Sweex Black Pearl MP3 Player 1GB Zwart Review

CodeCaster 29 maart 2009, laatste update op 15 januari 2010, 1.349 views

Sweex Black Pearl MP3 Player 1GB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Degelijk

Minpunten

• Geen optimale benutting van schermgrootte
  • Geen playlists
  • Geen vergrendeling
  • Slecht vertaald menu

Geluidskwaliteit Score: 4
De Sweex MP430 heeft als productnaam "Black Pearl", en een pareltje is het zeker voor veertien euro!

Specificaties
Dit zijn de belangrijkste specificaties:
  • 1 GB flashgeheugen
  • USB 2.0 (12 MBps)
  • 1,5" LCD-scherm, 128 x 160 pixels
  • 78 x 36 x 7 mm
Uiterlijk
De Black Pearl is een zeer kleine en lichte MP3-speler die behalve muziek ook filmpjes, tekstbestanden en foto's kan weergeven. De voorkant is van pianozwart plastic, terwijl de achterkant van de speler uit geborsteld aluminium bestaat. Behalve de schuifknop bovenop het apparaat waar je hem mee in- of uitschakelt zijn er vijf knoppen aanwezig.

Ingebruikname
Het apparaat meldt zich keurig als massaopslag aan de PC waardoor er geen aparte drivers nodig zijn. Wanneer de speler met de (bijgeleverde) USB-kabel wordt verbonden laadt hij de interne accu op. Het kopiŽren van bestanden naar de speler gaat met slechts 1,2 MB per seconde.

Muziek
De speler start redelijk snel op, ook wanneer het volledige geheugen in gebruik is: 20 seconden na het inschakelen kan een nummer afgespeeld worden. Er is in een volledig stille ruimte een lichte ruis te horen die van toon verandert wanneer de knoppen op de speler bediend worden, deze valt tijdens het afspelen van muziek ook niet weg. Bij erg rustige muziek, of wanneer de speler enkel binnenshuis gebruikt wordt zou dit als storend kunnen worden ervaren. De geluidskwaliteit is verder zoals je van een speler van dit formaat kunt verwachten: in orde, maar niet hoogdravend. De bijgeleverde Sennheiser-oordopjes (MX300) zijn van dezelfde klasse: redelijk, maar je kunt beter je favoriete oordopjes in de 3,5mm-aansluiting steken.

Bij het afspelen van muziek kan een equalizer ingeschakeld worden die over zeven presets beschikt.

Tijdens het afspelen van een paar nummers komt ook het grootste nadeel van dit apparaat aan het licht: het is niet mogelijk om playlists te maken. Je kunt alleen kiezen welke map afgespeeld moet worden, en daar blijft het bij. Aangezien ik altijd alles op Artiest\Album sorteer moet ik dus elke keer wanneer ik een ander album wil horen de speler weer uit m'n zak halen.

Beeld
Het scherm is verrassend helder, ook wanneer de zon schijnt is het menu gewoon leesbaar wanneer je buiten bent.

Voor het weergeven van afbeeldingen (JPG, BMP) en video (AMV) wordt slechts een gedeelte van het toch al niet zo grote scherm gebruikt. Pas wanneer afbeeldingen een resolutie hoger dan 600x600 pixels hebben wordt er meer schermruimte benut, maar het is mij niet gelukt om een afbeelding schermvullend weer te geven.

Het is ook mogelijk tekstbestanden op het scherm te tonen, maar met 7 regels met elk 16 tekens wordt dat een hoop scrollen wanneer je ook maar iets serieus wilt lezen.

Instellingen
Bij het afspelen van muziek kan behalve de eerder genoemde preset ook een replay ingesteld worden (geen/per nummer/per album), en daarnaast is de afspeelsnelheid in te stellen.

Wanneer er foto's worden weergegeven kun je de tijd instellen die elke foto zichtbaar blijft.

Verder zijn er enkele algemene instellingen, zoals hoe snel het scherm op zwart gaat en hoe lang de speler inactief kan blijven voor hij zichzelf uitschakelt.

De taal van de speler kan overigens op Nederlands worden ingesteld, maar het is beter dat niet te doen. De vertaling is erg slecht.

Bediening
Het menu werkt niet fijn. Na het opstarten van de speler staat het menu op "Video", terwijl je in de meeste gevallen bij "Music" moet zijn, wat toch weer twee knoppen indrukken meer werk is. Verder lijkt de speler af en toe instellingen te vergeten.

Verder is het niet mogelijk de toetsen te vergrendelen.

Extra's
Over de accuduur kan ik nog niets zeggen, ik heb hem pas een dag.
En er zit Tetris op deze speler!

Heb jij ook een Sweex Black Pearl MP3 Player 1GB Zwart?

Nette review!

Die ruis zou voor mij echt een no-go zijn. Maarja er zit wel Tetris op he! :D
Ook dat het steeds op video zou staan lijkt me ook niet echt handig.
Zijn er geen firmware updates voor deze speler?
De ruis valt wel mee :)

En nee, er zijn geen firmware-updates voor de speler beschikbaar.
20 seconden voor het opstarten van een MP3 speler? Toch niet een beetje erg lang? :S Lijkt me toch dat Sweex de prioriteiten verkeerd gelegd heeft; groot goed leesbaar scherm op een MP3 speler terwijl er ruis door het geluid zit. :X

Maar verder; nette review.