden we op z'n vroegst een update naar Android TV 8 mogen verwachten na de aankondiging van Android TV 9, als het al gaat gebeuren.

Hardware

De hardware; hét onderdeel van de TV wat er nu echt toe doet. Zoals ik al eerder in deze review heb aangegeven, ik ben geen kenner op gebied van beeld- en geluidskwaliteit. Het enige wat ik kan is met passie kijken naar een product en mijn mening daarover delen, zodat anderen zich daardoor kunnen laten beïnvloeden. Ik zal daarom voor zover ik kan mijn bevindingen uitschrijven, maar mocht je enige vragen hebben over de TV, schroom niet en stel ze, want wellicht kan ik wat voor je uitzoeken.

Technische specificaties
Allereerst even wat over de technische specificaties. Hieronder zijn de technische specificaties zoals Philips ze presenteert weergegeven:

Beeld
Het beeldpaneel is een 4k HDR paneel wat in mijn optiek ene geweldige helderheid en scherpte weet te weergeven. In mijn vooronderzoek heb ik, samen met een vriend, veel TV's vergeleken, en uit onze ervaring bleek vaak dat Philips toch vaak wat minder goed uit de verf kwam dan TV's van Samsung of Sony. Echter bleek dat bij deze TV anders te zijn. In de showroom hebben we deze tv in een rijtje van modellen van LG en Samsung zien staan, en dit paneel bereikte verreweg de beste helderheid en scherpte.
En als ik heel eerlijk ben, wanneer je de TV niet met een ander model vergelijkt zal je geen verschillen merken. De beeldkwaliteit is in mijn optiek super voor de prijs. Zelfs HDR beelden komen scherp en contrastrijk over.

Films kunnen worden afgespeeld via applicaties, externe bronnen of vanaf een USB device. Ik heb met een aantal films in HDR kwaliteit getest vanaf een USB stick, en de beeldkwaliteit is fenomenaal.
De TV beschikt over 4k upscaling, dus content met een lagere resolutie wordt netjes opgeschaald naar de hogere resolutie. Ik moet zeggen dat zelfs een DVD er goed uitziet op deze tv (op de on-geschaalde ondertiteling na dan).

Helaas zijn er soms wat problemen met het herkennen van HDR content. Soms schakelt de tv automatisch over op HDR, terwijl de content dat niet is. Dit weliswaar uit te schakelen via opties, maar als ik een film of serie wil kijken en eerst 5 minuten moet knoeien in de instellingen dan ben ik er wel snel klaar mee.

Tot slot over het beeld nog dit: ik ben nu groot fan van Ambilight. Ik heb expres voor een wat kleinere tv gekozen omdat ik niet wilde dat mijn hele muur opeens scherm zou worden, en omdat ik dacht dat dat erg druk zou zijn. Toen ik in de winkel een TV zag met Ambilight vroeg ik me nog af wat er nu echt de meerwaarde van was, naar nu hij in mijn woonkamer staat te blinken ben ik helemaal om.
Het licht vanuit de zijkanten van de TV (links en rechts, helaas niet bovenop) vertoont een verzachte kleurweergave op de muur van wat er op het scherm gebeurt. Dit is in sommige gevallen gaaf, en in sommige gevallen geweldig. Vooral in natuurdocumentaires is het adembenemend. De beelden lijken uit de tv je muur op te ontsnappen, en het geeft een geheel nieuwe dimensie aan het film kijken.
Er zijn meerdere modi voor het gebruik van Ambilight. Je kan voor rustgevend kiezen, zodat de lichten niet teveel flikkeren, of voor natuurlijk, wat bij zwart beeld de lichten ook echt uit doet (dit is mijn favoriet).
Als je nog twijfelt over Ambilight, ga eens kijken in een winkel. Het is niet hetzelfde als in je eigen huis, maar het geeft wel een redelijke indruk. Ik ben in ieder geval fan, en ik raad het iedereen aan die nu nog een nieuwe tv zoekt.

Geluid
Over het geluid van de tv kan ik vrij kort zijn; het geluid is bagger. Dit is natuurlijk niks nieuws in moderne TV's. Alles moet dunner en strakker, maar zo blijft er geen ruimte over voor een beetje degelijke speakers. Het is dus ook bijna vereist om een geluidsoplossing bij de TV aan te schaffen. Ikzelf heb hiervoor de LG LHB655 gekocht, een degelijk budgetsetje met 5.1 geluid. bluetooth en bluerayspeler. Voor mijn volledige review verwijs ik je graag hier naartoe.
Aansluitingen
Zoals in de specificaties is beschreven beschikt de TV over een viertal HDMI poorten en een tweetal USB poorten. Een van de USB poorten is USB 3.0, en tot nu toe heeft hij elke film gepakt die ik over de USB op hem af gooi. Ik hang er af en toe een 1TB HDD aan, zonder externe voeding, en films spelen zonder problemen af.
De HDMI poorten beschikken over CEC en ARC, wat het bedienen van een home cinema set heel eenvoudig maakt. Door de ARC ondersteuning pakt het LG setje automatisch op dat de audio signalen over de speakers moeten lopen en schakelt automatisch 5.1 geluid in. Door de CEC ondersteuning kan ik ook het LG setje bedienen met de afstandbediening van de TV, dus alles wordt gedaan met één remote. Dat doet de IT-er in mij veel goed.
Afstandbediening
De afstandsbediening is redelijk simpel. Je kan er makkelijk mee door de UI scrollen en je media bedienen, en hij ligt lekker in de hand. Op de achterkant is een QWERTY toetsenbord geplaatst om makkelijk te kunnen typen. En dit is helaas wel nodig, want spraakgestuurd zoeken is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Android TV kiest standaard voor audio-input wanneer je ergens iets wil typen. Dit zou geen probleem moeten zijn, maar er zit geen microfoon op de afstandbediening of de tv. Als je spraakgestuurd wil zoeken moet je dus de Android TV Remote app downloaden op je smartphone. Anders moet je het voice-zoeken annuleren, en daarna opnieuw op zoeken drukken. Dan pakt hij de afstandsbediening wel.

Afstandbediening

Om het hele verhaal maar kort samen te vatten: dit is een prima tv voor een gemiddelde consument die niet veel voor een nieuwe tv wil betalen maar wel zo veel mogelijk functies en kwaliteit voor z'n geld wil.
Ik weet het, het is niet een zeer uitgebreide uitzetting van voor- en nadelen, maar als ik eerlijk ben is dat voor deze tv niet nodig. Het is vrij simpel. Wil je een nieuwe tv van rond de 400-600 euro? Koop dan deze tv. Er is naar mijn mening op dit moment geen betere tv te vinden voor die prijs.

Ik hoop dat ik dit product wat duidelijker heb neer kunnen zetten voor je, en dat je aan de hand van dit verhaal een keuze heb kunnen maken. Heb je nog vragen, is iets onduidelijk of mist er iets in deze review? Laat het me weten. Heb je naar aanleiding van deze review gekozen om deze tv te kopen? Of juist niet? Ik hoor het graag.

Postscriptum

Naar aanleiding van de vraag van Jazco2nd in de comments bij deze nog een korte toevoeging over de zwart weergave van de tv. Om eerlijk te zijn is het voor mij lastig te vergelijken met andere tv's, gezien ik er maar eentje heb staan hier (en dat ik een review schrijf voor een tv uit het budget klassement maakt misschien ook wel duidelijk dat ik niet de middelen heb om een vergelijking te doen op eigen kosten :P). Verdere toelichting is te vinden in de comments, maar hier heb ik een aantal foto's bijgevoegd van een zwart beeld vanuit verschillende hoeken:

Zoals ook in mijn reactie op Jazco2nd terug te lezen is, ik heb geen problemen met lichtlekken in het beeld, en de zwartweergave is in mijn optiek, en zeker voor een tv uit het budget klassement, uitstekend. Maar, zoals met bijna alle tv's in deze catagorie, your mileage may vary.

Heb jij ook een Philips 43PUS6412 Wit?

Ik ben erg benieuwd naar je eigen ervaring van de zwart weergave. Vooral omdat vrijwel alle modellen kleiner dan 50 inch tegenwoordig "budgetmodellen" zijn en het onder andere zonder full array local dimming moeten doen.

Tv's zijn net telefoons geworden maar dan nog erger. Topmodellen komen alleen in joekel formaat. Hoe verhoudt de beeldkwaliteit met name bij veel donker zich met een tv die wel full array local dimming heeft?
Ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik enorm te spreken ben over de zwart weergave. Natuurlijk moet je niet al te hoge verwachtingen hebben van een tv in het budgetklassement, zoals je zelf ook al beaamd, en je moet er zeker geen topmodel naast zetten, maar ik heb zelf geen problemen met lightbleeding.

Ik kan zelf helaas ook niet vergelijken met een TV die full array local dimming heeft, maar ik zal een paar foto's toevoegen aan de postscriptum. Wellicht helpt dat je een beter beeld te krijgen.
Goede review hoor,

Het is goed te weten van dat toetsenbord/stembesturing conflict, lijkt mij wel ergerlijk.

Ik heb net even in de Pricewatch gezocht op Philips TV's met het trefwoord '3 zijdig Ambilight'. De goedkoopste is een grotere uitvoering van jou TV: een 49'' met een meerprijs van 180 euro. Achteraf gezien: Als je nou rekening houdt met beide elementen, die grotere TV en de meerprijs, had je daar dan toch voor gekozen?

edit:
Terwijl ik bezig ben deze reactie te schrijven verlaagt Appollo de prijs van die TV met 40 euro, heb ik nou een alu-hoedje of is dat nou omdat ik - en wellicht meerdere Tweakers - naar die TV opzoek zijn?

[Reactie gewijzigd door Zo af en toe... op 16 april 2018 09:33]

Toen ik op zoek ging naar een nieuwe tv was mijn budget tussen de 500 en 600 euro. Als ik het me goed herinner was de 49" versie op dat moment nog 699 euro, en daarvoor had ik mijn partner toch wel erg lief moeten aankijken.

Uiteindelijk ben ik gesetteld voor de 43" variant, mede vanwege de prijs. Op dat moment had ik misschien wel een grotere tv gewild, maar nu deze in mijn woonkamer staat ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. De Ambilight voegt een paar denkbeeldige inches toe aan de grootte van de tv, en met een 49"-drievoudige-Ambilight tv zou het in mijn bescheiden woonkamer misschien wat te druk zijn geworden.
Duidelijke review !
Heb zelf de PUS6501 versie - ook zeer tevreden mee.
De TV - het beeld gekalibreerd m.b.v. https://youtu.be/wxjVWqyaHXs
En je kunt ook de ISF unlocken: https://youtu.be/VSocS4QMJrA

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 16 april 2018 11:07]

Bedankt voor je compliment, en bedankt voor de tips! Ik ga er zo eens naar kijken :)
Over de Philips apps die bovenaan in beeld staan in de Android TV Leanback omgeving kan ik misschien een tip geven.
Ik heb zelf een Sony tv met Android tv erop en daar kan ik bij apps (in instellingen) een aantal Sony apps vinden en uitschakelen, waardoor die rij met apps verdwijnen.
Als daar op googelt zal je dat zeker tegen komen en misschien bestaat zoiets dus ook voor Philips tv’s!

Verder een prima review :)
Tnx :) Ik ga zo eens kijken of ik het weg kan krijgen, al ben ik er ondertussen wel aan gewend en erger ik me er al wat minder aan om eerlijk te zijn :P
Wat een goede review zeg. Ik heb ondertussen wel nog 2 vragen:

Kan je ondertussen met de update naar Android TV 7 wel met Google Cast streamen in 4K?

Ik neem aan dat de ingebouwde Netflix app wel gewoon 4K ondersteund?
De ingebouwde Netflix app ondersteunt 4k en HDR content, indien je wel het abonnement hebt waarin dit wordt ondersteunt. Helaas moet je het grote abonnement hebben voor deze content, en werkt het niet met het standaard abonnement voor HD met 2 personen.

De update naar Android TV 7.0 heeft aangegeven dat Google Cast nu ook 4k moet ondersteunen. Ik heb dit zelf nog niet getest, omdat ik altijd de ingebouwde YouTube app gebruik (die wel 4k afspeelt), maar volgens mij werkt het casten van YouTube video's ook gewoon in 4k.