Xiaomi Mi Robot Vacuum Review

blowk 13 december 2016, laatste update op 2 juli 2017, 15.364 views

Xiaomi Mi Robot Vacuum (Product gekocht)

Dit is mijn eerste robotstofzuiger en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Het toestel doet wat het moet doen. Heel krachtig en snel. Gaat heel efficiŽnt te werk en kan je bedienen via de app.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening
  • Scant de ruimte om zo efficiŽnt mogelijk te werken
  • Agenda in te stellen wanneer het toestel mag werken
  • Handig opvangbakje
  • Mits aanpassing, kan het toestel Engels praten

Minpunten

• Zorgen dat het huis wat 'netjes' staat

Energieverbruik Score: 4
Het toestel doet wat het moet doen. Heel krachtig en snel. Stofzuigt 44m≤ in 45 min tijd. Gaat heel efficiŽnt te werk en kan je bedienen via de app.
Via de app kan je vanalles instellen en kan je het toestel ook bedienen.
De app was eerst in het Chinees, maar dit kan je zelf veranderen in het Engels of Nederlands.

------

Met dank aan Perfection Technology voor de super snelle levering en de goede communicatie. Tijdens de aankoop bij hen vermeld je de kortingscode “MIrobot- $ 5” en er gaat er nog eens $5 dollars ervan af. (Of je kan ook de QR code inscannen die je onderaan bij de afbeeldingen kan terugvinden)

Introductie

De Xiaomi Mi Robot Vacuum is de eerste robotstofzuiger die Xiaomi uitbrengt. Xiaomi is vooral bekend vanwege zijn smartphones, maar de laatste jaren brengen ze een aantal huishoudelijke apparaten op de markt. Deze apparaten zijn vooral voor de Chinese markt en enkele worden wereldwijd verkocht. Helaas is ook dit toestel voor de Chinese markt, maar je kan hem bestellen via tussenpersonen.
Xiaomi Mi Robot Vacuum is te verkrijgen voor ongeveer 250 euro. Voor die prijs kunnen we dit toestel jammer genoeg niet aankopen en wij zitten snel op een 320-340 euro met verzendingskost inbegrepen (exclusief douanekost en importheffing).
Dit toestel is ťťn van de weinige Chinese merken die ook met LIDAR werkt. Neato heeft er enkele, maar zitten meteen in een hogere prijsklasse. Vergelijkingen tussen verschillende robotstofzuigers kan ik niet, aangezien dit mijn eerste ervaring met een robotstofzuiger is. Wel heb ik een aantal andere toestellen liggen van Xiaomi die me steeds goed bevallen prijs/kwaliteit. Lees hieronder mijn review.

Eigenlijk wordt het toestel uitgebracht onder het gamma van MIJIA.

Bestellen

Dit was een zoektocht. Op de vertrouwde websites zag ik dit toestel staan, maar de verzendingskosten waren er niet meegerekend. De prijzen variŽren en soms is het verleidelijk om in te gaan voor een prijs van 310 euro, maar daarbij komen er nog 50 euro verzending bij.
Ik had in het verleden nog niet veel besteld via Aliexpress, maar had hier wel goede ervaring mee. Toen vond ik een verkoper die het toestel verkocht met inbegrip van verzending voor een heel goede prijs. Meteen ook nog wat extra vervangstukken zoals filter en borsteltjes erbij gekocht. Na contact met de verkoper, de beslissing genomen en heb er geen seconde spijt van.

De verkoper van Perfection Technology was heel behulpzaam en het versturen verliep ook goed. Na bestelling kreeg ik een tijdje later een bevestiging van verzending. Na een weekje was het pakketje nog niet opgehaald door de koerierdienst, maar toen kwam er schot in de zaak. Het pakje werd opgehaald door DHL, na twee dagen was het in Duitsland en de dag nadien werd het netjes geleverd aan huis.

Verpakking

De verpakking was van Xiaomi zelf. Een bruine doos met de nodige etiketten, labels en goed dichtgetaped. Daarin zat nog een bruine doos waarin het toestel netjes was verpakt.

Naast het toestel zat het volgende in de doos:
  • Oplaadstation
  • Extra zijborsteltjes (2x) + filter + grote oranje borstel
  • Handleiding (in het Chinees)
  • Klein kammetje, Kabel met een EU plug (deze paste niet bij mij, maar ik vermoed voor Nederland dat dit wel zou gaan. Gelukkig had ik thuis nog andere verloopstukjes liggen. Ik heb de verkoper van op de hoogte gebracht en zal dit aanpassen bij de volgende werkopen.)
Alles zat keurig verpakt zoals we gewoon zijn van Xiaomi. Zelf de verpakking waar de LDS sensor (LIDAR?) zat was ander zacht materiaal om transportschade te vermijden.

Specificaties

De specificaties heb ik van de website geplukt.
Basic parameter
  • Battery: 14.4V / 5200mAh lithium battery
  • Wireless connection: Wi-Fi smart fast even
  • Rated voltage: 14.4v
  • Rated power: 55W
  • Charging Dock
  • Dimensions: 230mm * 109mm * 129mm
  • Rated power: 55W
  • Rated input: 100 - 240V ~
  • Rated output: 20V2.2A
  • 1*Sweeping robot
  • 1*Charging Dock
  • 1*Main brush cleaning tool
  • 1*power cable
Meer info op Xiaomi website (in het Chinees)

Bouw

Op het eerste zicht is het toestel goed gebouwd. Het zal waarschijnlijk na verloop van tijd wat krasjes hebben op het witte blinkende plastic (vermoedelijk ABS), maar elk toestel vertoont wel sporen van gebruik. Er bestaan ‘bumper’ stickers die je toestel versieren en ook wat beschermen.
De wielen zijn stevig en onderaan ‘valt’ de borstel naar beneden zodat deze zo laag bij de grond kan opborstelen.

De extra onderdelen die je kan vervangen zijn het zij-borsteltje, de filter en de grote borstel. Jammer dat je geen extra afvalbakje kan na bestellen. Stel dat je dit laat vallen of het sluit niet goed meer aan, dan moet je meteen een gans nieuw toestel aankopen. Tenzij je handig bent en eentje 3D print + de nodige rubberen/siliconen afdichtingen erop plaats, ben je er terug op weg. Misschien dat Xiaomi dit later nog op de markt zal brengen.

Sensoren

Wat ik weet is dat het toestel 12 sensoren heeft. Hieronder staan er 10 sensoren en ik probeer er een kort woordje uitleg bij te noteren, alhoewel ik geen al te technische persoon ben.
  • LDS Sensor (Laser Distance Sensor) // brengt een digitale kaart in detail om afstanden te kunnen bepalen
  • Wall sensor // zorgt ervoor dat het toestel ongeveer een centimeter van de muur blijft
  • Dustbin sensor // wanneer het bakje vol zit, krijg je een melding
  • Collision Senor // voelt aan waar het toestel tegen aan zou rijden
  • Utrasonic sensor // nog een sensor vooraan om objecten te vermijden
  • Electronic Compass Cliff sensor // zou normaal gezien niet van de trap mogen vallen
  • Gyroscope/Accelerometer // ...
  • Drop sensor // ...
  • Speedmeter // hoe snel die gaat zeker? Op sommige stukken gaat het wat langzamer om te stofzuigen. Wanneer het toestel naar een volgende plaats gaat, gaat die sneller.
  • Fan Speed Sensor // meet de snelheid van de ventilator

Hierboven zie je waar de sensors zich allemaal bevinden.

Reinigen

Robotstofzuiger
Het aanzetten van het toestel gebeurt via de app, vooraf ingesteld of op het toestel zelf.
Op het toestel heb je een aan/uit-knop en een home-knop. Druk je lang op de aan/uit-knop dan kan je het toestel volledig uitzetten. Indien kort, dan start of stop je het toestel. Met de home-knop stuur je het toestel terug naar het oplaadstation.
Het gebruik van de app en hoe je alles vooraf instelt, leg ik je straks uit bij het onderdeel app.

De robotstofzuiger gebruikt SLAM Algorithm (Simultaneous Localization and Mapping Algorithm). Op basis van de data die het toestel ontvangt, berekent het de meest efficiŽnte route uit om de vloer te stofzuigen. Op die manier ziet het waar er muren of objecten staan.

Zelf vond ik het heel goed doen. Het scant eerst de ruimte, gaat daarna langs de zijkanten en maakt een afbakening van ongeveer 12-15m≤. Daarna stofzuigt het zigzag in verticale lijnen het oppervlakte op en begint daarna met de rest. Zo verdeelde het toestel de geteste oppervlakte van 44m≤ in 4 delen. Het deed daarover ongeveer 45 minuten.
Bij het herkennen van tafels met metalen poten ‘voelt’ het toestel dit met de neus. Ik weet niet of dit moeilijker op te pikken is met de LDS. Iemand hiermee ervaring?
Verder moet je er wel voor zorgen dat het meeste is opgeruimd. Helaas moet je dit zelf doen ;-) Wanneer je spelende kinderen hebt, durft er nogal wat klein speelgerief op de grond blijven te liggen. Zorg ervoor dat kleine objecten (kleiner dan 10-15cm hoog) aan de kant staan. Anders zorgt het ervoor dat wanneer je terug thuiskomt het interieur wat veranderd is. Ook losliggende snoeren is uit ten boze. Daar hadden we gelukkig geen problemen mee aangezien de kabels mooi weg zitten. Enkel bij een wasrek met een metalen ronde voetsteun van een 1,5cm, heeft het toestel problemen. Het heeft moeite om erover te geraken dus dit best vermijden. Zelf bestaan er ‘Virtual wall’ strips. Dit zijn magnetische strips die je kan leggen waar het toestel niet mag stofzuigen. Ik vernam dat het toestel magnetisme van meer dan 300 gauss zou moeten ‘voelen’. Ik heb deze besteld apart besteld en zal mijn bevindingen later erbij voegen van zodra ik deze ontvang en heb geprobeerd. Misschien lukt het ook met andere magneetstrips die voldoende gauss hebben.

Verder is de zuigkracht is ongeveer 1800pa en kan het toestel eenvoudig (mits opening 10cm is) onder bijzettafels, sofa’s, tussen stoelen, ...

Hoe het toestel zelf te reinigen?
De app of toestel vertelt je wanneer het toestel ‘vol’ is. Er is boven een klep en wanneer je deze open doet, zie meteen het bakje waarin al het vuil zit. Dit haal je uit en giet je uit in de vuilnisbak. Wanneer de filter te vuil is (dit vertelt de app je ook) kan je deze vervangen. Ook het zij-borsteltje kan je vervangen wanneer dit nodig is. Onderaan kan je de grote oranje borstel uithalen en indien nodig de vastzittende haren loskammen met het bijgeleverde kammetje. Zelf heb ik geen huisdieren, dus mochten er mensen zijn hier onder ons, graag jullie bevindingen hieronder plaatsen.

App

Zoals jullie konden lezen is het toestel voor de Chinese markt. De app is via Mi Smart Home te installeren. Mi Smart Home zie je na het kiezen van je land (kies China’) zie je alle Xiaomi smart producten staan. Scroll verder en klik de Mi Robot Vacuum.
Voor de eerste keer dien je het toestel te verbinden met je wifi netwerk. Je ziet alles stap voor stap op je smartphone. Eerst verbind je smartphone met het toestel. Kies je welk wifi netwerk het moet verbinden, en pin je het wifi wachtwoord in. Daarna maakt je toestel terug verbinding met je wifi en klaar.
Nadat alles is geŌnstalleerd zie je de bediening in het Chinees. Voor degene die Chinees kennen, geen probleem. Na wat enig zoekwerk kwam ik te weten dat je de app eenvoudig kan vertalen naar het Engels of het Nederlands.
Op https://www.youtube.com/watch?v=L194Hezyoo4 vind je wat informatie terug hoe de app in het Engels eruit ziet. Bij de beschrijving zie je ook het vertaalde apk bestand.

Hieronder vind je de uitleg (in het Engels) hoe je dit bestand op je telefoon kan plaatsen. (Een andere mogelijkheid is gebruik maken van een file explorer met roottoegang)

Below are the steps:
  • Use adb backup to backup the com.xiaomi.smarthome package (you need adb drivers for Windows, or Android File Transfer for Mac)
  • Download the translated plugin from the video here - Credit goes to the author of the video
  • Use Android Backup Extractor to extract the adb backup
  • Once you've unpacked the .tar file inside the .ab file, replace the apps/com.xiaomi.smarthome/f/plugin/install/mpk/134/6393.apk with the one downloaded in step 2
  • Re-tar the /apps directory
  • Use Android Backup Extractor to pack the tar back to .ab format
  • Use adb restore
Indien je zelf het bestand 6393.apk wil vertalen naar je eigen taal, kan je op Android gebruik maken van de app "APK Editor".
Op link vind je de vertaalde app in het Engels.

Wat kan je allemaal doen met de app?
Op de homescreen zie je de digitale kaart die het toestel maakt tijdens het stofzuigen. Je kan bij wijze het toestel activeren, indien het toestel verbonden is met wifi, gelijk waar je ook bent. Je ziet meteen wat het heeft gedaan.

Hieronder vind je een aantal knoppen.
  • Opladen // Spreekt voor zich
  • Reinigen // Start en stoppen
  • Zuigkracht (stil / normaal / sterk) // Hoe harder de zuigkracht, hoe meer lawaai
Bovenaan rechts heb je een icoontje waarmee je meer optie hebt. Klik je hierop krijg je meer instellingen.
  • Scheduled cleaning // Hiermee kan je zeggen wanneer het toestel zijn werk moet doen
  • Do Not Disturb Mode // Wanneer mag het toestel je absoluut niet storen om te stofzuigen
  • Full speed fan mode // Sterkte van de zuigkracht regelen
  • Message alert switch // Bericht krijgen als er iets is
  • Cleaning history // Overzicht van wanneer het zijn werk heeft gedaan
  • Consumable status // Levensduur van de te vervangen onderdelen zijnde filter, zij-borsteltje en hoofdborstel
  • Remote control // Bestuur je robotstofzuiger manueel. Verder heb je keuze tussen spot cleaning en sweep.
  • Product guide and customer service // Uitleg hoe je het toestel moet gebruiken, op wat te letten, ...
  • General settings // Hiermee kan je het toestel een naam geven. Kan je je firmware updaten van het toestel, ...
  • Locate my robot // Vraag om de robot waar hij zit, wanneer je het toestel niet meteen in huis vind. Leuk om verstoppertje mee te spelen.
Indien je met meerdere gebruikers het toestel wenst te bedienen, kan je het toestel delen met andere van het gezin. Zij kunnen niet alles instellen, maar de hoofdzakelijke dingen bedienen.

Virtual Wall

Eigenlijk is het niet meer dan een magnetische strip van meer dan 300 gauss en 2 meter lengte. Helaas heb ik geen meettoestel om het exact aantal gauss te weten, maar ze zijn zeker magnetisch. Ik had deze apart besteld en heb deze op de gewenste lengte afgesneden. Er liggen nu enkele magnetische stroken op de zwart sledepoten van de sofa, die ‘kleven’ er netje an.. Nu rijdt het toestel er niet meer over en rijdt er mooi rond.
Verder zitten er enkele dubbelzijdige klevertjes bij om de stroken ergens aan vast te kleven. Dit is misschien handig, want aan de zijkanten krult het wat op. Ik vermoed dat dit te maken heeft door het transport. Als je een strip nodig hebt van 1 meter kan je gerust de einden van terugplooien of iets zwaar opleggen. Na een tijd blijft alles vlak te liggen en heb je de dubbelzijdige kleefband niet meer nodig. Op die manier kan je de strips op andere plaatsen ook gebruiken of weghalen wanneer je het niet nodig hebt.

Extra

Wil je weten hoe het toestel aan de binnenkant eruit ziet. Bekijk de teardown op RoboticsTrends en een filmpje van hoe de binnenkant eruit ziet https://www.youtube.com/watch?v=8FlZgIHOodM.
Enkele 'Life hacks' om andere onderdelen te gebruiken wanneer je de filter of zijborstel vervangt. Eťn van deze 'hacks' betreft de mogelijkheid om een dweilrobot ervan te maken. https://www.youtube.com/watch?v=Dug5za9B4sU

Dit toestel doet wat het moet doen. Is heel eenvoudig te bedienen, mits je de app in de taal plaatst die je begrijpt. Mijn eerste ervaringen met het toestel zijn goed. Ik vermoed dat later wat aanvullingen zal maken aan deze review van zodra er enkele weken zijn verstreken.

Verder ligt het toestel in een goede prijsklasse vergeleken met andere robotstofzuigers met gelijkaardige functies. Het reinigt snel, grondig en efficiŽnt. Met de app kan je het toestel bedienen en delen met anderen.

Update februari 2017

Zoals beloofd breng ik jullie een update van mijn ervaringen en vragen van mede-tweakers.
Het toestel heb ik geprogrammeerd zodat deze tijdens de week zijn werk kan doen. In het weekend laat ik het toestel zijn ronde doen wanneer ik erbij ben. Het wasrek staat dan uit en aangezien er onderaan een buis loopt, heeft het toestel wat moeite om er vlot over te rijden. Op deze buisjes heb ik een aantal klemmen gemaakt waarop de magneetstrook kan worden bevestigd. Als de magneetstrook niet er mooi op ligt, dan rijdt de robotstofzuiger deze er af. Ik hoop binnen enkele weken van zodra ik wat meer tijd heb, de juiste klemmen te maken. De resultaten hiervan post ik later.
Voor de rest rijdt het toestel nauwkeurig en efficiŽnt het huis rond. Enkel wanneer je tijdens het werk de stoelen of andere spullen constant zou verplaatsen, dan heeft het toestel wat moeite om zich een weg te banen tussen alles. Je kunt dit het best als volgt vergelijken. Je weet hoe de inrichting van je huis is. Ben je geblinddoekt, dan zal je meestal je weg wel vinden zonder al te veel tegen de dingen te botsen. Mocht iemand intussen je interieur veranderen, dan zal je tegen veel dingen botsen die er niet zouden mogen staan.
Verder levert Xiaomi zowel het toestel als voor de app updates uit. Ik begrijp dat het voor sommigen wat lastig is als het toestel Chinees ‘praat’, maar dit stoort me niet. Voor de updates van het toestel moet je wel zorgen om telkens na de update de vertaling naar het Engels of Nederlands te doen. Op de link die ik jullie eerder mee gaf, kan je steeds de laatste versie in het Engels van de plugin downloaden. De plugin dien je steeds de Chinese plugin te overschrijven.

Blijven er lange haren in de borstels hangen?
Ja, er blijven steeds wel enkele lange haren hangen. Eťn keer per maand draai ik het toestel om, om de borstel te ‘kammen’. Dit is ook het moment om de pluisjes die aan de zijkant vast komen te zitten eruit te halen. Er durft ook wel eens waar stofdraadjes rond het voorste wieltje te draaien. Die verwijderen ik dan ook, aangezien dit later voor problemen kan zorgen bijvoorbeeld minder beweegbaar/rijdt minder soepel.
Hieronder op de foto zie je het resultaat na een maand.

Komt de robotstofzuiger wel eens vast te zitten?
Ik heb het nog zelf niet voorgehad dat het toestel echt vast komt te zitten. Eerder problemen bij lage meubels met sledepoten waarover het toestel wat moeite heeft om erover te rijden.

Slijten de borstels en filter van het toestel hard?
Na een kleine twee maanden kan ik jullie het volgende meegeven.
De status van de onderdelen staan op
  • Filter 82%
  • Side brush 87%
  • Main brush 91%
Indien je de filter niet telkens wenst te vervangen, kan je met een kleine ‘hack’ een microvezeldoekje om je filter leggen. Dan dien je enkel het doekje te vervangen en niet meteen je filter. Het bakje zit na een week goed voel en dien je tevens regelmatig te ledigen.
Ook de zijborstel gaat zijn tijd mee. Mochten ze toch vroeger stuk zijn, kan je die eenvoudig vervangen door een setje te bestellen of zelf eentje maken van een zijborstel van een ander merk (zie het Youtube filmpje bij ‘Extra’)

Update april 2017 - toestel laten Engels 'praten' in plaats van Chinees

Dankizij een tip van tomhster kan je via 'Voice package' de taal veranderen van je toestel.
Bij keuze van de voorlaatste (bij mij 'current'), kan je het toestel wijzigen waardoor het toestel Amerikaans Engels 'spreekt'.
Tevens is bij de laatste update sommige hardcoded berichten (feedback van het toestel, geschiedenis, ) nu in het Engels.
Je vind de vertaalde app (die voor het grootste deel werd vertaald hier of https://www.youtube.com/watch?v=L194Hezyoo4, volgens laatste link zou nu alles in het Engels mogelijk moeten zijn en zou geen nood zijn om de plugin zelf te updaten.

Update mei 2017 - update app

Met de update van mei is er wat verbeterd.
Sensoren dienen ook gereinigd te worden, want deze vangen wat stof.
Bij de 'care' kan je zien wanneer je ze dient af te stoffen (deze hoeven niet te worden vervangen zoals de borstels of filter, tenzij ze defect zijn).

Remote functie is wat praktischer geworden om te besturen, na toevoeging van de remote functie begin dit jaar (3/01/2017)

Mocht je opmerkingen/taalfouten/aanvullingen hebben, laat me iets weten.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Robot Vacuum?

App is zonet geŁpdate. Spot cleaning en remote werden aan toegevoegd. Toch super! (Nieuwe naam is 5224.apk)

Mochten er mensen geÔnteresseerd zijn om de app te vertalen, laat maar iets weten.
Iedereen die interesse heeft, kan zich aanmelden op https://crowdin.com/project/mi-apps/nl#.

[Reactie gewijzigd door blowk op 3 januari 2017 14:22]

Prima review hoor. beknopt maar degelijke informatie.

Ik heb nog wel wat vragen.
Weet je toevallig hoe het hij het doet op een vloerkleed? zelf heb je laminaat zo te zien.
Gebruik je het apparaat op 1 of meerdere verdiepingen?
scant hij iedere sessie de gehele ruimte opnieuw?
Hoe hij het doet op een vloerkleed weet ik niet. Zelf gebruik ik het op tegels en laminaat op verschillende verdiepingen. Hier gaat hij zelf over een speelmat (EVA materiaal) van ongeveer 6-7mm dik.
Het scant telkens de ruimte bij iedere sessie opnieuw aangezien spullen op andere plaatsen kunnen staan.
Kan je me een update geven als de volledige review online staat? :) Ben erg benieuwd!
Yup, gisteren een update gedaan. Ik vermoed binnen enkele weken dat ik nog wat meer opzet afhankelijk van de bevindingen.

[Reactie gewijzigd door blowk op 15 december 2016 09:39]

Ik kom aardig wat zinnen tegen die nogal bekend klinken.. ^.^ :9

Leuke eerste review van je, ga zo door :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 15 december 2016 14:38]

Hoezo bekend? :)

De eerste zinnen van de webshop en de kortingscode heb ik 'geleend' van een heel, goeie reviewer van enkele Xiaomi producten!
btw, eigenlijk was het niet mijn eerste review. Ik schreef al een kleine review van de Mi Band 2 (productreview: Xiaomi Mi Band 2 review door blowk), maar dit is de eerste uitgbreide review die ik schreef.

[Reactie gewijzigd door blowk op 15 december 2016 15:25]

Haha, thanks! Zit je maar een beetje te plagen hoor :)
Thanks voor de review! Heeft bijgedragen aan mijn aankoop ervan.

Levertijd mag ik niet over klagen, 9 Feb besteld en wordt vanavond bezorgd! Via AliExpress.

Ik ben erg benieuwd!
Heb je invoerrechten moeten betalen?
Vandaag binnen gekregen, gemarkeerd als Gift. Geen kosten dus, mazzel gehad...
Super! Met een beetje geluk laten ze het pakje door. Was deze ook in een gewone doos van het merk zelf verpakt?
Doos van Xiaomi paste net in een rondom dichtgetapte doos met chinese tekens er op. Overigens zeer tervreden tot nu toe.
De mi vacuum bevalt mij persoonlijk erg goed, hiervoor had ik een Roomba 650, welke echt 'dom' overkomt als die kriskras door je kamer heen rijdt... Deze mi snapt je indeling echt precies, levert ruimschoots dezelfde schone vloer op en heeft een giedwerkende app met leuke functies (als je die eenmaal in het engels hebt gekregen).

Wel had ik wat problemen met mij wifi in het begin, maar dat bleek veroorzaakt doordat ik hem op 'United States' had staan ipv 'mainland China'.

Tot nog toe verder alleen maar positieve ervaringen!

[Reactie gewijzigd door WeZZeY op 18 februari 2017 13:32]

Super te horen dat het toestel je bevalt.
Het is idd wel wat zoeken opm de app in het Engels te plaatsen. Vergeet niet de automatisch updates uit te schakelen. Anders bij de volgende update staat de app terug in het Chinees :)
Haha good to know! Ga ik doen
Yes, ik wel, 60 euri aan de deur aftikken
ohj, dat is minder.
Via dezelfde verkoper? Kreeg je vooraf geen brief van DHL of brief achteraf?

[Reactie gewijzigd door blowk op 18 februari 2017 13:29]

Zelfde verkoper inderdaad, geen brief van dhl, gewoon afrekenen bij levering (was een kleine verrassing :) ) maar alsnog het geld waard!
Toch bizar dat DHL het ene door laat en de andere niet. Met DHL heb je wel altijd meer kans, maar de verzending is wel super.
Veel plezier met het toestel. Mocht je vragen hebben, laat gerust iets weten. Misschien kan ik je ermee verder helpen.
Ik kreeg al een link om elektronisch te betalen, toen het pakje nog in Hong Kong was.
Veel extra kosten? Was het met DHL? Wat was de status op tracking? Ik zie dat de verkoper nu ook standard shipping aanbied. Misschien dat deze pakjes minder extra kosten heeft...

[Reactie gewijzigd door blowk op 6 maart 2017 18:26]

Ik heb hem nu zelf binnen sinds 2 weken. Bevalt uitstekend!.

Geen invoerrechten hoeven te betalen maar bewust ook niet voor levering via DHL gekozen maar de iets langzamere "Sellers shipping method", misschien heb ik daardoor meer geluk gehad.
Super! Bedankt voor je reactie. Toen ik het toestel vorig jaar aankocht was het enkel mogelijk via DHL, maar ik denk dat voor toekomstige kopers best 'sellers shipping method' kiezen.
Ik gebruik de app "App translator". Werkt ook prima en je kunt gewoon updaten. Kost bijna niets in gebruik.
mag ik vragen welke translator je hebt gebruikt en hoe je dat hebt gedaan?
jeannette
Er is een app die app translator heet en je mag drie keer raden wat die doet... Meer uitleg niet nodig, werkt ruim voldoende in combinatie met de originele Chinese app van Xiaomi.
Super bedankt, gelukt.
Mochten er nog mensen zijn die een Xiaomi Mi Robotstofzuiger willen aankopen via dezelfde webshop, vergeet niet de kortingscode “MIrobot- $ 5” te gebruiken. Het is een kleine korting waarmee je extra reserve onderdelen kan aankopen of de extra importkost kan compenseren. :)
Dankzij mede tweaker Cowboy_Henk is de app in het Nederlands beschikbaar.
Heb die app nu op 3 verschillende devices geinstalleerd maar er gebeurt bar weinig. De app draait wel op de achtergrond maar dat is het ook. Kan nergens een start icoontje vinden. Via de apps lijst is de app ook niet te openen. Alleen te verwijderen.
Hoi, heb je eerst de Xiaomi smarthome app (https://play.google.com/s...om.xiaomi.smarthome&hl=nl) geÔnstalleerd? Daarna dien je de Mi Robot Vac toe te voegan als device. Daarna kan je de vertaalde apk bestand plaatsen onder apps/com.xiaomi.smarthome/f/plugin/install/mpk/134/. Lukt dit?

[Reactie gewijzigd door blowk op 22 maart 2017 19:25]

Doh ! Ik had de Xiaomi smathome app niet geinstalleerd. Werkt nu wel prima. Nu de stofzuigerrobot zelf nog even bestellen :p
Bedankt voor de goede review. Vanuit deze revieuw ook de Xiaomi besteld. Werkt super. Ik heb de apk gedownload maar het lukt nog niet te installeren. Ik heb een Android telefoon die aan de computer gehangen en vind wel de map com.xiaomi.smarthome maar dan daaronder geen f. Wel files ...Hoe kom ik bij plugin ...install...mpk enz. Oook geprobeert via es filemanager…. Mijn telefoon is niet geroot. Groeten jeannette

[Reactie gewijzigd door JeannetteW op 1 april 2017 15:50]

De map vind je onder data/data/communicatie.xiaomi.smarthome. Heb je voldoende rechten om alles te bekijken?
Ben bang van niet. .. onder data/com.xiaomi.smarthome staan 2 mappen cache en files. Cache is leeg en in files staan mappen met log en puch_cdata niet wat ik nodig heb. Daar houdt het op. Heb een oneplus 3t telefoon.
Bedankt voor je reactie. Heb even gezocht maar heb nu meer rechten op mijn telefoon. Heb nu extra instellingen gekregen bij "ontwikkelaar" enig idee wat iik daar zou moeten instellen om alle mappen te kunnen zien?

[Reactie gewijzigd door JeannetteW op 5 april 2017 09:54]

Heb je de robot app (chinese versie) in Xiaomi Smart Home app reeds geÔnstalleerd? Daarna zou je de mapjes normaal moeten zien.
Ook bij mij met een samsung S6 met android versie nougat is zijn deze mappen niet te zien.
Enige xiaomi dingen die ik zien staan in mijn S6 zijn \Galaxy S6 martijn \Phone\Android\data\com.xiaomi.smarthome.
In die map staan de mappen cach en files, geen plugin

Is het mogelijk dat iemand een handleiding post hoe de laatste versie van mi home met de NL apk en de Engelse teksten werkend te krijgen?
Op basis van deze review ook besloten de Xiaomi gekocht ipv de Roomba 980 die vele malen duurder is.

Ben er zeer tevreden over met name de vertaling van Cowboy_Henk is een verademing, dank hiervoor!
Ik was even bang dat de stofzuiger niet zijn weg in het donker kon vinden, maar dat lukt hem zonder problemen.

Heb via Aliexpress besteld 350 euro met accesoires en DHL verzending zonder inklaringskosten. Toppie!
1 2 3 ... 6