LG LHB655 Review

watdachtjijnou 24 januari 2018, laatste update op 24 januari 2018, 334 views Product gekocht

LG LHB655

Een budget-klasse geluidsset voor mensen met een plug-and-play mentaliteit. Prima geluid voor de prijs, maar zeer beperkte functies. Ideaal voor de persoon die gewoon een kant-en-klaar oplossing wil hebben voor blueray, dvd, cd, bluetooth en 5.1 tv geluid.

Pluspunten

• Simpel en strak ontwerp, als je daar van houdt
  • Setup en installatie is zo gemakkelijk dat je schoonmoeder het nog kan
  • Voor een sub-Ą300,- HC-set een prima geluid
  • HDMI-CEC en HDMI-ARC zijn een verademing

Minpunten

• Software en UI laten veel te wensen over
  • Voor-ge´nstalleerde applicaties zijn het beste te vermijden
  • De afstandbediening is ronduit slecht te noemen
  • Gebrek aan WiFi
  • HC-set gaat op 'mute' wanneer er een ARC verbinding tot stand gebracht is

Geluidskwaliteit Score: 3

Laat ik allereerst beginnen met het volgende: ik ben geen expert op het gebied van audio. Ik heb geen uitgebreide kennis over audiosystemen, kan niet dieper ingaan op de werking van dit product en zal niet specifieker in kunnen gaan op de klankkleur dan 'het klinkt wel goed'.
Deze review is dan ook niet bedoelt voor de echte audiofanaten onder ons. Dat is ook niet gek, want dit setje is ook niet bedoelt voor deze geluidskanjers. Het is een home cinema set in het budgetsegment, bedoelt voor de tv-aan-en-gaan consumenten onder ons. En voor die doelgroep is dit een prima product.

Uitpakken en monteren

De LG LHB655 werd geleverd in een grote doos. Stevig verpakt in het piepschuim waren de vier hoekzuilen te vinden (bestaande uit een voet, paal en de speakerunit zelf), evenals de sub woofer met vooraf ge´nstalleerde kabel, de centerspeaker, BlueRay speler, afstandsbediening en het papierwerk samen met de bekabeling voor de boxen.
Installatie van de hoekspeakers was vrij simpel: 3 schroeven in de voet, een in de speaker en ze staan. Dankzij het handige kabelgootje langs de paal en het gootje onderaan de voet kunnen de kabels makkelijk weggewerkt worden.
De speakerkabels komen in 2 maten: 2 lange voor de achter speakers en 3 voor de center- en voorspeakers. De lange kabels zijn overigens precies lang genoeg geweest voor mijn woonkamer (3,5 diep bij +- 3 meter breed). De overige kabels waren daardoor wat lang waardoor er overschot in kabel was in mijn tv-kastje.
De kabels zelf zijn colour-coded, net als de aansluitingen op het BlueRay kastje. Zo was het aansluiten (en het later terugzoeken welke kabel bij welke speaker hoort) een eitje!
Hieronder is een foto weergegeven van de aansluitingen van de BlueRay speler. Naast een stekker en de speaker aansluitingen beschikt deze set over een LAN-poort (wat de enige mogelijkheid is om internet te ontvangen op dit apparaat), een HDMI-aansluiting, L/R-tulp input, Optical in en een antenne aansluiting.

Gezien het setje al netjes staat aangesloten heb ik deze foto even van het internet geleend.

Software

Na het plaatsen en aansluiten van de speakers kwam het installatiemenu. Er valt niet veel te zeggen over de setup van dit kastje. Bij het opstarten kwam het installatiescherm meteen naar voren. Er werden wat standaard vragen gesteld over hoe ver de speakers van de luisteraar weg stonden, wat het volume moest zijn en of je 5.1 geluid wilde hebben.
Na het installatiescherm kwam het thuisscherm. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, koopt dit setje niet als je het tevens als smartdevice wil gebruiken. Ja er is een Netflix, YouTube en Spotify app voor ge´nstalleerd, maar ik zou deze vermijden.
De extra functionaliteiten laten veel te wensen over. Er is een hoofdmenu waardoor je door data op een disk of USB kan bladeren. Je hebt de optie voor video, audio, foto's, premium functies (de smart apps), externe invoer of instellingen. Meer kan je niet doen.

In het instellingenscherm kunnen een handjevol settings worden aangepast, maar binnen 5 minuten heb je deze wel gezien. Fijn is de optie om vertraging van audio in te stellen wanneer het setje d.m.v. ARC gebruikt wordt als 5.1 set voor de rest van de tv, mocht je dit nodig hebben.

Gebruik

Om eerlijk te zijn heb ik dit product niet gekocht voor de brains in het kastje onder de tv. En als je meer verwacht van de player dan het degelijk kunnen afspelen van BlyeRays/DVDs/CDs dan zou ik iets anders zoeken (bijvoorbeeld een Smart TV met Android TV of een Apple TV).
Daarmee wil ik niet zeggen dat hij als disk speler niks kan. Hij doet gewoon wat ie moet doen, en hij doet dat prima. Content upscalen kan tot 1080p, waardoor dvd's er prima uitzien. Meer heb je niet nodig, toch?
Wat dit setje voor mij aantrekkelijk maakte was de ondersteuning voor ARC (Audio Return Channel) en CEC (Consumer Electronics Control). Door deze twee opties kon ik mijn HC-set via ÚÚn HDMI kabel aansluiten op mijn tv en direct klaar zijn met de installatie.
Even een korte toelichting voor de beginners; CEC zorgt ervoor dat je andere apparaten aangesloten via HDMI kan bedienen met dezelfde afstandsbediening. Na het opstarten in instellen van de CEC opties op mijn tv kon ik alles van volume tot doorspoelen bedienen met mijn TV-remote. En als ik eerlijk ben was dat wel nodig, gezien de (naar mijn mening) abominabele afstandsbediening. Het liefst zou ik hem helemaal weg doen, maar voor sommige dingen blijf je hem toch nodig hebben (bijvoorbeeld het aanpassen van de verschillende speakerkanalen of geluidsprofielen tijdens het kijken van een film o.i.d.).

Het feit dat dit setje ARC ondersteunt is de reden dat ik hem gekocht heb (naast de prijs en het uiterlijk dan). Deze functie houdt in dat audio van een andere zender op de tv (lees tv-zenders en smart-tv functies zoals Netflix, YouTube of internetradio) over de speakers van de HC-set kunnen worden gestuurd. Zo heb je dus geen extra audiokabel meer nodig en kunnen alle kanalen meteen 5.1 geluid afspelen.
In theorie werkt dit natuurlijk ideaal, maar in praktijk zitten er wat haken en ogen aan. Bij het opstarten van de TV wordt het setje netjes mee opgestart en wordt ARC inderdaad geladen. Helaas besluit LG dan om het geluid op MUTE te zetten, waardoor je eerst het volume moet wijzigen voordat je geluid begint te horen. Dit is niet het einde van de wereld, maar vergt enige gewenning.

De set ondersteunt ook BlueTooth. Je kan gemakkelijk verbinding maken met je telefoon of tablet om muziek af te spelen mocht je dit willen. Ikzelf maak liever gebruik van ARC en mijn Android TV, maar het hebben van opties is altijd fijn.

Geluid

Dan nu toch iets over het geluid, want als we eerlijk zijn, daar koop je een home cinema set voor.
Zoals ik al in mijn inleiding aangaf ben ik geen audiofanaat en kan ik niet veel informatie geven over de klankkleur, de geluidskwaliteit of wat dan ook belangrijk is voor de echte die-hards in audio land. Wat ik wel kan zeggen is dat ik erg tevreden ben met het geluid wat er uit dit goedkope setje komt. De tonen zijn zuiver en komen goed over. Het 5.1 effect is geweldig (al kan mijn mening hier wat zijn be´nvloed door het feit dat ik hiervoor niks anders had dan de speakers in mijn oude tv).
Het instellen van de speakers vergt even wat tijd. Out-of-the-box krijg je de keuze om het 5.1 effect standaard aan te zetten, waardoor bij film altijd 5.1 wordt gebruikt als dat er is. Als het er niet is dienen de achterspeakers als decoratie. Bij muziek worden deze echter wel ingezet als een extra L/R kanaal.

In de instellingen kan naast het klankprofiel ook een specifiek volume worden toegewezen aan elke speaker. Handig als je zoals ik in een appartement woont en geen boze onderburen wil over het geluid van je subwoofer. Ik heb zelf daarom het volume van de sub wat teruggeschroefd. Ik raad zeker aan hier wat mee te experimenteren, aangezien elk huis en elke setup anders is. Na wat minuten klooien in de instellingen heb ik voor mezelf een verhouding gevonden waar ik tevreden mee ben.

Technische specificaties

Voor de mensen die dit toch nog graag willen weten en hier meer verstand van hebben hier wat specificaties op een rijtje:

Om alles in het kort nog even samen te vatten, dit setje is perfect geschikt voor de consument die gewoon beter geluid wil voor zijn nieuwe TV, maar geen soundbar wil en niet teveel geld uit wil geven.
Het is geen premium product, en dat zie je wel. Het menu is matig, de afstandsbediening is matig, en de speakers zijn van plastic. Maar laat dat je niet tegenhouden. Als je een setje zoekt om 5.1 Netflix te kijken vanaf je smart tv is dit een zeer goede kandidaat.
Zoek je toch wat meer functionaliteit in de software? Of wil je liever kleinere speakers in je woonkamer? Of heb je een specifiek oor voor geluidskwaliteit? Dan zou ik dit setje afraden. De doelgroep lijkt me zeer simpel; de doorsnee consument die beter geluid wil dan zijn ingebouwde tv speakers. En daar voldoet deze set zeker aan.

Mochten er vragen zijn over dit product, stel ze gerust. Ik zal proberen overal antwoord op te geven. Heb ik wat gemist in mijn review? Laat het even weten, dan zal ik er naar kijken. Dit was mijn eerste poging tot een serieuze Tweakers review (ik reken de oordopjes van JBL niet me), dus mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag! Ik hoop dat ik je heb geholpen met het maken van een keuze. Zoja, laat het me weten! Het lijkt me leuk om te horen waarom je uiteindelijk wel/niet voor dit product bent gegaan.

Heb jij ook een LG LHB655?

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8