Difrnce MP1850 4GB Zilver Review

CodeCaster 11 mei 2010, laatste update op 11 mei 2010, 11.592 views

Difrnce MP1850 4GB Zilver

Pluspunten

• 4 GB
  • Groot, helder scherm
  • Goedkoop

Minpunten

• Trage transfer
  • Volume aanpassen erg onintuïtief
  • Levensduur

Geluidskwaliteit Score: 4
Ruim negen maanden geleden schafte ik voor veertien euro de Sweex Black Pearl aan. Onlangs overleed dit fantastisch goedkope apparaat, en heb ik maar liefst tien dagen lang met het openbaar vervoer gereisd zonder muziek in m'n oren. Dit beviel niet, dus ben ik naar de plaatselijke MediaMarkt afgereisd en heb daar de goedkoopste vergelijkbare speler gekocht.

Contents
Inhoud doos
In de doos bevindt zich een cd'tje met drivers voor Windows 98, heel aardig maar uiteraard overbodig, en verder een usb-kabel waar ik er al vijf van had en oortelefoontjes die los nog geen drie euro zouden opbrengen. Daarnaast bevindt zich een handleiding in de doos - oh, en laat ik de MP3-speler vooral niet vergeten!
De speler

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Zoals op de foto's wellicht al is te zien is de speler nogal van plastic. Dit is overigens ook niet verwonderlijk, want het apparaatje dat met maar liefst 4 GB en een 1,8"-scherm is uitgerust kostte me nog geen dertig euro. De goedkope uitvoering heeft als bijkomend voordeel dat je hem gerust eens kunt laten vallen, hij weegt toch niets. De knoppen voelen stevig aan en laten zich gemakkelijk bedienen.

De MP3-speler op zich is toch wel een apart verhaal. Het uiterlijk kwam me redelijk bekend voor, de gebruikersinterface had een soort Nokia-transformatie ondergaan (de menu-items van links naar rechts als icoontjes naast elkaar in plaats van als tekstuele items onder elkaar) en de knoppen, hoewel "menu" en "play/pause" heel vernuftig van plaats waren verwisseld, deden exact hetzelfde als op mijn vorige speler. Ook het volume gaat, net als bij m'n vorige speler, van 0 (bijna onhoorbaar) tot 31 (ver boven alle EU-normen). Toch is het een totaal ander merk! Gelukkig start deze wel in drie seconden op in plaats van twintig.

Functionaliteit
Maar wat kan het ding nu eigenlijk? Hij kan MP3, WMA en WAV afspelen. Niets bijzonders. Ook schijnt hij filmpjes af te kunnen spelen en zelfs afbeeldingen weergeven behoort tot het takenpakket, maar daarvoor heb ik al een laptop. Daarnaast zijn beide voorgenoemde taken geen pretje op een scherm van nog geen drie centimeter doorsnee.

Als MP3-speler beschikt hij over de nodige functionaliteit, met eigenlijk exact dezelfde tekortkomingen als de eerder genoemde Black Pearl van Sweex. Het is niet mogelijk playlists aan te maken, bladeren door mappen die op de speler staan gaat redelijk traag (al is dat bij deze gelukkig wel iets sneller) en zijn er equalizers, repeat en SRS WOW(R) HD aanwezig. Over dat laatste wilde ik toch nog wel iets kwijt: wie heeft dat ooit verzonnen? Het enige wat het doet is het met enige vertraging nogmaals afspelen van de lage tonen. Dat klinkt voor geen meter, en was dus ook het eerste wat ik uitschakelde.

Verder is hij t-r-a-a-g als USB-apparaat. Op de doos prijkt vol trots "USB 2.0", maar dat betreft USB hi-speed: maximaal 1.1 MiB/s, en vaak trager:
Kopiëren

Waar z'n voorganger, want zo mag ik hem met alle gelijkenissen wel noemen, een nadeel had qua opladen is dat bij deze uitvoering gelukkig opgelost. Bij de eerdere versie moest de schakelaar namelijk op "On" staan om hem op te kunnen laden. Op zich geen probleem, echter, het apparaat gebruikt in de standby-stand waar hij na 30 seconden in schiet net zoveel stroom als wanneer hij muziek aan het afspelen is. Een gebruikelijk scenario bij mij was dan ook: ik sloot de MP3-speler aan m'n laptop om op te laden en er een paar nieuwe albums heen te kopiëren, een tijdje later schakel ik de laptop uit en ben vervolgens de hele MP3-speler vergeten. De volgende ochtend pak ik de MP3-speler van de USB-kabel om nog net te zien hoe het icoontje dat aangeeft dat de interne batterij leeg is verschijnt en het scherm gaat op zwart. Daar sta ik weer in de trein zonder muziek. Gelukkig heeft de DIFRNCE-uitvoering hier geen last meer van, de USB-poort werkt ook met de schakelaar in uit-stand. Het scherm ziet er bij verbinding met een computer, tijdens het kopiëren van muziek zo uit:
Er is wel één probleem, dat had de Sweex ook: als je tijdens het overzetten van muziek de stekker uit de speler trekt gaat er iets mis op het flash-geheugen. Datzelfde gebeurt wanneer de computer wordt afgesloten terwijl er data wordt gekopiëerd. Het probleem wat dan ontstaat is dat je halverwege een nummer ineens fragmenten van een ander nummer hoort, of zelfs een geel scherm met "Format Error" voor je neus krijgt. Dat had wel iets beter opgelost kunnen worden.

Verder is het scherm gewoon uitzonderlijk helder, en heb ik over de accuduur (nog) niets te klagen: hij gaat na één oplaadbeurt uren mee. De ruis waar bij de Sweex sprake van was is overigens volledig afwezig!

Bediening
De bediening werkt zeer intuïtief, met één uitzondering: het bijstellen van het volume. Zoals op bovenstaande foto's is te zien is er een knop gelabeld "VOL", maar deze doet bij een enkele druk alles behalve het volume aanpassen: hij wisselt dan namelijk van repeat-stand (niet / nummer / album / alles). Om wél het volume aan te passen moet je de VOL-knop twee seconden ingedrukt houden, waarmee je met de knoppen om vooruit en terug te spoelen het volume harder respectievelijk zachter kunt zetten. Gelukkig went dat erg snel.

Mockup
Omdat ik m'n oude MP3-speler in moest leveren in verband met de garantie heb ik geen foto van de twee spelers naast elkaar, dus jullie moeten het met deze soep doen:
Compare

Levensduur Update 11-05-2010
Helaas is de speler slechts drie maanden in mijn bezit geweest. Hoe meer bestanden erop stonden hoe langer de speler deed over het opstarten, en met 500 MP3'tjes en nog geen 1,5 GB in gebruik weigerde de speler na verloop van tijd alle dienst: na het inschakelen ervan, maar ook bij het aansluiten op een USB-poort van de computer bleef de zandloper in beeld staan en reageerde de speler nergens meer op. Na een twintigtal keer opnieuw verbinden gaf het apparaat ineens weer even respons, die kans heb ik benut om hem te formatteren. Hierna vertoonde hij echter helemáál geen teken van leven meer. Vanavond krijgt hij dan ook een enkeltje MediaMarkt en neem ik een speler van een echt merk, omdat zijn voorganger ook op exact deze zelfde manier de geest gaf.

Al met al een heel fijne speler met veel opslagruimte ... als je niet meer dan drie tientjes te besteden hebt.

Heb jij ook een Difrnce MP1850 4GB Zilver?

Goede review! Helemaal mee eens! Ik werk in een winkel waar deze verkocht wordt, dus kan ik niet anders zeggen dat veel mensen je mening delen! Bovendien overzichtelijk en de plaatjes maken het af. Zo zijn al je punten duidelijker.
Erg mooie review en leest gemakkelijk weg! :)
LOL. De mijne werkt nog steeds btw. 8)7 Ik moet zeggen, ik heb een haat/liefde verhouding met het apparaatje. Ik gebruik hem zo nu en dan voor het sporten.. :+