Specificaties Tower, 1 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK6580B Review

Rupie 29 maart 2010, laatste update op 29 maart 2010, 3.327 views

Antec New Solution NSK6580B

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Rubbertjes voor HDD’s
  • Bouwkwaliteit
  • 80+ voeding meegeleverd
  • Stil
  • Koel

Minpunten

• Aanknop die blijft hangen
  • Branders e.d. slechts aan 1 kant vast te zetten
  • Niet terug te plaatsen afsluitingen voor de 5,25" bays
  • (- Front connector kabels zitten vast aan verwijderbare front)
  • (- HDD rekje had een kwartslag gedraaid mogen zijn.)
  • (- 1 HDD bay onbruikbaar door plaatsing ten opzichte van grafische kaart)
  • (- Mobo moet eruit voor de voeding vervangen kan worden)

Kort geleden heb ik de knoop doorgehakt: mijn trouwe systeempje ging in onderdelen verkocht worden. Waarom? Voornamelijk omdat het kon. Had zin om een nieuw systeem in elkaar te zetten, vond het tijd worden voor Windows 7 en ik vond mijn huidige systeem toch ook een beetje overkill. Een AMD Phenom X4 9950 was iet wat zwaar voor een paar uurtjes internetten in de week. Had besloten dat ik ook iets anders wilde dan de CoolerMaster CM690 die ik het afgelopen jaar in gebruik had gehad. De CM690 is een fantastische kast maar wilde gewoon iets anders. Daarnaast zat de kast vol met blauwe fans (voorkant, zijkant, gpu koeler, cpu koeler) en dat had ik ook wel een beetje gezien. De kast is een belangrijk punt voor een nieuw systeem, je zit er immers toch tegenaan te kijken. Ik vond in dit geval een net uiterlijk belangrijker dan het gemak waarmee ik zaken aan het systeem zou kunnen veranderen. Ik ben niet van plan om dit systeem heel regelmatig aan te passen. Nu is natuurlijk het heel persoonlijk wat iemand een mooie kast vindt. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de Antec NSK 6580B met daarin de volgende hardware:
  • MSI 790FX-GD70
  • OCZ 4 GB DDR3-1333 Kit (x2)
  • AMD Phenom II X2 550 Black Edition
  • Cooler Master Silent Pro M 500W
  • Sapphire HD4770
  • Scythe Ninja 2 SCNJ-2100
  • WD raptor 74GB
  • WD 500gb
  • WD 320gb
En dat gecombineerd met Microsoft Windows 7 Professional 64-Bit. Ik heb de kast pas een paar weekjes in gebruik maar heb het idee dat ik genoeg weet om een degelijke review neer te zetten. Omdat ik het afgelopen jaar met veel plezier gebruik heb gemaakt van de CM690 zal ik deze kast op een aantal punten vergelijken met de nieuw aangeschafte Antec.

De eisen
Er waren ten tijde van de aanschaf uiteraard wel weer een aantal eisen waar de nieuwe kast aan moest voldoen:
  • Zwart
  • Strak uiterlijk, geen gekke tierelantijntjes en dergelijke
  • Midi tower met ruimte voor minimaal 3 HDD’s
  • Geen deurtje
  • Aanknop aan de voorkant, niet half aan de zijkant
  • Plek voor een ATX moederbord
  • Het liefst kleiner dan de CM690
  • Redelijk vlot leverbaar
  • Het liefst verkrijgbaar bij cool-prices.nl omdat ik daar ook terecht kwam voor de rest van mijn hardware.
Toen ik hier naar ging zoeken kwam ik tot de conclusie dat er nog niet eens zo heel veel kasten waren die aan alle eisen voldeden. Cool-Prices heeft een redelijk uitgebreid assortiment wat kasten betreft, maar veel kasten zijn afgevallen vanwege de kleur of persoonlijke smaak: ik vind deze simpelweg niet mooi. Er bleven een aantal serieuze kandidaten over, met name kasten van Antec en CoolerMaster. Om de een of andere reden blijf ik vaak bij deze merken terecht komen als het om kasten gaat. Het zijn degelijke kasten en ze hebben voor ieder wat wils. Uiteindelijk dus terecht gekomen bij de Antec NSK 6580B. Hier heb ik verder geen duidelijke onderbouwing voor, hij voldeed aan de eisen en verder puur een kwestie van smaak!

In de doos
Na een weekje wachten stonden er dan eindelijk een paar flink dozen voor de deur, waaronder deze:

In de doos verrassend genoeg de kast met daarin de normale hoeveelheid schroefjes en dergelijke. Daarnaast een paar plastic onderdelen om een koker te maken voor de luchtstroom naar de cpu (fanduct). Er zat overigens niets in de kast wat leek op een handleiding. Was dus even een zoekplaatje om uit te vinden welk schroefje waar voor was maar als je een beetje weet wat je aan het doen bent is dat geen enkel probleem. Alleen de 8 relatief lange schroeven waren even een raadsel maar deze bleken voor de 2 fans aan de voorkant van de kast bedoelt te zijn. Het ontbreken van een handleiding is verder geen enkel probleem, de kast heeft geen gekke verrassingen in petto waar een handleiding voor nodig zou zijn.

De kast
Eerst de kast maar eens rustig bekijken. Het eerste wat opvalt is het gewicht. Met ruim 11 kilo is de kast niet bepaald ligt te noemen. Is even iets anders dan het gewicht van de kast van mijn vorige review die slechts 4 kilo woog. De specificaties van wat er volgens de fabrikant geleverd wordt:

Afmetingen: 46.5cm(H) x 21cm(W) x 47.2cm(D)
Kleur: Zwart
Materiaal: 0,8 mm ‘cold-rolled’ staal constructie
Gewicht: 11,6 kg
5.25" drive bay (Extern): 3
3.5" drive bay (Extern): 1
3.5" drive bay (Intern): 5
Uitbreidingssloten: 7
Form factor: Mini-ITX, microATX en ATX
System Fan (front): 2 x 92mm (Optioneel)
System Fan (rear): 1 x 12cm TriCool fan
System Fan (side): 1 x 80mm (Optioneel)
I / O ports: 2 x USB 2.0 / 1 x firewire / 1 x Audio Set (AC'97/HD)
Meegeleverd: 80PLUS EarthWatts 430 Watt power supply

Eerst maar eens een rondje om de kast maken. Aan de linkerkant zitten 2 roostertjes voor frisse lucht: 1 ongeveer boven de plek waar de processor komt en 1 ter hoogte van de PCI sloten. De zijkant gaat op een iets andere manier open dan ik gewend ben. De zijkant zit aan de achterkant vast met tumbscrews en er zitten aan de zijkant 2 klipjes die je gebruikt om de zijkant los te klikken. Daarna valt op dat je de zijkant er niet afschuift zoals normaal. De hele zijkant draait als het ware naar buiten. Vind ik persoonlijk makkelijker werken dan het naar achter schuiven, met name bij het terugplaatsen. De kans dat de zijkant er scheef op komt te zitten of net niet goed in de gaatjes valt is eigenlijk niet aanwezig. Nadeel is wel weer dat je de zijkant er niet zo makkelijk afhaalt als er iets naast de kast staat. Nu is dat voor mij niet zo’n probleem omdat ik dus niet van plan ben om vaak hardware te gaan switchen. En als dat wel gebeurd moet ik de kast toch eerst verplaatsen omdat hij onder mijn bureau staat. Je hebt overigens maar een cm of 10 ruimte nodig om de zijkant eraf te kunnen krijgen.

Aan de achterkant weinig spannends: een standaard I/O shield zat al vast op zijn plaats, 7 uitbreidingssloten, een rooster waar de TriCool fan achter verstopt zit en het rooster van de meegeleverde voeding.

Aan de rechterzijkant eigenlijk net zo weinig spannende zaken. Deze zijkant werkt via dezelfde draaimethode als je de zijkant er vanaf wilt hebben. Verschil is wel dat deze kant niet voorzien is van de klipjes die de zijkant vasthouden.

Aan de voorkant is er plek voor drie 5.25” bays en één 3.5” bay. Verder naar onder komen je van boven naar beneden de resetknop, de aanknop, de audio connectoren, 2 usb poorten en 1 firewire poort tegen.

Aan de onderkant zitten een paar stevige pootjes die goed vast lijken te zitten. Het maakt niet uit waar of hoe je de kast beet pakt, je hebt nooit het idee dat je iets kapot kunt maken. Alles voelt degelijk en solide aan.

De binnenkant
Tot slot de binnenkant van de kast bekijken. De kast oogt bijzonder ruim van binnen. De randen lijken allemaal keurig afgewerkt te zijn, er lijkt in ieder geval niets te zijn waar je de vingers aan open kunt halen.

Opvallende zaken aan de binnenkant zijn het HDD rekje voor 5 HDD’s dat met 2 thumb screws los te maken en uit de kast te halen is. Elke plek waar een HDD in geplaatst kan worden is voorzien van demping. Kleine rubbertjes waar de HDD’s op komen te liggen zodat er geen trillingen doorgegeven kunnen worden. Geen overbodige luxe vind ik. De HDD zelf kan daarop vastgezet worden met meegeleverde schroeven. Het rekje zit stevig vastgeklemd in de kast maar is wel eenvoudig te verwijderen. Het rekje heeft aan zowel de bovenkant als de onderkant een paar stukjes pastic en ook de kast is voorzien van deze stukken. Hierdoor glijd het rekje eenvoudig in en uit de kast.

Daarnaast valt natuurlijk de meegeleverde voeding op die aan de bovenkant gemonteerd is. Zoals reeds aangegeven levert Antec een 430 Watt 80+ voeding mee met deze kast. Ik kan weinig zeggen over deze voeding omdat hij er bij mij meteen uitgegaan is, in een poging enig kabelmanagement toe te passen leek een modulaire voeding mij vanaf dag 1 geschikter. Voor mij is de meegeleverde voeding niet meer dan een voeding om achter de hand te houden voor het geval dat ik ooit problemen krijg met een voeding van een van de pc’s hier in huis.

De kast is niet voorzien van stoffilters, ook niet bij de intake fans aan de voorkant. Als je deze hier wel wilt zal je even moeten knutselen denk ik.

Het inbouwen
Dit is wat er de kast in moest gaan komen:

Het inbouwen ging vlot. Ik begin meestal met het verwijderen van alle zijpanelen en dergelijke zodat ik overal mooi bij kan. Hier liep ik echter wel tegen iets aan wat ik nog niet eerder gezien had. De kabels van de front panel connectoren (aanknop, resetknop en leds) zitten namelijk vast aan het voorpaneel en niet aan de kast zelf. Je kan dus alleen het volledige voorpaneel verwijderen door de kabels van de front connector ook helemaal los te halen. Nu nog geen probleem, maar als je alles eenmaal ingebouwd hebt zal je dus de kabels van het mobo af moeten halen om het voorpaneel er in zijn geheel af te krijgen. Nu zal je het frontpaneel alleen maar hoeven te verwijderen als je een brander of iets dergelijks in wilt bouwen, dus een heel groot probleem is verder niet.

Een paar kleine puntjes die mij opgevallen zijn:
- Als je een extra HDD in wil bouwen zal je eerst het hele HDD rekje uit de kast moeten halen. Om het HDD rekje eruit te halen moet je wel eerst alle HDD's afkoppelen. Wat dat betreft zou het prettig geweest zijn als het HDD rekje een kwartslag gedraaid zou zijn, zoals bij de CM690 het geval is. Daar kan je er gewoon een HDD bij in schuiven zonder verder iets uit elkaar te hoeven halen. Zoals in de comments aangegeven zal dit te maken hebben met de airflow in de kast, door het rekje op deze manier te plaatsen zit er geen constructie tussen de fans en de HDD's. Is wat voor te zeggen maar wat mij betreft niet ideaal.

- Bij het plaatsen van HDD’s moet je rekening houden met je grafische kaart. Mijn HD4750 zorgt er al voor 1 van de 5 HDD bays onbruikbaar is en volgens mij is dat niet de langste kaart die er op de markt is!

- Branders en dergelijke die je in het 5,25” slot zet kunnen maar aan 1 kant vastgezet worden. Zelf ben ik er altijd fan van om dat soort dingen aan 2 kanten vast te zetten. Normaal had ik dat opgelost met de dremel maar daar had ik nu ff geen zin aan, ben toch niet van plan om de kast te verplaatsen. Daarnaast had ik niet zo heel veel tijd om alles in elkaar te zetten en al helemaal niet om netjes wat extra gaatjes te maken dus vandaar eerst maar even zo gelaten. Als het een probleem vorm kan ik het later altijd nog doen. Bij gewoon gebruik merk je hier overigens weinig van, mijn brander zit aardig goed vast geklemd in de bay. Alleen als je wat veel kracht op de rechterkant van de brander zet voel je hem heel iets bewegen. Het feit dat hij maar aan één kant vast zit zorgt niet voor extra geluid of trillingen. Hier een plaatje van de rechterkant. Zoals te zien dus geen mogelijkheid om iets vast te schroeven.

Update 29-03-2010: Toen ik zojuist mijn fancontroller in wilde gaan bouwen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de optische drive aan 2 kanten vast te zetten. Dit bleek redelijk eenvoudig. Op het plaatje hier onder is te zien dat de stukjes metaal die de drive vastklemmen (die driehoekige stukjes) voorzien zijn van een klein gleufje in het midden met daarin weer een klein stukje metaal. Als je dit kleine stukje metaal er tussen uit knipt met een tangetje heb je op exact de juiste plek een gaatje zitten om de drive vast te zetten. Ik heb de optische drive nu nog steeds met slechts 2 schroefjes vast zitten, maar omdat er nu 1 aan beide kanten zit in plaats van 2 aan 1 kant zit de drive toch aanzienlijk steviger.

Update 29-03-2010:
- De stukjes metaal die aan de voorkant zitten om de 5,25" bays af te schermen zitten vast aan de kast. Wanneer je deze er uit haalt kun je deze niet meer terug plaatsen.

- Het moederbord dat ik gekozen heb heeft van die mooie gehoekte sata poorten die richting de voorkant van de case staan. En das toch lullig met deze kast. Bij de CM690 was dat prettig geweest, de achterkant van de HDD’s hadden dan vrijwel tegen de sata poorten aangezeten, kort kabeltje ertussen en klaar ben je. Omdat de achterkant van de HDD’s in deze kast naar de achterkant van de kast wijzen kom je net weer lullig uit met de sata kabels. De loopt nu vanuit het mobo richting de voorkant van de case, gaan via een scherpe bocht terug richting de achterkant van de kast om vervolgens weer gedraaid te worden richting de voorkant van de kast. Niet ideaal, maar niet volledig toe te schrijven aan de kast, kan ook het mobo de schuld geven ;)

- Het rooster voor de fanduct zit bij lange na niet boven de cpu. Als ik de fanduct er aan vast zou maken zou deze tussen de cpu en de 120mm fan komen te zitten.

- Door een dwarsbalk die te zien is bovenaan het volgende plaatje is het noodzakelijk om het moederboard te verwijderen als je de voeding uit de kast moet hebben. Voor mij geen probleem omdat ik direct al besloten had een andere voeding te gaan gebruiken, maar als je dit pas op een later moment besluit zal je dus wat meer werk moeten verrichten.

Los van deze punten ging het inbouwen voorspoedig. De ruimte in de kast zorgt ervoor dat het gekozen ATX moederbord zonder problemen op zijn plek schuift en vastgeschroefd kan worden. In eerste instantie had ik een Scythe Ninja 2 gekozen als CPU koeler. Ik kwam er al snel achter dat dat niet zo’n goed plan is, deze is eigenlijk net een slagje te groot voor deze kast. Uiteindelijk dus maar besloten om in eerste instantie met de stock koeler te gaan werken en te zien of dit voor acceptabele temperaturen zou zorgen. Deze koeler blijkt ruim voldoende te zijn maar daar komt ik zo nog even op terug. Op onderstaande afbeelding zie je hoe de Ninja 2 in de kast zit. De fan aan de rechterkant plaatsen is onmogelijk vanwege de HDD's en onderaan past maar net door de grafische kaart. De HDD's of de grafische kaart wat verplaatsen is ook niet echt een optie omdat die dan weer met elkaar in de knoei komen.

Koeling
Standaard is de kast voorzien van een Antec TriCool fan aan de achterkant, dezelfde fan als meegeleverd wordt met veel andere Antec kasten, zoals de Antec Fusion. Deze fan kan je met een simpel schakelaartje in 3 standen zetten. De zachtste stand is fluisterstil en de hardste stand is redelijk goed te horen. Groot nadeel van deze fans vind ik dat ze alleen geregeld kunnen worden door het schakelaartje buiten de kast te hangen of de kast open te maken op het moment dat de pc het warm begint te krijgen. Niet echt goede opties wat mij betreft.

Daarnaast is er nog de mogelijkheid om een 80mm fan aan het zijpaneel te maken, al dan niet in combinatie met de meegeleverde fanduct. Tot slot kunnen er aan de voorkant 2 fans met een diameter van 92mm geplaatst worden.

Ik heb voor de zekerheid alvast 2 Scythe Kama 92mm aan de voorkant gezet en 1 Scythe Kama 120mm fan op de plek van de TriCool fan gezet. De 2 fans aan de voorkant als intake om lekkere frisse lucht over mijn 3 HDD’s te sturen en de fan aan de achterkant als uitlaat. Deze wil ik aan gaan sturen met een Zalman MFC1 Combo, maar dan moet die eerst leverbaar worden maar die is nog onderweg. Voor dit moment heb ik ze alle 3 op het mobo geprikt en in de bios op 50% of 75% gezet. Zo zijn ze redelijk stil en blijft de CPU rond de 25 graden zitten onder de stock koeler. Temperaturen in de kast heb ik nog niet hoger zien worden dan 35 graden (HDD’s), al moet ik wel zeggen dat ik nog niet heel veel meer gedaan heb dan het installeren van Windows7 en alle andere software waar je niet zonder kunt.

Update 29-03-2010: De fancontroller gaat er toch niet in komen. De fans die ik er in heb zitten zijn voorzien van een 4 pins stekkertje, de fancontroller wordt geleverd met stekkertjes voor 3 pins fans. Ik heb geen zin om de fans te gaan vervangen en aangezien ik geen last heb van het geluid dat de fans produceren laat ik het lekker zo.

Handigheidje (wat ik in eerste instantie niet door had) is dat je de 2 fans aan de voorkant kunt plaatsen zonder het gehele frontpaneel eraf te hoeven halen. Met een 8 tal lange schroeven kan je van binnenuit de fans vastschroeven. Klein detail hiermee is dat je snel in de knoei komt met grafische kaarten, kabels en andere onderdelen. Je zal ook het HDD rekje moeten verwijderen om bij de fans te kunnen. Ik ben niet van plan om regelmatig de fans te vervangen dus ook dit vind ik weer niet echt een probleem. Zoals eerder aangegeven zijn er geen stoffilters aanwezig. Als je deze aan de voorkant wil hebben zal je even moeten bekijken hoe je dit het eenvoudigst zal kunnen doen. Ik denk dat de beste optie zou zijn om deze tussen de kast en het voorpaneel te plaatsen, tussen de fan en de kast is denk ik geen optie vanwege de manier waarop de fans met de lange schroeven van binnenuit vastgezet worden. Deze schroeven zijn namelijk niet heel erg veel langer dan noodzakelijk dus vraag me af of je er nog een filter tussen zou kunnen zetten.

Ik had in eerste instantie een 8cm fan aangeschaft om te gebruiken icm het meegeleverde fanduct maar vanwege de plaatsing van het rooster heb ik hier toch maar vanaf gezien. Het leek mij dat de airflow er alleen maar minder van zou worden.

Gebruik
Wat een heerlijke stille kast. Waar ik in de CM690 mijn WD Raptor nog wel eens iets hoorde rammelen hoor ik van deze kast helemaal niets. Het enige wat ik een beetje kan horen zijn de door mij toegevoegde fans.
De temperaturen had ik eigenlijk al stiekem verklapt. Ik heb een hele dag (van 7 tot 17) achter dit systeem zitten werken (office en internet) en de hoogste behaalde temperatuur die HWMonitor aangeeft voor de processor is 24 graden. De grafische kaart is niet boven de 36 graden geweest, de schijven niet boven de 27 graden. De hoogste aangegeven temperatuur komt van één van de moederboard sensoren af: een whopping 41 graden! Al met al valt er dus niets te klagen over de temperatuur al weet ik niet precies in hoeverre dat komt door de 2 extra fans aan de voorkant. Daarnaast is het natuurlijk ook niet bepaald hartje zomer te noemen (het is nu 16 graden op deze kamer), wellicht dat dat ook een rol speelt.

Enige echte minpunt wat ik heb is dat de aanknop af en toe blijft hangen. Als ik deze niet precies recht indruk blijft hij ingedrukt zitten en gaat de PC zichzelf dus na 5 tellen resetten als ik niet snel genoeg ben om hem los te krijgen. Heb het idee dat deze knop sowieso niet helemaal goed is. Las in een andere review dat de knop voorzien zou zijn van blauw licht maar dat heb ik ook met geen mogelijkheid aan de praat kunnen krijgen. Overigens vind ik dat geen minpunt voor mijzelf, hoe minder licht er vanaf komt hoe beter ;) Wellicht dat ik nog een keer contact ga zoeken met de helpdesk hierover, maar op dit moment ga ik hier niets aan doen in ieder geval.
Daarnaast is de resetknop relatief klein en daardoor lastig in te drukken. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik deze door het gebruik van Win7 ook niet nodig zal hebben }:O

Modbaarheid
Hier kan ik niet zo heel veel over zeggen, ik ben niet van plan deze kast te gaan modden. Waar ik de CM690 nog voorzien had van een ander setje ledjes, aanknop en resetknop zie ik dat bij deze kast niet gebeuren. Dit betekend niet dat je er niets aan zou kunnen doen. Je hebt ruimte genoeg om leuke dingen te doen. Je zou zonder moeite een fan aan de bovenkant kunnen maken en je hebt aan de voor en zijkanten genoeg oppervlak om mee te spelen. Zelf zou ik het niet doen, ik heb de kast niet gekocht voor het strakke uiterlijk om hem vervolgens zelf te gaan bewerken ;) Enige puntje wat er aan mijn kant gemod zal worden is, is waarschijnlijk het toevoegen van een paar schroefgaatjes bij de 5,25” bays.

Voor een goede 90 euro krijg je een solide kast, dat is iets wat vast staat. Als je de meegeleverde voeding niet gebruikt vind ik de prijs wat aan de hoge kant. Als je een kast met voeding zoekt is de prijs goed te rechtvaardigen.

Qua uiterlijk wat mij betreft een van de mooiere kasten die te krijgen is. Qua inbouw zijn er een aantal punten die ik graag anders gezien had. Door al deze punten lijkt het wellicht dat ik negatief ben over deze kast, maar dat is niet het geval. De punten die ik genoemd heb zijn voornamelijk punten die voor iemand anders relevant kunnen zijn. Ikzelf ben nou eenmaal niet van plan om heel regelmatig dingen te gaan veranderen aan dit systeem, dus dat je je HDD’s af moet koppen en het HDD rekje moet verwijderen om een HDD toe te voegen is voor mij niet erg. Ik ga er ook niet regelmatig mee lopen slepen, dus dat de zaken in de 5,25” bays maar aan 1 kant vastzitten is geen probleem te noemen. Dat je de kabels van je frontpaneel van het mobo moet halen om het frontpaneel te verwijderen is alleen een probleem als je iets in een 5,25” bay wil gaan bouwen. Dit gaat alleen een keer gebeuren als ik de fancontroler in ga bouwen, verder zou ik niet weten waarom het frontpaneel eraf zou moeten.

Als ik puur kijk naar het gemak waarbij je bij de CM690 zaken in kon bouwen zou ik de CM690 aanraden aan iemand die vaak dingen aan zijn kast wil veranderen en niet deze kast. Als je echter een ruime kast wil waar je genoeg hardware in kwijt kunt die je niet vaak gaat veranderen is de Antec NSK6580B wat mij betreft wel een aanrader.

Ik heb bij de negatieve punten een aantal zaken tussen haakjes gezet. Dit zijn punten die voor mijn geen probleem zijn maar waarvan ik mij kan voorstellen dat deze voor anderen wel degelijk relevant zijn! Als ik typefoutjes heb gemaakt of als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik die graag!

Afbeeldingen

http://tweakers.net/ext/f/V1HfqVBxXpXsBJWcHoAfpbst/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/i11hkZW4RbrlJqwxhrMG5Xw0/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/tABML7VDXIk7yhIjuZgO9XUz/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/oeWT0o8esjd020kwuQKTvIPL/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/TLOJIgRgagFotu5uDOqg3bpR/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/as8lM1tML3Nacbzk5jfVTFTX/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/J7wxh4T7l0d8NIBFovg2mO5I/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/t5pUzB8ej21Q1yyxBxFUIKTD/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/FrQbpHfi4HB7PQNGYyn3IPtG/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/ky2QLbNgjrZe6XsycqU9uKSk/thumb.jpg

Changelog:
Edit 26-12-2009: ik moet nog even wat doen aan die kleine plaatjes zie ik...
Edit 28-12-2009: plaatsjes gefixed nav lightbox tip van Megaflix en opmerkingen uit reacties verwerkt.
Edit 29-12-2009: typo's
Edit 29-03-2010: negatief puntje toegevoegd (niet afsluitbare 5,25" bays), fancontroller is komen te vervalen en inmiddels zijn er gaatjes gemaakt om de optische drive goed vast te zetten.

Heb jij ook een Antec New Solution NSK6580B?

Prima review! Wat opmerkingen: De reden voor de plaatsing van de hdd-rek is natuurlijk om lucht vanaf de voorkant van de kast beter over de hdd's naar achteren te voeren, zonder dat er enige constructie in de weg zit. Goeie zaak. Wel jammer dat je de fan van grote cpu-coolers nu moet verplaatsen. Het rek had best 1 cm naar rechts geplaatst kunnen worden. Verder vind ik het raar dat het fanless roostertje links niet aan de achterkant zit. Nu moet warme lucht een bocht maken en hoor je mogelijk iets meer herrie van de videokaart.

Ondanks je uitgebreide verhaal toch nog wat vragen:
- Gaat het eruit halen en erin plaatsen van het hdd-rek gemakkelijk?
- Zitten er (stevige) rubberen pootjes aan de onderkant? Bij sommige kasten laten ze namelijk makkelijk los.
- Zo te zien zitten er geen stoffilters bij voor de intake aan de voorzijde. Wel een minpunt, vind ik. Valt er daar zelf iets te knutselen?
- Het niet aan 2 kanten vast kunnen schroeven van optische drives is inderdaad een minpunt, zeker voor een stille kast. Vibreert een werkende drive niet?

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 27 december 2009 07:29]

Dank voor de positieve reactie en de opmerkingen! Je hebt een goed punt over de plaatsing van het HDD rekje, het is alleen jammer dat je hierdoor eigenlijk niet de mogelijkheid hebt alle 5 de bays te gebruiken als je een beetje grafische kaart gebruikt. Maar aan de andere kant, hoeveel mensen hebben tegenwoordig nog 5 HDD's in hun systeem hebben zitten, veel mensen die dusdanig veel opslag nodig hebben zullen volgens mij eerder naar een NAS of een andere oplossing gaan.

De antwoorden op je vragen:
- Het HDD rekje is eenvoudig te verwijderen en terug te zetten. Zowel het HDD rekje als de kast zijn voorzien van een paar stukjes plastic dat makkelijk over elkaar heen schuift maar wat wel straks zit. De stukken plastic zijn te zien op dit plaatje
- Heb net even gekeken, ik heb niet het idee dat de pootjes snel los gaan laten, ze lijken aardig goed vast te zitten.
- Er zitten inderdaad geen stoffilters aan de voorkant. Er is opzich wel ruimte om deze er tussen te zetten, ik denk alleen niet dat de schroeven er lang genoeg voor zijn. Ik denk dat je beste optie zou zijn om een filter tussen de kast en het frontpaneel in te bouwen, je zal alleen wel even iets moeten bedenken om het vast te zetten.
- De drive vibreert niet, het niet aan 2 kanten vastzetten zorgt niet voor extra geluid. Het enige wat ik er van merk is dat je als je aan de rechterkant hard drukt je voelt dat hij aan die kant niet vast zit. Bij normaal gebruik heb je hier volgens mij geen last van.

Ik zal deze punten straks nog even iets duidelijker in de review opnemen!

[Reactie gewijzigd door Rupie op 27 december 2009 13:24]

Duidelijke review, bedankt!
Zelf heb ik ook een Antec Solo en daarbij stoor ik me aan het feit dat er een metalen stang aan de zijkant van de kast loopt. Hierdoor moet je het moederbord (of cpu-koeler) verwijderen om de voeding te kunnen verwijderen/vervangen.
Klopt het dat dit bij deze kast hetzelfde is?
Nu je het zegt, dat klopt wel volgens mij. Heb ik eigenlijk niet eens over nagedacht omdat ik als eerste de voeding vervangen heb. Op deze foto is die dwarsbalk nog net te zien. Volgens mij zal je inderdaad het hele mobo moeten verwijderen om de voeding eruit te kunnen krijgen. Zal dit puntje vanmiddag ook nog even opnemen in de review, bedankt voor de opmerking!
Als je eerst de kabels loshaalt en de voeding naar de voorzijde van de kast schuift kun je de voeding gewoon verwijderen hoor.. Ik ben tot dusver geen één kast tegengekomen met een steunbalk erin waar dit niet bij kon ;) . Je moet alleen wel oppassen dat je meestal wel de geheugenmodules verwijderd, vaak kun je daar op die plek de voeding kantelen en uit het chassis nemen :*) . Scheelt een hoop onnodig geknutsel 8)7
Wellicht dat je daar gelijk in hebt hoor, maar als je een flinke cpu koeler hebt (zoals op dit plaatje) gaat dat denk ik toch best lastig worden hoor ;) Als ik van de week een keer tijd heb ga ik eens proberen de voeding uit de kast te krijgen, dan weet ik het zeker :P Zoals gezegd heb ik de voeding meteen vervangen voordat er iets anders in de kast zat, daardoor weet ik het niet helemaal zeker!
Zelf heb ik een Antec Solo staan en die heeft ook het "minpunt" dat de optische drive aan 1 zijde vastzit. Echter, hij zit zo strak in de bay geklemd (de schroefloze kant staan de "houders" iets naar binnen gebogen) en zit zo strak in het front (krijg er net een papiertje tussen rondom) dat het geen enkel probleem is.
De optische drive hoor je het lager niet van, alleen het suizen van de cd / dvd die in het laatje zit is te horen. Trillingen worden goed door het dikke chassis en de rubberen voeten gedempt :) .
Ik heb mij onlangs de NSK 6582B behuizing aangeschaft. Met uitzondering van de voeding zijn deze op het eerste ook volgens mij gelijk. Alleen ik zit nu met een "klein" probleem: het installeren van de 3,5 inch card reader. Er zit een leuke drivebay bij met een 3,5 inch uitgang, maar daar kan ik op dit moment niets mee. Mijn eigen card reader en die ik in andere computers heb bekeken hebben geen schroefgaten aan de onderzijde. De schroefgaten aan de zijkant van de drivebay komen ook niet overeen met die van de cardreader.

Iemand een idee?

Update
Ik ben gelukkig niet de enige...
productreview: Antec New Solution NSK6580B review door dikkevingers

[Reactie gewijzigd door DerKleinePunkt op 13 april 2010 20:03]

Ik heb een NSK-6000 behuizing van Antec, ook ik had het probleem dat de cardreader niet kon worden vastgeschroefd. Dit heb ik opgelost door 2 gaten te boren aan de onderkant van de cardreader, hiervoor moest het cardreadertje even uit elkaar, in de printplaat boren is meestal niet zo goed :+.... (ik heb een oude floppydrive als richtlijn gebruikt omdat die de schroefgaten op de juiste plek heeft zitten). Cardreadertje weer in elkaar, in de drivebay gezet, 2 schroeven er in aan de onderkant, aan de achterkant 2 tie rips om hem hier goed vast te zetten en klaar. Mijn cardreadertje zit er perfect in, mooi recht en kan geen kant op.
Ik heb sinds net de 6582B naar aanleiding van deze review. Zeer veel bang for the buck!
Eén ding wat ik minder vind is dat de bouw van de kast maakt dat stille 92MM fans (S-flex in mijn geval) behoorlijk meer lawaai gaan maken.

Gedeeltijk opgelost door foampjes op de fan de plakken als buffer tegen de behuizing en de toerental iets terug te schroeven.

Het is nu zeer acceptabel :)
zeer mooie review, bij mijn antec p183 zitten de hdd's er ook zo in.. het is inderdaad daardoor wel een beetje een kabel gedoe en dergelijke en dat je eerst alles moet loskoppelen als je het hdd rek eruit wilt

hiervoor had ook ik een cm690 waar dit handiger was
Fijne en uitgebreide review, thanks!