Specificaties Small form factor, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec ISK 300-65 Review

Rupie 15 juli 2011, laatste update op 21 december 2011, 7.686 views

Antec ISK 300-65

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Rubbertjes voor onder de kast
  • Bouwkwaliteit
  • Steun om de kast op te zetten
  • Temperaturen
  • mogelijkheid om meerdere HDD’s te plaatsen

Minpunten

• Optische drive slechts aan 1 kant vast te zetten
  • Onhandige ATX kabel
  • Geen demping voor de HDD’s

Kwaliteit voeding Score: 5
Al geruime tijd gebruik ik mijn HTPC om tv programma’s op te nemen. Deze programma’s blijven meestal een aantal weken staan voordat ze naar de server gekopieerd worden. Nu is het zo dat mijn HTPC op mijn slaapkamer staat, mijn server op zolder en ikzelf in de woonkamer de programma’s wil kunnen kijken. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er een aantal opties:
  • een mediaspeler kopen
  • een (mini) pc bouwen
Om een aantal redenen heb ik gekozen voor een zelfbouw machine. In eerste instantie ging ik voor de Xtreamer maar dit bleek niet echt een goede keuze. Deze bleek het al niet te trekken om een mp3tje te streamen vanaf de server. Okay, de router staat op zolder dus de afstand is flink, maar een crash van de Xtreamer bij elk mp3tje gaat niet werken. Uiteindelijk had ik nog 2 redenen om voor de zelfbouw pc te kiezen: dan had ik een excuus om weer een keer een pctje in elkaar te sleutelen en er is eigenlijk geen mediaspeler die aan mijn eisen voldoet. Mijn HTPC met Windows Vista Ultimate neemt bestanden op in het DVR-MS formaat, niet een formaat wat veel mediaspelers afspelen. Daarnaast staan alle programma’s dus op afstand en is het geen mogelijkheid om een netwerkkabel te trekken. Alles zal dus draadloos moeten.

Goed, een mini pctje die in de woonkamer moet komen te staan moet natuurlijk wel in een mooi kastje komen te zitten. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de Antec Micro Tower ISK 300-65 mITX. Deze kast beschikt standaard over een 65W voeding. Daarnaast heb ik de volgende hardware uitgezocht:
  • Asus AT3N7A-I Atom 330
  • Kingston 1x2GB DDR2 PC5300 (x2)
  • Samsung 250GB SATA300 5400rpm 8MB, HM250HI
  • Samsung DVD-/+/RAM SN-S083C/BEBE
  • D-Link DWA-160 Xtreme N Dual Band USB Adapter
En dat gecombineerd met Windows XP. Waarom XP? Ik heb geen trek om een redelijk bedrag uit te geven aan Win7 terwijl ik niet weet of ik het systeem veel ga gebruiken. Win7 installeren kan altijd nog ;) Ik heb de kast pas een paar weekjes in gebruik maar heb het idee dat ik genoeg weet om een degelijke review neer te zetten.

De eisen
Er waren ten tijde van de aanschaf uiteraard wel weer een aantal eisen waar de nieuwe kast aan moest voldoen:
  • mITX
  • Zwart
  • Strak uiterlijk, moet in de woonkamer komen te staan
  • Inclusief voeding
  • Iets van een klepje of iets dergelijke voor het frontpaneel en de dvd brander
  • Fatsoenlijk leverbaar
Toen ik hier naar ging zoeken in de pricewatch bleek de keuze redelijk beperkt. Er zijn van diverse merken kasten te vinden waarvan er al een heel aantal afvallen vanwege de zilveren accenten. Daarna wordt het een kwestie van smaak. De volgende waren reŽle opties:Waarom dan de Antec Micro Tower ISK 300-65 mITX? Leuk prijsje (nog geen 60 euro), vind ik er persoonlijk het best uitzien en had een voeding die voldeed voor dat wat ik wilde hebben. Daarnaast bleek deze kast op voorraad bij 4Launch, waar ook de rest van de door mij gewenste hardware te krijgen was. Ik had ook de 150W variant kunnen nemen, maar omdat 65W genoeg moest zijn voor mijn systeem heb ik deze kast besteld. Al met al was 4Launch bereid om alle onderdelen voor iets meer dan 300 euro af te leveren.

In de doos
Na een weekje wachten stonden er weer 2 dozen voor de deur. In de doos de kast en een doosje met onderdelen. In het doosje zit onder andere een standaard waar de kast op zijn zijkant ingezet kan worden, een aantal kabeltjes, rubberen dopjes voor onder de kast, een ongekende hoeveelheid tiewraps (ik hoor mezelf nog zeggen: “zoveel zou ik er toch niet nodig kunnen hebben?”) en de voeding. Tot slot een paar boekjes waar verder geen zinvolle info in staat. Wat wel handig is: er wordt een kabel meegeleverd die je nodig hebt om een slimline optische schijf aan te sluiten.

De kast
Om te beginnen de specificaties volgens de fabrikant:
Afmetingen: 96mm (H) X 222mm (W) X 328mm (D)
Kleur: Zwart
Materiaal: 0,8 mm ‘cold-rolled’ staal constructie
Gewicht: 3,4 kg
5.25" drive bay (Extern): 1 (slimline)
2.5" drive bay (Intern): 2
Form factor: Mini-ITX
System Fan (side): 2 x 80mm (1x 80mm TriCool™ 3-speed fan geinstalleerd)
I / O ports: 2 x USB 2.0 / 1 x eSATA / 1 x Audio Set (AC'97/HD)
Meegeleverd: 65-watt adapter + DC to ATX board

Eerst de kast maar eens rustig bekijken. Zoals te verwachten mij een mITX kastje is het kastje mooi klein.

Aan de bovenkant zit enkel een ventilatierooster, verder weinig bijzonders

Aan de rechterkant van de kast een rooster met daarachter 1 80mm Antec TriCool fan waarvan de snelheid te regelen is via het schakelaartje aan de achterkant. Er is aan deze kant ruimte voor een 2e 80mm fan. Aan de achterkant is tevens ruimte voor een 2e schakelaartje van een TriCool fan. De linkerkant van de kast is overigens volledig dicht.

Aan de achterkant is een standaard I/O shield geplaatst zoals gebruikelijk bij Antec kasten. Daarnaast is er een aansluiting te vinden voor de externe adapter en een 3-tal thumbscrews om de kast uit elkaar te kunnen halen. Tot slot is er een enkel uitbreidingsslot te vinden waar een low profile pci kaart geplaatst kan worden.

Tot slot de voorkant. Hier is ruimte voor de slimline optische drive (verstopt achter een klepje), een eSATA poort, 2 usb poorten, de aanuit knop, resetknop en de HDD led (resetknop is de hdd led en visa versa).

Ondanks het kleine formaat van de kast voelt deze goed stevig aan. Ik heb niet het idee dat je heel eenvoudig panelen krom kunt drukken of iets dergelijks. De reden hiervan wordt duidelijk op het moment dat je de behuizing open maakt.

De binnenkant
Tijd om de kast open te gaan maken. Na de 3 thumbscrews los te gedraaid te hebben kan de bovenkant iets naar achter geschoven worden om vervolgens naar boven getild te worden. De bovenkant en de zijkant bestaat uit 1 geheel en wordt dus in 1x verwijdert.

Als de bovenkant verwijdert is verschijnt er een stuk metaal. Hierop is er plaats is voor de 2 2,5”HDD’s en binnenin deze constructie is ruimte voor de slimline optische drive. Dit stuk metaal zit vast met 3 schroeven en zorgt zit ook redelijk goed vastgeklemd tussen de voor en achterkant van de kast. Dit komt de stevigheid duidelijk te goede. Is natuurlijk ook wel nodig aangezien de zijkanten aan de bovenkant vastzitten en deze verder niet echt voor stevigheid zorgen. Wat meteen opvalt is een flinke tros kabeltjes.

Na ook dit stuk metaal verwijdert te hebben is de ruimte in de kast goed te bekijken. Nou ja, ruimte… Het is een mITX kast dus verwacht verder geen zeeŽn van ruimte. Even een kort rondje door de kast.

Aan de voorkant van de kast zit het ‘DC to ATX board’ zoals dat door Antec genoemd wordt. Oftewel, het printplaatje dat er voor zorgt dat je moederboard en de overige onderdeling voeding gaan krijgen straks.

Dit printplaatje is met een simpel draadje verbonden met de achterkant van de kast waar de aansluiting van de adapter te vinden is. Jammer genoeg is dit kabeltje precies van een dusdanige lengte dat deze in een redelijk rechte lijn midden door de kast en voor de fan langs loopt. Als ze dit kabeltje iets langer gemaakt hadden had je deze wellicht mooi boven of onder de fan weg kunnen werken, maar dat is dus geen optie. Op onderstaande plaatje is dit mooi te zien. Hier is tevens de metalen constructie te zien waar de fan in vast geschroefd zit.

Op het printplaatje zit een enkele stekker die vertakt naar alle stekkers die je nodig hebt: ATX, molex en sata. Dit is overigens wel een klein minpuntje: alle vertakkingen zijn dusdanig door elkaar geweven dat het vanaf het begin duidelijk is dat het vrijwel onmogelijk is om enige vorm van kabel management toe te passen. Als de sata en de atx kabel logisch van elkaar losgehaald zijn zit de molex volledig in de knoei. Op de een of andere manier is het vrijwel onmogelijk om de kabels op een nette manier uit elkaar te krijgen. Het zou prettig geweest zijn als je de kabels enigszins van elkaar had kunnen scheiden om alles een beetje weg te werken maar dat blijkt vrijwel onmogelijk.

Verder aan de voorkant de gebruikelijke kabeltjes voor het frontpaneel en dergelijke en op de bodem 4 reeds geplaatste afstandsbusjes. Via een schroefje aan de achterkant is het zijpaneel waar de fan inzit los te draaien. Deze kan vrij eenvoudig verwijdert worden, al moet je dan ook het schakelaartje aan de achterkant losschroeven. In de constructie waar de fan in zit is het mogelijk om een 2e 80mm fan in te bouwen. Vanaf de fabriek is er 1 meegeleverd en het gat voor de 2e is afgesloten met een plastic plaatje. De meegeleverde fan krijgt zijn voeding overigens via een molex stekker.

Het is mij niet gelukt om de vingers open te halen aan scherpe stukken metaal, voor mij genoeg reden om te concluderen dat er geen scherpe randen in de kast zitten.

Het inbouwen
Goed, tijd om te sleutelen. Het inbouwen ging op zich best redelijk eenvoudig, al was het wel af en toe passen en meten in verband met het formaat van de kast. De hardware die in het kastje moest gaan komen:

Ik ben logischerwijs begonnen met het moederboard. Dit bleek nog best lastig te zijn. Ik heb het standaard meegeleverde I/O shield natuurlijk vervangen door het shield dat hoort bij het moederboard. Het bleek overigens noodzakelijk om het zijpaneel met de fan helemaal uit de kast te halen om het moederboard te kunnen plaatsen. Na deze verwijdert te hebben was er net iets meer speling om het moederboard op de juiste plek te krijgen. De gaatjes luisteren overigens erg precies, ik kon de 4e schroef er alleen in krijgen door de andere 3 nog de nodige speling te geven. Of dit aan het moederboard ligt of dat het de spacers in de kast zijn is mij niet geheel duidelijk.
Bij het terugplaatsen van de zijkant liep ik tegen het volgende probleem aan. Zoals gezegd zit er aan de zijkant op de plek waar de 2e fan geplaatst kan worden een plastic afdekplaatje. Deze zit vast met een aantal plastic pinnetjes die door de zijkant heen steken. Precies op het punt waar dit pinnetje naar buiten komt zit een van de fan headers op het moederboard. Ik heb vakkundig een stukje van het pinnetje waar het afdekplaatje mee vast zit afgebroken om de zijkant terug te kunnen plaatsen.

Maar goed, uiteindelijk heb ik toch alles keurig op zijn plek gekregen:

Het was dus even prutsen maar dat kun je eigenlijk wel verwachten als je met deze formfactor gaat werken. Dit kan ik dus ook niet bepaald als een minpunt zien, eerder als een uitdaging.

Vervolgens een poging om alle kabels zover aan te sluiten. Door de gebruikte ATX stekker is het nog niet zo heel eenvoudig om alles netjes weg te werken.

Na dit zo goed en zo kwaad als het kan aangesloten te hebben werd het tijd voor het metalen gedeelte met de HDD en de optische drive. Dit stuk metaal bestaat uit 2 onderdelen en moet uit elkaar gehaald worden om de brander te kunnen plaatsen. De onderdelen zitten aan elkaar vast met een thumbscrew. De HDD en de optische drive kunnen beide eenvoudig vastgeschroefd worden waarna het hele gedeelte in 1x terug in de kast geplaatst kan worden. Iets wat bij meer Antec kasten terug komt: de optische drive kan maar aan 1 kant vast gezet worden. Omdat de drive niet heel erg goed vastgeklemd wordt merk je dit wel op het moment dat je op het knopje drukt om de drive te openen. Het lijkt mij toch een kleine moeite om aan beide kanten even een gaatje te maken!

Het eindresultaat kenmerkt zich door de hoeveelheid kabels als je het mij vraagt:

Vervolgens was het alleen nog een kwestie van het terugplaatsen van de bovenkant en het plakken van de rubberen voetjes aan de onderkant van de kast. Al met al heeft het een minuut of 45 geduurd om alles naar behoren in de kast te krijgen. Toegegeven, in een midi tower gaat het een stuk sneller. Maar het is mij eigenlijk nog behoorlijk meegevallen hoe snel alles in een kastje met een voor mijn doen ‘vreemde’ opbouw in te bouwen is.

Koeling
Ik heb het systeem nog niet heel intensief gebruikt maar tot op heden lijkt de kast prima te koelen. Zoals reeds aangegeven zit er een rooster aan de bovenkant en een fan aan de zijkant. Het idee hierachter is redelijk eenvoudig: de lucht wordt er aan de zijkant ingezogen en aan de bovenkant naar buiten geduwd. Tot op heden lijkt dit prima te voldoen, zelfs met de TriCool fan op de laagste stand. Dit is maar goed ook, want de fan is nou niet bepaald 1 van de stilste als hij op vol vermogen blaast. Doordat de fan vanaf buiten de kast te regelen is kan je overigens wel eenvoudig ingrijpen als de kast het warm krijgt. Tot op heden is dit echter niet nodig geweest, ik heb de fan alleen nog op de zachtste stand gehad en ik heb de temperatuur van de CPU niet boven de 30 graden uit zien komen. Nu zal het wellicht ook meespelen dat het gebruikte moederboard over actieve koeling beschikt. Daarnaast scheelt het natuurlijk ook dat er gebruik wordt gemaakt van een externe voeding. Deze wordt op zijn beurt overigens ook niet warm, menig adapter van een laptop wordt aanzienlijk warmer dan deze voeding.

Gebruik
Zoals al aangegeven ben ik nog niet heel intensief met het systeem bezig geweest. Ik heb het OS geÔnstalleerd en ik ben wat aan het spelen geweest met XMBC en MediaPortal maar veel verder ben ik nog niet gekomen.

Ik ben wel bezig geweest met het heen en weer copieren van wat films en dergelijke om te zien of dat een beetje vlot zou gaan en om te kijken wat dit met het systeem zou doen qua temperaturen en geluidsproductie. Ik heb geen fancy meetapparatuur om het geluid te meten, ik baseer mijn oordeel over het algemeen op het feit of ik mij er aan stoor op het moment dat ik het systeem gebruik. Voordeel wat dit systeem heeft is dat hij dus gebruikt wordt als mediaspeler, op het moment dat hij aanstaat is er dus altijd ook iets van omgevingsgeluid uit de tv of iets dergelijks. Als dit het geval is hoor ik het systeem totaal niet. Lijkt mij prima in orde dus.

Iets wat wel opvalt is dat de resetknop wel heel erg klein is en dat de powerled het niet lijkt te doen, iets wat ik ook gezien heb bij mijn Antec NSK 6580B. Kan ik mij verder niet echt druk om maken, ik ben over het algemeen prima in staat om te onthouden of ik een systeem wel of niet aan heb staan ;)

Update 15-07-2011
Ik moest de kast laatst open hebben. Het uitgelezen moment om nog eens naar de powerled te kijken. NA het kabeltje diverse keren omgedraaid te hebben ging deze het uiteindelijk toch doen. Ik heb dus alleen geen idee wat nou precies het probleem geweest is. DJT88 blijkt overigens helemaal gelijk te hebben in zijn reactie. De powerled zit onder het randje onder de usb aansluitingen (op dit plaatje tussen het mat zwarte stuk van de usb poorten en het mesh aan de onderkant). Het is een blauw balkje van een centimeter of 4 gok ik.

Daarnaast kwam ik er achter dat mijn opmerking over de resetknop helemaal niet waar is. Daar kwam ik pas achter toen ik hem nodig had.

Modbaarheid
Tja, niet bepaalde de reden waarom je deze kast aan zou moeten schaffen lijkt mij. Er is natuurlijk een extra fan te plaatsen, maar omdat hier speciaal ruimte voor is gemaakt vind ik niet echt modden ;) Ik zal dit punt verder dan ook niet beoordelen.

Ik heb helemaal tevreden met deze kast. Het is wellicht een minder geschikte optie als je voor de eerste keer een systeem in elkaar gaat zetten in verband met de beperkte ruimte, maar als je enige handigheid hebt vormt dit zeker geen probleem.
Mijn voornaamste punt van kritiek is dat de optische drive maar aan 1 kant vast te zetten is, maar dit is iets wat eventueel best op te lossen zou zijn met de dremel. Eventueel zou ik mij ook nog voor kunnen stellen dat er mensen zijn die niet genoeg hebben aan de 65Watt voeding, maar die mensen kunnen voor 5 euro extra kiezen voor een 150Watt voeding.
Al met al vind ik 55 euro voor een degelijke kast inclusief voeding echt niet veel geld. Daarnaast is het ook nog een kast die je zonder problemen in je woonkamer neer kunt zetten als onderdeel van je home entertainment systeem.

Wat voor mij nog op de planning staat is het inbouwen van een SSD die ik nog heb liggen en het aanschaffen van Win7, mits ik het systeem regelmatig ga gebruiken.

Afbeeldingen

http://tweakers.net/ext/f/3cG9pvCjCkCfmEaiOjhPe24T/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/J6PmDbow2AIeA7PKesyndV1a/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/KsRhWwzytfC1YHFIX9ZUvGSk/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/8B55oYLEkbGZj2p5yen2GCxr/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/aOkrvupJZIcDqBNqu8j3jp9d/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/m076MeQjoxu7IlNZ3NW3r1SZ/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/KcPCBv3VNLznQfeuqaOSqCgb/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/c2BTlmq9UP4seIvjx18xR6xk/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/U5WbcX30HRyG2T1KhGB6Oad1/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/HrJLdnDs7agmLPXeAYTftGoG/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/5UtHvPkZmF8Y6LWOHg1aZL5r/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/yLOiGcvIcsMJkh9RCJPV9vgm/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/G7GG9VycM16R9lKjSrz2KQsx/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/OPzECO7CDSJVyN0SvibgsAMW/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/TdTNhLlOej9mWvsqDdneY7CX/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/3770WDIGf3BW9ahenApzuQef/thumb.jpg

Changelog:
16-02-2010: eerste plaatsing
17-02-2010: aanpassing aan lightbox
18-02-2010: typo's verwijdert en diverse kleine toevoegingen
17-05-2011: powerled doet het toch en foutieve opmerking over resetknop verwijdert.

Heb jij ook een Antec ISK 300-65?

Goeie revieuw!

Ik denk ook over de aanschaf van een minicomputertje, en heb een vraagje. Zou je in deze kast in plaats van de 2,5" en 5,25" drives, ook ťťn 3,5" harde schijf in kunnen hangen? Dat is wel een eis voor mij namelijk.
Een 3,5" drive past prima als je dat dekseltje weghaald (zie reactie Rupe). Je kan dan geen externe meuk (zoals een slim DVD speler/brander) meer plaatsen. Ik heb hem aan de zijkant gefixeerd met het 'piepschuim' dat in de doos zat. Op maat gesneden en klaar.
Inderdaad je kan de plaat van waar je de 2x2.5" schijven normaal op kan schroeven weglaten en dan een 3.5" schijf inleggen en met wat piepschuim of iets dergelijk fixeren. :Y)

Zie hier voor foto's

[Reactie gewijzigd door TweakJerommeke op 2 april 2011 15:05]

Zou je ook ergens nog een 2,5 drive (SSD) kwijt kunnen als je die 3,5" HDD erin hebt zitten?
Ja dat kan, boven de voeding heb je dan nog wat ruimte over. :)
Ik denk dat dat knap lastig wordt, maar wellicht dat het net past. Het gedeelte waar de 2,5" HDD's op liggen en waar de slimline optische drive in zit bestaat uit 2 delen die je van elkaar af kunt halen.

Zie dit plaatje

Als je het plaatje waar de HDD op ligt er uit haalt heb je misschien net genoeg ruimte om er een 3,5" HDD in te zetten, al zal je dan wel even moeten kijken hoe je die vast gaat zetten. Je hebt dan zeg maar de gehele ruimte van de 2,5" HDD's en de 5,25" optische drive tot je beschikking. Geen idee of het echt pas hoor, maar dat zou in ieder geval het eerste zijn wat ik zou proberen.

Waarom heb je persee een 3,5" HDD nodig als ik vragen mag? 2 leuke 2,5" HDD's bieden ook heel wat opslag hoor ;)
Allereerst bedankt voor je reactie :)

In eerste instantie dacht ik, dat moet geen probleem zijn gewoon in de 5,24" bay gooien en een beetje vast handenarbeiden, maar toen ik jouw foto's zag leek het me toch wel een beetje krap inderdaad. Maar als die montageplaat voor de 2,5" drives eruit kan, gaat het denk ik wel lukken.

Ik wil mijn 3,5" schijf gebruiken om de kosten te drukken :P Ik wil eigenlijk proberen quitte te draaien door wat oude computerspullen te verkopen, dus meer dan ca 200 euro mag het in totaal niet kosten.
Met betrekking tot de niet werkende powerled: Misschien een beetje triviaal, heb je de powerled header al omgedraaid? (houd rekening met de polariteit, het is immers een diode)
goed opgemerkt, had ik er niet bij vermeld. Ik heb zelfs de powerled header zowel linksom als rechtsom op de aansluiting van de HDD led geprikt, ook dan doet hij het in beide gevallen niet. Als ik de HDD led op de HDD of de Powerled aansluiting druk doet deze het in beide gevallen wel. Als ik een keer tijd heb ga ik er nog wel eens aan sleutelen om te zien of ik kan achterhalen waar het probleem precies zit (led, kabel of aansluiting)

Het vreemde vind ik echter wel dat ik mijn 3e Antec kast is en de 2e waarbij de powerled niet werkt. Alleen bij mijn Antec Fusion Remote doet deze het wel, maar die is niet aangesloten op het mobo, die werkt via een molex aansluiting.
Ik heb recent bijna dezelfde kast gekocht (alleen de 150W voeding) Mijn powerled doet het ook niet. Echter als ik het apparaat uit zet, maar wel de stekker in een stopcontact laat, dan knippert er een lampje onder het randje onder de usb aansluitingen. Ik heb het idee dat dit de Powerled moet zijn.
probeer maar eens...
Mooie review!
Ik heb alleen een vraagje. Zou het mogelijk zijn om een Antec Multimedia Station Elite in dit kastje te krijgen? Desnoods met het een en ander aanpassen?
Ongetwijfeld! ik zou alleen niet weten hoe ;) Je hebt immers niet echt veel ruimte om mee te spelen. Je hebt de slimline optische drive die je weg zou kunnen laten. Probleem is alleen dat de HDD('s) net boven de ruimte voor de optische drive zitten. Als je de optische drive er uit laat heb je dus alsnog maar 1 cm of wat ruimte (zoals een beetje te zien op deze afbeelding).

Als je het zou willen doen moet je echt flink gaan zitten hakken in de kast denk ik. Je zal niet alleen het metaal van de voorkant onder handen moeten nemen (net onder de opening voor de optische drive zeg maar), maar ook de metalen plaat waar de optische drive aan hangt en waar je HDD('s) opgeschroefd worden. Ik denk dat je in dat geval wellicht beter op zoek kunt gaan naar een kastje wat iets groter is.
Hulde! Een hele duidelijke review! Leest ook nog eens makkelijk weg dus zeker 4 sterren waard! _/-\o_

Je hebt er ook hele duidelijke foto's bij gedaan. Sjonge, wat een slangennest... Die Sata-kabels zijn soms ook zo lastig. Je kunt ze ook niet korter maken. |:(
Dank voor het compliment!
Die satakabels zijn inderdaad ook wel erg lang voor deze kast, het zijn de kabels die met het moederboard meegeleverd worden. Deze zijn een cm of 15 lang. Ik had nog wel iets kortere liggen (10cm) maar ook die waren eigenlijk nog te lang. Als ik ooit nog kortere satakabels tegen kom (als die uberhaupt bestaan) dan neem ik er een paar mee ;) Gelukkig hebben al die kabels niet echt een negatieve invloed op de airflow in de kast.
Hoeveel heb je in totaal uitgegeven aan het systeempje?
Om heel precies te zijn was ik E 329,50 kwijt ;)
dat is dus voor de kast, mobo, 4GB ram, brander en HDD. Alles wat je nodig hebt voor een werkend systeem dus eigenlijk. Enige wat je nog toe moet voegen is een toetsenbord/muis en een besturingssysteem.
mooie review, maar hoeveel verbruikt zo'n kastje eigenlijk? (bij silentpcreview (of een andere site) waren ze dacht ik nogal te spreken over de voeding)
Fijne review! Zie ik goed dat het niet mogelijk is om jouw pci-slot op je moederbord te kunnen gebruiken? (Geen bracket opening?) Concreter: Je zou geen mobo met pci-e en ati 5xxx-kaart in kunnen bouwen in deze kast?
Dat zie je niet goed ;) Er zit wel een bracket opening in. Deze is een beetje te zien op dit plaatje, helemaal aan de rechterkant. Onder het kleine uitstekende klemmetje zit de opening waar je een low profile pci kaart in kwijt kunt. Ik ben het met je eens trouwens, op de foto's lijkt het net of de opening dicht zit maar je kunt het beschermplaatje er uit halen door het zwarte klemmetje los te maken.
Dus daar past nog 'redelijk' makkelijk een netwerk kaartje in? Zoek namelijk een itx kastje waar ik toch nog een netwerk kaartje in kan pluggen en die tevens klein is heh.

[Reactie gewijzigd door paage op 10 maart 2011 16:16]

Ja, je kunt daar zonder problemen een low profile netwerkkaartje in kwijt. Enige waar je op moet letten is hoe je de kabels wegwerkt, zoals je bij mij op dit plaatje kunt zien dat ik wat kabeltjes zou moeten verplaatsen om hem kwijt te kunnen ;)
Okay, bedankt voor het antwoord. Deze case is in ieder geval een goeie kandidaat. Goede review!