Specificaties Tower, 1 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK6580B Review

dikkevingers 28 juli 2008, 3.106 views

Antec New Solution NSK6580B

Pluspunten

• Ruime kast
  • Goede koelmogelijkheden
  • Single access
  • 80 plus voeding

Minpunten

• Beperkte mogelijkheden bracket 3,5" bay
  • Simpele 120mm ventilator achterzijde
  • Wegwerken kabels beperkt

Kwaliteit voeding Score: 5
Inmiddels is mijn oude computerkast (Sweex Prescott Pluto) naar zijn laatste rustplaats vertrokken. Uiteraard heb ik nog wel het nodige gestript, maar ik heb er niemand een plezier mee gedaan, aangezien ik er zelf niet over te spreken was.
In eerste instantie was ik op zoek naar een losse PSU en losse kast, maar gezien mijn geringe budget ben ik uiteindelijk bij de Antec uitgekomen. De eerdere reviews over soortgelijke kasten (NSK serie) van Antec waren positief. Het maandblad C'T Magazine (editie juli/augustus 2008) was eveneens positief over de kwaliteit van de Solo van Antec. Daarnaast is mijn andere computer voorzien van een voorloper namelijk de Antec NSK4000 en die bevalt uitstekend.

Eerste indruk
Het systeem is keurig ingepakt in een ruime doos. Eenmaal uitgepakt is het even puzzelen hoe de kast geopend moet worden. Het blijkt dat de metalen zijplaat niet meer naar achteren geschoven moet worden, maar met een handig systeem open gezwenkt kan worden. Het plaatmateriaal is stevig en de binnenzijde oogt zeer ruim. Er is een 120mm ventilator geïnstalleerd aan de achterzijde. Er zijn allerlei schroeven in voldoende mate bijgeleverd. De afwerking is goed; de randen aan de binnenzijde zijn allen afgerond.

Vormgeving
De vormgeving spreekt me wel aan. Eenvoudig strakke vormgeving. De kast is zwart en rechthoekig. Er zit (gelukkig) geen deurtje voor de 5,25” en 3,5” drives, zodat ze snel benaderbaar zijn.

Zichtbaar aan de voorzijde zijn vier 5,25” drivebays, ingebouwde poorten (2x USB, Firewire en 2x mini-jackaansluitingen) en knoppen (power en reset). Eén 5,25” drivebay heeft een 3,5” uitsparing om er een diskettedrive in te plaatsen. Er is hiervoor al een bracket ingebouwd. Deze is bracket is echter voor een drive die van onderen vast te schroeven is. Mijn korte kaartlezer van Apacher kan hierop niet gemonteerd worden. Deze mist immers de schroefgaten. Eventueel 5,25”/3,5" brackets passen niet in die 5,25” bay. Klein minpuntje.
De powerknop is voorzien van een blauw licht evenals de led van de HDD-activiteit. Aan de linkerzijde zit een rooster met aan de binnenzijde een airduct die de warmte van de CPU zou kunnen afvoeren.

De interne indeling
De kast is ruim. Het moederbord Abit AW9D-max heb ik met CPU-koeler erop zo in het nieuwe huis laten zakken. Twee schroeven voor het moederbord waren wat lastiger vast te zetten, de andere 6 gingen vrij eenvoudig. In het midden zit een palletje om het moederbord in de kast goed uit te lijnen.

De kast biedt overigens ruimte voor 5 HDD’s. Deze kunnen op rubber ringetjes in een HDD-tray geschroefd worden. De HDD-tray is met twee duimschroeven eenvoudig uit de kast te halen. De schijven zitten enkele millimeters van elkaar. Wellicht is het enige nadeel dat de HDD's naar achteren gericht zijn en hiermee de langere GPU-kaarten in de weg zitten.

Voor het wegwerken van de bekabeling is er weinig gedaan. De kabels die bij de voeding horen zijn net voldoende om langs drie zijden van het moederbord rond te gaan (linksboven in de kast met de klok mee naar linksonder). De AW9D-max heeft een voedingsconnector onderaan het bord, terwijl de voeding bovenin de kast zit. Rechtsom kon ik de kabels minder goed wegwerken. Het past gelukkig net.

De single access is handig om het systeem te benaderen. Slechts de linkerzijde hoeft geopend te worden om de gehele kast te kunnen benaderen. Alleen voor de 5,25” drives moet de voorkant gebruikt worden. De afsluiting op de 5,25” drivebays is eenvoudig met een platte schroevendraaier te verwijderen.
Aan de binnenzijde van de voorkant kunnen achter de HDD-tray twee ventilators geplaatst worden. Met de meegeleverde schroeven zitten ze stevig vast en resoneren ze niet. De koele lucht blaast zo over de 5 HDD's.

Voeding
De Antec wordt geleverd met een EarthWatts 430 Watt voeding. Ten opzichte van de vorige kast ben ik er maar 30 watt op vooruit gegaan. Het blijft nog steeds ruim voldoende voor mijn configuratie. Aan de achterzijde zit een schakelaar om de voeding uit te schakelen. De voedingskabel kan hierdoor aangesloten blijven. De 82mm ventilator van de PSU is fluisterstil. Deze heb ik nog nooit gehoord.

Technische specs volgens Antec: EarthWatts wil zeggen dat het voldoet aande ATX12V versie 2.2 specificaties en dat er verscheidene beschermingen (OPP over power protection, OVP over voltage protection, SCP short circuit protection) ingebouwd zijn. De voeding voldoet aan de 80 plus norm en zou daarmee een goed rendement moeten halen.

Koelingsmogelijkheden
De mogelijkheid bestaat om 2x 92mm ventilators op de voorkant te monteren waardoor er een goede luchtstroom langs de HDD's gaat. Om het geluidsniveau acceptabel te maken, kunnen de ventilators uiteraard op een lager toerental (van 2500 rpm naar 1300 rpm) geschakeld worden.
De 92mm ventilators zijn met schroeven van binnenuit eenvoudige te monteren. In idle state zijn de HDD's rond de 34 graden Celcius en stressed rond de 40 graden.

In het zijpanel zijn twee ventilatieroosters gemaakt. Aan een van de twee is een airduct bevestigd. Deze heb ik per direct verwijderd omdat een Arctic Freezer 7 Pro te groot is.

Aan de achterzijde is 120mm ventilator gemonteerd. Deze heeft drie vaste snelheden (min 1200RPM / 25dBA / 39CFM, mid 1600RPM / 28dBA / 56CFM, max 2000RPM / 30dBA / 79CFM) die met een schakelaartje in te stellen is. Er is geen moederbord gestuurde aansluiting aanwezig. In de laagste stand is de ventilator onhoorbaar en zorgt deze toch voor een goed luchtverplaatsing. In idle state is de systeemtemperatuur rond de 35 graden Celcius en stressed stijgt de temperatuur enkele graden. Ik heb nog geen plannen om de 120mm te vervangen.

Dagelijks gebruik
In dagelijks gebruik zijn de twee 92mm hoorbaar. De andere ventilators niet. Door het plaatmateriaal wordt het geluid acceptabel gedempt. De temperaturen van de CPU, HDD's en het systeem zijn continue goed.
De power en resetknop zijn goed bereikbaar evenals de externe aansluitmogelijkheden (USB, Firewire en audio). De knoppen loop erg soepel. De resetknop is voldoende weggewerkt om deze niet per ongeluk in te drukken.

In iets minder dagelijks gebruik; de kast in. Het linker sidepanel gaat erg gemakkelijk open. Een paar duimschroeven houdt de sidepanels op de plek. Daarna is er voldoende ruimte in de kast om lekker te werken. Ook voor minder dagelijks gebruik is de kast goed.

Voor de extreme gamer of tweaker is dit niet de juiste kast, maar voor een groot publiek, ik denk zelfs voor de veeleisende gebruiker, is het een goede kast. Ik vind namelijk het installatiegemak en de koelmogelijkheden belangrijk. Deze zijn goed.
De kwaliteit/prijs-verhouding vind ik zeer goed. In juni 2008 is de kast gekocht voor 81EUR.

Heb jij ook een Antec New Solution NSK6580B?

De cardreader heb ik uiteindelijk met tie rips vastgezet. Zodra ik een card in de reader druk, schiet het geheel 2/3 mm naar achteren. Solderen is misschien ook nog een oplossing.
Ik ben creatief geweest met een boormachine, ik heb 2 gaatjes aan de onderkant geboord van de cardreader (met een floppy drive als sjabloon, hiermee kreeg ik de gaatjes op de goede plaats :) ). Er in gezet, 2 schroeven erin, aan de achterkant vastgemaakt met tie rips. Zit er perfect in, mooi recht en kan geen kant op :) ...
Heb deze kast zelf ook, ik heb de NSK-6000, deze heeft een zilverkleurige voorkant en werd geleverd zonder PSU (had ik nog, Zalman 300 watt). Inderdaad een erg mooie en ruime kast. :)
Mooie kast, wist niet dat hij ook met zwart front geleverd werd :)

Mijn zusje heeft de NSK4400, en die is eigenlijk nét iets te klein als je er veel in wilt gaan stoppen enzo. Dit ziet er dan al een stuk beter uit :)
Ik heb de kast ook en baal alleen van de slechte bracket voor een 3.5" bay: die heeft enkel aansluitingen aan de onderzijde: mijn 3.5"kaartlezer heeft enkel aansluitpunten aan de zijkanten: die heb ik met het nodige crea/bea knutselwerk vast moeten zetten, is jammer en niet nodig. Verder ben ik het voor de positieve punten eens met jouw review
Ik heb ook deze kast, en kan me helemaal vinden in de beroerde montage van cardreaders. echt onder de maat! Ik heb het opgelost door aan één kant van de cardreader zo'n ijzereren converter van 5.25 naar 3.5 inch te monteren... zit licht scheef, maar ja ik kreeg het anders niet voor elkaar.

Daarnaast even een waarschuwing voor bezitters van al te lange videokaarten: ik heb de Palit GeForce GTX 260 SP216 Sonic en die past op een halve centimeter na niet in de kast.
Dit heb ik 'opgelost' door een stuk uit de harddisk tray te zagen met een ijzerzaagje :X ; zie hier voor het resultaat.

Dit akkefietje zorgt ervoor dat ik maar 3 van de 5 HD bays kan gebruiken.
Ik heb hetzelfde probleem met de cardreader. Dat bracket van die 3.5" bay is echt een stom ding. Daar kun je dus nooit fatsoenlijk een cardreader inbouwen. Ik heb geprobeerd hem te lijmen en het bracket verkeerd om in de kast gezet ;(