AOpen QF50A Review

Pluspunten

• Stevigheid gezien de prijsklasse
  • Keuze uit verschillende fronten: Voor elks wat wils
  • Inclusief degelijke 300W voeding en 120mm koelfan

Minpunten

• Afwerking niet altijd even goed
  • Installatiecomfort laat wat aan de wensen over, met name de problematische montage van full-size ATX-moederborden
  • Geen koelfan voor de harde schijven

Kwaliteit voeding Score: 4
AOpen QF50 serie: Veel voor weinig

Met de QF50-serie heeft AOpen een reeks kasten op de markt gebracht aan zeer aantrekkelijke prijzen. In de QF50-serie delen alle kasten hetzelfde chassis. Enkel de kleur en het plastic front verschillen. Deze review behandelt in het specifiek model QF50A (Black), maar gezien het gedeelde chassis gaat de review op voor de hele QF50-reeks.

Materiaal en bouwkwaliteit

Het chassis van de QF50-serie bestaat uit SECC-plaatstaal, ietwat aan de dunne kant maar door de geringe afmetingen van de kast geeft het materiaal voldoende stijfheid aan de kast om solide aan te voelen. De kast voelt alleszins veel steviger aan dan de toch wel aanzienlijk duurdere aluminium ThermalTake Tsunami. Gezien het prijssegment waarin de AOpen zich bevindt en de vaak gammele bouwkwaliteit van de andere kasten in deze prijsklasse scoort de QF50 hier heel goed.

De zijpanelen worden bevestigd met een simpel haak-en-schuifsysteem en met twee schroefjes per paneel vastgezet. Hoewel dit systeem geen 100% vastzittende panelen garandeert heb ik toch nooit een storend trillen door resonantie kunnen vaststellen bij de exemplaren die ik in handen heb gehad.

Afwerkingsgraad en installatiecomfort

In deze prijsklasse kun je natuurlijk niet dezelfde afwerkingsgraad verwachten als van bijvoorbeeld Lian-Li. Desalniettemin maakt AOpen ook hier weer indruk. Alle plaatstalen randen zijn netjes omgevouwen om scherpe randen te voorkomen. Uitzonderingen daarop zijn de gestampte gaten en geplooide beugeltjes. Deze durven soms nog wel eens een scherpe rand of een braam vertonen. Toch moet je al echt onhandig te werk gaan of pech hebben wil je jezelf er flink aan snijden.

Ook het plastic front weet te overtuigen. Nergens zijn na montage van de drives gapende spleten en diepteverschillen van millimeters zoals bij de eerder vernoemde ThermalTake Tsunami wel het geval was. Alles sluit strak aan en het gebruikte zwart en textuur leunt erg dicht aan bij deze welke zwarte diskettestations en optische drives hebben. Zulke drives zullen dan ook niet afsteken door een duidelijk kleurverschil.

Gezien de lage prijs is het ook niet verwonderlijk dat zaken als duimschroeven en geleiderailssystemen nergens te bespeuren zijn. Alles wat in de kast gaat dien je met schroefjes vast te zetten. Alle benodigde schroefjes plus wat reserve worden trouwens bij de kast geleverd. Het installatiecomfort is dan ook een van de mindere punten van de kast. Langs de andere kant vind ik de afwezigheid van geleiderailssystemen en een bevestigingsmechanisme voor de insteekkaarten geen gemis omdat dit vaak erg pover uitgevoerd is. Met schroefjes heb je zelf de volle controle over de plaatsing en de klemkracht. Duimschroeven zouden natuurlijk wel welkom zijn.

Zo is het jammer dat er geen uitneembare moederbordtray is. Je moet het moederbord dus in de kast zelf monteren wat niet altijd even praktisch is. De kast biedt ondersteuning voor allerlei moederbordformaten waaronder Micro ATX, ATX en full-size ATX. Bij die laatste dient wel opgemerkt te worden dat de montage nogal lastig kan uitvallen. De 5.25" drive-cage komt namelijk tot op enkele millimeters van de rand van moederborden met zulke afmetingen. Staan er aan deze rand hoge onderdelen zoals condensatoren dan is de montage bijzonder moeilijk en gaat gepaard met aardig wat kracht zetten. Als de kast één centimeter dieper was geweest had dit probleem totaal niet bestaan.

De afdekplaatjes die de onbezette sloten van de insteekkaarten bedekken zijn vastgeklemd bevestigd - niet geschroefd - en moeten losgewrikt worden met een platte schroevendraaier of iets dergelijks om om ze weg te nemen. Dit maakt een ietwat goedkope indruk.

Achter het plastic front zijn alle gaten in de kast waarin je diskettestations en optische drives kan monteren voorzien van een metalen rooster voor de EMC-afscherming (elektromagnetische straling). Enkel de bovenste 5.25" en 3.5" bay zijn open gelaten. AOpen gaat er dus vanuit dat iedereen een optische drive en diskettestation monteert (of iets anders van die afmetingen). Voor de andere bays moet eerst deze rooster verwijderd worden. Dit is jammer genoeg met een goedkoop en bovenal onhandig plooi-en-vouw-tot-het-afbreekt-systeem. Goedkoop voor AOpen, jammer voor de gebruiker. Nu is dit natuurlijk niet iets waar je dagelijks mee in contact zult komen, maar een klikmechanisme geniet hier toch wel mijn voorkeur. De bay-frontjes in de plastic behuizing zitten wel vast met een klikmechanisme.

Een ander onhandig punt bij de montage van drives is dat voorste schroefgaten niet uit een sleuf bestaan zoals bij de meeste kasten, maar uit twee of drie gaten. Dit systeem zorgt er natuurlijk wel voor dat de drives eens gemonteerd niet meer per ongeluk naar achter kunnen schuiven wanneer de schroefjes niet erg vast staan en je er hard op drukt. Maar het is onhandig omdat je het plastic front weer op de kast moet zetten om de schroefjes in de juiste gaatjes te steken.

Een goed punt is dat de 3.5" drive-cage verwijderd kan worden. Jammer is dat deze zoals bij zoveel kasten naar achteren geschoven moet worden. Bij een volledig geïnstalleerde pc is dat niet altijd mogelijk omdat er onderdelen in de weg kunnen zitten.

Heel wat minpunten die ik daarnet opsomde, maar de lage prijs in acht genomen scoort de kast hier dus zeker nog een voldoende tot goed. Zeker aangezien je van deze ongemakken enkel last hebt tijdens de installatie en niet tijdens het gebruik.

Vormgeving

Laten we even duidelijk zijn: De QF50A (Black) is geen strakke Lian-Li, noch een imposante CoolerMaster Stacker. Toch is de AOpen ondanks de lage prijs geen gedrocht. De kast heeft een teruggetrokken uiterlijk dat gebroken wordt de de zwart / grijs tweekleurgheid. Persoonlijk hou ik meer van de elegante klassieke soberheid zoals terug te vinden bij de aluminium Lian-Li PC-61, maar we praten dan wel over een kast in een compleet andere prijsklasse. Bovendien is smaak iets persoonlijks. De meeste personen aan wie ik het vroeg vonden de AOpen een mooie kast. Geen hoogvlieger, maar de kast zal op geen enkel bureau misstaan.

Vooraan onderin is een klepje waarachter twee USB-poorten, een microfoon- en een hoofdtelefoonaansluiting schuil gaan. Dankzij het klepje kunnen deze aansluitingen elegant verborgen worden wanneer ze niet in gebruik zijn. Een FireWire aansluiting is niet voorzien, maar de meesten die winkelen naar een (duurder) moederbord met FireWire-ondersteuning zullen wellicht ook wel wat meer uitgeven aan de kast. In de QF50-serie heeft AOpen nog een aantal andere fronten met sterk uiteen lopende uiterlijken. Van klassiek beige, naar futuristisch zilver. Voor elks wat wils.

Interieur en inbouwruimte

De AOpen QF50 is een relatief kleine kast. En dat vertaalt zich naar beperkte inbouwmogelijkheden. Voor een standaardcomputer voorziet de AOpen in alle voorzieningen, maar voor de Tweakers onder ons zijn de kastruimte en inbouwmogelijkheden al gauw naar de kleine kant. De kast voorziet in vier externe 5.25" bays en 3 interne 3.5" bays (waarvan er twee gedeeld zijn met 2 externe 3.5" bays. De kast ondersteunt tot full-size ATX-moederborden (12"x9.6") - alhoewel dat zoals eerder gezien niet altijd van een leien dakje gaat. Voor extended ATX-bordjes (12"x13") zul je toch moeten uitkijken naar een grotere kast.

Vooral de aanwezigheid van slechts drie interne 3.5" bays is een gemis. Eén daarvan verliezen de meesten al aan het diskettestation, en wanneer een 3.5" kaartlezer wordt geplaatst gaat er nog eentje verloren zodat slechts plaats over blijft voor één harde schijf. En dat terwijl onder de 3.5" drive-cage nog een hele leegte is zodat de drive-cage gerust enkele units hoger had kunnen zijn. Natuurlijk zou je ook harde schijven kunnen monteren in ongebruikte 5.25" bays.

Wanneer je een full-size ATX-moederbord gebruikt zijn in principe enkel de twee bovenste 5.25" bays bruikbaar voor optische drives. De twee onderste bays kunnen geen apparaten bevatten met de lengte van een normale cd-romdrive omdat het moederbord ervoor in de weg zit. Maar voor de meeste mensen die slechts één optische drive, één diskettestation en één harde schijf hebben biedt de QF50 voldoende ruimte.

Ondanks dat er onder de 3.5" drive-cage nog wat ruimte vrij is, zullen zelfs compacte waterkoelingskits niet passen in deze kast. Maar het moge wel duidelijk zijn dat deze kast een ander soort publiek aanspreekt.

Koeling

De koeling in de AOpen QF50-serie wordt voorzien door een temperatuursgestuurde 80mm fan in de voeding en een 120mm fan in de achterwand - net onder de voeding. Zoals het hoort blazen deze de warme lucht uit de kast. Zowel de voeding als de 120mm fan zitten standaard in de kast gemonteerd.

Jammer is dat er geen fan voor de harde schijven geplaatst is. Zeker gezien de temperaturen die moderne high-end harde schijven durven ontwikkelen bij een slechte airflow lijkt me dit een onverstandige keuze van AOpen die de levensduur van de harde schijven negatief beïnvloedt. Er is weliswaar wel de mogelijkheid om een 80mm fan vast te schroeven onderaan de voorzijde, maar dan moet je de front-USB-aansluitingen verwijderen en zelfs dan nog zou deze fan gewoon onder de drive-cage blazen en niet er doorheen zoals zou moeten. Bovendien zijn de luchtgaten voor die optionele 80mm fan zo klein, dat deze nauwelijks effectief kan werken. Hier zou al meteen een Dremel aan te pas moeten komen.

Ook bij de 120mm fan gaat dit verhaal ietwat op. De luchtgaten beschrijven duidelijk maar een gat voor een 92mm fan. Dus ook hier geldt weer dat de fan een veel te kleine totale opening heeft voor de luchtstroom. Dit geeft onnodige luchtweerstand en dus ook meer lawaai. De gebruikte 120mm fan is relatief stil, maar ik verkies toch om ze telkens op 7V aan te sluiten. Dan wordt de fan nagenoeg onhoorbaar. Samen met de temperatuursgestuurde fan in de voeding krijg je zo toch een vrij stille kast voor een lage prijs.

Ik wil nog even opmerken dat oudere revisies van deze kast in plaats van de 120mm fan-mount twee 80mm fan-mounts in de achterwand hadden.

Een interessante en effectieve toevoeging aan de kast is de zogenaamde air-guide. Een soort telescopische buis die in het zijpaneel zit en een directe verbinding tussen processorkoeler en buitenlucht verzorgt. In praktijktesten zorgde deze air-guide voor een duidelijke daling van de processortemperatuur met enkele graden.

Door de niet-aanwezige koeling voor de harde schijf geef ik slechts een voldoende voor dit onderdeel en enkel de gunstige prijs redt deze kast van de beoordeling 'slecht' op koelingsvlak.

Casemodders

De mogelijkheden tot casemodding zijn eerder beperkt bij deze AOpen kast. Een raam in het zijpaneel is zowat het meest creatieve dat je uit de kast kunt halen. En daarmee verlies je dan waarschijnlijk nog eens de air-guide. Casemodders kijken dus best elders om hun creatieve uitspattingen vrije baan te geven.

Voeding

Zelf ben ik voorstander van kasten zonder voedingen zodat de gebruiker de keuze krijgt welke voeding hij gaat nemen. De ene zweert bij Antec, de andere bij Enermax en nog anderen zijn al tevreden met een merkloze voeding. Maar wanneer je koopt op budget komt een kast met apart aan te schaffen voeding al gauw heel wat duurder uit dan een kast met voorgemonteerde voeding. In deze prijsklasse is de aanwezigheid van een voeding dan ook zeer wenselijk.

In het verleden gebruikte AOpen steevast eigen voedingen die redelijk goed aangeschreven stonden. Sinds enige tijd vind je enkel nog maar Component Pro voedingen in de AOpen kasten. Medetweaker NNF schroefde de voeding open in zijn AOpen QF50D: veel waar voor je geld review en kwam tot de vaststelling dat het om een degelijke voeding van de FSP Group gaat. De 300 Watt mag wat aan de lage kant lijken voor sommigen, maar de hype naar zwaardere en krachtigere voedingen is er enkel maar omdat er veel baggervoedingen op de markt zijn die pronken met onrealistische vermogens die ze niet kunnen waarmaken. Deze 300 Watt voeding trekt een middenklasse game-pc zonder enig probleem. De kast is volgens de AOpen website ook verkrijgbaar met een 350W voeding, maar die ben ik nog niet tegengekomen.

De voeding is karig voorzien van slechts één SATA-aansluiting en geen voedingsstekkers voor high-end PCI-Express grafische kaarten. Wel is er een 24-pins voedingsstekker voor het moederbord welke bij de recentere exemplaren uit twee delen bestaat: een klassieke 20-pins ATX-stekker en een afneembaar 4-pins gedeelte. Slim bekeken zodat de voeding ook eenvoudig bruikbaar is op oudere moederborden met 20-pins stekker.

Ben je op zoek naar een complete en degelijke kast voor een zeer lage kostprijs, dan is de AOpen QF50-reeks zeker het overwegen waard. In schril contrast tot de meeste prijsgenoten maakt deze kast een solide indruk en is ze uitgerust met een degelijke voeding.

De kast boet wat in als het op installatiegemak aankomt, maar dat is voor de meeste mensen slechts een eenmalige pijn. Ook is de koeling ondanks de slimme air-guide en 120mm outtake-fan aan de minne kant voor de harde schijven. Bij een normale computerconfiguratie hoef je geen problemen te verwachten, maar bij meerdere harde schijven wordt de koeling ervan wel een probleem.

Maar we moeten realistisch blijven - in deze prijsklasse zul je nog lang moeten zoeken om een evenwaardige of betere kast te vinden. De nadelen moet je er dus maar voor lief bijnemen. Desondanks de enkele minpunten is deze kast een aanrader voor de tweaker op budget!

Heb jij ook een AOpen QF50A?

deze kast heb ik lang gehad en ook de voorganger.
persoonlijk vind ik het een top kast voor weinig geld.

lust/last verhouding vind ik dus top.

ik heb de kast met mijn oude amd 3700+ systeem verkocht maar ga deze week upgraden van mijn amd 2 3800+ naar een amd 2 4800 en zal dan zeker deze kast pakken maar dan wel met een andere voeding.
Wat ik mis in deze review is een opmerking over de geluidsproduktie van de voeding.
Hoewel ik het niet expliciet vermeld kun je wel afleiden uit het hoofdstukje "Koeling" dat zowel de voeding als de 120mm fan (toch na 7V-mod voor die laatste) een vrij stil geheel vormen.

De fan in de voeding is temperatuursgestuurd en zelfs bij een gamesysteem onder aanzienlijke belasting draait die fan redelijk traag en maakt nauwelijks geluid. Onder normale belasting moet je je oor al tegen de voeding leggen wil je de fan erin horen over de 120mm fan en vooral de processorkoeler. Meer precies kan ik niet zijn over de geluidsproductie omdat ik simpelweg geen meetapparatuur ervoor heb. Omdat lawaaiproductie nogal subjectief is blijf ik liever wat oppervlakkiger wat dit onderwerp betreft. Wanneer ik iets lawaaierig vind, vind een ander het misschien nog aanvaardbaar en vice versa... Veel hangt trouwens ook af van de omgeving waarin je de pc gebruikt.

De kast is niet fluisterstil, maar voor de prijs die je betaalt ga je niet veel stiller vinden - of het moest een kast zonder fans zijn ;). Natuurlijk, mensen die investeren in relatief dure Zalman luchtkoeling of zelfs waterkoeling zouden kunnen vallen over de geluidsproductie van de AOpen kast. Maar eerlijk gezegd denk ik niet als je tot die groep stiltefreaks behoort (niet negatief bedoeld - ik behoor er zelf ook toe) en je zoveel uitgeeft aan koeling, je gaat besparen door de aankoop van een budget-kast als de QF50...
Weer een mooie review, SatCP! Foto's erbij, overzichtelijk en analytisch... gefeliciteerd! Altijd weer leuk om te lezen. Veel mensen kunnen hier een voorbeeld aan nemen.
het nare van deze voedingen is niet zozeer het geluidsniveau, dit vind ikzelf zeer acceptabel...

maar er zit een mega-irritante hoge pieptoon als er stroom opstaat...maar dat is maar bij 1 op de 20 het geval...maar toch best jammer...