Xiaomi Roborock S50 - Reviews

Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Roborock S50 Review

blowk 20 februari 2018, laatste update op 23 november 2018, 15.153 views Product gekocht

Xiaomi Roborock S50

Een waardige opvolger van de Xiaomi Mi Vacuum met enkele verbeterpunten. Tevens is dit model voorzien van een mop-functie (lees: dweilen, en geen grapjes). Of de hogere prijs t.o.v. de eerste versie terecht is lees je in mijn uitgebreide review.

Pluspunten

• Stofzuigt iets sneller
  • Kan over obstakels 1.5 - 2cm
  • Mogelijkheid tot selectie op kaart (spotcleaning)
  • Tapijtdetectie
  • Compactere laadstation
  • Afneembare dweil + watertank
  • Toe te voegen aan de EU server in Mi Home

Minpunten

• Hogere prijs tov eerste versie
  • Komt nog vast te zitten tussen losliggende kabels
  • Dweilen met strepen

Energieverbruik Score: 3

Algemeen

Met dank aan Perfection Technology voor de snelle levering.

Introductie

Ik vermoed dat ik het merk Xiaomi niet meer hoeft uit te leggen. Intussen hebben ze heel wat producten (en een heel gamma) op hun naam, of toch tenminste op hun shop. Van smartphones tot huishoudtoestellen, paraplu's, handdoeken, smart devices, ...
Vorige zomer 2017 bracht Xiaomi, na ongeveer een jaar na de eerste introductie van de robotstofzuiger, zijn opvolger, de Xiaomi Roborock S50.
In deze review zal ik vooral ingaan op de verschillen met de eerste generatie, die ik nu meer dan een jaar gebruik.

Bestellen

De prijs van dit toestel is een stuk hoger dan de eerste generatie. Dit komt neer op ongeveer +- 410 euro via ‘Chinese warehouse’ of +- 500 euro voor een ‘Europese warehouse’. Garantie blijft bij beide een doe-het-zelf verhaal (zelf instaan voor de garantie en bij defect moet je de verkoper contacteren om onderdelen te verkrijgen of je kan het toestel zelf terugsturen).
Als je even zoekt en wat rondkijkt op het forum, merk je dat veel mensen hun toestel kopen (althans de eerste) op het kanaal zwart logootje met radartjes. Aangezien ik in het verleden geen goede ervaringen hiermee had, zocht meer dan een jaar terug naar een ander verkoopkanaal. Op AliExpress heb ik een aantal winkels bekeken en kwam ik Terecht bij Perfection Technology. De communicatie verliep goed en nu ook. Eigenlijk super. Goede afhandeling en snelle verzending. Ik heb echt lof voor deze webshop. Na betaling kreeg ik de melding dat alles in orde werd gebracht. Na een week kwam er schot in de zaak en kreeg ik netjes een trackingcode. Een kleine twee weken later kreeg ik het pakje geleverd.

Update:
Inmiddels is deze ook te bestellen via Duitsland (german warehouse). Op die manier ben je zeker dat er geen extra bijkomende kosten worden afgerekend bij levering.

Verzending en verpakking

De verzending verliep vrij vlot ťťnmaal in transit. Een kleine 10 dagen later netjes geleverd ingetaped zoals gekend.
De gele tape zit rond de verpakking. Eigenlijk is de originele doos met daarin, raar maar waar, nog een doos, die je kan openvouwen.
Hierin zit alles keurig verpakt.
Een kunststof vloermatje, bovenaan vind de lader, waterreservoir en onderaan vind je de robot. De lidar wordt keurig beschermd door het karton.

Specificaties (volgens de verpakking)
Mi robot cleaner
Batterij: 14.4V / 5200mAh lithium batterij
Draadloze verbinding: Wi-Fi
Voltage: 14,4 V
Power: 58W
Werktijd: 2,5u
Zuigkracht: 2000 Pa (iets meer dan de eerste generatie)

Laadstation
Power: 42 W
Input voltage: 100-240V
Outpu: 20V-1,8V
Frequency: 50/60 Hz
Afmeting: 136,5 x 130 x 98 mm (Minder hoog dan de eerste versie)

1 x Mi robot cleaner 2
1 x Charging Dock
1 x Power Cable
1 x Water Tank (+4x extra filtertjes) (inhoud: +- 100ml)
1 x Mop (In mijn pakket zaten er 2x dweilen en 1x extra filter

(Mop, zijn apart te verkrijgen vb op deze webshop )

Product gewicht: +- 3.5 kg
Productafmeting: 353 x 350 x 96.5 mm

Bouw

Het oplaadstation: Deze is anders opgebouwd dan de eerste generatie. Onderaan bevinden zich rubberen voetjes wat het wegglijden tijdens het oprijden vermijd.
De afmetingen zijn ook een stukje lager dan zijn voorganger. Dit komt van pas wanneer je het toestel ergens onder wil plaatsen zoals een laag kastje of onder de sofa.
De oplaadpunten van de stofzuigrobot bevinden zich onderaan zodat deze op het oplaadpunt ook onderaan is. (Later hierover meer… De stofzuigrobot kan nu rechtop het laadstation rijden zonder eerst te zoeken en daarna een boogie (lees: heen en weer te roteren) te doen.)

De robotstofzuiger werd anders opgebouwd dan de eerste generatie. De lidar zit nu meer in het midden. Tevens werden de onderste wielen omgekeerd geplaatst. Op die manier kan de robot waarschijnlijk gemakkelijker over obstakels van 1-2cm heen.
Tevens is er onderaan plaats om de watertank te monteren. Dit gebeurt door het aanklikken van het waterreservoir aan de onderkant. Hiervoor hoef je het toestel niet om te keren. Aan de zijkant van de watertank kan je de klemmetjes inhouden, zodat je de watertank eenvoudig kan afnemen.
Dit maakt het toestel veelzijdig. Je kan het toestel steeds gewoon (als stofzuiger) gebruiken en af en toe een dweiltje laten doen.

Het opvangbakje binnenin is wat groter dan zijn voorganger. Tevens zit het kammetje nu netjes naast het bakje zodat je niet vergeet af en toe de grote borstel te kammen. Lange haren draaien gemakkelijk rond deze borstel.

Het bakje heeft nu wasbare filters. De filters van de eerste generatie zijn qua afmeting praktisch dezelfde. Mocht je nog filters hebben van de eerste generatie, kan je deze hierop gebruiken. Het enige wat je niet kan is ze uitwassen…
De roterende zijborstel en de oranje hoofdborstel zijn dezelfde gebleven. Ook deze kan je blijven gebruiken.
Mocht het bakje defect zijn, zag ik onlangs op de webshop dat deze van de eerste generatie apart te verkrijgen is. Hierop kan je ook de filters als extra dweiltjes of watertankfiltertjes verkrijgen.

Sensoren

De lidar zit zoals eerder vermeld nu iets meer naar het midden. Door de verbeterde interne software en waarschijnlijk de plaatsing, kan deze iets sneller zijn ruimte scannen.
- De bumper sensor is verbeterd waarbij het normaal zachter tegenaan zou moet rijden (soft buffer crash)
- Omnidirectionele druksensor: - extra bescherming van de lidal sensor
- 4 cliff sensors: even geprobeerd om deze op een tafel te laten rijden en deze heeft er niet eens van gedonderd (al had ik toch even schrik ;) )
- Wall sensor: zoals bij de vorige zorgt deze ervoor dat het ongeveer een 1 cm van de muur blijft. Dit is mooi meegenomen als je geschilderde (witte) plinten hebt.
- Electronic compass: dit zou moeten zorgen voor een betere herkenning van de virtuele muren. (Dit zijn magneetstrips van Xiaomi)
- Charging back sensor: zorgt ervoor dat het laadstation sneller wordt teruggevonden. Bij de eerste versie gebeurt het soms dat het laadstation niet meer kan vinden. Dit komt voor wanneer je eerst de afstandbediening gebruikt om het ergens naar toe te laten rijden om te stofzuigen. Daarna klik je op terugkeren naar oplaadstation en in sommige gevallen mist het soms. Dit kan je dan oplossen door het toestel met de afstandsbediening er bijna tegenaan te rijden en dan vind het laadstation wel terug.. Bizar.

Reinigen

Het stofzuigen gaat heel vlotjes. De robot scant eerst de ruimte, verdeelt dan de ruimte om daarna langs de zijkanten te gaan. De verdeelte ruimtes zijn om bij om 10m≤. Eerst de omtrent van de ruimtes om daarna zig-zag de binnenkant te doen. De robotstofzuiger gaat een stuk sneller dan de vorige, maar niet significant.

In de watertank zitten 2 filtertjes. Deze dienen om het water druppelgewijs te laten vloeien naar de dweil. Deze kan je bevestigen door deze eerst in te schuiven en daarna de twee velcro’s te kleven.
Voor regio's met meer kalk in het water kunnen de filtertjes gemakkelijker verstoppen. Eventueel kan je gebruik maken van gedemineraliseerd water.

Dweilen

Deze versie van de robotstofzuiger heeft een dweilfunctie. In de app heb je de keuze om de robotstofzuiger extra langzaam te laten gaan zodat deze 'mooi' kan dweilen. Dit is eerder te vergelijken met heel snel nat te dweilen. Mijn bevindingen waren op een donkere tegel dat deze strepen na laat. Het meeste vuil is misschien wel weggepoetst of uitgewreven. Een echte vervanging van het dweilen is het niet. Het zorgt hooguit ervoor dat je water bij het dweilen er minder vuil zal uitzien.
Dweilen wordt niet aangeraden als je niet thuis bent. Je dient tevens op de app de mop-functie aan te zetten.

App

De app is ongeveer hetzelfde als de eerste versie. (lees: productreview: Xiaomi Mi Robot Vacuum review door blowk)

Er zijn een aantal aanvullingen. Er zit een functie in om gebieden te selecteren op de kaart (van de laatste keer dan het een rondje heeft gedaan) waar het mag stofzuigen. Dit is een stuk efficiŽnter dan ‘remote control’ + naar de gewenste plaats brengen + spotcleaning.

Verder kan je ook laten weten of de robot ergens anders moet beginnen. Dit kan je aanduiden op de kaart na een vorige ronde.

Versie van de app is 3.3.9_001228 (20 februari 2018)

Update:
Aangezien deze versie voor de internationale markt bestemd is, kan deze nu ook worden toegevoegd in de Mi Home app op de Europese server.
Helaas zijn niet alle toestellen van Mijia of andere Xiaomi smart producten te koppelen op de Europese server. In de toekomst zal het mogelijk zijn om andere apparaten toe te voegen. Indien je er nu al van gebruik wil maken, kies als regio 'Mainland China'. Hierdoor kan je andere apparaten koppelen en kan je deze ook automatiseren vb, als de bewegingsdetector niemand thuis ziet, dan mag de stofzuigrobot werken en ...

Verschillen tussen de eerste en tweede generatie (kort samengevat)

- Roborock laadstation is lager
- Vind sneller het oplaadstation terug
- Rijdt gemakkelijker over obstakels of hoogpolige tapijten heen (1,5-2cm)
- Heeft een dweilfunctie (maar kan je eerder vergelijken met heel snel nat dweilen)
- In de app is er een mogelijkheid om op de kaart te selecteren waar hij snel mag stofzuigen (+ het aantal keer dat deze plaats mag worden gedaan)

Afhankelijk van je eigen wensen (enkel stofzuigen, dweilen, dikke tapijten, …) is dit toestel een aanrader in zijn prijsklasse. Wens je enkel te stofzuigen, heb je geen dikke tapijten en vind je snelheid niet meteen belangrijk (alhoewel de eerste versie ook efficiŽnt en snel zijn werk doet), dan is de eerste generatie steeds een aanrader.

Automatisatie

Indien je deze robotstofzuiger wil bedienen via bv Domotica, kijk dan even op https://github.com/aholstenson/miio. Hierop vind je een aantal producten die kan worden bestuurd die niet op de Xiaomi gateway zijn aangesloten.

Mocht je opmerkingen/taalfouten/aanvullingen hebben, laat me iets weten.

Heb jij ook een Xiaomi Roborock S50?

Ik ben zeer content met het dweilen. Met jou bevinding dat hij strepen achterlaat ben ik het niet mee eens. Deze week nog getest op dondere tegels. De vloer ziet er toch beter uit na t dweilen. Ben zeer te vreden over deze Roborock.
Kan wel wel aan de vloer reiniger liggen?
Welke gebruik jij?
Bedankt voor je reactie.
Het zou inderdaad kunnen dat het aan soort tegels kan liggen.
Als we zelf een dweiltje leggen, dan zien we geen strepen. Bij de Mi Robot wel na het poetsen. De vloer is een oneffen tegel. Je ziet de strepen het best bij niet-natuurlijk licht onder een hoek. Overdag zie je de strepen niet ;)
Misschien trekken de strepen na een tijdje (na enkele uren) wel weg. Zal ik nog even bekijken.

Mochten er hier nog zijn die ervaring hebben met de dweilfunctie, kunnen we meteen ook het soort oppervalk erbij plaatsen. Op die manier krijgen we een overzicht van wat mogelijk is en minder gemakkelijk gaat.
ik heb er zelf ook een en dweilen werkt echt supper strepen heb ik geen last van.
ik heb een laminaat vloer

[Reactie gewijzigd door roeldie op 26 februari 2018 12:13]

Jammer dat hij de trap niet op kan. :P
Van de trap af, gaat waarschijnlijk wel als je de cliff sensor afplakt ;)
Dus gewoon boven beginnen, simpel.
Heb hem vorige week besteld, weet jij of hij ook overweg kan met andere Xiaomi sensors? Zou bijv. willen dat hij een rondje rijdt als mijn motion sensor na 11 uur s'ochtends bijv een kwartier geen beweging heeft gezien.
Ik meen gelezen te hebben ergens dat deze niet kan praten met de de Xiaomi Gateway en dus ook niet de overige Xiaomi sensoren... Maar als dat wel zo zou zijn zou dat super zijn!! Gaat hij op enig moment absoluut ook bij mij mee in de thuisautomatisering...
Xiaomi Mi Robots werken niet via de Xiaomi Gateway. Deze zijn meteen op wifi aangesloten. Voor de eerste versie is het toestel te bedienen via Domoticz. Ik weet niet of er reeds een python code bestaat om de s50 aan te spreken.

[Reactie gewijzigd door blowk op 25 februari 2018 13:29]

Thanks!! Ik ga beginnen met sparen ;)
Op https://github.com/aholstenson/miio vond ik terug dat de tweede versie van Mi Robot ook deels wordt ondersteund. (Mi Robot Vacuum (V1 and V2).
In principe zou je de code nog wat moeten aanpassen zodat dit ook zou werken in Domoticz.
Bij dit soort prijzen zou ik zelf ook even naar een high-end Ecovacs kijken.

Zelf heb ik een budget model van dat merk, de Slim 2. De slim 2 kost circa 200 euro (slim 1 vanaf 150) en heeft ook een dweil functie (zelf nat maken). De duurdere modellen hebben een watertankje. Natuurlijk kan dit goedkope model alleen 'dom' rondrijden. Hij vind zijn dock op goed geluk. Verder kun je via de app ook een planning maken.

De duurdere modellen doen wel aan mapping, inclusief virtuele barriers. Echter de Slim is zo laag dat hij onder mijn bank door kon en de andere robots konden dit niet. Dus is het toch het budget model geworden voor mij :P.
Bedankt voor de informatie.
Hoe hoog is het toestel en docking?
Hoe gaat de mopping?

Ik zou niet meer zonder mapping willen.
De eerste generatie van Xiaomi Mi Robot komen nu op een 200-250 euro.
Deze heeft wel een iets hogere docking, maar deze kan bij mij ook onder de sofa :)
De slim is 5.7cm hoog (of laag eigenlijk). Mijn bank is 6.5cm. Dock is 12cm.

Op de achterste helft plak je een microvezel doek die je indien gewenst van te voren nat kunt maken. In de praktijk is de microvezeldoek een fijne toevoeging, dat ding is altijd vuil na een rondje. Ook stukjes vuil die de borstels niet mee hebben genomen blijven vaak in de doek hangen. De slim heeft een auto modus (kriskras), spot cleaning (groter wordende cirkel) en een edge modus (loopt hij al je randen af). Als hij leeg is na een uurtje of 2 dan gaat hij via de edge modus je kamers rond tot hij langs het dock komt. In een straal van 2 meter herkent hij de dock.

De duurdere modellen zijn hoger en hebben dan een watertankje dat naar de microvezeldoek gaat. Die zijn echter circa dubbel zo dik en redden de 6.5cm niet. Duurste model had ik als tweede kans product en die praat ook tegen je als je in de weg staat _/-\o_ . Mapping daarmee was inderdaad wel handig omdat er dan systematisch wordt gewerkt en je de robot dan naar 1 specifeke plek kunt sturen via de app en dus ook een virtuele barrier in je app kunt tekenen. Dat was de R95 als ik me niet vergis.

Echter de helft vd accesoires zat daar niet bij dus die is weer retour gegaan.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 februari 2018 16:05]

Best grappig. Had ooit een hack gezien dat je op de Xiaomi Mi Robot 1ste generatie ook een microvezeldoek erop kon monteren.

De hoogte speelde bij mij geen grote rol. De docking staat bij mij onder de sofa en deze moet steeds vrij staan zodat de robot deze kan terugvinden.

Als de prijs echt een rol speelt, kies dan de eerste generatie van Xiaomi (200-250 euro). Deze rijden nog steeds goed (gebruik die zelf meer dan een jaar) Rijdt een stuk efficiŽnter en sneller dan kris-kras zoalsde Ecovacs Slim 2, hoogte buiten beschouwing gelaten. ;-)
Hoi Blowk, dank voor deze review!
Ik heb ook interesse in deze stofzuiger. Ik heb nu een dirt devil navigator, maar ik vind deze om te huilen: veel lawaai en doet door zijn inefficiŽntie heel erg lang over onze woonkamer/keuken. Hoe is het geluid van de mi robot?
De Mi Robot kan worden ingesteld op enkele niveau's, stil: geluid van een kruimeldief, normaal, gebalanceerd, maximum. Als je maximum zet kan je als bv tv aanstaat, is het wel storend. Het is wel stiller dan een gewone stofzuiger, maar door het compacte formaat en de zuigkracht, blijf je het horen.
Als je wil, kan ik even met een zo kijken hoe luid het maximum is?

Update: geluid is ongeveer tussen +-55-70 db afhankelijk van de modus.
Onder 70 db wordt nog gezien als matig. Een scheerapparaat of haardroger is ongeveer een 75 db.

Update 2:
De snelheid bij de tweede versie is iets sneller. 12m≤=9min wat bij de eerste versie 12m≤=+-12min.
Mopping gaat iets langzamer.

[Reactie gewijzigd door blowk op 24 februari 2018 10:50]

Hoe gebruik je die QR code?? Als ik deze m.b.v. de app inscan krijg ik een webpagina die zegt dat ik de QR-code enkel met de officiele app kan inscannen...? Dat is precies wat ik deed...!
Hi Kazz1980, QR code zou je normaal moeten kunnen inscannen bij het afrekenen. Ik vraag het even na en hou je verder op de hoogte van zodra ik meer weet...

Update: om ze code te gebruiken, open je de AliExpress app. Klik bovenaan rechts op het fototoestel. Kies QR. Hier heb je de optie om te scannen van de app of indien je de afbeelding heb gedownload, blader je naar deze foto. Je krijgt nu de melding dat je deze coupon kan gebruiken in de webshop zoals aangegeven.
Je vind je ingescande bonnen terug onder 'mijn portemonnee'.

[Reactie gewijzigd door blowk op 24 februari 2018 10:44]

Hm, raar! Werkt bij mij dus echt niet... Blijft de melding geven dat ik de app moet downloaden :/
Nou ja, jammer dan. Ga hem waarschijnlijk toch ook nog niet bestellen (beetje prijzig...). Thx voor het uitzoeken!
Mocht je het willen aankopen, gewoon mailtje sturen met de vermelding van qr code en je zal wss nadien de korting hierop krijgen hoor ;)
Ik ben eigenlijk benieuwd wat hij verschild van de pricewatch: Neato Robotics Botvac D3 Connected of grotere broertjes.

Ik kreeg bij vergelijken van de eerste versie van de Xiaomi de indruk dat de software, hardware en gedrag erg veel op de BotVac leek. Hoe is dat nu? Is hij de BotVac voorbij? Zie ook pricewatch: Neato Robotics Botvac 85 (niet connected versie).

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 februari 2018 21:30]

Ik heb eigenlijk geen idee welk verschil er allemaal tussen Xiaomi en Neato Botvac D3 Connected is.
Misschien zijn er mensen op het forum die je wat meer kunnen vertellen over dit model?
Of misschien een uitgebreide tweakers robo vac test.
Wederom een prima review! Go Blowk! :)
Wat een review, zo uitgebreid. Bedankt hiervoor.
mooi geschreven! ook irobot dweilt met strepen. (gekocht en na 1 maand reeds aan de kant gezet)